"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Det brune sand...

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Det brune sand...

Indlæg af Brian »

Kort sagt - brunt sand og ingen alger andre steder(mine sten er pletfrie total) :devilish:

Har bøvlet med det siden jeg startede akvariet op i August - sidste år !!!

- Har skiftet vand
- Har skiftet salt
- Har startet refugie
- Har kørt med balling og uden balling
- Har kørt med spor stoffer og uden
- Har skiftet lys, både lamper og pærer
- Har brugt Red slime remover
- Har suget og blæst og flyttet rundt
- Har skiftet osmose anlæg og silikat filter medie mange gange(har altid 0 TDS)
- Der er intet fosfat eller andet at måle

Lige lidt hjælper det !!

Hvad faen kan man snart forsøge at gøre ?
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1428
Tilmeldt: ons 19. jul 2006 06:38
17
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Re: Det brune sand...

Indlæg af Chris2500DK »

Skift sandet til en anden type? Det lyder da som om at algerne får næring fra sandet, især hvis du ikke har problemer andre steder.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Re: Det brune sand...

Indlæg af Brian »

Det er Caribsea som mange bruger så det ville da være underligt ?

Har desuden prøvet at fodre med andre fodertyper samt stoppe i perioder med feks nori eller frost - samme resultat eller mangel på samme !
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Det brune sand...

Indlæg af William Jr »

Kan for lidt flow i bundzonen være årsag?
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Re: Det brune sand...

Indlæg af Brian »

Anagenys skrev:Kan for lidt flow i bundzonen være årsag?
Det er noget jeg kraftigt har overvejet og har flere gange tænkt på 2 nano streams der skulle kigge på sagen... Men ved ikke om det er en løsning eller blot flere penge ud af vinduet ?
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3637
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Det brune sand...

Indlæg af nielsk »

Jeg har samme problem i mit 800 L og mere strøm i akvariet har ikke løst problemet. Jeg bruger knust hvidt granit som bundlag, det bruger tyskerne i deres udstilingsakvarier pga. større genskin og dermed lysere akvarier. Har overvejet om det måske pakkede for tæt? Kan ikke øge flowet mere, så blæser mine euphilia af skellettet...
Men hvis du har samme problem med caribsea vil jeg ikke skifte endnu - som jeg ellers overvejede. I desparation Sugede jeg det op og kogte det hele og kørte uden bundlag i 3 mdr. og prøvede igen -uden held. 2 mdr. efter samme effekt - hmm..
SPS : Stability provides succes
fakeprofile
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 63
Tilmeldt: man 7. apr 2008 20:45
16
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8000

Re: Det brune sand...

Indlæg af fakeprofile »

Vi har fuldstændig samme problem i vores lille rsm...vi har lavet utallige vandskifte og bruger kun osmosevand...vi havde en lille periode i sommerferien hvor vi havde fin bund og så kom det igen her for ikke så lang tid siden, så skiftede vi alt vores sand ud (det der følger med fra RSM) ud til noget fiji pink, det holdte i ca 3-5dage og nu ligner det sq nærmest kong volmers røv igen...
og jeg heller ik hvad vi skal gøre.

Hilsen Malene og søren :f1:
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1688
Tilmeldt: fre 11. aug 2006 15:41
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Re: Det brune sand...

Indlæg af michael26 »

jeg tror med næsten 100 procent sikkerhed, det er jeres flov omkring bunden.... og en anden god ting sandsøstjerner, det er det bedste man kan købe....
Brugeravatar
Hobbyakvaristen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 282
Tilmeldt: ons 13. feb 2008 03:23
16
Postnummer: 9400 Nørresundby
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Det brune sand...

Indlæg af Hobbyakvaristen »

eller tigersnegle da de bor i bundlaget og kommer op ved fodring m rejer, derved bliver der vendt lidt rundt på d
Brugeravatar
Thomas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: fre 2. mar 2007 16:15
17
Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg, Andrup

Re: Det brune sand...

Indlæg af Thomas »

Det lyder godt nok surt Brian og alle jer andre som døjer med det også.

vi døjede også med det da vi kørte med det RSM sand som mildest talt er noget være lort, for alt skidtet samlede sig nede på bunden under sandet og det var en tikkende nitrat bombe + at vi også døjede med mange brun alger og lidt røde slim agler, og de var kun på bundlaget.
det fik vi så skiftet ud til det fiji pink som fakeprofile også omtaler, samtidig med at vi satte en Tunze nanostreamer på 2500L/t til at flytte lidt på vandet bag ved stenene i vores RSM og siden da har vi ikke døjet med det.
og vi er endda først lige nu begyndt at køre med osmosevand.
så tror godt at det kan være for lidt cirkulation ved sandet men er selvfølgelig ikke sikker. men hvis det er at du har et gammelt powerhead eller en streamer liggende så kan du prøve med den og se om det hjælper lidt på det, eller bliver det nok en sandsøstjerne.
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
20
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Re: Det brune sand...

Indlæg af Lars M »

Prøv lige 6-8 sandsøstjerner.

Jeg har to i mit 475l, og uanset hvordan mine vandværdier har været, har de taget alle antydninger af alger og andet.
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1664
Tilmeldt: søn 20. maj 2007 09:07
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: 5240 Odense

Re: Det brune sand...

Indlæg af Hvidtfeldt »

Ja ville jeg helt sikkert os prøve. Har os en 3-4 i mit 430 L. Hjalp ret hurtigt på det brune bundlag.
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2011
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 22:02
16
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Re: Det brune sand...

Indlæg af Helena »

Jeg har lige netop ikke det problem, men jeg havde det indtil Jens Jørgen så det, og mente at 3-4 sandsøstjerner var lige det der manglede, det var rigtigt :y har ikke skyggen af brunt sand mere :K
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
TorbenC
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1253
Tilmeldt: søn 19. mar 2006 11:06
18
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2009

Re: Det brune sand...

Indlæg af TorbenC »

Havde samme problem.
Opgraderede mit cirkulation og det var væk efter en uges tid.

Et par sandsøstjerner til at rode rundt i bundlaget plejer også at gøre godt.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Re: Det brune sand...

Indlæg af Brian »

Har 3 sandsøstjerner og en del snegle og en aftrækker og en gobi der også skovler lidt rundt i det - men det hjælper ikke.
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1664
Tilmeldt: søn 20. maj 2007 09:07
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: 5240 Odense

Re: Det brune sand...

Indlæg af Hvidtfeldt »

3 er nok ikke nok. Vi har 4 til 430 l vand. Du skal nok have 7-8 før det hjælper.
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Det brune sand...

Indlæg af joekill »

Nogle biologer mener at Sandsøstjernerne (Archaster angulatus ) bør blive ude i naturen.
Pga. overfiskning af disse arter i Singapora er den nu på listen over truet dyrearter.

Kilde:
The Modern Coral Reef
http://www.wildsingapore.com/chekjawa/text/s602.htm

Ret ofte ser man en Parvioris fulvescens ( en parasitsnegl ) på undersiden af sandsøstjernen.
Dette kan være en fordel at se om dyret har sådan en siddende på sig inden at man køber den hos sin forhandler.
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Det brune sand...

Indlæg af Carsten »

Jeg vil mene at lige Singapore er et lidt dumt sted at sammenligne med.
I staten Singapore, er indkomst niveauet langt højere end i de om liggende lande, og folk er langt mere bymennesker end rundt omkring. I Singapore er der ganske mange mennesker der har saltvandsakvarier. Og da fisk og andet kravl til akvariet er lige uden for dørene er det jo meget naturligt selv af klare fangsten af dem.
Så det kan meget vel være at sandsøstjerner er truede lige i nærområdet omkring Singapore, men at sætte dem på listen over truede dyr er nok lige i overkanten.
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Det brune sand...

Indlæg af joekill »

Korrekt - Den er på listen over truede dyrearter i Singapore regionen iflg artiklen.
Den er sårbar overfor fangst generelt da der skal være en mængde (mange) af dem,
før de kan yngle, stadig iflg artiklen.
:whistle: 200x60x60 = 720L
cschultz
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 145
Tilmeldt: tirs 1. feb 2005 09:42
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ametystvej 33

Re: Det brune sand...

Indlæg af cschultz »

Jeg havde 3 i mit akvarie den ene er død og det kan jeg se på sandet, så jeg skal have købt et par stykker mere.
Med venlig hilsen

Claus Schultz

400 l. Tunze 6000 med singlecont. Eheim 1060 til Titan 1500 køler på loft,
Deltec returpumpe, Vecton 15 w. uv, 60 l todelt sump,2x 250 w hqi 2x24 w.blå lysstofrør
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3637
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Det brune sand...

Indlæg af nielsk »

Nu er området omkring singapore så ekstremt forurenet at der med garanti er andre årsager til at sandsøstjerner ( og det meste koralliv er væk )
I øvrigt en overfladisk polulær artikel som ikke kan bruges til noget.. Så det er ikke den som skal afholde jer fra at købe sandsøstjerner.
Singaporekineserne er upopulære langt op i malaysia pga deres omfattende forurening som hærger kysten. Men ja, man kan som altid diskutere vores berettigelse til at høste havets liv til vores baljer...

I øvrigt har de sandsøstjerner på "tilbud" i Futterhaus i Flensborg til 9 Euro. De havde stadig en del i sidste uge.

Har 2 som jeg købte dernede for 3 mdr. siden - de 2 største jeg nogensinde har set til salg. Som frokosttallerkener :y
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Det brune sand...

Indlæg af Brian C »

der efter hvad jeg har læst mig frem til et andet problem omkring sandsøstjerner i akvariet, nemlig at de dør af sult da der ikke er føde nok, til i længden at holde dem, jeg ved den debat har været oppe at vende her på siden før

lidt mere her http://reefkeeping.com/issues/2004-12/rs/index.php, der ligger flere artikler op pighuder

jeg vil dog lige fortælle at jeg har haft en enkelt til at gå i akvarie i lidt over et år
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2852
Tilmeldt: lør 21. okt 2006 22:55
17
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Re: Det brune sand...

Indlæg af thyme »

Jeg havde på et tidspunkt en del brunalger, mest på bundlaget. Lige meget hvor tit der blev rodet rundt i bundlaget og hvor fine mine værdier var, så kom de i løbet af ingen tid. Jeg prøvede så en vodka kur, og det tog alle brunalger i løbet af 2-3 uger
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 926
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 20:33
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Re: Det brune sand...

Indlæg af UrbanSage »

Majaca skrev:der efter hvad jeg har læst mig frem til et andet problem omkring sandsøstjerner i akvariet, nemlig at de dør af sult da der ikke er føde nok, til i længden at holde dem, jeg ved den debat har været oppe at vende her på siden før

lidt mere her http://reefkeeping.com/issues/2004-12/rs/index.php, der ligger flere artikler op pighuder

jeg vil dog lige fortælle at jeg har haft en enkelt til at gå i akvarie i lidt over et år
Endelig lidt fornuft i denne traad ;)
En enkelt sand soe-stjerne kan sulte ihjeld i et 400l akvarie.
De spiser ikke alger, kun smaa dyr. Saa de roder lidt rundt i sandet men det betyder saa bare at algaerne flyttes til et andet sted og problemet er ikke loest, bare flyttet.
Hvis du endelig vil have dyr til at holde sandbunden ren saa proev et par soe-poelser istedet. De guffer ogsaa en masse liv i sig, men de er trods alt saa langsomme at det ikke har helt den samme oedelaeggende effekt.

Hvis du haelder 5-8 soe-stjerneri dit akvarie saa mister du nok 4-7 inden et aar. Plus du faar en fuldstaendig doed sandbund hvilket sikkert vil vaere aarsag til algaer om et aar og en maaned.

Jeg taenkte flow. Sigt paa over 30x i timen. Hvad har du nu?
Hvor ofte og hvor store vandskift har du haft gang i?
Billede
HansR
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 346
Tilmeldt: søn 10. dec 2006 16:49
17
Postnummer: 2720 Vanløse
Geografisk sted: København

Re: Det brune sand...

Indlæg af HansR »

Det er rigtigt irriterende med det med det brune sand. Indtil jeg læste Brians sidste indlæg ville jeg også have svoret ppå at snadsøstjerner og snegle ville kunne ændre hele billedet. Har i prøvet med søpølser? Jeg har 3 (2 forskellige arter) i et 1000 l og de arbejder som små heste og er med sikkerhed medvirkende til at holde sandet "rent".
Jeg skal på ingen måde påstå at jeg ikke har haft (eller ikke har) diverse problemer, som røde cyanobakterier og røde planarier. Med hensyn til disse to "lidelser" mener jeg at have nogenlunde styr på både årsag og afhjælpning, men når det er sagt er der jo en del andre problemer, der af uigennemskuelige årsager dukker op af og til. Jeg har spekuleret en del over årsagerne til og afhjælpningen af disse. Uden at have andet en fornemmelse dvs. ingen hard core beviser, så tror jeg, at jo større artsdiversitet og det går på alle niveauer: forskellige snegle, søstjerner, søpindsvin, slangestjerner, søpølser, fisk, koraller, muslinger, rejer etc. etc. jo bedre. Jeg tror også, at det er vigtigt, at få levende sten fra forskellige kilder, for på denne måde at få forskellige mikroskopiske invertebrater såsom, bjørnedyr, Kinorhyncer, hjuldyr etc. ind i bundlaget. Alle disse organismer danner så tilsammen et miniøkosystem, hvor artsdiversiteten betyder, at balancen kun sjældent og ikke så let forskydes i den ene eller den anden retning. Jeg tror også at det er vigtigt at få så stor en del af dyrene ind i akvariet på een gang som muligt idet der dermed ikke gives mulighed for at en organisme får overtaget, således at ingen andre kan "få fat".
Jeg mener ikke at ovenstående er nogen mirakelkur, men dog noget man kan overveje når man skal sætte nye akvarier igang eller ændre et gammelt (f.eks. p.g.a. problemer).

/Hans
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Det brune sand...

Indlæg af Carsten »

HansR skrev:Det er rigtigt irriterende med det med det brune sand. Indtil jeg læste Brians sidste indlæg ville jeg også have svoret ppå at snadsøstjerner og snegle ville kunne ændre hele billedet. Har i prøvet med søpølser? Jeg har 3 (2 forskellige arter) i et 1000 l og de arbejder som små heste og er med sikkerhed medvirkende til at holde sandet "rent".
Jeg skal på ingen måde påstå at jeg ikke har haft (eller ikke har) diverse problemer, som røde cyanobakterier og røde planarier. Med hensyn til disse to "lidelser" mener jeg at have nogenlunde styr på både årsag og afhjælpning, men når det er sagt er der jo en del andre problemer, der af uigennemskuelige årsager dukker op af og til. Jeg har spekuleret en del over årsagerne til og afhjælpningen af disse. Uden at have andet en fornemmelse dvs. ingen hard core beviser, så tror jeg, at jo større artsdiversitet og det går på alle niveauer: forskellige snegle, søstjerner, søpindsvin, slangestjerner, søpølser, fisk, koraller, muslinger, rejer etc. etc. jo bedre. Jeg tror også, at det er vigtigt, at få levende sten fra forskellige kilder, for på denne måde at få forskellige mikroskopiske invertebrater såsom, bjørnedyr, Kinorhyncer, hjuldyr etc. ind i bundlaget. Alle disse organismer danner så tilsammen et miniøkosystem, hvor artsdiversiteten betyder, at balancen kun sjældent og ikke så let forskydes i den ene eller den anden retning. Jeg tror også at det er vigtigt at få så stor en del af dyrene ind i akvariet på een gang som muligt idet der dermed ikke gives mulighed for at en organisme får overtaget, således at ingen andre kan "få fat".
Jeg mener ikke at ovenstående er nogen mirakelkur, men dog noget man kan overveje når man skal sætte nye akvarier igang eller ændre et gammelt (f.eks. p.g.a. problemer).

/Hans
Det du skriver, lyder som en meget logisk grund. Og det var jo også før i tiden almindeligt at nye akvarier blev podet med en kop sand fra et kørende akvarie. Så den fauna der skal til kom ind på den måde.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Det brune sand...

Indlæg af Hougaard »

Ja, det kunne være vi skulle til den gamle "bytte sand" leg igen ;)
HansR
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 346
Tilmeldt: søn 10. dec 2006 16:49
17
Postnummer: 2720 Vanløse
Geografisk sted: København

Re: Det brune sand...

Indlæg af HansR »

Jeg mener absolut, at "bytte sand legen" er en rigtigt god idé og tror i virkeligheden at jo flere man bytter sand med jo større artsdiversitet vil man opleve i sit akvarium og jo mere stabilt skulle systemet i teorien blive.
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 926
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 20:33
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Re: Det brune sand...

Indlæg af UrbanSage »

HansR skrev:Jeg mener absolut, at "bytte sand legen" er en rigtigt god idé og tror i virkeligheden at jo flere man bytter sand med jo større artsdiversitet vil man opleve i sit akvarium og jo mere stabilt skulle systemet i teorien blive.
Dette er korrekt.
Der er bare et minus. Du vil ogsaa bytte parasitter, fladorme der spiser Acropora sp., nudibranchs der spiser Montipora eller zooanthids, Tegastes acroporanus (red bugs) der snylter paa SPS, welks der spiser koraller eller en masse andet guf ;)

Man kan selvfoelgelig slaa alt i sandet ihjeld, men det oedelaegger ligesom hele ideen :D

Jeg ville ikke risikere det med mit existerende setup. Men ville nok taenke det en OK ide hvis en ny tank skal saettes op.
Billede
HansR
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 346
Tilmeldt: søn 10. dec 2006 16:49
17
Postnummer: 2720 Vanløse
Geografisk sted: København

Re: Det brune sand...

Indlæg af HansR »

Jeg er opmærksom på de problemer du nævner og det er også meget muligt, at man ikke skal kaste sig ud i et større bytte "show" "just for the heck of it", men netop i forbindelse med sådan noget som der her omtales, hvor det ser ud til at være helt umuligt at komme af med nogle bestemte alger lige meget hvad man gør, er det måske en god idé at forsøge den strategi jeg nævner. Hvorvidt jeg selv ville give mig i kast med en større sandbytning i forbindelse med mit eget akvarium uden at der var problemer i forvejen, ville nok komme an på min tillid til den viden og de akvarier, de potentielle byttepartnere måtte have.

I forbindelse med nye set ups, mener jeg, at det er næsten imperativt at få tilført forskellige organismer fra enten levende sten og/eller fra noget sand fra et andet akvarium for intet opstår jo ved spontan genese :)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"