"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

80 L saltvands akv

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
LoCo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 48
Tilmeldt: man 12. dec 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: dk
Kontakt:

80 L saltvands akv

Indlæg af LoCo »

Hej jeg er ny i saltvansakv. jeg har købt en 80 L akv, med ca 10 kilo levende sten. der er t5 lys 2 lysrør, 1 powerhead, og 1 indvændig filtersystem. Det er det, lige nu er der ca 3 små søstjerner, 1 søpensvin, 1 reje. ca 4 små krepsdyr, og det ser godt ud, kunne se at der var søstjerne yngel, i akv. Mit spørgsmål er så: jeg vil gerne hae 2-3 fisk i små saltvandsfisk og 1-2 rejer mere, hvad skal jeg købe af ekstra udstyr for at jeg kan have fisk/rejer i min lille 80 L uden at de dør?? :?:

Jeg har set de såkaldte nano akv. som er meget små og stadig me 1 fisk og 2 rejer, sådan en nanoakv. er vel ikke mere end 20 L jeg har hørt at jeg skal have en form for skummer, skal lige siges da der ikke er meget plads at lege med, kunne det være lækkert hvis man kunne få nogen som kunne styre det meste i en enhed, :lol: på forhånd tak for hjælpen.


Ps. det skulle gerne ende med et stort akv. på et tidspukt :lol:
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Jeg er ikke lige klar over hvor grænsen "officielt" går, men hvis du spø'r mig er 80 på grænsen til at være et nano. Hvilken type søstjerner er det du har? 80 liter er ikke meget plads bare til en enkelt. Jeg vil gætte på at "ynglen" er Asterina'er.
http://www.reefkeeping.com/issues/2004- ... /index.php
Forudsat at den indvendige skummer er god, kan du godt sagtens holde et par fisk, men du skal godt nok holde tungen lige i munden.....små akvarier tilgiver ikke små fejltagelser.
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Der er nok nødvendig med en skummer, de kan fås til at sætte på kanten og er ikke så dyer http://www.tropefisk.dk/shop/default.asp
Det er nok begranset med fisk 3 max 4. pas på dit filter jeg mener der er best det ikke er der.
Det er letter at styre vandværdigerne i et støre akv. mår du om ca. 14 vil have et støre kan jeg anbefale 325 eller støre :D God fornøjelse
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Hov 10 kg sten er lige i underkanten ca 16 gerne 20 kg vil give en bedere balance
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
LoCo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 48
Tilmeldt: man 12. dec 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: dk
Kontakt:

Indlæg af LoCo »

Tak for hjælpen :)
Mvh LoCo
LoCo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 48
Tilmeldt: man 12. dec 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: dk
Kontakt:

Indlæg af LoCo »

seadooman skrev:Der er nok nødvendig med en skummer, de kan fås til at sætte på kanten og er ikke så dyer http://www.tropefisk.dk/shop/default.asp
Det er nok begranset med fisk 3 max 4. pas på dit filter jeg mener der er best det ikke er der.
Det er letter at styre vandværdigerne i et støre akv. mår du om ca. 14 vil have et støre kan jeg anbefale 325 eller støre :D God fornøjelse

hvordan funger det ? og sættes det på kanten og der efter tilslutter 1 luftpumpe ?

og hvorfor er det best at mit filter ikke er der ? :oops:
LoCo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 48
Tilmeldt: man 12. dec 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: dk
Kontakt:

Indlæg af LoCo »

mikkel skrev:Jeg er ikke lige klar over hvor grænsen "officielt" går, men hvis du spø'r mig er 80 på grænsen til at være et nano. Hvilken type søstjerner er det du har? 80 liter er ikke meget plads bare til en enkelt. Jeg vil gætte på at "ynglen" er Asterina'er.
http://www.reefkeeping.com/issues/2004- ... /index.php
Forudsat at den indvendige skummer er god, kan du godt sagtens holde et par fisk, men du skal godt nok holde tungen lige i munden.....små akvarier tilgiver ikke små fejltagelser.
Jeg ved det faktisk ikke helt endnu, da jeg ikke har set søstjernerne men kun ynglen, skal hente akv. på onsdag, jeg kunne se på sidglas af akv, der var der total små hvide stjerner mere kunne jeg ikke se :o
LoCo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 48
Tilmeldt: man 12. dec 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: dk
Kontakt:

Indlæg af LoCo »

har set at det her bliver brugt på et akv. ikke mit men et andet saltvands akv (lille akv ) hvad er det ? hvad gør det ? og hvor kan jeg købe det hen ? og kan jeg ikke få sådan at det passer til en 80 L akv :)
Vedhæftede filer
filter salt.JPG
filter salt.JPG (19.86 KiB) Vist 1997 gange
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

De hvide små stjerner er som nævnt sikkert Asterina'er, der aldrig bliver meget større end en lillefinger-negl. Prøv at kigge på linket jeg gav dig.
Gør dig selv den tjeneste at få en hel masse viden, før du går ud og køber nyt udstyr og/eller liv - der findes masser af forums og hjemmesider at blive klog af.
LoCo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 48
Tilmeldt: man 12. dec 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: dk
Kontakt:

Indlæg af LoCo »

Det er derfor jeg vælger at starte med et lille akv. men håber at det her forum os er lavet til uvidne nybegynder som mig. Jeg spørger om råds til at få det til at funger uden dødsfald, og hvis jeg mangler noget til mit akv. så det kommer til at funger, så skal jeg have fat i det længer er den ikke :)
Mvh LoCo
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Ey Loco det var mig du snakkede med tidligere. Som jeg vist også fik sagt, så skulle du tage og læse den her opstartmanual, den fik lysnet en hel del for mig.

http://akvariet.terrabyte.dk/opstart01.htm
LoCo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 48
Tilmeldt: man 12. dec 2005 20:45
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: dk
Kontakt:

Indlæg af LoCo »

hey :) ja det vil jeg gøre tak for det og vi snakkes helt sikkert ved :)
Mvh LoCo
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"