"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

faxe kalk + levende sten

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Dukke
Reactions:

faxe kalk + levende sten

Indlæg af Dukke »

hey folkens ..
jeg ville høre om jeg kan købe 50% faxe kalk og 50% levende sten til mit akv ? har jo ikke den vildeste pengepung så vil gerne gøre det bare lidt billigt hvis det altså kan lade sig gøre.. ? har da hørt om folk hvor det er lykkedes.. :) nogle der kan anbefale eller være imod ? :) har brug for nogle gode argumenter.. :)

Go weekend.. i øvrigt !
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Nej, det vil jeg ikke anbefale. Faxe kalk er ikke porost nok.

Der specielle ved de levende sten er at det er meget porose, med masser af huller og derved en meget stor overfalde hvor de nyttige organsimer lever.

Når det gælder levende sten så er det et meget dumt sted at spare. Det er selve grundlaget for biologien i akvariet. Så udsæt det hellere en måneds tid til du har råd til stenene, det vil du ikke fortryde.

Ved godt man gerne vil hurtigt igang, men tålmodighed lønner sig.
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Kunne ikke have skrevet det klarere end Jesper!
Dukke
Reactions:

Indlæg af Dukke »

Okkaaai.. :) der er lang tid til endnu før jeg kan starte, skal først sælge nogle akvarier og så købe et nyt osv. der er lidt tid endnu.. og så skal jeg til kbh o købe ind.. men altså ja.. ville lige vide det.. tænkte a noel a de der mickroorganiser ville "smitte" af på de andre sten.. fx kalkstenene eller hulsten.. <- ka man bruge hulsten ? så , der er jo huller i.
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Som Jesper skriver ville jeg ikke spare på stenene. Så spar i stedet lidt flere penge op og så køb en god kvalitet sten..
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Det er jo positivt at du starter planlægningen i godt tid. :)

Ja, microorganismerne vil sprede sig til andre overflader. Nu ved jeg ikke helt hvad hulsten er. Men du skal være helt sikker på at de ikke indeholder nogen form for skadelige stoffer, og at de ikke nedbyrdes biologisk.

Jeg ville ikke tage chancen for at spare lidt penge. Du får også det mest naturlige udseende i akvariet ved brug af levende sten.

PS: Hvis hulsten bruges i ferskvand er det ikke ens betydende med at de kan anvendes i saltvand. Et saltvands akvariet er meget mere følsomt over for de stoffer som bla. sten kan indeholde, end et ferskvands akvarie er!!
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Dukke
Reactions:

Indlæg af Dukke »

okai så gør jeg det.. ;) hulsten er også akvariesten
http://www.avifauna.dk/product_info.php ... ts_id=5630
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Har kigget på stenene, og den til venstre kunne godt ligne en "levende Sten" der var blevet tørret.
Vi har været den diskution igennem, stort set hver gang der er en ny som vil starte op. Og hver gang siger vi at lad være med at spare på det punkt. Nok er der huller i en hulsten, men en levende sten er som en svamp, hvis du skærer den igennem, fyldt med en million bitte små huller hvor i bakterie kulturen sætter sig.
Man hører om nogle få som har haft held med at bruge faxekalk, men langt flere som fortryder at de forsøgte med det. faxekalk er nok markant billigere i indkøb, set pr. kilo. Men da faxekalk er meget massivt, og en god levende sten meget porøs, kan du få 2 sten i samme størrelse, og det er så faxekalken der er den dyre.
Dukke
Reactions:

Indlæg af Dukke »

okai .. holder mig bare til stenene. ku jo være jeg ku finde en til den tid der ville a med sine.. :D
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Altså det kommer jo lidt an på hvad du vil bruge de der faxe sten til.
Selv har jeg fire ca. 20x20 kalkflintesten, som fungerer som fundament for mine levende sten.
Da jeg har en ca. 7 cm. høj DSB, ku jeg ikke se logikken i at smide 10 kg. levende sten ned som fundament.

Men vil du bruge dem som levende sten, nej så køb de rigtige.
Mvh.

Lars Mogensen
Dukke
Reactions:

Indlæg af Dukke »

ved jeg egentlig ikke helt, self skal jeg have levende sten, men jeg kunne vel bruge dem til lidt "fylde" .. så bare have et par sten og så resten levende sten..
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"