"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Indretnings forslag til sump

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
sneppevej
Reactions:

Indretnings forslag til sump

Indlæg af sneppevej »

Hej.

Har netop købt denne sump hos akvarieudstyr:

150 x 45 x 45 cm



1: Osmosetank

2: Returkammer

3: Bobbelfælde

4: Levende Sand / Skummer

5: Tilløb fra akvarie

Jeg har ikke den store forstand på sumpe så har derfor et par spørgsmål:

a: Bør bobbelfælden ikke bestå af 3 stykker glas, og bør det glas der vender mod kammer 4 ikke være noget lavere således at vandstanden i sumpen ikke er så høj (der er kun 5 cm nu). Jeg tænkte på at skære 5 cm af det og derudover sætte endnu et glas på mod kammer 2 så bobbelfælden består af 3 glas.

b: Kammer 4 fik jeg oplyst at akvarieudstyr var til levende sand og at skummeren så skal stå udenfor sumpen eller i kammer 2 sammen med returpumpen - er det ideelt ?

c: For at vandet kan komme fra kammer 5 til kammer 4 er der lavet en revne på 2x45 cm - mon det er nok plads til at der kan strømme 3-4000 liter igennem i timen?

d: Hvis jeg sætter skummeren i kammer 4, vil det være helt forkert?

e: Skal der ikke sidde et stykke blåt skum til af fjerne svæv fra vandet - jeg har set hos klovnfisken at i en af hans sumpe der sidder der et stykke på 10x10x45 cm i mellem glas 2 og 3 i bobbelfælden (de 2 sidste glas - det sidste glas i bobbelfælden er så kun 10 cm højt for at man nemt kan få svampen op for en ugentlig rensning.

f: Hvis jeg vælger at sætte sumpen i kammer 4 så er der jo ikke plads til levende sand (Hvad det så end er til) - jeg har jo set at en del af jer holder nogen alger i sumpen - hvis nu jeg gerne vil have levende sand eller alger, hvor skal der så ideelt gøres plads til dem. Kan Skummeren måske godt stå i kammer 4 sammen med alger og levende sand - det lyder for mig da som noget rod. Måske bør jeg dele kammer 4 op i 2 kamre - et til skummer og et til sand/alger ?

Håber at der er nogen af jer erfarne der har nogen gode råd eller forslag til ændringer - dem kan jeg jo ligeså godt få gjordt inden sumpen bliver sat på plads.
Vedhæftede filer
IMG_1070 copy.jpg
IMG_1070 copy.jpg (26.72 KiB) Vist 631 gange
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg ville stille skummeren i kammer 2 og desuden lade vandet fra baljen komme ind i det kammer. Her er også fremtidig plads til andre reaktorer.

Så måske en plade mere i bobblefælden.

Vandstanden er vel ok da du er nødt til at have en god slat vand i refugiet til algerne.

Ang sprækken videre til kammer 5 så ser det ud til at der nemt vil kunne komme sand med - desværre ?

Så jeg syntes det ser fint ud - og bestemt brugbart ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Er ikke den med størst erfaring, men her kommer mine fem cents..

Jeg ville også lade vandet løbe ned i kammer 2 hvor det ser ud som om der er god plads til skummer osv. Så igennem bobblefælden og videre over i refugiet og kammer 5 til returen.

Ang. hullet mellem kammer 4 og 5, så ville jeg måske fjerne den nederste lille glasplade og rykke den store glasplade helt til bunden således at vandet bliver leddet over og ned i returkammeret..

Om der skal være en plade mere i bobblefælden har brian vist mere forstand på end mig. :D
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"