"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

dinoflagellates

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: dinoflagellates

Indlæg af ttkthomsen »

Men det er satme en træls omgang, så hvis du har nogle forslag så kom med dem.
Vedhæftede filer
IMG_3590.jpeg
Suroma
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 82
Tilmeldt: søn 12. apr 2020 16:16
4
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 1982

Re: dinoflagellates

Indlæg af Suroma »

havde det været mit, havde jeg brugt DinoX, det har jeg gjort i rigtig mange i forskellige akvarier, helt uden problemer.
Dog er det meget vigtigt ikke at overdosere.
Typisk er problemet løst efter 5-6 tilsætninger men afhængig af typen af dinoflaggelater kan det sagtens være at det ta'r længere tid.
Undgå tilsætninger af sporestoffer aminosyre mv. imens der behandles... skummer på fuld skrue og meget gerne uv.
Lys på i max 6 timer.
Doseres efter at lyset er slukket.
Efter endt behandling filtreres over en god aktiv kul.
Tridacna muslinger kan klare kuren men det er bedst at de fjernes for at være sikker...
Søharer og søpindsvin skal fjernes da de ikke tåler kuren.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: dinoflagellates

Indlæg af Engelquist »

Hvordan har du grebet det an?
Er der fremgang?
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: dinoflagellates

Indlæg af ttkthomsen »

Er ude på ski, er hjemme igen mandag….
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: dinoflagellates

Indlæg af Engelquist »

ttkthomsen skrev: fre 29. mar 2024 21:32 Er ude på ski, er hjemme igen mandag….
God ferie :GO
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 823
Tilmeldt: søn 2. apr 2006 15:32
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark - Aalborg

Re: dinoflagellates

Indlæg af Nadia »

Jeg tror desværre jeg er havnet i helt samme situation :G
Nu gik det ellers ligeså godt :BA

Billede
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: dinoflagellates

Indlæg af Engelquist »

@Nadia Det er en kamp mange skal igennem, når akvariet modnes, igennem de første år...
Følg godt med i tråden her, da jeg håber at erfaringerne vil blive delt med os andre...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Suroma
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 82
Tilmeldt: søn 12. apr 2020 16:16
4
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 1982

Re: dinoflagellates

Indlæg af Suroma »

Nadia skrev: lør 30. mar 2024 16:57 Jeg tror desværre jeg er havnet i helt samme situation :G
Nu gik det ellers ligeså godt :BA

Billede
Ud fra billedet, tror jeg ikke det er dinoflaggelater, jeg kan se cyanobakterier flere steder, så det er nok det du har.
Det som Bo skriver ikke ualmindeligt i ny opstartede akvarier. Det er en del af modningsfasen, og mange gange er det bedste råd....: tålmodighed, tålmodighed og herefter tålmodighed.
Du vil sikkert opleve at det blive mere voldsomt og pludselig er det på retur og forsvinder af sig selv.
Bakterie dosering kan hjælpe på vej, da det er en konkurrent til cyanoerne. Ellers giv det noget tid.
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: dinoflagellates

Indlæg af ttkthomsen »

Lige en opdatering herfra. Jeg er endelig fri for dinoflagellates!

Jeg har flugt anvisningen fra Sumora og Casper og det har fungeret. Og med den erfaring rigere ville mit råd være (ligesom Casper skrev til at starte med) får fat i Dinox med det samme.

Jeg startede med at dosserer Dinox tirsdag den 26/3 efter lyset var slukket, den 28/3 (her havde jeg stadig mange alger der sad på sandbund og koraller :angry: ) tog vi på skiferie fra tidlige morgen og overlod dosseringen til svigermor der tilsatte efter lyset var slukket den 28/3 og igen den 30/3.

Da vi kom hjem sen søndag var alle alger væk, jeg har tilsat igen her til aften efter lyset var slukket (efter anvisning fra Sumora har der kun været 6 timers lys om dagen).

UV har jeg haft tændt konstant, hvilke IKKE var en del af rådet men nu var det købt så skulle det satme også bruges ;;) .

Igen efter anvisning har jeg stoppet alt tilsætning af plankton + sporeelementer samt po4.

Planen er nu at, det skal have endnu en tilsætning på onsdag og så burde det være den sidste. Så skal jeg have tilsluttet filteret med aktivt kul, igang med at have øget lys intensiteten igen, have styr på no2 / po4, skiftet vand, tilsat en ny bakteriekultur og sendt en ny vandanalyse afsted til Fauna Marine.

Jeg er spændt på hvor mange koraller jeg ender med at miste. Der hvor de ser stresset ud er der hvor de har været helt dækket til at alger (på trods af at jeg har blæste dem over 2 gange om dagen med en pumpe) og så har der været et ordenligt udsving i min KH, men den er på vej ned nu.

Jeg kan ane :sunny:

Igen tak til Casper og Sumora for sparring i denne top frustrerende situation.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: dinoflagellates

Indlæg af Engelquist »

Det var da gode nyheder👍
Hvad bruger du til at genopbygge bakteriekulturen?
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: dinoflagellates

Indlæg af ttkthomsen »

Efter anbefaling Bacto Therapy fra FM
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 823
Tilmeldt: søn 2. apr 2006 15:32
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark - Aalborg

Re: dinoflagellates

Indlæg af Nadia »

Suroma skrev: man 1. apr 2024 04:41
Nadia skrev: lør 30. mar 2024 16:57 Jeg tror desværre jeg er havnet i helt samme situation :G
Nu gik det ellers ligeså godt :BA

Billede
Ud fra billedet, tror jeg ikke det er dinoflaggelater, jeg kan se cyanobakterier flere steder, så det er nok det du har.
Det som Bo skriver ikke ualmindeligt i ny opstartede akvarier. Det er en del af modningsfasen, og mange gange er det bedste råd....: tålmodighed, tålmodighed og herefter tålmodighed.
Du vil sikkert opleve at det blive mere voldsomt og pludselig er det på retur og forsvinder af sig selv.
Bakterie dosering kan hjælpe på vej, da det er en konkurrent til cyanoerne. Ellers giv det noget tid.
Jeg er sku lidt bange for det er begge dele :(
Er der nogle bakterier du kan anbefale? Jeg ved mange er glade for Dr. Tim, men jeg kan ikke skaffe det nogle steder :/

På sandet og de døde sten er brune alger, og på de levende sten er der hvad der ligner cyanobakterier. Jeg har haft en periode med brune alger i sandet der gik over af sig selv, hvilket jeg troede var en modningsfase. Jeg har forskellige Hanna checkers på vej med posten så jeg forhåbentlig kan blive lidt mere sikker på mine værdier. Jeg tester meget meget lavt på både PO4 og NO3.
Jeg har yderligere bestilt en Eheim elektrisk "støvsuger", så jeg ikke behøver at tilføje nyt vand hvergang jeg suger algerne op, hvis nu mit akvarie mangler "nutrients". Jeg ved det potentielt "bare" kan være en fase i forbindelse med at akvariet er så nyt, men puha det er sku træls :(
Jeg har bestilt sump upgradet til mit akvarie, men tøver af samme grund med at sætte det op, da det giver ca. 40 liter nyt vand i systemet :/

Billederne er fra idag, kun med hvidt lys :(

Billede
Billede
Suroma
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 82
Tilmeldt: søn 12. apr 2020 16:16
4
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 1982

Re: dinoflagellates

Indlæg af Suroma »

ttkthomsen skrev: man 1. apr 2024 18:38 Lige en opdatering herfra. Jeg er endelig fri for dinoflagellates!

Jeg har flugt anvisningen fra Sumora og Casper og det har fungeret. Og med den erfaring rigere ville mit råd være (ligesom Casper skrev til at starte med) får fat i Dinox med det samme.

Jeg startede med at dosserer Dinox tirsdag den 26/3 efter lyset var slukket, den 28/3 (her havde jeg stadig mange alger der sad på sandbund og koraller :angry: ) tog vi på skiferie fra tidlige morgen og overlod dosseringen til svigermor der tilsatte efter lyset var slukket den 28/3 og igen den 30/3.

Da vi kom hjem sen søndag var alle alger væk, jeg har tilsat igen her til aften efter lyset var slukket (efter anvisning fra Sumora har der kun været 6 timers lys om dagen).

UV har jeg haft tændt konstant, hvilke IKKE var en del af rådet men nu var det købt så skulle det satme også bruges ;;) .

Igen efter anvisning har jeg stoppet alt tilsætning af plankton + sporeelementer samt po4.

Planen er nu at, det skal have endnu en tilsætning på onsdag og så burde det være den sidste. Så skal jeg have tilsluttet filteret med aktivt kul, igang med at have øget lys intensiteten igen, have styr på no2 / po4, skiftet vand, tilsat en ny bakteriekultur og sendt en ny vandanalyse afsted til Fauna Marine.

Jeg er spændt på hvor mange koraller jeg ender med at miste. Der hvor de ser stresset ud er der hvor de har været helt dækket til at alger (på trods af at jeg har blæste dem over 2 gange om dagen med en pumpe) og så har der været et ordenligt udsving i min KH, men den er på vej ned nu.

Jeg kan ane :sunny:

Igen tak til Casper og Sumora for sparring i denne top frustrerende situation.
Det er godt du kom af med problemet, du skal ikke sende icp før om 10-14 dage, den vil være påvirket af den behandling akvariet er gennemgået. Men når du har fået den retur, er du velkommen til at dele den med mig, så skal jeg gerne guide dig undervejs, så dine værdier kommer på plads.
Suroma
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 82
Tilmeldt: søn 12. apr 2020 16:16
4
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 1982

Re: dinoflagellates

Indlæg af Suroma »

Nadia skrev: tirs 2. apr 2024 13:13
Suroma skrev: man 1. apr 2024 04:41
Nadia skrev: lør 30. mar 2024 16:57 Jeg tror desværre jeg er havnet i helt samme situation :G
Nu gik det ellers ligeså godt :BA

Billede
Ud fra billedet, tror jeg ikke det er dinoflaggelater, jeg kan se cyanobakterier flere steder, så det er nok det du har.
Det som Bo skriver ikke ualmindeligt i ny opstartede akvarier. Det er en del af modningsfasen, og mange gange er det bedste råd....: tålmodighed, tålmodighed og herefter tålmodighed.
Du vil sikkert opleve at det blive mere voldsomt og pludselig er det på retur og forsvinder af sig selv.
Bakterie dosering kan hjælpe på vej, da det er en konkurrent til cyanoerne. Ellers giv det noget tid.
Jeg er sku lidt bange for det er begge dele :(
Er der nogle bakterier du kan anbefale? Jeg ved mange er glade for Dr. Tim, men jeg kan ikke skaffe det nogle steder :/

På sandet og de døde sten er brune alger, og på de levende sten er der hvad der ligner cyanobakterier. Jeg har haft en periode med brune alger i sandet der gik over af sig selv, hvilket jeg troede var en modningsfase. Jeg har forskellige Hanna checkers på vej med posten så jeg forhåbentlig kan blive lidt mere sikker på mine værdier. Jeg tester meget meget lavt på både PO4 og NO3.
Jeg har yderligere bestilt en Eheim elektrisk "støvsuger", så jeg ikke behøver at tilføje nyt vand hvergang jeg suger algerne op, hvis nu mit akvarie mangler "nutrients". Jeg ved det potentielt "bare" kan være en fase i forbindelse med at akvariet er så nyt, men puha det er sku træls :(
Jeg har bestilt sump upgradet til mit akvarie, men tøver af samme grund med at sætte det op, da det giver ca. 40 liter nyt vand i systemet :/

Billederne er fra idag, kun med hvidt lys :(

Billede
Billede
Cyano er helt sikkert den ene del af det.
Derimod tror jeg det er silikat alger du har primært i sandet.
Ud fra billederne synes ikke ikke det ligner dino. Og cyano kommer ofte når silikat er forhøjet.
Den Ehaim støvsuger tilbageholder ikke cuano og silikat alger, så spild af penge, men den vil fungere til at suge skidt og møg om af din sand bund, så helt spildt er den jo ikke.
Min anbefaling til dig er at filtrere over Rowaphos eller lign. andet jernbaseret phosfat absorber... så går silikaten ned og silikatalgerne vil forsvinde som det første, herefter vil cyano forsvinde, hvis ellers dine værdier er ok.
Men som skrevet tidligere, er det ret almindeligt i nye akvarier.
En omgang bakterier er en god hjælper, det samme er tilsætning af Synechococcus phytoplankton, men igen det retter sig hen af vejen. RedX fra Fauna Marin er også en løsning, men den ville jeg i første omgang undgå. Det bedste er at vente tiden af til der er mere stabilitet i dit akvarie.
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 823
Tilmeldt: søn 2. apr 2006 15:32
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark - Aalborg

Re: dinoflagellates

Indlæg af Nadia »

Suroma skrev: tirs 2. apr 2024 14:57
Nadia skrev: tirs 2. apr 2024 13:13
Suroma skrev: man 1. apr 2024 04:41
Nadia skrev: lør 30. mar 2024 16:57 Jeg tror desværre jeg er havnet i helt samme situation :G
Nu gik det ellers ligeså godt :BA

Billede
Ud fra billedet, tror jeg ikke det er dinoflaggelater, jeg kan se cyanobakterier flere steder, så det er nok det du har.
Det som Bo skriver ikke ualmindeligt i ny opstartede akvarier. Det er en del af modningsfasen, og mange gange er det bedste råd....: tålmodighed, tålmodighed og herefter tålmodighed.
Du vil sikkert opleve at det blive mere voldsomt og pludselig er det på retur og forsvinder af sig selv.
Bakterie dosering kan hjælpe på vej, da det er en konkurrent til cyanoerne. Ellers giv det noget tid.
Jeg er sku lidt bange for det er begge dele :(
Er der nogle bakterier du kan anbefale? Jeg ved mange er glade for Dr. Tim, men jeg kan ikke skaffe det nogle steder :/

På sandet og de døde sten er brune alger, og på de levende sten er der hvad der ligner cyanobakterier. Jeg har haft en periode med brune alger i sandet der gik over af sig selv, hvilket jeg troede var en modningsfase. Jeg har forskellige Hanna checkers på vej med posten så jeg forhåbentlig kan blive lidt mere sikker på mine værdier. Jeg tester meget meget lavt på både PO4 og NO3.
Jeg har yderligere bestilt en Eheim elektrisk "støvsuger", så jeg ikke behøver at tilføje nyt vand hvergang jeg suger algerne op, hvis nu mit akvarie mangler "nutrients". Jeg ved det potentielt "bare" kan være en fase i forbindelse med at akvariet er så nyt, men puha det er sku træls :(
Jeg har bestilt sump upgradet til mit akvarie, men tøver af samme grund med at sætte det op, da det giver ca. 40 liter nyt vand i systemet :/

Billederne er fra idag, kun med hvidt lys :(

Billede
Billede
Cyano er helt sikkert den ene del af det.
Derimod tror jeg det er silikat alger du har primært i sandet.
Ud fra billederne synes ikke ikke det ligner dino. Og cyano kommer ofte når silikat er forhøjet.
Den Ehaim støvsuger tilbageholder ikke cuano og silikat alger, så spild af penge, men den vil fungere til at suge skidt og møg om af din sand bund, så helt spildt er den jo ikke.
Min anbefaling til dig er at filtrere over Rowaphos eller lign. andet jernbaseret phosfat absorber... så går silikaten ned og silikatalgerne vil forsvinde som det første, herefter vil cyano forsvinde, hvis ellers dine værdier er ok.
Men som skrevet tidligere, er det ret almindeligt i nye akvarier.
En omgang bakterier er en god hjælper, det samme er tilsætning af Synechococcus phytoplankton, men igen det retter sig hen af vejen. RedX fra Fauna Marin er også en løsning, men den ville jeg i første omgang undgå. Det bedste er at vente tiden af til der er mere stabilitet i dit akvarie.
Mange tak for svar!

Jeg tror du har fat i noget med Silikat. Jeg købte, da jeg startede akvariet op, et nyt osmoseanlæg fra rent-postevand, og har faktisk været i tvivl om hvorvidt det kunne klare at få mit vanehane vand til ramme 0 ppm.
Umiddelbart måler jeg 640 µS i mit vandhanevand og 14 µS i mit osmosevand :/ Mener man skal dividerer med 2 for at konverterer det til ppm og ja, så er det jo alligevel et stykke fra 0 :/ Mener det kan sige noget om at der er silikat i vandet :( Jeg har ikke kalibreret min microsiemens måler et stykke tid, men mon ikke der er noget om det. Jeg har bestilt et Silikat test kit fra Salifert, så kan jeg måske få det bekræftet.

Jeg er selv tilhænger af tålmodighed over tilsætning, men måske det plankton alligevel er en god idé. Jeg kan være lidt bange for at filtrere over Rowaphos da jeg mener det også nedsætter PO4, og jeg tester 0 på PO4, så det er jo i forvejen ret lavt :/

Jeg har læst mig til at det er bedst at fjerne Cyano og for den sags skyld også Dinos så ofte som muligt, og derfor tænkte jeg Eheim støvsugeren var en fin måde at gøre det på.
Suroma
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 82
Tilmeldt: søn 12. apr 2020 16:16
4
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 1982

Re: dinoflagellates

Indlæg af Suroma »

Silikat testsæt fra Salifert er ikke noget værd. Det samme gælder for bl.a. Phosphat testsætter og flere andre fra Salifert.
Køb hellere et silikat filter til efter dit osmose anlæg, så har du det bedste resultat.
Mht. dino og cyano, er de så små så du ikke tilbageholder disse effektivt i den filterpose der er på sadan en "støvsuger"
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: dinoflagellates

Indlæg af Anders månsson »

Nadia: Har du måske ikke overfodret dit lille nye rev ?
jeg ser tre fisk
Fodrer du den palet med noritang? Hvis du gør så er din po4 sikkert tårn høj og der er ikke kommet balance i baljen til så meget foder. Jeg ville finde noget bakterie tilsætning og eller få den kirurg et andet sted hen og give baljen tid til at finde balance med ganske lidt fodring her i starten...

evt opdater din akvarietråd, så vi kan følge din proces
Suroma
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 82
Tilmeldt: søn 12. apr 2020 16:16
4
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 1982

Re: dinoflagellates

Indlæg af Suroma »

Anders månsson skrev: ons 3. apr 2024 12:37 Nadia: Har du måske ikke overfodret dit lille nye rev ?
jeg ser tre fisk
Fodrer du den palet med noritang? Hvis du gør så er din po4 sikkert tårn høj og der er ikke kommet balance i baljen til så meget foder. Jeg ville finde noget bakterie tilsætning og eller få den kirurg et andet sted hen og give baljen tid til at finde balance med ganske lidt fodring her i starten...

evt opdater din akvarietråd, så vi kan følge din proces
Hun skriver jo klart og tydeligt at po4 er tæt på nul......
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 823
Tilmeldt: søn 2. apr 2006 15:32
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark - Aalborg

Re: dinoflagellates

Indlæg af Nadia »

Anders månsson skrev: ons 3. apr 2024 12:37 Nadia: Har du måske ikke overfodret dit lille nye rev ?
jeg ser tre fisk
Fodrer du den palet med noritang? Hvis du gør så er din po4 sikkert tårn høj og der er ikke kommet balance i baljen til så meget foder. Jeg ville finde noget bakterie tilsætning og eller få den kirurg et andet sted hen og give baljen tid til at finde balance med ganske lidt fodring her i starten...

evt opdater din akvarietråd, så vi kan følge din proces
Nej, ud fra mine værdier tror jeg ikke det er overfodring #:-s

Jeg fik mine Hanna checkers idag, og værdierne er ikke HELT så slemme som jeg frygtede.

Phosphate URL = 0.07
Alkalinity = 7.6 dKH
Nitrate HR = 1.9
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: dinoflagellates

Indlæg af ttkthomsen »

Glæden var kortvarig, har fået besøg af en ny variant af dinoer (denne er dog så beskeden at den holder sig til sandbunden).

Så nu får akvariet endnu en tur med dino-x og så må der snart være slut med de satans alger!
Vedhæftede filer
IMG_3715.jpeg
IMG_3710.jpeg
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 985
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: dinoflagellates

Indlæg af Seniorreefer »

De dino som opholder sig i vandet om natten kan tages med uv, som tidligere beskrevet

Uden microscope , kan det ses ved at om morgen ikke er mange og når lyset tænder op af dagen bliver der flere og flere. Både med bobler, snot lange tråde.

Det 80 w du købte hos Carsten er perfekt til det. Sæt en pumpe i akvariet gennem filteret og retur til akvarier. Max 1000l/t selvom filteret siger andet. De kræver en stor dosis for at miste egen til formering

Dem i bundlaget er meget værere, men du har metoden til at stå imod.

Dosere dine phytoplanton bakterier , jeg gav 1/2l hver anden dag i mit. De vil udkonkurrer dem. Stop med at følge rådet om silicat doserering osv , dette virker

Her er rådet jeg fik fra et firma som laver akvarie service.
I service aquariums for a living. our company used vibrant and fritz algae cleanout to cut back on spending so much time toothbrushing. needless to say, we caused dino outbreaks all over the company.

I started here because of terrible advice all over the place online. all those things worked temporarily but it came back. my first encounter took 2 years to beat large cell amphidinium because I had done all the wrong things before finding Mack's. I didn't have the luxury of quitting unless I quit my job.

since then I have narrowed it down to what works the fastest with the least mess.

instead of quitting just add live phyto. stop doing anything else. Add a whole bottle of phyto biweekly ( acclimate temp first) and then dose daily following the instructions on the bottle.

you'll be shocked how fast it works and no algae bloom.

keep adding phyto even after it clears up until diatom gets really well established and it will not come back. if it comes back even a little bit start dosing phyto again and let the diatom take hold.

Edit: dem du ser i mikroskopet er/ligner large cell. Er en pain in the ass men heldigvis ikke giftige, bare grimt at se på
Dinox slår flere koraller ihjel end det redder, så er du advaret. Fauna marin gruppen har forslået Claude at lave nogle videoer , for at redde koraller og ikke slå dem ihjel. Husk dinox bekæmper ikke alle typer dino, så,husk at få læst op på det, og fundet den helt rigtige stamme af dino, inden du hælder gift i dit akvarie
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: dinoflagellates

Indlæg af ttkthomsen »

Seniorreefer skrev: ons 24. apr 2024 09:32 De dino som opholder sig i vandet om natten kan tages med uv, som tidligere beskrevet

Uden microscope , kan det ses ved at om morgen ikke er mange og når lyset tænder op af dagen bliver der flere og flere. Både med bobler, snot lange tråde.

Det 80 w du købte hos Carsten er perfekt til det. Sæt en pumpe i akvariet gennem filteret og retur til akvarier. Max 1000l/t selvom filteret siger andet. De kræver en stor dosis for at miste egen til formering

Dem i bundlaget er meget værere, men du har metoden til at stå imod.

Dosere dine phytoplanton bakterier , jeg gav 1/2l hver anden dag i mit. De vil udkonkurrer dem. Stop med at følge rådet om silicat doserering osv , dette virker

Her er rådet jeg fik fra et firma som laver akvarie service.
I service aquariums for a living. our company used vibrant and fritz algae cleanout to cut back on spending so much time toothbrushing. needless to say, we caused dino outbreaks all over the company.

I started here because of terrible advice all over the place online. all those things worked temporarily but it came back. my first encounter took 2 years to beat large cell amphidinium because I had done all the wrong things before finding Mack's. I didn't have the luxury of quitting unless I quit my job.

since then I have narrowed it down to what works the fastest with the least mess.

instead of quitting just add live phyto. stop doing anything else. Add a whole bottle of phyto biweekly ( acclimate temp first) and then dose daily following the instructions on the bottle.

you'll be shocked how fast it works and no algae bloom.

keep adding phyto even after it clears up until diatom gets really well established and it will not come back. if it comes back even a little bit start dosing phyto again and let the diatom take hold.

Edit: dem du ser i mikroskopet er/ligner large cell. Er en pain in the ass men heldigvis ikke giftige, bare grimt at se på
Dinox slår flere koraller ihjel end det redder, så er du advaret. Fauna marin gruppen har forslået Claude at lave nogle videoer , for at redde koraller og ikke slå dem ihjel. Husk dinox bekæmper ikke alle typer dino, så,husk at få læst op på det, og fundet den helt rigtige stamme af dino, inden du hælder gift i dit akvarie

Efter at have dem i et mikroskop kan jeg se det er Coolia som ikke er så giftig og skulle forblive på sandet. Nu kommer lige et par spørgsmål omkring dossering:

Da du tilsatte de 250 ml plankton hver anden dag, var det så halvdelen morgen og halvdelen aften?
Hvad er meningen med at tilsætte hver anden dag frem for hver dag?
Hvor lang tid lod du UV være slukket ifm. tilsætning af plankton
Tilsatte du samtid baktier (hvor meget)?
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: dinoflagellates

Indlæg af ttkthomsen »

Holst skrev: tirs 19. mar 2024 13:59 Det er pisse hamrende træls !
Jeg havde Dino's også for noget tid siden. Jeg er ikke helt klar over hvilken jeg havde, men vil tro det var den giftige da min erimit og sådan gik til.
Jeg angreb det med UV, Blackout en uges tid og efterfølgende doserede jeg store mængder Phyto. Og når man bekæmper dino's skal der store mængder til!
Ved Seniorreefer har en god beskrivelse af hvordan forløb med phyto dosering ku se ud.
Holst hvor meget Phyto dosseret du om dagen?
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: dinoflagellates

Indlæg af Casper M »

Seniorreefer skrev: ons 24. apr 2024 09:32 De dino som opholder sig i vandet om natten kan tages med uv, som tidligere beskrevet

Uden microscope , kan det ses ved at om morgen ikke er mange og når lyset tænder op af dagen bliver der flere og flere. Både med bobler, snot lange tråde.

Det 80 w du købte hos Carsten er perfekt til det. Sæt en pumpe i akvariet gennem filteret og retur til akvarier. Max 1000l/t selvom filteret siger andet. De kræver en stor dosis for at miste egen til formering

Dem i bundlaget er meget værere, men du har metoden til at stå imod.

Dosere dine phytoplanton bakterier , jeg gav 1/2l hver anden dag i mit. De vil udkonkurrer dem. Stop med at følge rådet om silicat doserering osv , dette virker

Her er rådet jeg fik fra et firma som laver akvarie service.
I service aquariums for a living. our company used vibrant and fritz algae cleanout to cut back on spending so much time toothbrushing. needless to say, we caused dino outbreaks all over the company.

I started here because of terrible advice all over the place online. all those things worked temporarily but it came back. my first encounter took 2 years to beat large cell amphidinium because I had done all the wrong things before finding Mack's. I didn't have the luxury of quitting unless I quit my job.

since then I have narrowed it down to what works the fastest with the least mess.

instead of quitting just add live phyto. stop doing anything else. Add a whole bottle of phyto biweekly ( acclimate temp first) and then dose daily following the instructions on the bottle.

you'll be shocked how fast it works and no algae bloom.

keep adding phyto even after it clears up until diatom gets really well established and it will not come back. if it comes back even a little bit start dosing phyto again and let the diatom take hold.

Edit: dem du ser i mikroskopet er/ligner large cell. Er en pain in the ass men heldigvis ikke giftige, bare grimt at se på
Dinox slår flere koraller ihjel end det redder, så er du advaret. Fauna marin gruppen har forslået Claude at lave nogle videoer , for at redde koraller og ikke slå dem ihjel. Husk dinox bekæmper ikke alle typer dino, så,husk at få læst op på det, og fundet den helt rigtige stamme af dino, inden du hælder gift i dit akvarie
Jeg er dsv ikke enig i at Dinox slår koraller ihjel nu har jeg selv brugt det 2 gange og jeg kender 7 forskellige personer som har brugt det hverken mig eller nogen af dem har oplevet at det slår koraller ihjel... men overdosere man så gør det jeg tror det er der fejlen ligger for dem der siger det har slået deres koraller ihjel.. når man anvender det skal man finde ud af helt præcist hvor mange liter vand man har! f.eks har jeg et 810L akvarie og en 400L sump sammenlagt 1210L vand men trækker man så sten og udvendige mål fra har jeg cirka 845L vand og det har jeg doseret efter 2 gange uden et eneste problem og jeg kan da godt forstå det går galt hvis man i mit tilfælde valgte at give for 1210L vand..

Edit: Det er en overdosering på 49%.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 985
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: dinoflagellates

Indlæg af Seniorreefer »

Casper, og husk ikke at tale ned. Tror de fleste af os ved hvordan man beregner ens akvarie liter indhold, især når man begynder på at tilføje gift.

Men jeg er enig. Men husk du er en af de få. Prøve at søge r2r, humble fisk osv mange mister koraller, da det netop også dræber dinoer som korallen er i symbiose med.

Du beskriver netop årsagen til det ikke skal være i handlen

Edit. Nogle SPS kan håndtere den rette mængder, hvor andre bukker under og dør
Senest rettet af Seniorreefer ons 24. apr 2024 14:17, rettet i alt 2 gange.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 985
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: dinoflagellates

Indlæg af Seniorreefer »

ttkthomsen skrev: ons 24. apr 2024 13:26
Seniorreefer skrev: ons 24. apr 2024 09:32 De dino som opholder sig i vandet om natten kan tages med uv, som tidligere beskrevet

Uden microscope , kan det ses ved at om morgen ikke er mange og når lyset tænder op af dagen bliver der flere og flere. Både med bobler, snot lange tråde.

Det 80 w du købte hos Carsten er perfekt til det. Sæt en pumpe i akvariet gennem filteret og retur til akvarier. Max 1000l/t selvom filteret siger andet. De kræver en stor dosis for at miste egen til formering

Dem i bundlaget er meget værere, men du har metoden til at stå imod.

Dosere dine phytoplanton bakterier , jeg gav 1/2l hver anden dag i mit. De vil udkonkurrer dem. Stop med at følge rådet om silicat doserering osv , dette virker

Her er rådet jeg fik fra et firma som laver akvarie service.
I service aquariums for a living. our company used vibrant and fritz algae cleanout to cut back on spending so much time toothbrushing. needless to say, we caused dino outbreaks all over the company.

I started here because of terrible advice all over the place online. all those things worked temporarily but it came back. my first encounter took 2 years to beat large cell amphidinium because I had done all the wrong things before finding Mack's. I didn't have the luxury of quitting unless I quit my job.

since then I have narrowed it down to what works the fastest with the least mess.

instead of quitting just add live phyto. stop doing anything else. Add a whole bottle of phyto biweekly ( acclimate temp first) and then dose daily following the instructions on the bottle.

you'll be shocked how fast it works and no algae bloom.

keep adding phyto even after it clears up until diatom gets really well established and it will not come back. if it comes back even a little bit start dosing phyto again and let the diatom take hold.

Edit: dem du ser i mikroskopet er/ligner large cell. Er en pain in the ass men heldigvis ikke giftige, bare grimt at se på
Dinox slår flere koraller ihjel end det redder, så er du advaret. Fauna marin gruppen har forslået Claude at lave nogle videoer , for at redde koraller og ikke slå dem ihjel. Husk dinox bekæmper ikke alle typer dino, så,husk at få læst op på det, og fundet den helt rigtige stamme af dino, inden du hælder gift i dit akvarie

Efter at have dem i et mikroskop kan jeg se det er Coolia som ikke er så giftig og skulle forblive på sandet. Nu kommer lige et par spørgsmål omkring dossering:

Da du tilsatte de 250 ml plankton hver anden dag, var det så halvdelen morgen og halvdelen aften?
Hvad er meningen med at tilsætte hver anden dag frem for hver dag?
Hvor lang tid lod du UV være slukket ifm. tilsætning af plankton
Tilsatte du samtid baktier (hvor meget)?
Jeg tilsatte ca 1/4 l dagligt i gennemsnit en times tid efter lyset var tændt. Slukkede uv nogle timer. Igen bakterier, da plankton bakterien er en bakterie (Synechococcus Sp)

Det er vigtigt at have uv på om natten, hvis evt dinoer går i vandsøljen
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: dinoflagellates

Indlæg af Engelquist »

Seniorreefer skrev: ons 24. apr 2024 14:03 Casper, og husk ikke at tale ned. Tror de fleste af os ved hvordan man beregner ens akvarie liter indhold, især når man begynder på at tilføje gift.
Jeg opfatter det nu ikke som der bliver talt ned, men det afhænger jo nok af øjnene der læser det😊
Synes det er fint at Casper lige præcisere det, hvis der er et par stykker der ikke er obs på at udregne den reelle vandvolume😊
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: dinoflagellates

Indlæg af Casper M »

Seniorreefer skrev: ons 24. apr 2024 14:03 Casper, og husk ikke at tale ned. Tror de fleste af os ved hvordan man beregner ens akvarie liter indhold, især når man begynder på at tilføje gift.

Men jeg er enig. Men husk du er en af de få. Prøve at søge r2r, humble fisk osv mange mister koraller, da det netop også dræber dinoer som korallen er i symbiose med.
Jeg synes ikke jeg taler ned.. men hvis du har opfanget det sådan så undskylder jeg det var ikke meningen!

Jeg kan bare undre mig rigtig meget over hverken mig eller de andre 7 har oplevet noget så kan man selføligelig argumentere for held men jeg tvivler..

Claude og fauna marin står indenfor kvalitet så jeg tror produktet var blevet tilbagekaldt hvis det skulle passe at det slår koraller ihjel.

Men lad os to nu huske på at man ikke behøves at være enig i alt det er godt at kunne debattere om tingene som vi gør nu det er sådan man udvikler sig jeg kan tage fejl lige så vel som du kan og vi allesammen har nogle forskellige ting vi fortrækker mere end andre.

God dag 😊
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 985
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: dinoflagellates

Indlæg af Seniorreefer »

Engelquist skrev: ons 24. apr 2024 14:18
Seniorreefer skrev: ons 24. apr 2024 14:03 Casper, og husk ikke at tale ned. Tror de fleste af os ved hvordan man beregner ens akvarie liter indhold, især når man begynder på at tilføje gift.
Jeg opfatter det nu ikke som der bliver talt ned, men det afhænger jo nok af øjnene der læser det😊
Synes det er fint at Casper lige præcisere det, hvis der er et par stykker der ikke er obs på at udregne den reelle vandvolume😊
Bo, Nu er det jo ikke ment på den måde, men som du skriver er det nok øjende der læser det 😜

Lad mig pensle det ud så. Du kan ikke basere antal liter, når giften , når den ligger på et knivsæg. Den bemærkning henleder netop også til hvorfor den ikke skal være i handlen. Claude siger også man skal undgå at bruge den, andet end hvis det er sidste udvej og ens koraller bliver slået ihjel af dinoerne.

Jeg mener produktet er på Expert level og ikke noget som skal bruges uden kyndig viden
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 985
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: dinoflagellates

Indlæg af Seniorreefer »

Casper M skrev: ons 24. apr 2024 14:24
Seniorreefer skrev: ons 24. apr 2024 14:03 Casper, og husk ikke at tale ned. Tror de fleste af os ved hvordan man beregner ens akvarie liter indhold, især når man begynder på at tilføje gift.

Men jeg er enig. Men husk du er en af de få. Prøve at søge r2r, humble fisk osv mange mister koraller, da det netop også dræber dinoer som korallen er i symbiose med.
Jeg synes ikke jeg taler ned.. men hvis du har opfanget det sådan så undskylder jeg det var ikke meningen!

Jeg kan bare undre mig rigtig meget over hverken mig eller de andre 7 har oplevet noget så kan man selføligelig argumentere for held men jeg tvivler..

Claude og fauna marin står indenfor kvalitet så jeg tror produktet var blevet tilbagekaldt hvis det skulle passe at det slår koraller ihjel.

Men lad os to nu huske på at man ikke behøves at være enig i alt det er godt at kunne debattere om tingene som vi gør nu det er sådan man udvikler sig jeg kan tage fejl lige så vel som du kan og vi allesammen har nogle forskellige ting vi fortrækker mere end andre.

God dag 😊
Casper jeg skal nok lige forklare hvad jeg mener kvalitet. Masser eksempler på på firmaer faktisk er lidt ligeglade.

Skriver i aften🥰
Besvar

Tilbage til "Sygdom"