"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Valg af nyt 500L saltvand + udstyr

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Sir-DeltA
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 327
Tilmeldt: fre 17. jun 2005 18:51
18
Postnummer: 7700 Thisted

Valg af nyt 500L saltvand + udstyr

Indlæg af Sir-DeltA »

Hey Reefers

Tænker på at opgradere mit gamle 300L til et nyt og lidt større og har kigget lidt på:

Akvarie + sump + skab:
Waterbox infinia reef 150.4 i hvid (577L total)

Cirkulations pumper:
Ecotech Marine VorTech MP40wQD Pump eller AI Nero 5/7 - er er jeg meget i tvivl, kan se de fleste i US
vælger Vortechs.

Lys:
2x Kessil a500x eller 3x Kessil a360x - syntes det levende lys ser spændende ud. Er disse ok at køre uden andet lys?

Retur pumpe:
Octo varios 4 (har haft en varios 2 og den var helt lysløs) - eller Ecotech Marine Vectra S2

Aquascaping med caribsea life rock 27kg er det fint nok eller er ægte levende sten et must samme med?

Hvad tænker i om dette og hvad er jeres erfaring med Waterbox Infinia serien? Har også kigget på Aquaforest Oceanguard 605 men desværre er deres sump for lille til rulle filter.
880L Woha + 200L sump, Deltec Gear: AP702 / PF601 / FR616 / NF511 -Tunze Gear: 2x 6201 / CO2/temp controller / 7095. 2x 400W HQI E40 @ Reeflux 12.000K, Red Dragon 8400 L/T retur.

--- Deltec kick ass ---
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Valg af nyt 500L saltvand + udstyr

Indlæg af Engelquist »

Velkommen tilbage 😊
Jeg kender ikke meget til Waterbox eller Kessil, men er sikker på at der er nogen herinde der kan byde ind.

Jeg glæder mig til at følge dit kommende projekt.👍
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
R.Munk
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 315
Tilmeldt: ons 26. okt 2011 20:20
12
Postnummer: 8620 Kjellerup
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kjellerup

Re: Valg af nyt 500L saltvand + udstyr

Indlæg af R.Munk »

Jeg kan kun komme med indspark omkring cirkulation. Jeg har både MP40 og Nero5. Med hensyn til flow så syntes jeg at MP40 gør det bedst. I forhold til støj vinder Nero5.
Jeg har lige nu monteret to MP40 i mit akvarie på 240x60x40. De er sat til at køre reefcrest på low (12450 ltr/timen) og trods længden på 240cm, så er der mere end rigeligt flow!
Nero5 er for nu monteret i sumpen, og står på 5%. Da den var monteret i display kunne man godt se at den skulle arbejde noget mere for at skabe lign flow i forhold til MP40. Ser man på opbygningen giver det god nok mening, da propellen er væsentlig mindre.
Jeg ville gå med MP40 :)
Brugeravatar
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 339
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Valg af nyt 500L saltvand + udstyr

Indlæg af Casper M »

Jeg tror ikke du for nok power fra de kessil mit indtryk er at det ofte bliver brugt som spot light eller til at supplere med

Hvis jeg skulle købe nyt led lys havde jeg købt giesemann teszla eller ATI straton der er meget power i dem og forholdsvis lavt strømforbrug men nu ved jeg ikke hvilke koraller du vil holde og derfor er det lidt svært at svare på hvilket lys der ville være passende
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Valg af nyt 500L saltvand + udstyr

Indlæg af crazy seahorse »

Velkommen tilbage. Dejligt når gamle nørder vender retur når mulighederne er til det.

Kender ikke de akvarier du nævner, så der har jeg ingen erfaringer at give videre.
Jeg er til at få dem lavet efter de krav jeg har.
Udvendigt overløb, bølgebrydere på alle sider og ingen tværstivere. Det har jeg været godt tilfreds med. Bima har lavet mit og det er super kvalitet.

Lys: Jeg bruger Radion og de virker fint. Er dog ikke lige så glad for G6 pro som jeg er for mine gamle G1 og G3. Men det kan bare være tilvænning.

Cirkulation: Jeg bruger Tunze. Mest fordi det er som en gammel traktor. De går sjældent i stykker og sker det, er der virkelig god support fra Tunze.
Og så kan de drejes derhen hvor jeg vil have mit flow.
Ellers er MD 40 også rigtig god. Har en kørende og den virker fint.

Retur: Jeg har Red dragon og de kører bare, men det gør alt grej fra Royal exclusiv. Men de ved også hvad de skal have for det.
Har hørt godt om Vectra, men har ikke selv prøvet den. Ecotech er normalt et godt brand, jeg har deres dosseringspumper Versa1 og de er uovertrufne. Efter de er blevet en del af en større fusion, er der lidt forsyningsproblemer. Men mon ikke det løser sig.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Sir-DeltA
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 327
Tilmeldt: fre 17. jun 2005 18:51
18
Postnummer: 7700 Thisted

Re: Valg af nyt 500L saltvand + udstyr

Indlæg af Sir-DeltA »

Tak gutter, fedt at være tilbage igen :)

Tror jeg prøver med 2x MP40 - havde også Tunze i min gamle 880L bajle de virkede også fint, er deres stream pumper blevet opdateret her på det seneste?

Grunden til jeg kigger på Kessil er det levende lys "shimmer" som vist er de eneste lamper der kan replikere lyset fra ægte HQI pærer. Tænker i ikke sådan 2 stk. giver nok power til 120cm? De er 185W hver og lavet til SPS. Bajlen skal have SPS og LPS. Radions G6 er også en mulighed men her er der ikke så meget "shimmer".

Crazy seahorse - har faktisk også fået lavet en del ved Bima, han er dygtig. Hvad gør du med underskab når du får lavet en custom balje?
880L Woha + 200L sump, Deltec Gear: AP702 / PF601 / FR616 / NF511 -Tunze Gear: 2x 6201 / CO2/temp controller / 7095. 2x 400W HQI E40 @ Reeflux 12.000K, Red Dragon 8400 L/T retur.

--- Deltec kick ass ---
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4707
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Valg af nyt 500L saltvand + udstyr

Indlæg af Anders månsson »

Jeg elsker det shimmer som HQI lamper havde!
To kessil og så to rør med t5 for at få farverne frem på fiskene. det ville være mit forsøg på det bedste lys

Jeg har prøvet de fleste pumper og tunze er super pumper. dog vil jeg sige at nero 5 har været den mest lysløse mindst synlige pume jeg har haft og den fungerede bare og nem at installere og ikke mindt vedligeholde!
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"