"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Nitratværdi

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
REJEN
Reactions:

Nitratværdi

Indlæg af REJEN »

Hej akvarievenner

Jeg har efter 2 måneders kamp - (en spændende kamp) som nybegynder og uden forudgående kendskab til akvarier iøvrigt - opstartet et saltvandsakvarium. Den seneste måned har jeg haft levende sten i og de sidste 2 uger lys på. Der er ikke fisk, koraller eller andet (blot sand og levende sten)

Nu er jeg begyndt at måle på værdierne. Det eneste der er af amoniak, nitrit og nitrat er sidstnævnte. Nitrat ligger på ca. 7.5 (en farve imellem 5 og 10 såvidt jeg kan se). Er det korrekt, at det eneste er at væbne sig med tålmodighed samt foretage hyppige vandskift? Jeg lagde mærke til at der på sandet lå lidt brunt stof - det har jeg virvlet op - og det er nu væk samt skiftet 10% af vandet 2 dage i træk....

Måske vil nitratindholdet være faldet i morgen - men alligevel.....det er jo svært med tålmodigheden når man samtidig ikke ved, om man gør det rigtige...

Er der en der kan give mig et svar? Kan man sætte en reje i eller andet nyttedyr? Vi det reducere nitratværdien?

vh

Jens Peter
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Nej, et levende dyr vil på ingen måde kunne reducere nitratindholdet, tværtimod!!
Det "brune stof" er en alge af en art.
Hvis du vil have nitrat indholdet ned på 0, hvad i praksis næsten ikke kan lade sig gøre, uden teknik, er det kun at væbne sig med tålmod.
Vente tiden kan du så bruge til at sætte dig grundtigt ind i tingene, ikke at jeg påstår at du ikke har læst lekture om emnet, men man kan altid lære noget.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Hvor stort er dit akvarie og hvad har du af udstyr ?

Men som Carsten skriver så er det nok bare at vente, en måned kan desværre godt blive til 1½ eller 2 inden det er på plads.
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
REJEN
Reactions:

Indlæg af REJEN »

Det er et 140 liters akvarium. Jeg har tilsluttet en skummer. Der er ca. 15 kg sten levende sten. Overvejer at tilslutte en nitrat fjerner fra Jens Jørgen.......... Helt præcist. Carsten skriver, at det ikke kan lade sig gøre at fjerne nitrat helt. Min værdi ligger på 7,5. Hvor langt ned skal den ? Skal jeg bare se at købe en nitratfjerner?............ Vil det ikke forlænge fiskenes levetid i sidste ende? Skal jeg evt. have flere sten i ?
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Prøv at måle værdierne på det vand som du fylder på, mit vandhane vand ligger på 10mg så hvergang jeg skifter vand stiget nitraten. Lad hellere være med at skifte, lad det stå så tror jeg den falder stenen tager det. Sten vil jeg anbefale 20 % af volumen altså 28 kg men det skulle kunde lade sig gøre med de 15 kg.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Fiskene er som sådan ret ufølsomme overfor nitrat, ihvertfald i den ende af skalaen. Det er snarere alt det andet liv i akvariet der er følsomt over for nitrat.
Det der nitrat filter fra JJ er ALT for dyrt. En anden og absolut anvendelig løsning er denne: http://www.aquazoo24.de/Filtertechnik.1 ... .1856.html
Har selv en af slagsen, og den virkede fint på et 576 liters med fisk og koraller, så mon ikke den også kan klare dit akvarie.
REJEN
Reactions:

Indlæg af REJEN »

Tusinde tak for svarene....

Jeg ser nu tiden an og måler nitratværdierne. Samtidig vil jeg købe et nitratfilter.

Jeg var overrasket over, at fiskene ikke er så følsomme over for lavere værdier af nitrat. Da jeg pt. kun har sten og sand - bør jeg så ikke kunne søsætte en fisk ? Jeg vil snarest anskaffe mig en nitratfjerner under alle omstændigheder.

Hvor er den nedre grænse for nitrat - givet at man uden nitratfjerne i praksis ikke kan nå 0 mg/l?
Og - mit testkit (N03 Profi test Salifert) er svært at aflæse (farverne i den nedre ende er meget lyse og svære at skelne! Er der en der kender til et bedre sæt mht. aflæsning?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Salifert er de mest nøjagtige vi kan få her hjemme, givert vis findes de lang mere nøjagtige, men så følger prisen også med.

Angående fisk, så NEJ!!! Jeg ved godt at det kribler i dig for at få en fisk i akvariet.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"