"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Min nye 86 L nano

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: søn 24. apr 2005 21:43
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

Hvis du godt ved hvor vigtig en skummer er, hvorfor dælen for du så ikke gjort noget ved det!?!

Kan virkelig ikke forstå hvorfor du vil vente til det går galt, før du finder ud af at du har lavet en stor fejl! - Se dog at få det gjort med det samme i stedet!

Det er trods alt dyr du har med at gøre..

Og som Carsten også siger det det de færreste der kan have et vellykket akvarie uden overløb! Det er simpelthen for naivt at tro at du kan køre uden overløb, med den belastning som du har!
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Nu dør dyrene jo ikke lige med det samme. Fx manderinen hvis den sulter dør den ikke på et par dage. Den er en af de de dyr der dør langsomt, det tager lang tid for den at dø helt, imellemtiden lider den bare. Og snakker ikk om timer men dage, endda uger. Og selvom du skífter meget vand vil der stadig danne sig en oliehinde i overfladen af akvariet, og den vil med tiden fourene dit akvarie og det meste vil dø ud, er allerede sket for mig da mit tidligere overløb fucked up. Mistede for en del 100 kroner i fisk. så se at komme i gang med at få det lavet inden det går galt.
LoCo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 48
Tilmeldt: man 12. dec 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: dk
Kontakt:

Indlæg af LoCo »

Carsten Jeg har ikke sagt at jeg ikke vil lære noget om de dyr jeg har.
Der er bare andre måder at lære på en at sidde med læse briller på.

I den uge jeg har haft saltvand har jeg lært en masse om saltvand, og ( total ligegyldighed ) Det vil jeg ikke kalde det. Jeg vil kalde det at prøve mig frem med forskellige råd fra folk, men igen der er mange måder at gøre det på, jeg behøver ikke at gøre det på din måde selv om den virker for dig, så læs du bare vider, men kom ikke med beskyldninger om ligegyldighed fordi man gerne vil gøre det lidt anderleds end sikker mange gør det på.

Og drenge det er et prøve akv. der går sikkert ikke længe før jeg sælger det og køber et stort saltvandakv. :) :) hvis hoppyen falder i min smag :) :)
Mvh LoCo
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: søn 24. apr 2005 21:43
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

Du virker ikke til at have forstået ret meget af hvordan en skummer bør fungere i et akvarie! :D
Mvh Casper

54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15

350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
LoCo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 48
Tilmeldt: man 12. dec 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: dk
Kontakt:

Indlæg af LoCo »

Jeg har et overløb filter sysstem i mit akv. alt vandoverfladen ryger ned i et filter med forskelligt filt matrialler.

Men skummern sider så ikke i filtert og jeg har udstyr til at lave et overløbsfilter med plads til skummer, men som sagt vil jeg lige prøve mig frem først. :)

Manderinfisken ved jeg ikke om den kan overleve, men har fået fortalt at det godt kan lade sig gøre at foder den med fiskfoder :) så jeg håber self. på det bedste, og jeg håber da ikke den dør :( det vil da være onsvagt at købe et dyr for at den skal dø ik ? så det er ikke min hensigt med det :)
Mvh LoCo
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Ja mester men stadigvæk. Selvom det er et prøveakvarie kan man jo godt gøre det ordenligt. For hvis det fucker up som det nok gør uden skummer og overløb. Så er det da klart du mister smagen for det, men hvis du til gengæld fixer det så det virker så bibeholder du smagen for det ;)
LoCo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 48
Tilmeldt: man 12. dec 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: dk
Kontakt:

Indlæg af LoCo »

Buller1 JO jeg har fattet det, og inden du skrev noget om det, en skummer virke på at den tager overfladen med hjælp fra et overløbssysstem, protiener vil ligge sig i overfladen sammen med andet lort, og når det så ryger ned i overløb vil skummern rense det. det er da ikke så svært at fatte, men stadig vil jeg prøve mig frem. og som min skummer er sat i akv. nu vil den ikke tage vand overfladen men kun bunden af akv. så nej den er ikke til så meget nytte. At den tager lidt er beder end ingen ting :)

ok buller
Mvh LoCo
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: søn 24. apr 2005 21:43
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

LoCo skrev: det vil da være onsvagt at købe et dyr for at den skal dø ik ?

Det er da det du har gjort! - det ender i hvert fald sådan med den indstilling du har til en skummers vigtige job!
Mvh Casper

54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15

350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
LoCo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 48
Tilmeldt: man 12. dec 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: dk
Kontakt:

Indlæg af LoCo »

Ja i har ret man kan godt gøre det ordenligt fra start :) min måde er nok den mest besværlig måde at gøre det på :) og ja jeg bliver kloger :)

Har holdt færskvand akv. i 6 år nu med mange forskellige måder at gøre det på. jeg har lært en masse ved at prøve mig frem, det samme vil ske med saltvand :) (jeg samligner ikke salt og færsk med hinanden )
Mvh LoCo
LoCo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 48
Tilmeldt: man 12. dec 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: dk
Kontakt:

Indlæg af LoCo »

Ok Buller1
Mvh LoCo
Brugeravatar
ravnox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 282
Tilmeldt: fre 29. jul 2005 22:31
18
Postnummer: 8381 Tilst
Geografisk sted: 8381 Tilst DK

Indlæg af ravnox »

Lige et forsigtigt spørgsmål, er det det det du har til salg på: http://akvariesiden.dk/annoncemarked_ny ... php?emne=2 som er på 63 ltr. Hvis det er et 63 ltr's synes jeg godt nok du skulle skille dig af med nogle af fiskene, det er alt for mange også selv om det havde været ferskvand. Husk på et 63 ltr's indeholder "kun" ca. 52 ltr vand. 10Kg. LS med en vægtfylde på ungefär ~ x,x er du nede på ca. 44 Ltr.
Hvilke fisk der skulle fjernes må de mere erfarne vudere :?:
Bevares, det ser godt ud, rigtig godt endda men, du bad om ris eller ros så det har du hermed fået.
--- Niels som ikke har en smart quote,

250L Akvastabil + 60 L sump DIY 6*39W T5D org. armatur - nu også med IKS
LoCo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 48
Tilmeldt: man 12. dec 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: dk
Kontakt:

Indlæg af LoCo »

Nej det jeg har er på 86 L og det der er til salg er på 63 L men det er mig der har det til salg :)
Mvh LoCo
Brugeravatar
ravnox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 282
Tilmeldt: fre 29. jul 2005 22:31
18
Postnummer: 8381 Tilst
Geografisk sted: 8381 Tilst DK

Indlæg af ravnox »

Hmmm, setup'et på billederne ligner temmelig meget hinanden. Det samme gør besætningen.
--- Niels som ikke har en smart quote,

250L Akvastabil + 60 L sump DIY 6*39W T5D org. armatur - nu også med IKS
LoCo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 48
Tilmeldt: man 12. dec 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: dk
Kontakt:

Indlæg af LoCo »

Ja jeg siger os det er min ?? men bare i 86 L det er fordi jeg har det i 86 L i en akvreol, men vil ikke skille reol ad og har derfor en 63 L som de kommer i, ham der køber det må jeg selv om hvad han vil have af ting/fisk
Ellers noget ravnox ?
Mvh LoCo
Brugeravatar
ravnox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 282
Tilmeldt: fre 29. jul 2005 22:31
18
Postnummer: 8381 Tilst
Geografisk sted: 8381 Tilst DK

Indlæg af ravnox »

Nope :-)
--- Niels som ikke har en smart quote,

250L Akvastabil + 60 L sump DIY 6*39W T5D org. armatur - nu også med IKS
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

LoCo: Synes du opfører dig lidt som et lille barn, der er blevet fornærmet.
Dit erfarings grundlag inden for saltvands hobbyen er lig 0. Når du så får oplyst at det ikke er en farbar vej du er på vej ud af, forsøger du at bortforklare det ved at komme med et tomt postulat.
Det akvarie som du linker til, kan man se er spritnyt indrettet, alle korallerne er lige sat ind, og hvorfor mon??
Når du samtidigt fortæller at du ikke gider sætte dig ned og læse om tingene, så tyder det ikke på den store seriøsitet, og derfor skal du heller ikke forvente at nogen kommer og samler dig op når akvariet er væltet.
Ensige hjælpe dig igang igen.
LoCo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 48
Tilmeldt: man 12. dec 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: dk
Kontakt:

Indlæg af LoCo »

hehe ok :)
Mvh LoCo
LoCo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 48
Tilmeldt: man 12. dec 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: dk
Kontakt:

Indlæg af LoCo »

Nej det er ikke det. råd kan jeg skam godt bruge til noget, og er glad for at nogen kommer med råd, men der er måder at skrive ting på, syns at det godt kan virke lidt som at man skal gøre det på en bestemt måde, og hvis jeg vælger at gøre det på en anden måde så er der nogen der for ondt i røven, Jeg har ligesom fattet pointen, men kan så ikke forstå at folk bliver ved med at køre i det, jeg spør om rod ris og ros, og jeg tager imod dem med glæde, men små dumme komentar tager jeg ikke i mod.

Alt hvad jeg har købt til mit akv og inden jeg købte det spurgte jeg om de ting jeg købte og om de kan leve sådan som min opsætning var, det eneste jeg har fået at vide er at de godt kan, så længe jeg skifter 10 L om ugen skulle der ikke være nogen problem,
Manderin fisken aned jeg ikke at den kun leved af de levende sten, da forhandleren sage til mig at den var nem at have og godt kunne være i mit akv. jeg vælger at tro på ham.

Skulle der være nogen som mener at jeg er barnlig/dyremishandler så er det deres problem og ikke min, jeg har min mennig om de folk som jeg ikke vil udtale her,

Så alt i alt takker jeg for de råd jeg har fået.
Mvh LoCo
LoCo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 48
Tilmeldt: man 12. dec 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: dk
Kontakt:

Indlæg af LoCo »

Carsten folk der ikke vil hjælpe skal ikke hjælpe.
Folk der har ondt i røven kan jeg ikke bruge til noget.

Min erfarings grundlag er 0 du har ret.

Det er derfor jeg bruger så meget tid her inde for at lære om saltvand, læse de mange inlæg der er på siden.
lidt må jeg gøre rigtigt ellers vil min dyr ikke holde en dag.

Så ja måske er det noget lort i længden men det er os en erfaring jeg tager med mig og bliver kloger af.

Så at du ser mig som et lille barn hmmm so what tror du jeg kan bruge det til nogt ?
Mvh LoCo
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Jeg vil til LoCos forsvar sige, at de fleste af de velmenende råd han har fået har været i retningen af at skabe et koralrevsakvarie. Nu har jeg ikke gennemlæst alle punkterne i tråden, men der kan skabes et alternativ:

1. Drop tanken om koraller - måske med undtagelse af din anemone samt evt. bestemte arter læderkoraller.

2. Behold dine Caulerpa i akvariet, lad dem vokse til en god bestand og tynd ud i dem med jævne mellemrum. Det er faktisk ikke værre end tynde ud i hurtigvoksende akvarieplanter. Hvis du kan skaffe dig nogle andre arter af bladalger, kunne det være et dekorativt supplement.

3. Drop evt. skummer. Den dog trods alt uden, at der kommer overfladevand ind i den, dog lidt mindre effektivt. Invester i stedet i et intervalfilter, der sørger for, at filtermediet skiftevis er under vand og tørlagt. Det giver en større nedbrydning af affaldsstoffer og er med til at holde nitrit og ammoniak borte. Den øgede mængde nitrat og fosfat, der vil produceres, holder du nede med vandskift og udtynding af Caulerpa.
LoCo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 48
Tilmeldt: man 12. dec 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: dk
Kontakt:

Indlæg af LoCo »

nyberg 3 råd som som jeg kan bruge til noget tak for det :)

Koraller vil jeg ikke have i mit akv da de ikke vil klare sig :)

Caulerpa har jeg tynd lidt ud i dem, og vil gøre det engang imellem :)

Intervalfilter jeg har et filter som tager alt overflade vand, det løber ned gennem noget filt/svamp som er tørlagt, så ryger det ned i et andet kammer hvor der er biobolde så ryger det ned i kulfilter og noget andet filt.

Mit overflade vand ser rigtig godt ud, så er det sådan en slags intervalfilter du mener ? :)
Mvh LoCo
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

nyberg<< Det setup du foreslår kan sikkert godt fungere hvis man belaster akvariet minimalt, men det jeg synes der mangler er noget til at fjerne proteiner fra vandet?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Loco skriver: "Koraller vil jeg ikke have i mit akv da de ikke vil klare sig"

Hvorfor linker/sammenligner du så med et akvarie der næsten udelukkende beboes af koraller. http://haaga.aqua-web.org/Nano/ Fiskene sviner - det gør korallerne ikke.
LoCo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 48
Tilmeldt: man 12. dec 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: dk
Kontakt:

Indlæg af LoCo »

Henrik_skb læse resten af de inlæg der står, inden du spørger. koraller vil ikke kunne klare sig i mit akv, da jeg ikke har det rigtig lys som de trives under. Henrik du behøver ikke at skrive mere, med mindre du har noget fornuftigt at skrive
:)
Mvh LoCo
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Fint nok. Hvis du tror du kan holde så mange dyr i et 86 liters akvarie så må du jo lære det på den dyre måde.
LoCo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 48
Tilmeldt: man 12. dec 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: dk
Kontakt:

Indlæg af LoCo »

Ja jeg håber jeg kan :)
Mvh LoCo
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

LoCo skrev:Ja jeg håber jeg kan :)
Hvor i dit setup bliver proteinerne fjernet så de ikke udvikles?
LoCo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 48
Tilmeldt: man 12. dec 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: dk
Kontakt:

Re: Min nye 86 L nano

Indlæg af LoCo »

HEHE hvor er det grinern at læse alt det her igennem. Det er godt nok mange år siden og det er da blevet til en del støre akv. undervejs :D

Og damn jeg blev sur på nogen af de bemærkninger/inlæg :D der kom selv om folk prøved at hjælpe

Men jeg lever stadig og kunne ikke komme ind på den her konto da jeg ikke kunne huske koden :( men den dukked sq op igen :D altså koden :)

beklager min pisemestiske bemærkninger til nogen af de folk der har skrevt i det her inlæg :beer:
Mvh LoCo
Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 11. apr 2008 21:18
16
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2008

Re: Min nye 86 L nano

Indlæg af Vænge »

Så må vi da se nogle billeder af dit store akvarie (hvis du tør ;))
Venlig hilsen
Vænge

Tidligere akvarier: 58L startet d. 26.03.08 -> 54L + 37L startet d. 04.06.08 -> 192 liters i maj 2009.

Nuværende akvarie: 250 liter med sump fra DecOcean.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Min nye 86 L nano

Indlæg af Stefan »

Heh... Og det kunne da også være interessant at høre om udstyret deri, og om der er kommet overløb? :-)
Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"