"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Acropora-eating flatworms (AEFWs)

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn 21. aug 2005 13:04
18
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Acropora-eating flatworms (AEFWs)

Indlæg af mastou »

Jeg har været så uheldig at få Acropora-eating flatworms (AEFWs) med et fragment købt af en medakvarist.

Det hele startede med at jeg som sædvanligt surfede lidt rundt efter spændende læsestof og faldt over en artikel i denne måneds reefkeeping med titlen: Things that Suck: Acropora-Eating Flatworms

Uhh, føj tænkte jeg mens jeg læste, håber aldrig jeg får det skidt i min balje

Dernæst læste jeg:
Corals that are being attacked tend to show a loss of coloration and growth and tissue recession from their base. If this describes one of your corals, take a closer look at the newly bared coral skeleton. If tiny brown egg sacs are found, I’ll give you a minute to ponder your bad luck.
Jeg sad et øjeblik paralyseret, da det lød lidt for velkendt, det passede alt for godt på mit nye Acropora fragment. Det havde netop mistet farven, voksede ikke og havde områder med dødt væv:

Billede

Jeg klippede straks den arm med et dødt område af for at se nærmere på det (venstre arm på billede ovenfor), og gæt hvad jeg fandt - æg!

Billede

Jeg tog herefter ingen chancer og smed hele fragmentet ud selv om det var få æg og ingen fladorme var synlige.

Jeg har herefter læst en del om disse fladorme og de skulle kun spise Acropora'er (visse undertyper så som "bali slimer" bliver ikke ramt). Da jeg kun har en anden Acropora (vist nok en "Bali slimer" men ikke sikker se billede nedenfor) hvilken indtil nu står flot og vokser helt vildt håber jeg på at sulte fladormene til døde:
Billede

Af information jeg har kunne finde er at fladormene skulle dø i løbet af 5 dage uden Acropora'er og æggene er 14 dage om at klægge. Derfor bliver der foreslået at man efter en infektion og evt fjernelse af Acropora'er undlader at handle med andre i absolut minimum 1 måned, sikrest 1,5-2 måneder.
Informationen er blandt andet fra disse link fra RC:
http://reefcentral.com/forums/showthrea ... genumber=2
http://reefcentral.com/forums/showthrea ... enumber=17
(søg evt på AEFW på google/RC for mere information)

Det største problem er hvis man har mange Acropora'er da der pt ikke findes en behandling som kan foregå i akvariet og derfor kræver at man fjerner Acropora korallerne fra akvariet for at dyppe dem i forskellige opløsninger (se linket til reefkeeping ovenfor) og så lade dem stå i et karantæne akvarium - husk dyppe teknikken vil ikke dræbe æggene så der skal dyppes gentagene gange over 14dage!

For mit vedkomne har jeg planer om at vente 2 måneder, så købe et par små Acropora fragmenter og følge dem i nogle måneder for at være helt sikker på at fladormene er væk.

Jeg havde egentlig ikke tænkt nærmere over risikoen da jeg var på fragment indkøb og fortryder nu at jeg ikke brugte et karantæne akvarium, så fremover vil jeg benytte karantæne akvarium og jeg vil hermed opfordre alle til at tjekke deres koraller for pest-dyr og tage det seriøst. Det kan være svært at bremse, men nemmere hvis det tages i opløbet :wink:

/Magnus
jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1000
Tilmeldt: ons 20. sep 2006 19:40
17
Postnummer: 8340 Malling
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malling (ASK)

Indlæg af jimmi »

Hej Magnus.

Bare af ren nysgerrighed, er den på det nederst billede den jeg havde før? For så er den da kommet til den rette mand.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn 21. aug 2005 13:04
18
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

jimmi skrev:Hej Magnus.

Bare af ren nysgerrighed, er den på det nederst billede den jeg havde før? For så er den da kommet til den rette mand.
Ja det er den, jeg havde et andet fragment magen til den men den på billedet er den som oprindelig kom fra dig :)

/Magnus
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn 21. aug 2005 13:04
18
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

For nemhedens skyld har jeg lige sakset kapitlet fra reefkeeping om behandling af koraler inficeret med AEFWs:
Flatworm Exit™ tends to work in extremely high concentrations. These flatworms were unaffected until the dosage was increased to 30x the recommended dosage for the normal Convolutriluba sp. flatworms. I felt these Acropora flatworms were probably laughing as they died because they knew that I had just spent $20 trying to kill a few of them.

Freshwater dips can also work, but can be pretty harsh on most Acropora. If you use this treatment, make sure the temperature and pH are similar to the water they are removed from, and then do a quick 20-30 second dip.

A more successful method is to use iodine-based dips. There are a few of these on the market including the relatively new Tropic Marin Pro Coral Cure (the acronym is TMPCC for the cool people). Lugol’s iodine can also be used at 5ml/gal. Tropic Marin Pro Coral Cure tends to work well and doesn’t seem to bother most corals. Follow the manufacturer’s directions for the dip.

The dip that I used with great success is levamisole hydrochloride. Levamisole is used for many things, but is used widely as a pig dewormer. It can be acquired through agricultural supply stores and is usually around $20 for a small bottle. A dip can be done at a dose rate of 40ppm (see sidebar below).

The length of the dip is left up to the individual. Usually the flatworms fall off after a few minutes. Some of the larger “mongrel” worms can stay attached for up to 30 minutes. Either gently swish the corals around in the dip water, or take a small power head and blow all the coral’s crevices and branches to dislodge any stubborn flatworms. While doing this, carefully inspect the coral for any sign of eggs. If you see small brown egg sacs, either cut off the area, or scrape these eggs off of the coral. Sometimes it is best to cut off all the dead parts of the coral, leaving a healthy, flatworm- free coral. After a few minutes with no flatworms falling off the coral, it can be removed from the dip and placed back into the display or, ideally, a quarantine tank. None of the above treatments harms the flatworm’s eggs, so to be sure to get them all; multiple dips are necessary. I dipped once per week for four weeks, though three treatments should be adequate.
Herefter vil jeg igen gerne opfordre alle til lige at tjekke akvariet for pest-kryb som AEFWs, Monti spisende nøgensnegle, pyramide snegle o.l.

/Magnus
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn 21. aug 2005 13:04
18
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Jeg faldt over dette indlæg på RC om biologisk bekæmpelse af både AEFWs og monti-spisende nøgensnegle. Fidusen skulle være at sulte nogle Rhynchocinetes durbanensis rejer i et ekstra akvarium og så sætte inficerede koraler ned til dem i kort tid (30-60min), rejerne skulle så spise alle fladorme, æg, snegle o.l. men også det raske koral væv hvis korallen bliver stående - derfor den korte behandlingstid :wink:

I tråden på RC linkes desuden til denne side hvor reje-metoden også forklares:

Billede

Hvis nogen både har rejerne og AEFWs eller monti-spisende nødensnegle var det måske noget at prøve :)

/Magnus
Brugeravatar
wrang
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 262
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:12
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Alingsås

Indlæg af wrang »

Har ni sett detta inlägg/artikel?

Acropora Ätande Plattmaskar (AEFW)
mvh
Christian Wrang

http://www.wrang.com
saltvattensakvarium.se - Mitt akvarium LIVE 24/dygnet
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Hvorfor er de nu kommet til Dk.....

Først dræber sneglen og nu dette !
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Brian skrev:Hvorfor er de nu kommet til Dk.....

Først dræber sneglen og nu dette !

Det skyldes vel bare at vi er blevet for sløsede med at kontrollere korallerne inden de kommer i akvariet.

Der er kun en butik hvor jeg har set de har gjort noget inden korallen kommer over i akvariet, og det er akvarieudstyr.
Der blev korallen skyllet, om der var noget i det vand ved jeg ikke.
Alle andre steder "smides" de blot i direkte fra posen.

Det kunne jo være at en eller flere butikker skulle slå sig op på at deres koraller var behandlet inden salg. Det koster næsten intet at gøre det.
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn 21. aug 2005 13:04
18
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

@wrang super link, jo mere info jo bedre :)

Angående hvorfor de er kommet til DK, tror jeg Carsten er inde på noget af det rigtige - Vi er for sløsede, både private og forhandlere...
Jeg tror der har været for lidt fokus på det + vi er gode til at købe/bytte fragmenter med hinanden => en inficeret som ikke opdager det resulterer hurtigt i mange bliver smittet.

Måske burde man lave en sticky med de mest almindelige så folk med syge koraller, muslinger e.l. hurtigt kan tjekke for symptomer og så evt hive luppen frem?

Som sagt fik jeg ikke bæsterene fra en forhandler men fra en med-akvarist, så der er vist ikke andet at gøre end at gøre opmærksomt på problemet og så opfordre til at tjekke hvis noget ser mistænkeligt ud. Jeg har aldrig haft et karantæne akvarium, og har indtil nu være helt fri for alt slemt ingen glasroser, majano anemoner, pyramide snegle, røde fladorme, monti-spisende nøgensnegle, AEFWs, koral-spisende børsteorme, musling-spisende fladorme.....osv...osv...men nu vil jeg til at bruge karantæne akvarium og nok også dyppe nyindkøbte koraller i ferskvand eller andet.

/Magnus
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

I stedet for ferskvand vil jeg foreslå at du bruger Tropic Marin Coral Cure
Det tager et rimeligt bredt spekter er "utøj".
Besvar

Tilbage til "Sygdom"