"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Koldt strandbredskar

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 233
Tilmeldt: ons 30. nov 2005 12:35
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Koldt strandbredskar

Indlæg af Wande54 »

Hej alle kloge hoveder.

Nu har jeg læst en masse af trådene her, men ikke lige fundet ret meget om koldtvands akvarier.

Jeg har været ferskvandsakvarist i 40 år, senest med killifisk samt asiatiske vandplanter som hovedtemaer.

Efter en flytning, hvor der ikke er mulighed for at lave et nyt stueakvarie, så kunne jeg godt tænke mig at lave et lille strandbredsakvarie på vores overdækkede terrasse.

Ideen er at bruge et gammelt limet 60L akvarie jeg har, hente bundlag, vand, alger og dyr lokalt ved stranden. Og benytte så lidt teknik som overhovedet muligt. Gennemlufter/bundfilter og pumpe skal der dog være - og lys selvfølgelig.
Jeg vil gerne have forskellige små slags tang og lidt ålegræs, rejer, muslinger, eremitkrebs, småfisk og sådan noget i det.

For at holde temperaturen nogenlunde indenfor rimelige grænser, så tænker jeg på at grave 15 meter gulvvarmerør (Pex-rør) ned under en kommende havedam. Der skal vandet fra pumpen cirkulere gennem - altså ikke selve dammen, men røret. Er det en anvendelig løsning?
Kan jeg undgå skummer, hvis jeg skifter tilstrækkelig med vand hver uge?
Kan jeg opbevare det hentede havvand i 25L plastdunke eller skal jeg skaffe glasballoner?
Skal vandet gennemluftes for ikke at blive dårligt når det bare står til opbevaring?

Det var vist de fleste spørgsmål der umiddelbart trænger sig på.

Jo forresten, Akvariet skal først installeres til foråret - men jeg vil gerne forberede mig så godt som muligt allerede nu.

Hilsen Steen
Ted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 67
Tilmeldt: tirs 17. maj 2005 00:10
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Sverige

Indlæg af Ted »

Kika på http://www.saltvannsforum.no Norrmännen gillar kalla saltvattens kar
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn 21. aug 2005 13:04
18
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Lyder super spændende, jeg kan desværre ikke svare på nogle af dine spørgsmål, men husk at lave en tråd om det så vi kan se nogle billeder :)
vh Magnus
Gedemeister
Reactions:

Indlæg af Gedemeister »

"Der skal vandet fra pumpen cirkulere gennem - altså ikke selve dammen, men røret. Er det en anvendelig løsning?"

i teorien ja, kommer du dybt nok ned er temperaturen temmelig konstant året rundt 8-9 grader 1-2 meter, (vandet fra dammen ovenpå vil nok ikke være ligeså isolerende som jord alene dog). det vil givet give en eller anden kølende effekt! har selv tænkt tanken :)

"Kan jeg undgå skummer, hvis jeg skifter tilstrækkelig med vand hver uge?"
ja det vil jeg tro hvis du skifter rigeligt. (salt indholdet er også temmelig lavt hvor du bor og skummeren vil ikke arbejde optimalt). bare du holder iltindholdet højt (fx. stor lumppumpe og iltsten/bundfilter).


"Kan jeg opbevare det hentede havvand i 25L plastdunke eller skal jeg skaffe glasballoner?
Skal vandet gennemluftes for ikke at blive dårligt når det bare står til opbevaring?
"

det gør ingen forskel med dunk eller ballon, det kan du sikkert godt, men problemet kunne være at vandet indeholder mange microorganismer (plankton alger bakterier osv) som ville kunne dø af iltmangel/hedeslag og forurene vandet.


det var lige mine 25 øre


:)
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 233
Tilmeldt: ons 30. nov 2005 12:35
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

Mange tak for svarene.

-1: Jeg har støvet en masse nordiske sider igennem, også flere norske, som i øvrigt kan anbefales at kigge på.

-2: Når projektet kommer i gang, så skal jeg nok gøre flittigt brug af mit digitalkamera.

-3a: Da undergrunden i Helsingør består af lerjord, så er det en faktor for hvor dybt jeg orker at grave rørene ned. Men så længe jeg bare kan holde temperaturen under 20 grader en varm sommerdag, så burde indholdet kunne overleve.
Min havedam på min tidligere bopæl holdt sig rimelig sval selv på en varm sommerdag, så jeg er ikke nervøs for at bunden ikke er kold nok.

-3b: Jeg forestiller mig at skifte 1/5 af vandet (10L) hver uge - og ikke overfylde akvariet med dyr. For at holde styr på salt% så skal det selvfølgelig efterfyldes med ferskvand ind imellem.

-3c: Fra mit tidligere akvariehold har jeg 2 gode luftmembranpumper, så den ene skal give luft til bundfilter/luftsten i akvariet og den anden kan så bruges til vanddunken.
Dunken skal kun bruges som nødbackup, og det vil nok være bedre at have en pose salt liggende i stedet.

Hilsen Steen
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Jeg synes i øvrigt at have hørt, at dyr fra danske have bliver nemmere at holde i akvarier, hvis saltkoncentrationen hæves til det, der svarer til verdenshavene. Dvs. ca 34 promille eller en vægtfylde på ca. 1.024. Har det noget på sig, skal der der tilsættes syntetisk havsalt uanset hvad.
Brugeravatar
Kildemoes
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 115
Tilmeldt: søn 14. aug 2005 22:26
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH. Ø.

Indlæg af Kildemoes »

1: Jeg har støvet en masse nordiske sider igennem, også flere norske, som i øvrigt kan anbefales at kigge på.
det kunne jeg da godt tænke mig se hvad med nogle links til dem?
MVH.
S. M. KILDEMOES
saltvands akvarist fra 1977
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 233
Tilmeldt: ons 30. nov 2005 12:35
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

Det er hermed gjort ( dem jeg selv har i gemmebogen):
http://www.saltvann.aquafreaks.no/Forums.html - en norsk søsterside til denne her??
http://www.freewebtown.com/aquawest/ - den er god, men kan være drilsk at åbne, bare tryk på "opdater" så kommer det hele med.
http://www.marinbi.com/ - mest bøger, men også gode links helt forneden.
http://www.vattenkikaren.gu.se/fakta/fakta.html - den synes jeg er meget hyggelig og informativ, selvom den nok mest er for børn.
Desuden er der link videre på de fleste af dem.
Hilsen Steen

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 233
Tilmeldt: ons 30. nov 2005 12:35
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

Vedr saltkoncentrationen, så er det da værd at undersøge.
Jeg skal spørge næste gang jeg snakker med nogen fra Marinbiologisk Laboratorie. De driver jo Øresundsakvariet og må have erfaringer derfra.
Jeg ved, at de selv henter akvarievandet i Kattegat på større dybde, så der er %en højere end i Øresund.

Forresten vil jeg gerne sætte en lille fotoserie op her, hvis der er interesse for det.
Den viser en lille fangsttur udenfor Helsingør Nordhavn og efterfølgende sortering af fangsten på Laboratoriet.
Det var en tur i sommer min datter havde vundet og som jeg fik lov at være med på.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Bring it on ;)

Der er vist ingen der tager skade af at komme op af deres varme rev akvarier og ned i lidt koldt dansk vand ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Det lyder da spændene.. vil gerne se nogle billeder, så ja

Bring it on..
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 233
Tilmeldt: ons 30. nov 2005 12:35
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

Så har jeg lavet en billedserie om Fangstturen på Øresund, de ligger under "Billeder". :wink:

Der er åbenbart noget der blokerer min PC på jobbet, så jeg ikke kan se billederne i Albummerne. Men på min PC hjemme kan jeg godt. Mystisk! :?
Senest rettet af Wande54 man 5. dec 2005 18:29, rettet i alt 1 gang.
Gedemeister
Reactions:

Indlæg af Gedemeister »

Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Vælg evt. visningen massefylde og divider med 1000, så har vi den værdi for saltholdighed, som vi er vant til at anvende.

Ser ud til at Vesterhavet ligner den saltholdighed, vi har i vore akvarier.
Mvh.

Lars Mogensen
Gedemeister
Reactions:

Indlæg af Gedemeister »

"Vælg evt. visningen massefylde og divider med 1000, så har vi den værdi for saltholdighed, som vi er vant til at anvende."

men husk at massefylden er temperatur afhængig, og vandet er p.t til den kolde side :)


og saltholdigheden kan skifte voldsomt alt efter vind/strømretning, nedbør og årstid.
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 233
Tilmeldt: ons 30. nov 2005 12:35
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

Tak for oplysningerne.

Nu har jeg kigget hos DMI, og jeg kan godt se stor forskel på salt% rundt omkring. Jeg troede faktisk ikke den svingede så meget.

Da den er så variabel, så passer det sikkert med at udskifte/efterfylde med frisk saltvand fra Øresund. De udsving der opstår vil virke helt naturlige for dyrene.

Jeg er ved at samle ting og sager til projektet, så det kommer til at løbe af stablen til foråret, så det bliver håndterligt at arbejde med - især at grave 20 m plastrør ned i haven!!
Hilsen Steen

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
Gedemeister
Reactions:

Indlæg af Gedemeister »

”Da den er så variabel, så passer det sikkert med at udskifte/efterfylde med frisk saltvand fra Øresund.”

nu er øresunde generelt endnu mere fersk jo længere du komme op, og oppe ved den botniske bugt er det næsten ferskvand. De indrefarvande er skrøbelige, da det tager 30 år for hele øresund at blive udskiftet/efterfyldt med rigtig havvand, men det er en anden historie.

”De udsving der opstår vil virke helt naturlige for dyrene.”

ja bare det ikke sker for hurtigt.



Lige et par ting om indsamling.


1.tag ikke sand direkte på stranden eller hvor der er meget bådtrafik, men ude i vandet (det på stranden er sikkert ikke alt for kemisk rent)

2.undgå overfladevand, der kan ligge olie baseret til og organisk snask, bedst ville være at pumpe fra en båd/mole så dybt som muligt, vandet er generelt renere og mere salt dernede.

3. saml ved eller ligefør højvande!, alle oplysninger om dette findes på http://www.dmi.dk

4. saml helst ved fralands vind hvis du samler fra kyst, det derfor alle vandmænd kommer der, de vil ha det dybt og salt og de kommer ind med det bundvand.


bare lige nogle tip :wink:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Vandet ude midt i Øresund, langt nede er mere saltholdigt end overfladen.
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 233
Tilmeldt: ons 30. nov 2005 12:35
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

Gedemeister:
Da min kone og jeg ofte fisker langs kysten, så kommer vi på en del velegnede steder hvor vi kan hente vand, sand, alger og dyr på betryggende vis.
Kysten mellem Helsingør og Gilleleje har alt hvad vi har brug for.
Men jeg har noteret mig dine gode råd. Jeg er udmærket klar over problemerne med at tage noget i overfladen og i selve brændingszonen. Med waders på vil jeg hente både sand og vand ude på en meters dybde.

Carsten:
Vi råder desværre ikke over en båd - endnu. Så jeg må nøjes med det jeg kan få fat i fra kysten.
Jeg vil heller ikke hente vand i havnene, for det er for beskidt. Måske kan jeg pumpe det op fra det yderste af dækmolerne eller badebroer. Det giver en dybde på 2-3 meter i bedste fald, men det er stadig ikke dybt nok til at give den helt store saltholdighed, der skal man jo under 10 meter kurven.
Hilsen Steen

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Når du nu absolut ikke vil blande saltvandet selv, så kan du da lade noget af det fordampe, så bliver saltholdigheden lige som du vil have det, men det tager tid.
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 233
Tilmeldt: ons 30. nov 2005 12:35
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

Jamen, det har du helt ret i Carsten, det var også det jeg nævnte tidligere, at fordampningen vil øge saltholdigheden, så jeg skal bare holde godt øje med den.
Det levende materiale der skal puttes i karret kommer også fra kystvandet, hvor saltholdigheden er lavest.
Men jeg skal nok tænke på det osmotiske tryk når jeg skifter vand, så det kommer til at ske gradvist. Lige som det gør i naturen ved tidevand og blæsevejr.
En af grundene til at jeg gerne vil bruge naturens vand er, at det indeholder en masse bakterier og andet småkravl, som jeg mener må have en gavnlig indflydelse på miljøet i karret.
Hilsen Steen

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Vandet indeholder både gode, og mindre heldige elementer.
du har en meget større risiko for at få parasitter og andre sygdomme med ind, end hvis du selv blander saltet. Og så dyrt er det nu heller ikke :)
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Prøv evt. at søge på indlæg fra PaulB på reefcentral. Han har haft det samme akvarie i en menneskealder og henter selv vandet v. New Jersey. Så vidt jeg husker tilsætter han lidt chlor og lader det stå og dampe af i et par uger før han bruger det.
Det er i det hele taget spændende læsning, når sådan en gammel rotte fortæller om sit bundfilter(!) eller om hvordan han før i tiden medicinerede med kobbermønter.
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 233
Tilmeldt: ons 30. nov 2005 12:35
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

Mikkel,
Jeg har haft stor glæde af at læse Paul B's mange guldkorn. Det er tanker der giver noget at tænke over. Tak for oplysningen.

Det med kemien får mig til at tænke på, om jeg kan bruge min elektroniske ledningsevnemåler (microSiemens meter) til at måle saltholdigheden med. Der stod et eller andet om det på ReefCentral men ikke om hvordan man omregnede de målte værdier til salt%.
Jeg købte det i sin tid til mine killi-akvarier.
Hilsen Steen

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
Gedemeister
Reactions:

Indlæg af Gedemeister »

Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 233
Tilmeldt: ons 30. nov 2005 12:35
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

Jamen mange tak, det kunne sandelig godt bruges.
Og efter at have læst det, så må jeg nok indrømme at en flydevægt nok giver et langt mere pålideligt resultat. :roll:

Når jeg kigger rundt på vejret gennem tiderne, så tror jeg, at jeg allerede kan begynde at indrette akvariet i starten af marts måned - og det varer jo faktisk ikke så længe endnu!!
Så kan det stå så småt og falde til inden jeg kan begynde at putte lidt levende i.

Der er stadig en del omkring teknik jeg skal have fundet ud af. Især valget af pumpe skal være velovervejet, for den skal jo kunne drive en god mængde vand gennem røret ude i jorden.
Hilsen Steen

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Jeg faldt over dette link, som fortæller lidt om temperaturkorrektion. Det giver også en formel, men den gælder vist kun for et hydrometer, der er kalibreret til 15,6 grader C. Det handler ganske vist om ølbrygning, men de fysiske love er de samme indtil den 4. øl er drukket.
Som der nævnes, kan man med tilnærmelse trække 0,001 fra det aflæste for hver 5 grader man er under det kalibrerede. Denne tilnærmelse skulle være præcis nok inden 0-40 grader C. Og med nøjagtigheden af vores hydrometre giver det alligevel ingen mening at sætte flere decimaler på.

Så med andre ord, hvis dit hydrometer er kalibreret til 25 grader C, vandtemperaturen er 15 grader C og du aflæser den specifikke vægtfylde til 1,020, er den i virkeligheden 1,018. Hvilken salinitet det giver, kræver igen en tabel for den givne temperatur (eller en temperaturkorrektion).

Den artikel, som Gedemeister henviser til, skriver i øvrigt, at svingarms-hydrometre stort set er selvkorrigerende for temperatur :)
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 233
Tilmeldt: ons 30. nov 2005 12:35
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

Tak for dit link Nyberg.
Jeg har gemt siden til nærmere studie.
Et eller andet sted har jeg også en omsætningstabel vægtfylde / salt promille, så det er kun et spørgsmål om at bruge samme term hele tiden, og ikke blande det sammen.

Ved nærmere eftertanke, så er det vist heller ikke så vigtigt om % svinger lidt op og ned. Det gør den jo i naturen når vejret bringer uro i vandet.
Men det er godt at kunne checke værdierne før / efter et vandskifte, så jeg ved om der er noget der skal korrigeres.

Det kunne også være jeg skulle lave min egen "værdi-tabel" så jeg kan se de forskellige målinger og omregninger. Jeg har et ledningsevne-meter, som jeg er spændt på, om det kan måle inden for området.
Hilsen Steen

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Du må i hvert fald lige holde os ajour med dit projekt. Jeg vil ikke afvise at gøre brug af dine erfaringer engang ;)
Petrus
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 19
Tilmeldt: ons 2. mar 2005 09:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Indlæg af Petrus »

Jeg har drevet med kaldt saltvannsakvarium noen år, og det finnes kanskje noen tips på http://aquawest.com

I tillegg kan jeg anbefale disse sidene :

http://home.online.no/~akvaris/
http://greenfield.fortunecity.com/fish/ ... arier.html

Det finnse dessverre ikke så mye å lese om erfaringer med kaldt saltvann på nettet, det fantes tidligere noen brukbare steder som nå ser ut til å være nedlagt.

Jeg kan ihvertfall anbefale kaldt saltvann på det "varmeste".....men som med så mye annet er det fornuftig å sette seg litt inn i hvordan ting fungerer før man starter opp. Har man ikke en eller annen form for kjøling vil mangfoldet av arter man kan holde over lengre tid være relativt begrenset.
mvh
Per-Kristian

Kaldt saltvann
Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"