"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Så er min ATK-skummer blevet modificeret

Forum hvor du kan se og vise billeder.
Besvar
Jon
Reactions:

Så er min ATK-skummer blevet modificeret

Indlæg af Jon »

Jeg har fået lavet en pvc-beholder i bunden af skummeren. Det er meningen at boblerne skal blive bremset i denne.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Jon
Reactions:

Indlæg af Jon »

Jeg putter lige lidt flere billeder på når jeg får tid, så det giver lidt mere mening :D
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4666
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

kan vi også se dit akvarrie? Det ser ser sgu godt ud at det hænger sådan på væggen! Jeg syntes jeg har set det et andet sted før...
Brugeravatar
wrang
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 262
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:12
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Alingsås

Indlæg af wrang »

hmm vad har du gjort igentligen med skummaren?

jätte snyggt akvarium vore kul å se lite mer bilder på karet ditt då jag tycker att det är grymt snyggt och vältänkt

Anders: http://www.eit.ihk-edu.dk/0880/index.htm
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Udemærket håber det var problem løsningen så ;)

Boomblasteren kender jeg da størrelsen på og det siger vist det hele om din balje og skummer - STORT !!! :OJ

Hvad har du forresten af lys på det akvarie ??
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Jon
Reactions:

Indlæg af Jon »

Anders: Wrang's link viser akvariet for ca. 2 år siden da det kørte. En hvidbrystet pletbombe sammen med studietravlhed gjorde at akveriet har stået tomt indtil nu.

Wrang: Skummeren var årsagen til et stort problem med mikrobobler i hele systemet. Jeg håber at denne pvc-kasse i bunden kan virke som "bremse" for de små bobler.

Brian: Jeg har en Giesemann 400W med en ukendt 10k kelvin pære og blåt lys. Jeg har indtilvidere ikke noget t5 på.

Jeg er ved at bygge kælderen op. Jeg køber et af deltecs t5 UV-C filtre på 39W til brug ved aklimatisering. Jeg har også tænkt mig at investere i deltecs pf600 kalkreaktor og en af deres fuidished reaktorer til rowaphos. JEg har iks-comp og ph/stikdåse til styring af reaktoren.
Mit cirkulationspojekt halter lidt. Alle der indvilliger i at dreje og bore delene til koblingen opgiver :? Jeg håber snart der sker noget. Jeg lægger lige et par billeder ud af den magnetkobling jeg har tænkt mig at få lavet...

Mvh Jon.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Jon
Reactions:

Indlæg af Jon »

Lidt blandede billeder fra kælder og stue akvarie
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jon: Det ser da ud ti lat akvariet er blevet halv fyldt med PVC stænger!
Er det til at undersøtte de levende sten?
Jon
Reactions:

Indlæg af Jon »

Hej Carsten
Ha ha, ja det er til at understøtte opbygningen.
Det er meningen jeg vil bygge op med levende sten, traditionelt op ad bagvæggen. Den eneste forskel er bare at opbygningen bliver løftet 20cm fra bunden. På den måde opnår jeg optimale forhold med hensyn til belysning af koraller samtidig med at man kan se dem fra forruden. (Den forreste stang ligger lige under hqi'en). Samtidigt kommer der en kæmpe grotte pga det store udhæng. Grotten vil blive pletvis belyst af lyskegler der slipper igennem udhænget med korallerne.
Jeg har tænkt MEGET over hvordan jeg kan lave en spændende dynakisk opbygning SAMTIDIGT med en masse plateauer til koraller. Problemet er at den skrå forrude tvinger hqi'en ret langt bagud i akvariet. Den måde jeg har valgt at lave det kommer lyset lige ned over korallerne eller svagt forfra.
Jeg overvejer lidt om jeg skal dække overløbet til med noget mere PVC :) for at undgå alger - men meningen er at de levende sten skal bygges helt op til overfladen. Jeg kan jo også sætte koraller direkte på pvc-stængerne. 'Jeg tror det kommer til at give en god effekt at næsten hele bunden er fri.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Hvad kan man sige andet end det må være en ingeniør bag med alt den gode planlægning inden der gøres noget ;)

Du må da også være møg spændt på at få det op at køre det har du vel næsten aldrig sådan helt haft her du ?

Kan godt se det med lyset kontra den skrå forrude kunne give lidt problemer men mon ikke de 400 watt nok skal blæse igennem til selv LPS koraller forrest i baljen...

Men :C og :GO herfra og ser frem til at følge opfyldningen ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
wrang
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 262
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:12
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Alingsås

Indlæg af wrang »

Jon skrev: Mit cirkulationspojekt halter lidt. Alle der indvilliger i at dreje og bore delene til koblingen opgiver :? Jeg håber snart der sker noget. Jeg lægger lige et par billeder ud af den magnetkobling jeg har tænkt mig at få lavet...

Mvh Jon.
Vad är det skall bli med skisserna
Jon
Reactions:

Indlæg af Jon »

Brian:
Tak for roserne (og i ligemåde til dit eget projekt). Du har ret i at mit akv. aldrig er kommet rigitgt op at køre. Det har kørt rigtig godt i en periode, men med relativt få dyr i.

Wrang:
Sagen er den at jeg for længe siden købte to stream-pumper og en aquadane wave duo, da jeg håbede at det var det optimale på alle måder mht cirkulation. Jeg egentlig godt om kontrolleren, men tunzepumperne larmer lidt, er klodsede og så er det almindelige AC motorer. Disse bliver jo styret ved at ændre på frekvensen, men de ellers gode og pålidelige AC-pumper kan somregel kun klare at blive reguleret mellem 30%-100% af max ydelse. Jeg ville gerne kunne få den til at pulsere som en sinusfunktion mellem 5%-100%.
Jeg har købt en lille 50W børsteløs DC fra maxon. Det er en af deres "Flat motorer". Jeg har også købt en forstærker/kontroller til at styre den. Denne motor er støjsvag, meget kompakt og har lang levetid. Problemet er så bare at den ikke kan tåle vand :(
Jeg har tænkt på at man kunne:
1) - enkapsle motoren i en stump 50mm pvc-rør og tætne aksen med en lille O-ring. Ledningen kunne man tætne med araldit/epoxy (undervands). Motoren skulle drive en skrue al á stream pumperne. Den skulle også køles af vandet gennem pvc (el. anden plast).

2) - Motoren kunne også befinde sig over vandoverfladen og trække en akse med en skrue for enden.

3) - MAn kunne også lave en momentoverførsel gennem akvarieglasset vha. magnetisme. Altså en rotende skive med magneter på begge sider af akv-glasset. Skiven i vandet skal således trække en propel.

Fordele/ulemper
1) - (Kompakt, enkel / svært at lave pålidelig aksetætning)
2) - (Ingen aksetætning, kompakt / Den lange akse skal holdes af lejer i vand ved høje RPM)
3) - (Kompakt i akvariet, ingen dynamiske tætninger / Kompleksitet, fylder lidet udenfor akv. Kan kun monteres langs glasset)

Mærkeligt nok er jeg endt med at koncentrere mig mest om "3", inspireret af mine atk-pumper med magnetkobling. Det er den løsning der bruger mest materiale som skal fremstilles med snævre tolerancer. Punkt "1" er desværre udelukket mde den motor jeg har, da den forsynes ved et stort molex-stik der sidder på siden, på et lille print, af motoren. Det vil sige at den ikke kan inkapsles i 50mm rør. "2" er en mulighed men jeg ved ikke hvor jeg skal lede efter materialer til saltvand der kan supporte en roterende akse og dreje den tilsidst (for at skruen blæser vand horisontalt).
Det undrer mig at jeg ikke kan finde motorer hvor statoren er indkapslet i epoxy og de roterende dele er lavet af plast/glas/keramik/titan - altså ligesom en almindelig akvariepumpe. Det tætteste jeg er kommet er motorer man selv kan samle hvor man måske selv kunne indkapsle i epoxy: http://www.gobrushless.com/ccp51/cgi-bi ... ef=stators

Jeg har fundet nogle indkapslede BLDC'er til maritimt brug, men det er dyre overdrevede motorer.
Dette indlæg illustrerer hvist meget godt hvor forvirret jeg er omkring hvad design jeg skal vælge at bruge tid på :lol:
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jon - Uden at blive alt for teknisk har du så gjort dig nogle overvejelser angående skivernes masse og radius? Det er jo ikke helt lige meget alt efter hvor meget man går op i at det får den rette acceleration via det rette forhold mellem motor og belastningen.
Men måske inerti momentet er for svært at anskue når det hele foregår i vandets friktion og med propellen og alt det.....

Måske blot noget snak men det ville jo være surt hvis det bliver noget møg og du ikke kan styre det 5 til 100 procent ordentligt.

Men lad det vel komme an på en prøve ;) Har du fundet en der kan dreje de emner for dig ?? Og har du materialerne selv for så kan jeg da godt forhører mig da jeg kender et par "spån-aber" :D
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Jon
Reactions:

Indlæg af Jon »

Hej Brian
Det med inertimomentet tror jeg ikke betyder så meget i den her sammenhæng. Jeg kan jo bare lade motoren accelerere meget langsomt - men det kan sagtens være at jeg bliver overrasket :shock:
Jeg har en ven der er ved at tage en uddannelse som bådbygger. Han vil prøve at få lavet delene sammen med hans lærer i helsingør, så det ser jeg lige om bliver til noget. Men ellers tusind tak for tilbudet Brian :D :D
Jeg skriver ligeså snart der sker noget nyt....
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ok det var også blot lidt strø tanker angående det inerti moment. Ham jeg kender der er spånabe var faktisk forbi til en bøf i Fredags og han sagde at hvis han fik tegninger med mål kunne han sagtens lave det. De havde også materialer og han laver normalt prototyper af højtalere til mobiltelefoner så jeg tror ikke at han får problemer med at lave det præcist nok !!!!

Men du kan smide en PB hvis det bliver aktuelt så finder vi ud af noget ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jon - Lige et par tanker mere.... Skal skiverne/koblingen køre direkte på glasset eller kommer der en lille tynd "slid" skive imellem på begge sider ??
Og hvad med støj fra sådan 2 der suser rundt er det noget du har overvejet ??

Du må jo snart få det bygget så vi kan få svar på alle disse tossede spørgsmål !!
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Jon
Reactions:

Indlæg af Jon »

JEg har lavet en hurtig tegning af hele systemet. Som du kan se så rør den udvendige skive slet ikke glasset. Skiven inde i akvariet roterer på en nylon-brik mod glasset. Jeg skal lige hav undersøgt om nylonen vil slibe glasset. I så fald må jeg sørger for at brikken står stille på glasset og magnetskiven roterer mod nylonen.
Mht. støj så er det klart at der vil opstå en tone hvis skiven ikke cirkler omkring et punkt men istedet kurer rundt en en cirkel/ellipse som følge at asymmetri i skivernes vægt, magneternes kraft eller konstruktion unøjagtigheder. Om det sidste bliver et problem må forsøget vise. Hvis det er et problem så vil jeg prøv at fastgøre lejebrikken på glasset så den indvendige magnetskive er fastholdt.
Jeg har forøvrigt fået en stump alu-rundstang så nu kan drejearbejdet begynde :D
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ahhh så er jeg også med :D Takker ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
wrang
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 262
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:12
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Alingsås

Indlæg af wrang »

haha nu fattar jag med hur det skulle kanske bli.
Undrar bara hur man löser det med att den del som sitter i karet skall sitta kvar mot rutan och centrerat mot själva motordelen.
Skulle man kunna ha en elektromagnetsisk magnet som håller fast det hela mot rutan och en annan magnet inne i själva huset då att propellern snurrar
Jon
Reactions:

Indlæg af Jon »

Wrang: Jeg håber på at mangeterne er så kraftige at de automatisk holder skiven i akvariet centreret.
Kimjessen: Jeg så godt tråden om dit projekt - Det så rigtig godt ud. Det er klart at jo større propeldimeter og stigning på vingerne jo større moment skal der til for at dreje skiven. Jeg køber nogle forskelige propeller til RC-både og eksperimenterer med. Det er helt klart magnetkoblingen gennem glasset der afgør hvor meget moment der kan overføres.
Jon
Reactions:

Indlæg af Jon »

Nu er jeg i fuld gang med at lave vand til akvariet og sumpen/skummeren. Det ser desværre ud til at modificeringen af skummeren ikke har hjulpet på problemet med mikrobobler :( Jeg tror desværre at problemet er at vandet bliver mættet med ilt inde i skummeren. Da skummeren er 2m høj er det et rimelig stort tryk i bunden af skummeren ved udtaget. Hernede kan der opløses mere ilt i vandet pga trykket. Når så vandet løber retur op til sumpen så falder trykket og ilten begynder at udskille sig langsomt fra vandet som små bobler. Så problemet er så lige hvordan man fjerner ilt fra vandet hurtigt. Det er næsten ligesom en sodavand der bliver åbnet!?! Jeg tror jeg vil prøve at eksperimentere med en stor blå svamp vandet fra skummeren kan risle ned over. På den måde kan det være jeg er heldig at overskuds ilten når at gasse af, inden vandet bliver pumpet op i akvariet.
Det er lidt mærkeligt for jeg har da set andre akvarier med ligeså høje skummere uden bobbelproblemer :?
Besvar

Tilbage til "Billeder"