"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Skal jeg starte et "reef" ? - ja gu ska´jeg da så

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 932
Tilmeldt: søn 6. feb 2005 12:53
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Skal jeg starte et "reef" ? - ja gu ska´jeg da så

Indlæg af jesper/aarhus »

Ja, I har jo uden tvivel hørt den samme historienfør, så I får bare lige min version i grove træk : Træt af ferskvand - vil have salt :lol:

Til trods for de mange velmenende råd jeg sikkert vil få med på vejen, så bliver der dog kun tale om et mindre aq. primært pga. min stakkels tomme SU-pung. Jeg gider ikke have et stort aq. (dyr drift) hvis jeg alligevel ikke har råd til at "fylde det op" med koraller.

Her er hvad jeg umiddelbart har tænkt på - alle gode råd/ komemntare modtages med kyshånd.


1. Akvariet
Enten specialbygget i målene(b*d*h) 55*55*40 (121 liter) eller 55*55*45 (136 liter).

Jeg vil helst have et kvadratisk aq. og de 55 cm, er fordi jeg regner med at anvende 2 * double T5 powercompact 55 w lys. Disse skulle efter sigende være 53 cm, korrekt? Vil 55 cm. være nok plads, til at lave et armatur til T5 rørene?

[highlight=red]ELLER[/highlight]
Købe et "færdigt aq" med armatur, møbel etc. Nogle gode ideer? Har feks. set på denne, dog ikke IRL http://www.akvarieforretningen.dk/shop/MP_Saphir.html[b]
Any thoughts?

2. Sump
Regner da med at der skal en sump på. Dette afhænger dog lidt af hvilke af de 2 ovennævnte løsninger jeg ender med. Jeg vil hest kun have sump, hvis det kan laves med borede huller i aq. (altså alternativ 1). Hvis jeg vælger den "nemme pakkeløsning", så kan sumpen vel ikke laves med huller i aq. eller hvad? Andre "fikse" løsninger på dette problem.
(aq. skal stå i min stue, og derfor skal der helst ikke stritte pvc samlinger ud over det hele). Gode links (dvs. med gode billeder :wink: ) til opsætning af sump, modtages gerne.

3. Armatur
Regner med 2* 55 T5 power compact løsninger, samt et blåt rør. Nogle ideer mht. hvad jeg bør tage forbehold for, når armaturet laves.? igen, links modtages gerne.

4. Møblet
Regner med dette skal laves i træ. Hvis vi antager, at det skal bære 136 l. aq + indhold, + sump a´50-60 liter, hvilke materialer samt dimensioner skal så anvendes?. Er det muligt at sætte justerbare ben under, og hvilke materialer vil være gode at sætte mellem gulv og ben, for at undgå mærker.
Igen, gerne links med billeder.....

5. Alt det løse
Pumper, osmoseanlæg, skummer,testsæt, pvc, salt, saltmåler etc etc. Nogle gode forslag til modeller/mærker samt hvor de er billigst at købe?

6. Besætning
Tja, det er jo det mest spændende..... Formentelig overvejende SPS, men vil meget gerne høre, hvilke der vil være passende (mht. lysforhold + sværhedsgad).

Fisk : Tja lidt liv kan man vel godt "proppe" ned i 136 liter. Selvfølgelig det obligatoriske Klovnfiske par. En goby eller to samt evt. et par kardinaler. Nogle andre forslag, eller ting jeg skal overveje mht. sammensætningen?



Det var vis alt - for denne omgang.

Mvh Jesper
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Et godt råd vælg min 325L alt mindre bliver alt for hurtig lille. Jeg har et 110 L faktisk i de mål som du vil have, men er ved at starte et 530L.
Det var bare min mening.
Men det kan godt lade sig gøre også med det lys og skriver, 36 w kan være i et 55cm amatur. når du skal vælge rør så ta combi røret med blå og hvid, det laver klar hvid lys som giver mange faver. Triplus laver det hele mere brun/lilla. du kan se lidt billeder under mit personlig galleri.



:lol: God fornøjelse :lol:
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 932
Tilmeldt: søn 6. feb 2005 12:53
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Indlæg af jesper/aarhus »

seadooman skrev: Jeg har et 110 L faktisk i de mål som du vil have, men er ved at starte et 530L.
36 w kan være i et 55cm amatur. når du skal vælge rør så ta combi røret med blå og hvid, det laver klar hvid lys som giver mange faver. Triplus laver det hele mere brun/lilla. du kan se lidt billeder under mit personlig galleri.



:lol: God fornøjelse :lol:

Har du dit 110 til salg?
Hvor meget plads kræver 55 W PC T5 rør? Her tænker jeg ikke kun på de 53 cm. selve rørene er opgivet til, men hvor mange cm. armaturet min. skal være, for at der er plads til 55 w. PC T5 rør??
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Har du dit 110 til salg?
Ja men først efter jul, det nye skal lige bygges færdig. :(

Mit amatur er 54 cm bred T5 36 w compact er 46 cm inks fatning.
Vedhæftede filer
P1011540.JPG
P1011540.JPG (70.97 KiB) Vist 1248 gange
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

55w jeg tror det er min 56 cm jeg have ikke plads
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
j.SEVERIN
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 261
Tilmeldt: tirs 11. okt 2005 19:02
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Humlebæk

Indlæg af j.SEVERIN »

Hej.
Der er selvfølgelig forskel på hvor hurtigt de forskellige koraller gror men når de får gode forhold så breder de sig hurtigt og bliver meget store. I et lille akvarie bliver det således hurtigt svært at få plads til flere typer.
I mit 750 liter har næsten alle mine koraller mindst 5 fordoblet deres størrelse på bare 3-4 år.
Mvh. Severin
750L,45L refugium,2x250W HQI, 1X45W Diazoblue,Modf.Aquamedic skimmer,Osmoseanlæg,Kunstharpixfilter,Red Dragon 12500L,PLC styring af vandskifte Balling Sporstoffer Ozon og ventilation.
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 932
Tilmeldt: søn 6. feb 2005 12:53
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Indlæg af jesper/aarhus »

Serdooman : har sendt dig en PB
100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Jeg har nu ikke modtaget noget?
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

ups...
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"