"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp til durso

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Hjælp til durso

Indlæg af ttkthomsen »

Jeg er i fuld gang med at lave pvc til overløb og er lidt presset på tid så der var ikke en venlig sjæl der kunne smide et billed og en lille beskrivelse af hvordan i har lavet en lydløs durso løsning???
Vedhæftede filer
IMG_3186.jpeg
IMG_3187.jpeg
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Hjælp til durso

Indlæg af madsjeppe01 »

Ik så meget bøvl med de overløb..
1 rør med fuld gennemgang. Du behøver ikke sætte et stykke rør på i overløbskassen.
1 rør med kuglehane så du kan styre det resterende flow. behøver heller ikke ekstra rør i overløbskassen.
1 sikkerhedsrør.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Hjælp til durso

Indlæg af Stefan »

charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hjælp til durso

Indlæg af charlie saltvand »

Som Mads skriver kan det godt lade sig gøre UDEN rør i overløbskasse (andet end sikkerhedsrør). Jeg vil dog til enhver tid vælge at have fx mindst 5 cm rør i, da JEG har det godt med lidt rest vand i kassen når man slukker for retur. Dette fordi:
1) hvis et dyr er røget over i “kassen” og skal op igen, er det fint der er liiiidt vand tilbage i kassen til dyret er fisket op.
2) En sjælden gang i mellem syntes jeg det er fint at slukke retur og så suge snask og møg op af bunden af kassen. Det kan man ikke uden der er lidt vand i den.
3) Min retur pumpe giver over tid lidt mindre vand, end når den er HELT nyrenset, her er det fint der er et par cm forskel på højden af rør m hane på og rør uden hane på, så er det nemt at se og hører om pumpen giver mindre vand.

Jeg har forøvrigt kun 2 rør til sump. Et “hovedrør” MED hane på og et sikkerhedsrør UDEN hane på. Hanen er så sat sådan at der lige risler lidt vand ned gennem sikkerhedsrøret. Det er HELT lydløst. Sikkerheden her er at hvis hovedrør stoppes helt, så kan man i den grad hører når sikkerhedsrør skal tage alt vandet.

Sæt igang 👍🏼
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"