"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Rowa/yes or not??

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Rowa/yes or not??

Indlæg af peder »

Hvor mange her på forummet kører med Rowa 24/7 og hvad er jeres erfaringer med det, grunden til at jeg spørger er at jeg selv har kørt med Rowa i ca. 6 mdr. og kan ikke rigtig blive klog på om det er godt eller skidt :dizzy:
Oplevede f.eks. at nogle af mine polypper og skiver skrumpede ind, ligeledes mine LPS Turbinaria og Caulastrea + Euphyllia så lidt "skrumpne" ud. Desuden havde jeg nogle meget hurtige dødsfald blandt mine SPS koraller, ligeledes kunne jeg observerer at mit Caulerpa i refugiet nærmest voksede "bonzaiagtigt" mangel på næring måske??.
Har nu haft slukket for reaktoren i en månedstid og kan se en klar forbedring især på LPS og Ricordea, skal lige tilføje at jeg ikke kan' eller har kunnet måle Phosfat/nitrat/silicat osv. på noget tidspunkt i forløbet.
Vil meget gerne høre jeres erfaringer.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
vestergaard
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 315
Tilmeldt: ons 17. okt 2007 14:42
16
Postnummer: 9560 Hadsund
Geografisk sted: Hadsund

Re: Rowa/yes or not??

Indlæg af vestergaard »

tja troede faktisk at rowa var et vidunder middel,men efter jeg læste dit indlæg kom jeg til at tænke på jeg har en hammerkoral som er skrumpet helt ind. havde dog po4 i vandet derfor kom der rowa i og et po4 filter på. ved ikke rigtig om jeg skal la det være deri eller ta det op.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Rowa/yes or not??

Indlæg af ole kekkonen »

hej
problemet med kul er når det filtrerer aktivt at den stripper systemet for elementer for hurtigt hvilket især sps ikke er særlig fornøjet med..
jeg vil altid anbefale brug af kul passivt i en sok et sted i sumpen....
for at mindske agressiviteten er det også en ide at rense mediet indtil det er klart i osmose og lægges i blød 3 dage..
en god ting er også at bruge 50% af det anbefalede og justere ned hvis det er negativ reaktion eller op ved ingen.....
vestergaard
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 315
Tilmeldt: ons 17. okt 2007 14:42
16
Postnummer: 9560 Hadsund
Geografisk sted: Hadsund

Re: Rowa/yes or not??

Indlæg af vestergaard »

jeg bruger også mit i en sok i sumpen. er det noget der på sigt går over eller skal man fjerne det igen,min hammerkoral har set skidt ud længe nemllig.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Rowa/yes or not??

Indlæg af ole kekkonen »

det skal jo også skiftes eller smider det fosfaten tilbage...
vestergaard
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 315
Tilmeldt: ons 17. okt 2007 14:42
16
Postnummer: 9560 Hadsund
Geografisk sted: Hadsund

Re: Rowa/yes or not??

Indlæg af vestergaard »

hehe okay ja så er det nok en god ide og få det ud igen.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Rowa/yes or not??

Indlæg af ole kekkonen »

peder--- :coffee3: jeg har svaret til dig som om det er rowakul du bruger...
skriv venligst hvad du mener med rowa?
cschultz
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 145
Tilmeldt: tirs 1. feb 2005 09:42
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ametystvej 33

Re: Rowa/yes or not??

Indlæg af cschultz »

Jeg havde et ret stort fosfat indhold, som Peder hjalp mig med at finde.
'Jeg kunne bare se at mine koraller skiver, etc ikke trives og søgte forklaring.Jeg har et fosfatfilter på en måned og kan se klar forbedring på mine koraller, hvorvidt det er nødvendig at den kører 24/7 vil jeg prøve mig frem til vha. et tænd/sluk ur.
Jeg vil prøve at lade den køre 2x 1 time i døgnet og prøve at måle om der sker stigning i fosfat indhold.
Er der nogen der har erfaringer med ligende.
Med venlig hilsen

Claus Schultz

400 l. Tunze 6000 med singlecont. Eheim 1060 til Titan 1500 køler på loft,
Deltec returpumpe, Vecton 15 w. uv, 60 l todelt sump,2x 250 w hqi 2x24 w.blå lysstofrør
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 718
Tilmeldt: lør 10. jul 2004 08:22
19
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Re: Rowa/yes or not??

Indlæg af K.E »

Har selv haft disse oplevelser med rowaphos...Skiftede til aquamedic antiphos og tropic marin longlife phosfat fjerner, har ikke oplevet det med disse.
Rowaphos er hunde dyrt sammenlignet med de 2 andre produkter og disse virker lige så godt, ligeledes farver de ikke vandet eller reaktorrør i skummer :).

Ole..Hvorfor vil du ligge kul i blød i 3 døgn ??, jeg plejer at skylle det rent i varmt vand, så er det aktiveret og klar til brug.
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Rowa/yes or not??

Indlæg af peder »

ole. skrev:peder--- :coffee3: jeg har svaret til dig som om det er rowakul du bruger...
skriv venligst hvad du mener med rowa?
Hej Ole, nej vi snakker ikke kul :wink: men, Rowaphos fosfatfjerner!!
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
kimtil
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 522
Tilmeldt: ons 5. mar 2008 16:49
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Rowa/yes or not??

Indlæg af kimtil »

Hey..

Jeg har brugt Rowa phos med stor glæde mange gange og har ikke oplevet problemer med blødkoraler.

Har dog haft lidt problemer med det nu her.

Har slået 3 akvarier sammen og i den forbindelse blev mit 530L fyldt med vandhane vand. Jeg smed derfor 1000ml i en sok i sumpen. Der var fra de andre akvarier ca. 500ml mere eller mindre brugt Rowaphos som også blev lagt deri.

Det skabte ikke store problemer. Jeg læste så her på forumet at Rowa i en sok var en dårlig måde at udnytte det på.
Jeg lavede så mit eget fosfatfilter som bestod at en pumpe og en 2 liters colaflaske. Der blev boret huller i toppen og slangen blev ført til bunden.
Jeg samlede alt rowa i colaflasken således der var 1500ml. Jeg sætter så "filteret" i gang og kan da tydeligt se at der ikke har været nok cirkulation på før da jeg knapt kunne se igennem ruden. Jeg går ud fra det bare er ogger da Rowa jo er jern baseret. Der kommer ikke så meget mere her 3 dage efter, men skummeren bliver hurtigt svinet af det og kan se det stadig lægger sig på pumperne. Det må da snart holde op eller?

Nogen der har erfaringer med det?

Men som sagt havde jeg en del alger i mit 250l som forsvandt en uge efter rowa var kommet i, så det virker uden tvivl.

Hilsen Kim
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Rowa/yes or not??

Indlæg af ole kekkonen »

Hej Peder ,heh,ja.. 8) så kan jeg ikke give et brugbart svar.da jeg aldrig har brugt Rowaphos...
jeg bruger zzeovitsystemet er det gør fosfat fjerner overflødig...
og hvis jeg skriver nogle ideer om hvad der kan ske selvom jeg fjerner mit fosfat,bare ikke med rowaphos,,Ja så sker der nok et ramaskrig... :K
så man lærer :K ....men et bud på de sammentrækninger kunne være korallernes reaktion på lyschok i det meget klare vand... :shock:
og jeg repeterer jeg har aldrig brugt rowaphos....I skal ikke se det som at rowaphos giver koraller lyschok!!! :biggrin:

k.e det er for at mindske agressiviteten
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Rowa/yes or not??

Indlæg af peder »

ole. skrev:Hej Peder ,heh,ja.. 8) så kan jeg ikke give et brugbart svar.da jeg aldrig har brugt Rowaphos...
jeg bruger zzeovitsystemet er det gør fosfat fjerner overflødig...
og hvis jeg skriver nogle ideer om hvad der kan ske selvom jeg fjerner mit fosfat,bare ikke med rowaphos,,Ja så sker der nok et ramaskrig... :K
så man lærer :K ....men et bud på de sammentrækninger kunne være korallernes reaktion på lyschok i det meget klare vand... :shock:
og jeg repeterer jeg har aldrig brugt rowaphos....I skal ikke se det som at rowaphos giver koraller lyschok!!! :biggrin:

k.e det er for at mindske agressiviteten
I Zeo-akavarier bruger man jo også kul=klart vand så skulle korallerne i et Zeo system vel også få lyschok??
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Rowa/yes or not??

Indlæg af Musiker »

Jep - Der rådes til at man mindsker lyset i en periode efter man starter op med kul ved zeovit systemet..
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"