"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Pludselig høj NO3 - ingen skummer

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
m4stema
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: søn 11. dec 2022 20:03
1
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2023

Pludselig høj NO3 - ingen skummer

Indlæg af m4stema »

Hej derude.
Jeg har her i ugen imellem jul og nyt år hentet et kørende lille 50L nano rev hjem til matriklen her.
Har holdt akvarier med ferskvand og planter i mange år, men nu skulle der prøves kræfter med et lille bitte rev.
Skifter lige nu 8L pr uge
Blander salt i osmosevand med værdien 0
Lys 9,5 timer om dagen.
De første uger har no3 og po4 lagt helt perfekt lavt.
Den først uge tilsatte jeg no3po4x til akvariet (noget sælger brugte), men havde et frygteligt uheld med doseringen en sen aften, hvilket kostede en fisk og en reje 😞
Hen og læse på hvad det der No3Po4x egentlig var for en størrelse og kunne forstå, at det egentlig ikke burde virke nu hvor jeg ikke har en skummer på akvariet. Som jeg læser det, så er en skummer et most for at få effekt af no3po4x eller VSV for des sags skyld.
Nu hvor jeg ikke doserer No3Po4x længere er jeg her på uge to pludselig rendt ind i en no3 på 25ppt (er steget på en uge) 🤔
Vandskifte skulle der til.
Helt let og forsigtigt slamsug på bundlaget blev det også til.
Nyt vand i (8L)
Filter er renset
Nu i dag på 4 dagen efter indsatsen er igen mål ca 25ppt 🤔 .

Der dannes en let brunlig belægning på stenbunden. Her til aften nu også lidt brunligt på glasset. (Se foto)

Hvordan reducerer jeg No3 uden skummer? Skal jeg blot forsøge med dosering af No3po4x igen og vil vandskiftet ugentligt gøre for mig hvad skummer gør ved de bakterier som indeholder den opfangede o3 og Po4? eller har jeg andre muligheder?

Har læst mange gode indlæg her fra forumet, men alle på akvarier som har haft en skummer🤔

Vh
Martin
45l Nano Cube- aquael
Sunsun CGB - 800l/t hang on back filter
Sunsun CW120 wave maker
Aqua medic qube 30
DD Compact ATO
Jebao - 4 kanals doseringspumpe
Aqua medic platinium Line plus.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Pludselig høj NO3 - ingen skummer

Indlæg af nbd »

Det er ikke nødvendigt med en skummer. Den nemmeste løsning til at reducere nitrat er at tilsætte en smule sukker dagligt. De denitrificerende bakterier bruger organisk kulstof som energikilde. Fosfat fjerner du med RowaPhos eller lignende, som binder fosfat. Nitrat kan ikke bindes på samme måde, derfor er det mest effektivt at fjerne det vha. bakterier. Alternativt fjerne ammonium - inden det oxideres til nitrat. Ammonium kan bindes af zeolitter.
Men elles er vandskifte vejen frem ;)
m4stema
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: søn 11. dec 2022 20:03
1
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2023

Re: Pludselig høj NO3 - ingen skummer

Indlæg af m4stema »

nbd skrev: tirs 23. jan 2024 09:17 Det er ikke nødvendigt med en skummer. Den nemmeste løsning til at reducere nitrat er at tilsætte en smule sukker dagligt. De denitrificerende bakterier bruger organisk kulstof som energikilde. Fosfat fjerner du med RowaPhos eller lignende, som binder fosfat. Nitrat kan ikke bindes på samme måde, derfor er det mest effektivt at fjerne det vha. bakterier. Alternativt fjerne ammonium - inden det oxideres til nitrat. Ammonium kan bindes af zeolitter.
Men elles er vandskifte vejen frem ;)
Blot så jeg er sikker.
så INGEN NO3PO4X kombineret med vandskifter som beskrevet er det korrekt forstået, at dette er HELT udelukket (har produktet og doseringspumpe, skal blot sættes til igen hvis krævet)?

Hvis N03Po4x er udelukket så:
"en smule sukker" - har det en måleenhed defineret pr liter akvarievand eller andet? :-?
RowaPhos - som jeg læser det skal dette blot tilføjes som et element i filtret sammen med bio materiale og kul, er det korrekt?
45l Nano Cube- aquael
Sunsun CGB - 800l/t hang on back filter
Sunsun CW120 wave maker
Aqua medic qube 30
DD Compact ATO
Jebao - 4 kanals doseringspumpe
Aqua medic platinium Line plus.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Pludselig høj NO3 - ingen skummer

Indlæg af nbd »

Du kan lige så godt bruge det du har.

Mht. sukker, så har jeg tilsat på slump. En theskefuld i ny og næ. Hvis vandet bliver mælket, er der sket en bakterieopblomstring som følge af overdosering. Det sker der ikke noget ved.
RowaPhos skal i en sok i et filter eller reaktor.
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Pludselig høj NO3 - ingen skummer

Indlæg af Casper M »

Skummer er nødvendigt hvis man bruger vsv eller nopox.
m4stema
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: søn 11. dec 2022 20:03
1
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2023

Re: Pludselig høj NO3 - ingen skummer

Indlæg af m4stema »

Fantastisk, så nu er der to venlige sjæle som kommer med gode råd👍🏻, men de er ikke enige og siger lige pt det modsatte af hinanden 🤔🤔🤔.

Nbd - brug bare sukker og RowaPhos eller No3po4x , begge metoder dog kombineret med vandskifte og altså kan skummer godt udelades ved disse metoder.

Casper M - hverken vodka, sukker , vinegar metode eller No3po4x vil fungere uden skummer

What to do 🤯
45l Nano Cube- aquael
Sunsun CGB - 800l/t hang on back filter
Sunsun CW120 wave maker
Aqua medic qube 30
DD Compact ATO
Jebao - 4 kanals doseringspumpe
Aqua medic platinium Line plus.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Pludselig høj NO3 - ingen skummer

Indlæg af Engelquist »

Der er aldrig to systemer der er helt ens og sådan er det med hobbyen.
De velmenende råd du modtager herinde, er baseret ud fra egne erfaringer og viden, hvorfor der ikke altid findes ET rigtigt svar.
Derfor er det altid godt bare at “suge til sig” af de råd man modtager fra andre akvarister og derudover læse lidt op, indtil man kan spore sig ind på sin egen tilgang.

Grunden til at VSV oftes anbefales i kompilation med en skummer, er at opblomstringen af bakterier forbruger ilt, hvorfor det kan være godt at sørge for god iltning af vandet.
Samtidig fjerner en skummer også meget næring fra vandet og derfor er med til at modvirke ophobning af No3 og Po4.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
m4stema
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: søn 11. dec 2022 20:03
1
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2023

Re: Pludselig høj NO3 - ingen skummer

Indlæg af m4stema »

#Engelquest
Jeg er aldrig i tvivl om, at de råd der gives er velmenende, og alle råd er altid mere en velkommen.
Udfordringen lige der/her var blot at der var givet to råd som var modstridende, umiddelbart.
Det er tydeligt, at nbd har 1:1 erfaring med sukkerdoseringen og RowaPhos kombineret med vandskifte.

Tak for dit meget afgørende input.
“ Grunden til at VSV oftes anbefales i kompilation med en skummer, er at opblomstringen af bakterier forbruger ilt, hvorfor det kan være godt at sørge for god iltning af vandet.”
Jeg er nu med dit input ikke bleg for stille og i små skridt at påbegynde VSV ved no3po4x dosering. Og vil så følge no3 og po4 niveauerne tæt indtil der er stabilitet.
Revet her iltes umiddelbart rigtig fint bl.a. i det hang on back filter der er monteret.

Vil så overveje på sigt at skifte til RowaPhos og sukker (virker mindre risikabelt nu hvor der ikke er en skummer i systemet)
45l Nano Cube- aquael
Sunsun CGB - 800l/t hang on back filter
Sunsun CW120 wave maker
Aqua medic qube 30
DD Compact ATO
Jebao - 4 kanals doseringspumpe
Aqua medic platinium Line plus.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Pludselig høj NO3 - ingen skummer

Indlæg af crazy seahorse »

Dit akvarie er jo ret nyt og så er det ganske almindeligt, at værdierne kan være ret ustabile.
De kan skøjte op og ned, indtil den biologiske balance falder på plads.
Jeg målte kun Kh, Ca og Mg de første par måneder og først da jeg ikke kunne måle nitrit, begyndte jeg at komme lidt levende i.
Først der efter begyndte jeg at måle No3 og Po4.
Det målte jeg til gengæld dagligt, indtil de var stabile.
Jeg ved, lige så godt som mange andre reefere, at tålmodighed er så vigtigt og så svært at udvise.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
m4stema
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: søn 11. dec 2022 20:03
1
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2023

Re: Pludselig høj NO3 - ingen skummer

Indlæg af m4stema »

crazy seahorse skrev: tirs 23. jan 2024 21:37 Dit akvarie er jo ret nyt og så er det ganske almindeligt, at værdierne kan være ret ustabile.
De kan skøjte op og ned, indtil den biologiske balance falder på plads.
Jeg målte kun Kh, Ca og Mg de første par måneder og først da jeg ikke kunne måle nitrit, begyndte jeg at komme lidt levende i.
Først der efter begyndte jeg at måle No3 og Po4.
Det målte jeg til gengæld dagligt, indtil de var stabile.
Jeg ved, lige så godt som mange andre reefere, at tålmodighed er så vigtigt og så svært at udvise.
Akvariet har kørt i flere år, bare ikke hos mig :wink: .
Har blot flyttet det fra tidligere ejer og hjem til mig selv
45l Nano Cube- aquael
Sunsun CGB - 800l/t hang on back filter
Sunsun CW120 wave maker
Aqua medic qube 30
DD Compact ATO
Jebao - 4 kanals doseringspumpe
Aqua medic platinium Line plus.
Brugeravatar
kasper ibsø
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 735
Tilmeldt: ons 24. aug 2005 03:15
18
Postnummer: 5471 Søndersø
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn

Re: Pludselig høj NO3 - ingen skummer

Indlæg af kasper ibsø »

Du kan ikke undgå at noget ikke dør under en flytning. Og der kan blive vivlet depoter af nærings stoffer op.

Slå koldt vand i blodet og vent. Trøst dig med dine sten er godt indkørte og det nok vil stabilisere sig hurtigt.

Knæk og bræk
Nano reefer :)

Aqua Medic Yasha 36 liter SOLGT

viewtopic.php?f=91&t=42340

M.v.h Kasper
Suroma
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 82
Tilmeldt: søn 12. apr 2020 16:16
4
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 1982

Re: Pludselig høj NO3 - ingen skummer

Indlæg af Suroma »

Grunden til at man anbefaler brugen af en skummer, er som Engelquist skriver, at men på den måde kan kompensere får det forbrug af ilt som en bakterie vækst medfører, men også for at de bakterier der dør og/eller river sig løs og dermed er i vandsøjlen bliver skummet af.
På den måde får man nitrat og fosfat ud af vandet. Bakterierne skal bruge nitrat, fosfat og organisk kulstof for at formere sig.
Men som flere andre også er inde på, skal dit system lige falde i balance, når man flytter et akvarie sker der ting og sager med biologien.
Bemærk ligeledes at brug af langkædede kulstoffer ikke lige er det mest optimale, og gå forsigtig til værks med doseringen, en overdosering kan nemt ende katastrofalt. Vodka (alkohol), sukker og eddike kan bruges med har indvirkning på biologien i akvariet da disse langkædede molekyler ikke brydes rigtigt op.
Det bedste er altid at finde en naturlig balance, ved at afpasse forbrug med hvad der tilføres i form af foder mv.
Hold forholdet mellem nitrat (No3) og fosfat (P) i forholdet 100:1.
Det fosfat du måler med et testsæt er ikke den samlede mængde, men udelukkende ortofosfat som er frit i vandsøjlen. Der kan sagtens være depoter "gemt" i dine stem mv.
Giv det hele lidt tid, som oftes falder tingene på plads hen ad vejen. Tålmodighed er løsningen meget langt hen af vejen.
God fornøjelse med dit nye akvarie :-)
m4stema
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: søn 11. dec 2022 20:03
1
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2023

Re: Pludselig høj NO3 - ingen skummer

Indlæg af m4stema »

#Suroma
Tak for dit input, dejligt med flere eller bekræftende vinkler.
jeg er ikke i tvivl om at VSV / No3Po4x dosering er anbefalet med brug af skummer, dette fremgår tydeligt i alle opslag jeg kan finde og sågar i RedSea´s egen info omkring i hvert fald No3Po4x produktet.

Jeg søgte derfor i dette indlæg råd og vejledning til hvordan jeg uden skummer kunne få stille og roligt hånd i hanke med mit No3 Niveau som lige nu kontinuerligt igennem en uge ligger helt stabilt på ca 25ppt. (altså lidt højt læser jeg mig til :-)).

Fedt med info omkring hvordan en, i min optik, simpelt flytning fra forårsage div ubalancer, det noterer jeg mig og reflekterer over værdierne i de første 3 uger, hvor der ingen problemer var.
Akvariet har ved tidligere ejer via doseringspumpe og ugentlige vandskifte på ml 5 og 8 L kørt rigtig fint med tilsætning af No3Po4x (jeg har ser han kurver for hhv No3 og Po4 målinger.
Jeg kan tilslutte mig koret der synge omkring hvor farligt det kan være med overdosering af No3Po4x, da netop dette skete for mig efter jeg havde haft akvariet hos mig i 2 uger. En for erfarne folk simpel omrokering af doseringsslange, en for den uerfarne og uvidende omkring hvad No3Po4X egentlig er for en størrelse fatal manøvre gjorde at jeg vågnede op den efterfølgende dag til en stendød Dannebrogsreje, en hun klovn der lå på bunden hel tomtåget og ude af stand til at styre egne bevægelser. Klovn døde for mig hen på aftenen, til trods for intens kamp for at skifte vand og på ilt ned i akvariet. En hjerteskærende oplevelse som sætter sig i en og aktiverer en desperat trang til at undersøge tingenes tilstand. Til info lever den resterende han klovn ufortrødent videre og har været helt upåvirket. Når det er sagt, så PAS PÅ med No3Po4X når der ikke er skummer på tanken.

Jeg har på baggrund af oplevelsen ikke doseret siden den dag. Det er gået fint i 1 1/2 uge, hvorefter No3 så er hoppet fra 1 til 25 på få dage, dette til trods for vandskifte på 8L/ugen.

jeg fodrer med 50/50 Ocean Nutrition formula one og formula two. Jeg bruger foderautomat og her kan jeg se, at jeg har noget hjernegymnastik der skal laves, da fodret bliver i overfladen, suser rundt i akvariet og når det kommer forbi den lille åbning i baggrunden hvor overflade (skimmer) får sig bidrag til filtret, samt hvor wave maker trækker primær flow fra da suser foder ind i sprækken og kommer ikke klovne til gavn. (ja har fået en lille ny klovn). Helt sikker her jeg skal finde en løsning på noget af No3 udfordringen.
12E2BD8D-2992-4351-BE55-C448BAC753AB.jpeg
Jeg er begyndt i går aften på dosering af No3Po4x igen. (0,5ml/døgn) og vil så følge No3 niveauet igennem den næste uge for om dosering skal lidt ned eller op.

Jeg er umiddelbart meget flatteret af tanken om at kombinere sukker direkte i tanken og RowaPhos i filtret på sigt hvis ikke mit foder issue hjælper på No3 niveauet. Lige nu kan jeg bare ikke lige gennemskue mængden af sukker/liter. Artiker jeg læser er ude i målestokke a la 1/8 teske pr gallon, men puha det er en svær en lige at måle af i køkkenet ik :-). Derfor har jeg forsigtigt genoptaget en kontrolleret og meget begrænset doseringen med No3Po4x for nu.





konklutionen herfra
Senest rettet af m4stema tors 25. jan 2024 20:25, rettet i alt 1 gang.
45l Nano Cube- aquael
Sunsun CGB - 800l/t hang on back filter
Sunsun CW120 wave maker
Aqua medic qube 30
DD Compact ATO
Jebao - 4 kanals doseringspumpe
Aqua medic platinium Line plus.
bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 705
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Re: Pludselig høj NO3 - ingen skummer

Indlæg af bmvw »

Halløjsa

Jeg er ked af hvis jeg lyder som en sur gammel mand men skift dog vand!!
Du kan halvere din næring med et 50% vandskifte og det kan du gøre så mange gange du lyster.
Det er da helt hovedløst at begynde og dosere diverse karbon kilder og sukker er noget af det værste/dårligste at hælde i din balje så stop, stop og stop.
Og skift så noget vand.

God aften
Mvh Sonny
Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
Suroma
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 82
Tilmeldt: søn 12. apr 2020 16:16
4
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 1982

Re: Pludselig høj NO3 - ingen skummer

Indlæg af Suroma »

25mg/l nitrat er ikke farligt med mindre du holder meget følsomme koraller.
Fiskene er ligeglade....
Lad nu bare tingene falde på plads af sig selv, så kører det hele meget bedre på sigt.
Det eneste jeg ville gøre er at skifte 10% vand hver uge og hvis du har forbrug at kH, Ca og Mg som ikke dækkes af vandskifte dosere disse, evt. med en af all in one produkterne, Faunamarin og Tropicmarin har gode produkter hertil.
Som skrevet ovenover, er sukker noget skidt, det er lange kulstofmolekyler der ødelækker langt mere end det gavner.
Hvis du absolut vil dosere kulstof så kan jeg anbefale Faunamarin Bactofood.
Men hvis jeg må anbefale dig noget, så brug Faunamarin Bactoballs, en hver 14. dag og din bakteriekultur er i topform.
bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 705
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Re: Pludselig høj NO3 - ingen skummer

Indlæg af bmvw »

Jeg hopper lige med på BactoBalls vognen. Hvis du absolut ikke vil skifte vand så er BactoBalls fra FaunaMarin faktisk en rigtig god, billig, nem og sikker måde at redusere din næring.

Mvh Sonny
Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
m4stema
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: søn 11. dec 2022 20:03
1
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2023

Re: Pludselig høj NO3 - ingen skummer

Indlæg af m4stema »

Her Update.
Den sparsomme dosering har tilsyneladende ingen effekt på No3, men derimod på positivt Po4 niveauet.
Dog har et seriøst vandskifte på ca 30% i fredags, i øvrigt anbefalet af en “gammel sur mand” 😉 betydet en reduktion fra 25 til ca 10ppm.
Den står på endnu et kraftigt skift nu på fredag 👍🏽
45l Nano Cube- aquael
Sunsun CGB - 800l/t hang on back filter
Sunsun CW120 wave maker
Aqua medic qube 30
DD Compact ATO
Jebao - 4 kanals doseringspumpe
Aqua medic platinium Line plus.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"