"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Red Sea Max 250 Tråden......

Forum katagori for Red Sea Max akvarie serien.
Besvar
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 299
Tilmeldt: tors 19. feb 2009 18:31
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006

Re: Red Sea Max 250 Tråden......

Indlæg af rimini »

Hej,

Jeg har 2 RSM250 kørende nu og de kører rigtig godt efter den nye skimmerpumpe er sat i. Den nye version 3 har netop den nye skimmerpumpe monteret og mindre varmegivende pumper, så herfra kan det fuldt ud anbefales.

Akvariet larmer væsentlig mindre end 130D, der er kun en lille brummen fra pumperne som der er fra alle andre akvarier. Den nye skimmerpumpe har ingen mislyde overhovedet.

For at akvariet skal køre helt optimalt og for at spare en masse arbejde vil jeg dog klart anbefale man sætter en osmolator på systemet, så vandstanden altid er korrekt, hvilket igen betyder optimal skimning fra skummren der sidder bag akvariet.

Der er ikke flere varmeproblemer nu med RSM 250 end der er i ethvert andet lukket saltvandsakvarie. Toppen er jo helt lukket til, det betyder til dels mindre fordampning af vand og til dels at fiskene ikke kan hoppe ud - samt at designet naturligvis kan holdes i top uden grimme ledninger / ophæng osv.

Skal du være helt sikker på at holde en temperatur på under 28 grader i baljen - og uden at bruge en chiller i sommermånederne, skal dit akvarie stå tempereret omkring de 21 grader i stuen. Kommer du op over de 24-25 grader så kan vandet blive over 28 grader, hvilket er helt normalt i et lukket system med 3 pumper bagi baljen og 6 T5 pærer tændt foroven ... derfor er der lavet så man snildt kan montere en chiller, hvis man har temperaturkrævende fisk og koraller.

Du kan også bruge de 2 extra ventilatorer der følger med i sættet til at sætte bagi for at køle vandet, men det øger så også både larm og fordampning, så det har jeg valgt slet ikke at gøre. Nogle sætter en normal a/c adaptor der passer direkte i stikket på disse 2 blæsere og så istedet for 12V kører 6V på dem, det hjælper meget. Herved kan man også styre dem med et tænd/sluk ur, hvis man kun vil bruge dem når lyset er tændt.

Bruger man ikke disse 2 extra ventilatorer er akvariet ikke larmende mere end andre akvarier, snarere tværtimod :)

Så alt i alt er jeg rigtig glad for mine 2 RSM 250 efter de fik løst skimmerproblemet, det var jo også derfor jeg købte et ekstra ... det bruger jeg så til dværgkejsere og sommerfuglefisk, som ellers ville æde mine stenkoraller i den anden balje ...
Senest rettet af rimini fre 8. jan 2010 10:33, rettet i alt 1 gang.
Plesner
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 13
Tilmeldt: ons 6. jan 2010 17:34
14
Postnummer: 3300 Frederiksværk
Saltvand siden?: 2009

Re: Red Sea Max 250 Tråden......

Indlæg af Plesner »

Hej Rimini

Tak for det fine svar.

Kan du oplyse mig hvor meget plads der er i skabet under akvariet? Det er lidt svært at finde ud af på RS´hjemmeside.
Efter din mening vil en Aqua Medic Titan 500 kunne placeres i skabet, og kender du noget til den?

Hilsen
Plesner
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 299
Tilmeldt: tors 19. feb 2009 18:31
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006

Re: Red Sea Max 250 Tråden......

Indlæg af rimini »

Yepper, den vil godt kunne være der, faktisk er der god plads forneden, du kan endda bygge en lille sump hvis du skulle få lyst til det en dag ;)
ZeTix
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 59
Tilmeldt: tirs 17. feb 2009 13:21
15
Postnummer: 2700 Brønshøj

Re: Red Sea Max 250 Tråden......

Indlæg af ZeTix »

rimini skrev:Hej,

RSM250 er bestemt et godt og meget smukt akvarie, og nej det larmer ikke mere end et normalt akvarie med den nye skimmerpumpe de har lavet. Børnesygdommene er stortset afklaret nu. RSM130 larmer dog meget mere, specielt skummeren er et problem

Chiller kan være en nødvendighed i RSM250, men det vil det være i alle saltvandsakvarier med lukket top hvis du skal holde en vandtemperatur under 28 grader hele året rundt (herunder incl. sommermånederne) i en normal stue med temperatur omkring 23-25 grader. Min chiller arbejder ikke meget her om vinteren (stuetemperatur på 21 grader), men der er brug for den i spidsbelastningsperioder sommeren igennem, hvor den måske kører en time om dagen for at holde vandet omkring 26 grader.

Står akvariet altid tempereret omkring 20 grader eller har du ikke koraller eller temperaturkrævende fisk kan du sagtens køre uden chiller også i sommermånederne, specielt hvis du bruger de 2 ekstra blæsere bagi (men det giver så også en smule mere larm kan man jo så sige).

;)
For lige at komme omkring problemet med varmen:
Her i vinterperioden oplever jeg ingen problemer overhovedet. Jeg fik knaldet sikringen til mine blæsere så temperaturen steg gevaldigt (Bemærk at jeg har 2 ekstra tunze cirkulationspumper i baljen). Det kunne dog afhjælpes ved ganske enkelt at åbne den forreste del, hvilket ikke er skide kønt men derudover ikke er noget større problem indtil jeg får fundet et par Flinke 250 milliampere glassikringer.

Om sommeren er jeg tvunget til at have de 2 ekstra blæsere kørende. Om dagen når jeg er på arbejde er det selvfølgelig ikke noget større problem, og om aftenen, tja det larmer da lidt men ikke noget voldsomt og der sker intet ved at slå dem fra en time eller 2 mens man spiser (mit spisebord står lige ved baljen). Er jeg væk en weekend eller lign med fuld knald på solen, så tager jeg en ganske alm blæser på stativ og lader køre i stuen (sæt et ur på så den ikke bare står og hamrer igennem om natten). Det koster lidt strøm, det gør en chiller også, men ikke noget katastrofalt. Og så er der et dejligt klima når man kommer hjem.

Heldigt for mig står eftermiddagssolen ind i mit soveværelse, så stuen har skøn temperatur men soveværelset er varmet godt op hvis jeg har glemt at åbne vinduet. Hvad gør man så? Åbner det, henter en kold i køleren og sætter sig en halv time i vindueskarmen med solen lige i skallen :-)
RSM 250.
Brugeravatar
Castillo
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 364
Tilmeldt: søn 8. mar 2009 12:41
15
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Red Sea Max 250 Tråden......

Indlæg af Castillo »

Hejsa..
Er der nogen rsm 250 ejere som har skiftet lysstofrør? Overvejer selv at skiftet til denne: http://www.akvarieudstyr.dk/Saltvand/Ly ... Lysstofrør
Som skulle være 55W større i samlet effekt..
Er der ellers andre alternativer i et rsm ?
Red Sea Reefer 250. radion 2 stå xr15w 1xr30 G4 pro, Bubble King mini 180, vortech 2stk mp40wesqd, Reeflink, Osmolator og Apex 2016 med DÓS dosering
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 299
Tilmeldt: tors 19. feb 2009 18:31
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006

Re: Red Sea Max 250 Tråden......

Indlæg af rimini »

Jeg må indrømme at de pærer der sidder i oprindeligt (6 gange 39w) er mere end rigeligt til mit behov, har faktisk taget det yderste rør ud, da det var for kraftigt til mine bundkoraller :)
Brugeravatar
Castillo
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 364
Tilmeldt: søn 8. mar 2009 12:41
15
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Red Sea Max 250 Tråden......

Indlæg af Castillo »

Okey :)

Andre med erfaringer omkring lyset? Nogen som har prøvet de kraftigere lys?
Red Sea Reefer 250. radion 2 stå xr15w 1xr30 G4 pro, Bubble King mini 180, vortech 2stk mp40wesqd, Reeflink, Osmolator og Apex 2016 med DÓS dosering
krimsen
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 12
Tilmeldt: tirs 22. jan 2008 20:22
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: falster

Re: Red Sea Max 250 Tråden......

Indlæg af krimsen »

ved jeg er meget sent ude men er det der stadigvæk?
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 299
Tilmeldt: tors 19. feb 2009 18:31
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006

Re: Red Sea Max 250 Tråden......

Indlæg af rimini »

Hejsa, nedenstående forklaring gælder stadig :)

Men det er stadig en super balje, og vil du helt undgå varme så skal din balje nok være åben i toppen, er det lukket går det hurtigt med at temperaturen går op, og det er ikke kun på RSM 250, men ógså alle andre lukkede akvaier .... anyway det ser jo godt ud med lukket top IMO.

------------------------------------------------------------------------------------------

Hej,

Jeg har 2 RSM250 kørende nu og de kører rigtig godt efter den nye skimmerpumpe er sat i. Den nye version 3 har netop den nye skimmerpumpe monteret og mindre varmegivende pumper, så herfra kan det fuldt ud anbefales.

Akvariet larmer væsentlig mindre end 130D, der er kun en lille brummen fra pumperne som der er fra alle andre akvarier. Den nye skimmerpumpe har ingen mislyde overhovedet.

For at akvariet skal køre helt optimalt og for at spare en masse arbejde vil jeg dog klart anbefale man sætter en osmolator på systemet, så vandstanden altid er korrekt, hvilket igen betyder optimal skimning fra skummren der sidder bag akvariet.

Der er ikke flere varmeproblemer nu med RSM 250 end der er i ethvert andet lukket saltvandsakvarie. Toppen er jo helt lukket til, det betyder til dels mindre fordampning af vand og til dels at fiskene ikke kan hoppe ud - samt at designet naturligvis kan holdes i top uden grimme ledninger / ophæng osv.

Skal du være helt sikker på at holde en temperatur på under 28 grader i baljen - og uden at bruge en chiller i sommermånederne, skal dit akvarie stå tempereret omkring de 21 grader i stuen. Kommer du op over de 24-25 grader så kan vandet blive over 28 grader, hvilket er helt normalt i et lukket system med 3 pumper bagi baljen og 6 T5 pærer tændt foroven ... derfor er der lavet så man snildt kan montere en chiller, hvis man har temperaturkrævende fisk og koraller.

Du kan også bruge de 2 extra ventilatorer der følger med i sættet til at sætte bagi for at køle vandet, men det øger så også både larm og fordampning, så det har jeg valgt slet ikke at gøre. Nogle sætter en normal a/c adaptor der passer direkte i stikket på disse 2 blæsere og så istedet for 12V kører 6V på dem, det hjælper meget. Herved kan man også styre dem med et tænd/sluk ur, hvis man kun vil bruge dem når lyset er tændt.

Bruger man ikke disse 2 extra ventilatorer er akvariet ikke larmende mere end andre akvarier, snarere tværtimod
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Red Sea Max 250 Tråden......

Indlæg af Bingocaller »

Er problemerne så løst med version 3?

Tænker varme og støj?

Ellers gider jeg ikke gå op fra mit 130 nemligt :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 299
Tilmeldt: tors 19. feb 2009 18:31
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006

Re: Red Sea Max 250 Tråden......

Indlæg af rimini »

Hej. læs de sidste par indlæg og du vil finde svar :)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Red Sea Max 250 Tråden......

Indlæg af Bingocaller »

rimini skrev:Hej. læs de sidste par indlæg og du vil finde svar :)
Har låst alle 37 sider igennem - men der står ikke til sidst hvad version det er :)

Deraf mit spørgsmål :beer:
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 299
Tilmeldt: tors 19. feb 2009 18:31
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006

Re: Red Sea Max 250 Tråden......

Indlæg af rimini »

Fra version 3 pumperne er der ingen problemer med larm fra skimmer, kører du med de extra blæsere bagi giver det naturligvis mere støj, men dette er ikke nødvendigt hvis du har en chiller på til at tage toppen en gang imellem.

Hvad angår varme så er der ikke mere varmeproblem i RSM250 end i RSM130 eller for den sags skyld et andet saltvandsakvarie der er lukket i toppen ...

Håber det er svar nok ;)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Red Sea Max 250 Tråden......

Indlæg af Bingocaller »

Super mange tak :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Besvar

Tilbage til "Red Sea Max"