"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Nybegynder med lidt erfaring :-)

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
AlexSakke
Reactions:

Nybegynder med lidt erfaring :-)

Indlæg af AlexSakke »

Hej til alle!

Jeg er helt ny her, så derfor kommer der nogle "banale" spørgsmål.

Jeg har erfaringer indenfor ferskvand (har et 250L med malawier og 128L regnskov), men slet ikke saltvand, selv om jeg in min barndom var begejstret over den "anden" verden". Nu er det på tide at prøve det!

Jeg har lige anskaffet en bog "Nano Riffaquarium" på tysk.

Jeg har så et akv på 50L som yngelakv. med kun et lysstofrør. Jeg vil holde bløddyr (anemoner, rørorme, blødkoraller, søagurke, snegle, rejer, polypper osv). Måske 3-4 fisk (f.eks. klovnfisk)

Formålet med det er at prøve mine kræfter. På et senere tidspunkt vil jeg anskaffe mig max et 128L akv.

Lige et par spørgsål:
1. er det nok med et lysstofrør?
2. hvilke andre tilbehør skal man have i akv?:
varmelegeme, filter (udvendigt/indvendigt??), cirkulationspumpe, skumfilter (PICCOLO SANDER indvendig)- skal man i det hele taget have et skumfilter i et så lille akv?

Jeg har læst, at man i stedet for filtret skal have en luftpumpe, så bundlaget bliver til en filter materiale....???

Kan man bruge cichlidesand som bundlag? Det er hvidt sand (0,3-0,9 mm).

Hvad kan I ellers anbefale som læsestof? Jeg har fundet et par gode bøger: Korallen (J.Sprung) tysk, Wirbellosen (J.Sprung)-tysk, Das Riffaquarium Band 1-2 (J.Sprung)-tysk og Modern Coral Reef Aquarium 1-4- engelsk. Er det nok?

MVH
Alex
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Re: Nybegynder med lidt erfaring :-)

Indlæg af BatLuder »

AlexSakke skrev: Jeg har så et akv på 50L som yngelakv. med kun et lysstofrør. Jeg vil holde bløddyr (anemoner, rørorme, blødkoraller, søagurke, snegle, rejer, polypper osv). Måske 3-4 fisk (f.eks. klovnfisk)
Wow, wow, hold hesten. ;) Du skal nok ikke regne med at kunne holde de store flotte anemoner, skiveanemoner måske og andre ikke så lyskrævende. Søpølser (eller søagurker) skal du nok overveje igen, pga gift og størrelse. Og 3-4 fisk skal være meget små og gerne tilsættes en ad gangen i så lille et akvarie... Men ellers lyder det fedt nok.
AlexSakke skrev: 1. er det nok med et lysstofrør?
Ét er ikke meget. Jo mere jo bedre, og ihvertfald for blødkoraller, anemoner og sådan, som vil klare sig langt bedre med mere lys.
AlexSakke skrev: 2. hvilke andre tilbehør skal man have i akv?:
varmelegeme, filter (udvendigt/indvendigt??), cirkulationspumpe, skumfilter (PICCOLO SANDER indvendig)- skal man i det hele taget have et skumfilter i et så lille akv?
Den skummer er folk sjældent sælig glade for. Du burde overveje en Miniflotor, den er jeg godt tilfreds med, virker noget mere prof udført end den anden.
Og et skumfilter er efter min erfaring et must hvis man vil holde fisk. Bløddyrene sviner ikke så meget som fisk gør.
AlexSakke skrev: Jeg har læst, at man i stedet for filtret skal have en luftpumpe, så bundlaget bliver til en filter materiale....???
Det har været i en alt for gammel bog. I den her verden er der sket meget over de sidst 10-20 år, så meget at bøger der er over 10 år gamle er så godt som ubrugelige.
AlexSakke skrev: Kan man bruge cichlidesand som bundlag? Det er hvidt sand (0,3-0,9 mm).
Nej, det er en dårlig idé. Koralgrus eller levende sand har den kalkholdighed man ønsker i saltvand.
AlexSakke skrev: Hvad kan I ellers anbefale som læsestof? Jeg har fundet et par gode bøger: Korallen (J.Sprung) tysk, Wirbellosen (J.Sprung)-tysk, Das Riffaquarium Band 1-2 (J.Sprung)-tysk og Modern Coral Reef Aquarium 1-4- engelsk. Er det nok?
"Natural Reef Aquariums: Simplified Approaches to Creating Living Saltwater Microcosms" af John Tullock er en SUPER bog.
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
AlexSakke
Reactions:

Indlæg af AlexSakke »

Hejsa!

Jeg vil jo senere skifte til 128L, så derfor kan det satdig lade sig gøre med nogle lidt større blødkoraller, eller? :-)

Hvad med UV, Osmose, Kalkraktor (eller hvad nu det hedder)- det kan man undvære, ikke?

Bogen er faktisk slet ikke gammel- 2003 (den er om Nano akvarier)

Jeg er lidt forvirret: mht lys- skal man have en special lampe eller er det ok med Effect-light armatur, hvor der er 2-3 lysstofrør til saltvand. Man siger, at den bedste løsning er HQI (eller HQL) lamper. Jeg ved slet ikke, om det kan betale sig, hvis det skal være til et 128L akv.

Filtrering. Når man har et skumfilter, så skal der ikke være andre former for filtrering, vel? Når man har rørorme osv, så kan de ikke overleve, hvis der kører et filter (lige meget, om det er udvendigt eller indvendigt) ved siden af, vel?????
Er det så nok med kun skumfilter? Der er mange (eller alle :-)), der har en sump. Jeg skal bare lige få det på plads. Sumpen er til skumfilter og til andre tilbehør eller spiller den en betydelig rolle? Den vil jeg helst ikke have i mit...

Må man støvsuge bundlaget en gang om ugen??? Man siger også, at der opstår bakterier, som nedbryder nitrat (jeg forstår bare ikke, hvorfor det ikke kan lade sig gøre i et ferskvandsakv... troede altid, at nitrat var slutproduktet)...


MVH
Alex
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg synes du skal droppe det der 50 liters og straks gå til 128 liters!
Der er rigtigt mange ting som bliver lettere, når akvariet er større.
Selvom et 128 liters er overdobbelt så stort som det du havde på tænkt, så er det stadigt et lille alvarie i saltvands sammenhæng. Der er en del teknik som er nødvendigt og det fylder.
Derfor vil jeg foreslå at du så bruger 50liters akvariet som sump, og placerer skummeren deri.
Lys kan man ikke få formeget af, især hvis man har i sinde at holde koraller, nok er læderkoraller og polypper ikke så lyskrævende som stenkoraller, men alligevel. En 150W HQI kan klare 128 liters akvairet uden problemmer. De armaturer som er færdigt lavede fra Aquastabil side indeholder ikke plads til nok rør.
Hvad mener du med "skumfilter"?? en skummer?? så overlever rørorme ganske fint alligevel. Jeg bruger ikke anden form for filtering end en skummer og så er sumpen plantet til med Caulerpa.
Uv kan helt undlades, det er ikke nødvendigt.
Osmose anlæg, kalkreaktor er rare ting at have men ingen tvingende nødvendighed. En kalkreaktor kan sagens undværes, hvis du ikke har stenkoraller, og selvder kan den undlades, blot skal man så tilføre calciumet manuelt.
Det er ikke nødvendigt at støvsuge noget bundlag, med mindre der ligger noget skidt. Jeg støvsuger aldrig mit bundlag!
Det er korrekt at der i de lavende sten sker en dannelse af bakterier som er med til at nedbryde nitraten i vandet. Det sker da også i ferskvand, men det kommer jo også an på hvilke sten man bruger, levende sten er meget porøse i modsætning til faxekalk og granit som er meget bastante.
AlexSakke
Reactions:

Indlæg af AlexSakke »

Hej Carsten!

Jeg tænker på 50L, da jeg har et akv stående tomt. Der er også en lampe med et rør, luftpumpe, cirkulationspumpe og filter (indvendigt). Jeg vil først prøve at have det der 50L kørende i et års tid for at se, hvordan det funker.

Hvad er en sump? Hvordan skal den se ud (har du nogen billeder af den)? Plantet med caulerpa???

I Effect-light armatur kan der være 2-3 rør med lysdæmpning. Skal der være flere rør???

Jeg vil slet ikke have nogen stenkoraller, blot alm., bløde, ikke alt for meget kræsne arter :-)

MVH
Alex
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Dit 50 liters vil egne sig fint til en sump, en sump er blot et akvarie hvor man gemmer tekniken, så den ikke er synlig i hoved akvariet.
Caulerpa er alger - det burde der også stå noget om i din bog.
Effektline lamper er ikke rigtigt beregnet til saltvand, dels er der plads til for få rør, og dels så ligger den lige oven på akvariet, det betyder at varme og kondens ikke kan komme væk fra akvariet - lidt i stil med en trykkoger. Hvis du vil have koraller, så er lys alfa og omega, jo mere jo bedre. De koraller du vil kunne holde er de absolut mindst fordringfulde - og kan du gennemskue hvilke der er det???
AlexSakke
Reactions:

Indlæg af AlexSakke »

Hej Carsten!

I den der sump skal der så være den skummer og en pumpe, som overfører vandet fra akv til sumpen og tilbage igen, eller hvordan?
Man kan i princippet også have en varmelegeme i sumpem, eller skal den være i selve akv?

Nope, der står intet om caulerpa (eller skal jeg læse det en gang til?) :-)

MVH
Alex
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

det er lige som du selv skriver. Varmelegemet smider du også i sumpen.
caulerpa er alger der vokser stort set som almindelige vandplanter, og de optager store mængder nitrat og fosfat fra vandet, men de skal selvfølgelig have lys for at kunne vokse.
I sumpen kan man også gemme det meste andet teknik, man nu får fat i, så det kun er pumperne der i selve akvariet.
AlexSakke
Reactions:

Indlæg af AlexSakke »

Hej igen!

og når vandet fra akv skal ned til sumpen, så bruger man bare et udvendigt filter uden filtermateraile eller hvad?

MVH
Alex
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

nix! Man laver et overløb, enten ved at få boret et hul i glasset, eller en overløbsbox
AlexSakke
Reactions:

Indlæg af AlexSakke »

Ooooook! Hold da op. Det er godt nok besværligt, hva? ;-)
Kan man ikke se nogen tegninger, hvordan det skal se ud?

MVH
Alex
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

AlexSakke skrev:Kan man ikke se nogen tegninger, hvordan det skal se ud?

MVH
Alex
Måske du kan finde inspiration her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?p=7280#7280
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
AlexSakke
Reactions:

Indlæg af AlexSakke »

Tak for linket! ;-)

Lige et spørgsmål- hvorfor kan man ikke bruge cichlidesand som bunglag?
http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... ktID=13678

Til akv på 50L skal der ikke være så meget af det, vel, og desuden ser det ud til at være kalk.
Men hvis der er fornuftige argumenter imod det, så køber jeg levende sand eller alm. koralgrus i stedet.

Hvis jeg nu kun har en lille skummer, varmelegeme, cirkulationspumpe (powerhead) og selv. meget lys- INGEN fisk og INGEN stenkoraller, kun bløddyr (levende sten kombineret sammen med hulsten- kan man det?, rørorme, anemoner, snegle osv.), kan det så lade sig gøre? Siger en gang til- det bliver til et 128L først om et år. Jeg vil bare se med mine egne øjne, hvordan det funker, hvordan det skal måles, salttilsatning osv, så bliver det nemmere at "indrette" det større akv med de nødvendige tilbehør.

MVH
Alex
Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Hvis cichlidesandet er kalk og et naturligt produkt, så kender jeg ikke nogen fornuftige argumenter. Men jeg er sikker på at den lille smule koralgrus du skal bruge til 50L, kan du få hvis du spørger pænt efter det her på forumet. Folk med store akvarier der stadig har en halv pose stående plejer at være flinke til at give et par håndfulde til et lille akvarie. (Sådan fik jeg mit til 54L)

Hvis du har lys nok, kan du godt have en anemone (hvis ikke den er for stor), rørorme og snegle er helt sikkert også muligt. Og med en lille skummer vil du også sagtens efter lidt tid kunne tilføje en lille fisk eller to. Og det er en god måde at lære tingene på, så man kan bygge større senere. (Det er hvad jeg selv gør)

Held og lykke,
Rasmus
Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
AlexSakke
Reactions:

Indlæg af AlexSakke »

Mange tak, Rasmus!

Hvem her på forummet har lidt koralgrus, som de ikke skal bruge? Skal jeg bare annoncere det under "køb"?

MVH
Alex
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: søn 24. apr 2005 21:43
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

Jeg har noget som du gerne må få.. :) Men bliver først om 2 uger ca..
Mvh Casper

54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15

350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
AlexSakke
Reactions:

Indlæg af AlexSakke »

Tak skal du have!
Det haster slet ikke, jeg har cichlideyngel i det akv pt, så der går et stykke tid endnu, men jeg vender tilbage lige så snart det er tomt :-)

MVH
Alex
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: søn 24. apr 2005 21:43
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

Det er bare i orden.. :) Har det i mit 350 liters akvarie, så der er masser af det.. Heh.. Men du kan bare lige skrive mig en PB, når du er klar, så kan vi aftale nærmere der..
Mvh Casper

54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15

350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
AlexSakke
Reactions:

Indlæg af AlexSakke »

Yep, det gør jeg så! :-)
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: søn 24. apr 2005 21:43
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

Lyder godt! :)
Mvh Casper

54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15

350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
AlexSakke
Reactions:

Indlæg af AlexSakke »

Lige et par spørgsmål- må jeg også få lidt af dit modne saltvand til start?

Til daglig pleje:
Hvad skal man tilsætte, når akv kører? Jeg mener, sporestoffer til bløddyr. Magnesium. En gang om ugen ved hvert vandskift samt salt.

Hvad med kalk (opløst eller er det nok med koralgrus som bundlag og måske et par døde koraller)?

MVH
Alex
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: søn 24. apr 2005 21:43
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

Ja, det må du gerne. Kan jo bare kæde det sammen med et vandskift, så det burde ikke være noget problem. Hvor meget skal du bruge?
Mvh Casper

54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15

350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
AlexSakke
Reactions:

Indlæg af AlexSakke »

Det er et 50L, så måske 30L? Det kommer også an på, hvor meget vand du skifter. Når du gør det, så smider du vandet ud, eller hvordan er det med saltvand?

Med ferskvand er det sådan, at vandet smides ud (vi bruger det selv. til planter i vores have ;-))

En ting til- jeg troede, at nitrat var et slutprodukt, men det er det ikke i saltvandsakv.... Mærkeligt.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Nitrat er vel et slutprodukt, men som i naturen er der også organismer der kan bruge det.
Planterne i haven/marken bruger da også nitrat for at vokse
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: søn 24. apr 2005 21:43
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

Tror næsten godt du kan få 50 liter.. Ellers 40liter.. Ja, jeg smider bare vandet ud, eller giver det væk.. :wink: Ved ikke hvordan saltvand og stueplanter har det..
Mvh Casper

54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15

350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
AlexSakke
Reactions:

Indlæg af AlexSakke »

Det er da fedt! :-)

Skal skummer køre hele tiden? Jeg mener 24 timer i dønget.
Cirkulationspumpe også?
Hvad med lyset? Skal det være blåt eller "alm"?

MVH
Alex
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: søn 24. apr 2005 21:43
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

Ja, skummeren skal helst køre hele tiden. Men den "skummer" ikke hele tiden, kun i perioder. Ja, dine cirkulations pumper skal køre konstant. Og lyset skal bare være tændt 10-12 timer om dagen.

Jeg ville sige at du skulle køre med både blå og hvide (alm), for at få det pæneste lys, med dog med flere hvide end blå. Mange af os bruger dem sådan at det blå lys tænder før alt det andet, og slukker lidt efter, for at få en lidt mere stille overgang fra mørk, til fuld lys.
Mvh Casper

54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15

350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
AlexSakke
Reactions:

Indlæg af AlexSakke »

Hej Casper!

Hvad med nitratfilter (kan det ikke bruges til ferskvand?)

Er en powerhead ok til cirkulation? Der kan også tilsluttes en filterpatron. ;-)

Der er ikke ret meget plads til mange rør. Hvad vil du anbefale af det "alm" lys?

MVH
Alex
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Hej AlexSakke

Du er da velkommen til at komme hjem til mig og se hvordan jeg har opbygget mit akvarie, vi bor jo ikke så langt fra hinanden.
Det kunne jo være du kunne få nogle ideer til hvordan du vil sætte dit system op.
AlexSakke
Reactions:

Indlæg af AlexSakke »

Hej Lord Mike ;-)

Hvor i Hvidovre bor du? Skal vi ikke tage det over PB? Så kan vvi aftale, hvornår vi kan mødes, ikke?

MVH
Alex
Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"