"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Acropora yongei "Bali slimer" eller Enzmann

Beskrivelser af Acropora underarter.
Her kan oprettes en tråd til hver underart.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3791
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Acropora yongei "Bali slimer" eller Enzmann

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg fik den Acropora yongei "Bali slimer" som jeg har i dag, tilbage omkring 2016 sådan cirka. Den er i øvrigt også benævnt Acropora tumida, men det er enten et synonym eller en helt anden koral.
En af mine venner var ved at omlægge hans akvarie og der kom et stort stykke til overs. Det var et stort V i formen med nogle sidegrene på. Den har vel været omkring 35-40 cm lang. Da mit akvarie var det eneste der havde den fornødne højde, så røg den ud til mig.
Jeg har haft den lige siden og har lavet rigtig mange fragmenter af den. Det er en ret almindelig koral og de fleste har stiftet bekendtskab med den.
På et tidspunkt virkede det til, at alle havde den. Jeg kunne have frags stående meget længe. Til sidst besluttede jeg mig for at lade den gå ud i min samling. Jeg kunne jo altid få den igen var min ræsonnement.
Som det så ofte går, så virkede det til at alle besluttede at gøre som jeg - lod den gå ud. Så begyndte folk pludselig at spørge mig, om ikke jeg havde Bali slimer, for de ville gerne købe en. Til alt held havde jeg en lille stump tilbage og det er så den der har vokset sig stor igen hos mig.
Acropora yongei &quot;Bali slimer&quot; fra mit eget display. Det er et aften billede, taget uden filtre og i Pro mode.<br />Den er lige blevet klippet og man kan se alle cuts. Der vil vokse 2-4 nye grene ud fra hvert cut. Det går hurtigt.
Acropora yongei "Bali slimer" fra mit eget display. Det er et aften billede, taget uden filtre og i Pro mode.
Den er lige blevet klippet og man kan se alle cuts. Der vil vokse 2-4 nye grene ud fra hvert cut. Det går hurtigt.
Det er en fantastisk koral, nem og voksevillig. Ret hårdfør vil jeg sige. Og så kan den blive ret spektakulær, med sin høje vækst og klare grønne farve. Man kan have den som baggrundskoral på samme måde, som man har de staghorn typer vi kender. Man kan også holde den nede ved at klippe den ned til en passende højde. Så vil den sætte flere grene ud fra cuttet og på den måde blive lidt mere kompakt. Dog vil den aldrig blive busket og slet ikke vokse plating, altså lave tabletop som vi kender det fra hyacinthus, red planet, cytherea og tenuis.
Den kan blive meget høj og den mokker sig gerne frem mellem andre staghorn typer. Jeg har et stort fragment som jeg bare stak ned mellem grenene på en stor Oregon tort. Her har den stået og vokset sig stor. Den er vokset op til overfladen og har bredt sig bagud i akvariet, alt i konkurrence med torten. Det ser faktisk ret godt ud, men den klare grønne bali slimer i mellem de blå/lilla Oregon tort.

Den har sit navn, slimer, fordi den slimer helt enormt når den forstyrres. Når man klipper den, løber der slim/moscus ned fra den. Det aftager dog ret hurtigt og betyder ikke noget. Skal man transportere et fragment, er det en god ide lige at lade den slime af inden man pakker den ned i posen.

Som nævnt vokser den hurtigt opad og når på et tidspunkt overfladen. Her er det en god ide at afkorte den. Når den når overfladen vil den begynde at danne fundament, nøjagtig som den gør hvis den rammer en rude eller en sten i aquascapingen.
At holde den fra overfladen er vigtigt, fordi det at have en koral der når overfladen hæmmer vandets frie flow. Det giver grobund for bakterievækst lokalt. Der dannes meget hurtigt "snotalger" der er en form for dinoflagelatter. Det skal man ikke have i sit akvarie.
Et top down billede. Stadig uden filtre og i Pro mode.<br />Her kan man tydeligt se hvor den danne fundament. Det er her der dannes &quot;snot alger&quot;. Dem fjerner jeg løbende. Den skal klippes ned så den kommer væk fra overfladen. Hele koralmassen her skal fjernes og frags skal &quot;genplantes, så snart tiden tillader det.
Et top down billede. Stadig uden filtre og i Pro mode.
Her kan man tydeligt se hvor den danne fundament. Det er her der dannes "snot alger". Dem fjerner jeg løbende. Den skal klippes ned så den kommer væk fra overfladen. Hele koralmassen her skal fjernes og frags skal "genplantes, så snart tiden tillader det.
Man kan dog være heldig at væksten vender, så korallen søger nedad igen. Det har jeg set en gang i mit eget. Så kommer korallen til at ligne en palme, en lang stamme med en krone af grene der peger nedad. Hvorfor det skete med min er jeg ikke helt klar over. Måske det har med lyset at gøre. Den stod næsten lige neden under en 400w HQI lampe, så måske har lyset spillet ind. Spektakulært og flot så det i hvert fald ud.
Et billede af min Acropora yongei der vokser i palme form. Inden den blev fjernet, havde den fået klaser af lange grene der voksede nedad. Det så ret flot ud.<br />Men som jeg har skrevet, har jeg kun set det den ene gang.
Et billede af min Acropora yongei der vokser i palme form. Inden den blev fjernet, havde den fået klaser af lange grene der voksede nedad. Det så ret flot ud.
Men som jeg har skrevet, har jeg kun set det den ene gang.
Er man interesseret i mere info om Acropora yongei "Bali slimer", så er der en ret spændende artikel her:
https://reefbuilders.com/2018/04/16/gro ... en-slimer/
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Acropora yongei "Bali slimer" eller Enzmann

Indlæg af Seniorreefer »

Det at den gror nedad oplever jeg på koraller, som ikke ønsker at komme op i det kraftige flow.

God skriv👌
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Acropora yongei "Bali slimer" eller Enzmann

Indlæg af Engelquist »

TAK for endnu en flot beskrivelse af en koral fra Acropora familien @crazy seahorse :GO
Grøn Bali slimer hører til i ethvert rev akvarie og vækker altid opsigt med sin nærmest skrigene grønne farve.
Jeg har altid haft en i mine akvarier efter at lys og almindelig viden om "de tre hellige", gjorde det muligt at holde sps'er.

Mht den der vokser i palmeform/nedad, er det mit indtryk at de gør det for et søge lidt væk fra lyset, hvis det bliver for stærkt nærmere overfladen...🤔
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Besvar

Tilbage til "Acropora beskrivelser"