"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lys til nyt akvarie?!?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
jenserm
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 54
Tilmeldt: tors 19. maj 2005 07:10
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved

Lys til nyt akvarie?!?

Indlæg af jenserm »

Halløj Allesammen,

Jeg er ganske ny i faget - faktisk endnu uden et akvarium.
Jeg har søgt og læse bunker af information om hobbyen, mest på denne herlige side!

Et par spørgsmål trænger sig dog på, som jeg håber at profferne her på sitet kan hjælpe mig med:

Er det tilstrækkelig cirkulation til et 70L akvarie, hvis man anvender en returpumpe (fra 50L sump) på 2.000 L/T som eneste pumpe til cirkulation?

Er 2 stk. Interpet T5 Compact Twin 24W lysstofrør (daylight blue+blue moon actinic), samt et par T8 15W standard blå rør, som jeg har i forvejen, anbefalelsesværdige til akvariet, der er 40 cm dybt og ikke skal have de vildeste koraller?

Vil 2 stk. klovnfisk, en lille goby eller andet, samt en dannebrogsreje og en håndfuld eremitkrebs, samt blødkoraller mv. være at overbefolke akvariet?

Hvis man ikke ønsker at smide flere kg levende sten i akvariet, hvad har man så af mulighed for en biologisk rensning af vandet, filtersvampe eller andet?

På forhånd tak for hjælpen og tak for et godt og informativt forum!


Mange hilsner


Martin.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Svaret er kort og præcist! Ja, det er altformeget.
Drop klovnfiskene, og blødkorallerne? ! En lille goby eller 2, en reje samt nogle skiveanemoner. Vil nok kunne være i akvariet.
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Hvad skulle der være i vejen for at holde blødkoraller i et 70L akvarie??
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Pladsen! Samt at de rigtige blødkoraller er noget som kun rigtigt erfarne skal give sig i kast med.
Der er altså ikke mange liter at give af, når der oså skal være sten og lign i akvariet.
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Jeg vil nu mener at man kan holde blødkoraller der ikke er så krævende Fx. Xenia Sp.
Samt diverse polypper og som du skriver skiveanemoner.
Tilmed nogle nemme LPS koraller.

Man skal selvfølgellidt være opmærksom på mængden af koraller i forhold til akvariets kapacitet.
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
jenserm
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 54
Tilmeldt: tors 19. maj 2005 07:10
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af jenserm »

Ok, så må jeg nok skære lidt ned på ambitionerne i forhold til indholdet af fisk i baljen og iøvrigt holde mig til mindre anemoner/koraller/polypper.

Hvordan med cirkulation/belysning i henhold til ovenstående spørgsmål?

Hvis man ikke ønsker en voldsom mængde sten i akvariet og frigøre lidt plads til fisk, hvilke muligheder har man så for at holde mængden af affaldsstoffer i skak - caulerpa-alger i sumpen?!?

På forhånd tak for Jeres input!

Mvh. Martin.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

2x T5 og nogle T8 som du skriver, hvis du kan presse det ind over baljen så er det da en ret god start.

Det er svært at sige om en enkelt 2000 liters pumpe er nok men det burde det vel såvidt at være - bare du laver udblæsning flere steder. Du kunne desuden overveje en SQWD til lidt bølgeeffekt.

Ja alger i sumpen vil altid være en god ting men spar ikke på de levende sten.
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Carsten skrev:Pladsen! Samt at de rigtige blødkoraller er noget som kun rigtigt erfarne skal give sig i kast med.
Der er altså ikke mange liter at give af, når der oså skal være sten og lign i akvariet.
Hvilke blødkoraller er rigtige - og hvilke forkerte? Og jeg forstår heller ikke, at pladsen skulle være et problem. F.eks har jeg haft en blødkoral (Sinularia sp.) i 12 år uden at den er blevet større. Den har et omfang på ca. 10 cm og er 4-7 cm høj.

Det gælder om at se mulighederne frem for at afvise folks idéer fordi det falder uden for ens egen interessesfære :wink:

Jeg kan i øvrigt heller ikke se problemet i at holde klovnfisk i et akvarie af den størrelse.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

De blødkoraller jeg tænker på er Dendrophtya. Og de apellere rigtig meget til nye, for de har alle de flotte farver.
Den lille diskution om læder/blødkoraller, hvad der er hvad fører jo ikke til noget alligevel.
Der hvor jeg ser problemmet for nye folk med ganske små akvarier, er begrænsningens kunst, det kan også være meget svært i store akvarier, men chancen for at det går rigtigt galt er langt større i et mini akvarie.
Jenserm skriver nok at han vil lave en sump, men ikke en stavelse om der skal være en skummer i den, samtidig skriver han at "Hvis man ikke ønsker at smide flere kg levende sten i akvariet, hvad har man så af mulighed for en biologisk rensning af vandet, filtersvampe eller andet?"
Hvad skla så fjerne diverse affaldsstoffer fra akvariet??? Det er de 2 ting som gør at jeg ikke vil anbefale at smide et par klovnfisk i akvariet.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Der mange flere alternativer på markedet til biologisk filtrering, så man ikke behøver at fylde akvariet op med levende sten. Det kan være en kombination af et eller flere af følgende: rislefilter, levende sand, nitratfilter og caulerpa i sumpen. En del af de kan laves selv og til billige penge.

Endelig vil jeg også anbefale en skummer. Men hvis lige netop de omtalte fisk og koraller er ønsket, kan man sagtens konfigurere sit setup på 70 l, så det kan bære det.
jenserm
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 54
Tilmeldt: tors 19. maj 2005 07:10
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af jenserm »

Tak for Jeres input.

Jeg havde forestillet mig at en skummer simpelthen var et must, så derfor har jeg ikke nævnt noget om en sådan. Jeg tænker mig en miniflotor 200 eller noget tilsvarende, som jeg fabrikerer af sodavandsflasker eller lignende, placeret i sumpen...:-)

Jeg er nok lidt skræmt af de høje omkostninger ved hobbyen og vil gerne selv lave det, som er muligt. Indtil videre er det blevet til akvariebord+lyskassen og jeg er ved at se på et overløb i acrylplastik. Teknikken i form af lys og pumper må man jo købe sig til.

Den dér SQWD er jo ret snedig:-)

Flere input er yderst velkomne...

Stor hilsen

Martin.
Mvh.

Martin
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"