"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Drømmen

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
KimK
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 34
Tilmeldt: tors 5. aug 2010 16:46
13
Postnummer: 9610 Nørager
Saltvand siden?: 2009

Re: Drømmen

Indlæg af KimK »

jeg startede tråden i håbet om, at problemer blev pointeret og der kom nogle fede løsnings modeller. Den første del er i gode til. Det halter lidt med løsninger.

Med hensyn til fordampning.
Nu svarer jeg og om 1 min er der en som skriver det ikke kan lade sig gøre :pray: , husk nu at jeg ikke har færdige planer og at der er tale om en brainstorming lige nu.
:GO
Frodampet vand kan vel indsamles ved at lave en plastisk menmbran over akvariet som kondenserer dampen tilbage til vand. Membran skal derefter retunere vandet til systemet. Alternativt vil genvex anlægget i sin udluftnings side komme med en allerede delvist afkølet vandholdig luft som derefter afkøles til det punkt der giver dråbe punktet for det aktuelle fugt indhold ellers en affugter. ?

Regnestykket med en affugter skal jo helst vise at driften af affugteren er mindre end omkostningen ved fordampning.
Kim
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1150
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 19:13
16
Postnummer: 8000 Århus C

Re: Drømmen

Indlæg af AndersNT »

Bare lige en kommentar til det med virksomhed:

Ret mig hvis jeg tager fejl, men for at man kan trække noget fra i skat - skal man så ikke have en indkomst? Man kan jo ikke bare starte en virksomhed for, at undgå at betale skat..!

Mht. projektet.

Læste længere oppe at du selv skrev noget om at du realistisk først kom i gang om et år eller to. Var det ikke en idé at købe et 1000L akvarie eller noget i den stil nu, og så købe en masse gode store koraller som kan vokse sig endnu større i løbet af det år? Du kan jo sikkert genbruge flere af tingene hvis du køber med omhu, cirkulation, lys mm. Jeg vil tro at du kunne få meget ud af denne løsning, dels vil du få nogle fede store koraller og dels vil du få lidt erfaring i løbet af det år.
Desuden vil du kunne bruge 1000L baljen til DSB til det store projekt!
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Drømmen

Indlæg af Hougaard »

AndersNT skrev:Ret mig hvis jeg tager fejl, men for at man kan trække noget fra i skat - skal man så ikke have en indkomst? Man kan jo ikke bare starte en virksomhed for, at undgå at betale skat..!
Korrekt, det bliver ofte beskrevet som "gratis penge" - men at trække noget fra i skat, kræver jo i første omgang at man skulle betale pengene i skat, hvilket selvfølgelig kræver at pengene er tjent i første omgang :)
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1150
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 19:13
16
Postnummer: 8000 Århus C

Re: Drømmen

Indlæg af AndersNT »

Mente jeg nok. Og der skal trods alt tjenes en del penge for at kunne trække alt det udstyr + sten fra.. :)

Måske du skulle bestille en hel 40 fods container fyldt med LS og så sælge dem til forhandlere i norden til en god pris? :)
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Drømmen

Indlæg af Hougaard »

KimK skrev:jeg startede tråden i håbet om, at problemer blev pointeret og der kom nogle fede løsnings modeller. Den første del er i gode til. Det halter lidt med løsninger.
Kim, det jeg tror der "forstyrrer" billedet, er at du (i dine beskrivelser/drømme) springer let hen over det som vi andre syntes er smaddersvært - nemligt at lave en fornuftigt filtersystem der er dimensioneret til baljen ?

Men, for nu at komme med et konstruktivt forslag, så vil jeg da da forslå dig, at gå væsentligt ned i størrelse (litermæssigt), og så lave et Smithsonian Caribbean microcosm anlæg i stedet for.

Kort fortalt er det et princip som (som navnet hentyder) blev lavet på Smithsonian til deres udstillinger. Her er lidt billeder til inspiration..
smith1.png
smith2.png
smith3.png
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Drømmen

Indlæg af jakobvillien »

whoosh det ser fedt ud. Rent egoistisk synes jeg det er lidt trist at I skyder projektet ned - for jeg gad vildt godt se hvordan det kommer til at se ud :)

Men indrømmet, det er vildt projekt. Men hatten af for drømmere.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Drømmen

Indlæg af AndersGS »

Mht. at samle vandet op igen så er det jo blot at hive fat i en ventilationsekspert. Der laves masser af den type anlæg overalt i bygninger i danmark. Styring af temp og fugtighed.

Princippet er dette:
Luftvasker
Luftvasker
Det er selvfølgelig en principskitse, det rigtige anlæg er væsentlig mere kompakt.

Konceptet bygger på at man "vasker" fugten ud af luften vha. fintforstøvet vand med en tilpas lavere temperatur ift. luftens dugpunktstemperatur. Vand fjerner vand..
KimK
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 34
Tilmeldt: tors 5. aug 2010 16:46
13
Postnummer: 9610 Nørager
Saltvand siden?: 2009

Re: Drømmen

Indlæg af KimK »

Tak for det smitsonian tip er super. Har virksomhed så skat skal jo ade indretning uanset om de mener det er fair eller ej, At være dum forretningsmand er jo ikke diskvalificerende.

Jeg har skam 1000 l saltvand allerede. Samtidigt har jeg 15000l samlet reole kapasitet samt vel 4-5000 liter diverse akvarier. Så har før derevet meget vand og er da igang mens vi snakker med at sætte tingene igang igen.

Har fået et åbnings bud på en front rude i 8000x2000x115 mm på 25000 $us. Så nu er vi igang med at forhandle. Deres bud har en pris på 13 dollars per kilo. Jeg har budt dem 6-8

Så nu e rvi da igang.

Kim :GO
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Re: Drømmen

Indlæg af Peters1 »

Bliver da spændende at høre hvad de siger til det bud :GO Håber da for dig at de siger ja tak, nå ja håber det da også for min skyld, så jeg kan følge med i denne helt vandvittige balje :W
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Drømmen

Indlæg af ole kekkonen »

jeg vil godt anbefale den her bog> http://www.amazon.com/Dynamic-Aquaria-T ... 369&sr=1-1
har selv lige fået den ind af døren :GO
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: Drømmen

Indlæg af ronny.w »

ole. skrev:jeg vil godt anbefale den her bog> http://www.amazon.com/Dynamic-Aquaria-T ... 369&sr=1-1
har selv lige fået den ind af døren :GO
hvad kan den og er den på jysk?

Du skal bare knokle igennem kim, så kan du altid tage entre og trække det hele fra overfor told og skat.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Drømmen

Indlæg af ole kekkonen »

ronny.w skrev:
ole. skrev:jeg vil godt anbefale den her bog> http://www.amazon.com/Dynamic-Aquaria-T ... 369&sr=1-1
har selv lige fået den ind af døren :GO
hvad kan den og er den på jysk?

Du skal bare knokle igennem kim, så kan du altid tage entre og trække det hele fra overfor told og skat.
du må godt låne den :happy: den er lavet af nogle klogehoveder som leger med vores afføring :shock:
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Drømmen

Indlæg af Bingocaller »

KimK skrev:Tak for det smitsonian tip er super. Har virksomhed så skat skal jo ade indretning uanset om de mener det er fair eller ej, At være dum forretningsmand er jo ikke diskvalificerende.

Jeg har skam 1000 l saltvand allerede. Samtidigt har jeg 15000l samlet reole kapasitet samt vel 4-5000 liter diverse akvarier. Så har før derevet meget vand og er da igang mens vi snakker med at sætte tingene igang igen.

Har fået et åbnings bud på en front rude i 8000x2000x115 mm på 25000 $us. Så nu er vi igang med at forhandle. Deres bud har en pris på 13 dollars per kilo. Jeg har budt dem 6-8

Så nu e rvi da igang.

Kim :GO
Fortæl fortæl med dine 1000 L og gerne nogen billeder :) - dem elsker vi jo :)

Glæder mig til at høre om de æder dit bud på glasset :beer:
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1066
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 16:18
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

Re: Drømmen

Indlæg af Kirling »

Det er jo for vildt det der KimK...

Held og lykke herfra, vil følge dit projekt
Brugeravatar
dekoin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1049
Tilmeldt: tirs 20. nov 2007 21:05
16
Postnummer: 9520 Skørping
Geografisk sted: Rebild

Re: Drømmen

Indlæg af dekoin »

Fedt projekt. Er glad for at bo nord på lige pludselig
VH dekoin alias Claus
panadda
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 46
Tilmeldt: tirs 13. jan 2009 23:29
15
Postnummer: 5000 Odense C

Re: Drømmen

Indlæg af panadda »

Hej

Jeg vil ønske dig al held og lykke... og det får du brug for.

To ting undre mig.

1) Du vil starte med et så stort akvarie uden at have erfaring med et "lille".

2) Du lader til ikke at have et overblik over økonomien.


På sin vis er det jo skønt med et sådan projekt. Men jeg tør slet ikke komme med et bud på hvad det vil komme til at koste. Og det ser jeg som det største problem. For det kommer helt sikkert til at koste kassen.

Prøv at se følgende link. Det burde gi lidt stof til eftertanke.

http://www.reefkeeping.com/issues/2006- ... /index.php


Vigtigst af alt, tal med folk fra Danmarks akvarie og andre som har ligende erfaring mega akvarier.


Good luck
Senest rettet af panadda lør 25. sep 2010 07:52, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: Drømmen

Indlæg af ronny.w »

panadda skrev:Hej

Jeg vil ønske dig al held og lykke... og det får du brug for.

To ting undre mig.

1) Du vil starte med et så stort akvarie uden at have erfaring med et "lille".

2) Du lader til ikke at have et overblik over økonomien.


På sin vis er det jo skønt med et sådan projekt. Men jeg tør slet ikke komme med et bud på hvad det vil komme til at koste. Og det ser jeg som det set største problem. For det kommer helt sikkert til at koste kassen.

Prøv at se følgende link. Det burde gi lidt stof til eftertanke.

http://www.reefkeeping.com/issues/2006- ... /index.php


Vigtigst af alt, tal med folk fra Danmarks akvarie og andre som har ligende erfaring mega akvarier.


Good luck
Han siger han har et 1000 L. så det er ikke erfaring i din verden eller??
Brugeravatar
Mickey86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 238
Tilmeldt: tors 21. aug 2008 22:51
15
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Drømmen

Indlæg af Mickey86 »

panadda skrev:
På sin vis er det jo skønt med et sådan projekt. Men jeg tør slet ikke komme med et bud på hvad det vil komme til at koste. Og det ser jeg som det set største problem. For det kommer helt sikkert til at koste kassen.

penge var vist ikke et problem.
Brugeravatar
MSN8200
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 375
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:47
13
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Århus N

Re: Drømmen

Indlæg af MSN8200 »

Dit projekt er jo for vildt Kim!!
Fedt at følge med her på sidelinien :h
KimK
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 34
Tilmeldt: tors 5. aug 2010 16:46
13
Postnummer: 9610 Nørager
Saltvand siden?: 2009

Re: Drømmen

Indlæg af KimK »

Selvfølgelig er økonomien vigtig så penge er et issue også. Men budgettet er bare større end hvis jeg satte et 54 l op. Vigtist i planlægningen er at minimere de langsigtede omkostninger, nogle af jer har jo været inde på det. Så det er her jeg beder jeg om at tage tænke hatten på :h . Min LED leverandør vil levere 1200 w led lamper men orienterer om at meget lyskrævende koraller ikke bør sættes dybere en 1,25 til 1m5 meter. Det er sku alligevel ok.

Skulle der være brug for koncentreret lys dybere anbefaler hand undevandsspot ???

Han mener samtidig at 2 ? lamper kan lyse akvariet op 3 hvis jeg ønsker fuld dækning indetil 1,5 meter. Pris 4632 usd. Det skal vi lige snakke om vil gerne under 3500 mest realistisk under 4000.

er der nogen der ved hvor meget løft i vamd man kan opnå med luft ?? Mest for at udnytte evt skummer osv til at retunere vand til akvariet.

Kim
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: Drømmen

Indlæg af martinknorr »

Hvor faen handler du LED? Det er jo hvad folk skal give for at dække en 1000 - 1500 L balje!!! Så det er da noget af en prisforskel.

Men glæder mig også til at følge mere med i dit projekt, selvom det kommer til at tage langtid :wink:

Og så nogle billeder af den 1000 L balje der står og køre...
MVH
Martin
8370 Hadsten
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4182
Tilmeldt: lør 18. dec 2004 17:05
19
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Re: Drømmen

Indlæg af wondersurfer »

hvad med et link til forhandleren af led´s da det kunne være han var billig med alm led´s til vores baljer?????
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
KimK
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 34
Tilmeldt: tors 5. aug 2010 16:46
13
Postnummer: 9610 Nørager
Saltvand siden?: 2009

Re: Drømmen

Indlæg af KimK »

google mine venner google. :lipssealed:
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4182
Tilmeldt: lør 18. dec 2004 17:05
19
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Re: Drømmen

Indlæg af wondersurfer »

så vi jo ik sikre på at ramme netop ham du snakker med
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Drømmen

Indlæg af Hougaard »

KimK skrev:er der nogen der ved hvor meget løft i vamd man kan opnå med luft ?? Mest for at udnytte evt skummer osv til at retunere vand til akvariet.
Næsten ingenting, da vand skal ud i bunden af skummeren for ikke at få luftbobler med..
panadda
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 46
Tilmeldt: tirs 13. jan 2009 23:29
15
Postnummer: 5000 Odense C

Re: Drømmen

Indlæg af panadda »

Han siger han har et 1000 L. så det er ikke erfaring i din verden eller??


Okay... den oplysning havde jeg ikke da jeg skrev indlægget.

Glæder mig iøvrigt meget til at følge med i projektet...
panadda
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 46
Tilmeldt: tirs 13. jan 2009 23:29
15
Postnummer: 5000 Odense C

Re: Drømmen

Indlæg af panadda »

Hej igen Kim!

Ang. fremstilling af skummer er det faktisk ret nemt i de små str. Jeg selv fremstillet min egen og den virker rigtig godt. Men den eller de du skal bruge er af en helt anden kaliber. Her vil jeg anbefale at du finder nogle tegninger/data på noget der virker i den str. Det er nemlig ikke helt nemt at få dem optimeret i den str. Måske skulle du vælge at køre med en 3-4 stk. istedet for en stor.
henrikp
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 659
Tilmeldt: lør 29. dec 2007 00:20
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 8960 Uggelhuse

Re: Drømmen

Indlæg af henrikp »

vis du skal ha noget hjælp med at fremstille dele på drejebænk eller fræser siger du bare til, vil hellere en gerne hjælpe med at få sådan i project op at køre. kan dreje emner op til en meter i diameter og fræse emner på 5x1.5 meter

mvh.

HP
søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tirs 16. maj 2006 19:35
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Re: Drømmen

Indlæg af søvnig »

Jamen så vil kaste mig ud i noget der måske kan blive til nogle løsninger for dig

Jeg syntes du skal overveje at sænke højden på dit akv med 50 cm. Så kan også holde de lidt mere lyskrævende koraller på bunden og du vil stadig have et imponerende indkig i akvariet, din forrude bliver billigere + der er mindre chance for at du drukner i dit akv :K
Jeg ville lave 5 overløb. En i hvert hjørne og et i midten. De skal alle være forbundet med pvc under akvariet, eller lige over bunden af akvariet, for at holde den samme vandstand. I hvert hjørne-overløb ville jeg placere en tunze silence 3000 l/t tilsluttet hver deres Aqua Medic 5000 Twin (Skummerpumperne bruger reelt kun 30-35 W, ikke 65W)
Vandet fra skummerne vil jeg lukke direkte ud i akvariet igen, igennem hver deres bobbelfælde som er placeret inde i akvariet.
I det miderste overløb ville jeg lave rørføringen til sumpen hvor jeg vil placere en større skummer, evt en sander helgoland skummer. + Sandfilter, refugium, noget kalkreactor og en stor reactor til biopellets
På denne måde behøver du ikke en størrer retur 40000 - 60000 l/t hvilket jeg ville bruge 3-4 red dragon til.
Tilbage står spørgsmålet om cirkulation, hvor du nok skal have lavet et eller andet specielt

VH

Søvnig :devilish:
Journalist på www.andeposten.dk
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: Drømmen

Indlæg af ronny.w »

søvnig skrev:Jamen så vil kaste mig ud i noget der måske kan blive til nogle løsninger for dig

Jeg syntes du skal overveje at sænke højden på dit akv med 50 cm. Så kan også holde de lidt mere lyskrævende koraller på bunden og du vil stadig have et imponerende indkig i akvariet, din forrude bliver billigere + der er mindre chance for at du drukner i dit akv :K
Jeg ville lave 5 overløb. En i hvert hjørne og et i midten. De skal alle være forbundet med pvc under akvariet, eller lige over bunden af akvariet, for at holde den samme vandstand. I hvert hjørne-overløb ville jeg placere en tunze silence 3000 l/t tilsluttet hver deres Aqua Medic 5000 Twin (Skummerpumperne bruger reelt kun 30-35 W, ikke 65W)
Vandet fra skummerne vil jeg lukke direkte ud i akvariet igen, igennem hver deres bobbelfælde som er placeret inde i akvariet.
I det miderste overløb ville jeg lave rørføringen til sumpen hvor jeg vil placere en større skummer, evt en sander helgoland skummer. + Sandfilter, refugium, noget kalkreactor og en stor reactor til biopellets
På denne måde behøver du ikke en størrer retur 40000 - 60000 l/t hvilket jeg ville bruge 3-4 red dragon til.
Tilbage står spørgsmålet om cirkulation, hvor du nok skal have lavet et eller andet specielt

VH

Søvnig :devilish:
Biopellets til 60000 L ??? :eek: :eek: :rofll: :rofll: :rofll: :rofll: :rofll: :rofll:
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"