"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

akvarie med spand pumpe?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4666
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

akvarie med spand pumpe?

Indlæg af Anders månsson »

Med fare for at få tæsk i nærmeste fremtid...
Jeg lukker mit store akvaire ned for at få penge og tid til at få gjort mit hus parat til salg eller udlejning.

derfor vil jeg starte et lille akvarie op, som jeg har stående (160liter). akvariet har ikke nogen sump. Jeg overvejer derfor at kører det med den tilhørende spandpumpe og så vandskift....
Der skal aktiv kul og po4 fjerner i spandepumpen men hvad hvad vil i foreslå udover det? Levende sten eller filter vat, noget helt andet?

Har I nogen erfarringer med filtermatrialer og rutiner omkring at holde et akvarie med det mest hårdføre koraller og lidt fisk
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: akvarie med spand pumpe?

Indlæg af crazy seahorse »

Du kan sagtens holde et lille akvarie uden det store udstyr. Du skal bare afstemme din bestand af levende efter det.
I mit karantæne akvarie (cirka 250 L) er der lidt levende sten (en lille bunke, så ikke bare 2-3 stk) en cirkulationspumpe og varme.
Det klarer sig fint med et ugentligt vandskift på omkring 50-60 % Jeg har varierende mængde af fisk i det og en enkelt reje.
Fodrer med flagefoder og nyklækkede artemia dagligt. Ingen problemer.

Du kan godt sætte en spandpumpe på, men så ville jeg bare have vat og måske lidt kul til at holde vandet klart. Det skal skiftes regelmæssigt, måske hver 3 måned. Det er mest for ikke at få en monokultur i mediet, men så længe den kører 24/7 så er der ikke overhængende fare for problemer. Det er kun hvis du slukker for den i en periode og så tænder den, så kan det give ballade.
Jeg har en gang lagt en hel besætning af fisk ned på den måde. Var ikke klar over det, men jeg blæste et filter fuld af anerobe bakterier ud i vandet. Tror der gik iltsvind i det. Men så længe det bare kører, er der ingen problemer.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: akvarie med spand pumpe?

Indlæg af Mortenbruun »

Som Erik skriver behøves der ikke hverken sump eller filter, når der er sten og cirkulation.
En anden mulighed for ekstra filtrering er et hang-on refugie med lidt chaeto alger
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3732
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: akvarie med spand pumpe?

Indlæg af charlie saltvand »

Koraller og 2-4 SMÅ fisk (gobi, små gylter), ville jeg godt kører uden filter. Skift 40 L (1/4) hver 14 dag.
Overvej en gl dags skummer med luft “sten” = træ. Jeg har en gl Sander skummer til det og en luft pumpe. Det har jeg haft stor glæde af hvis jeg fx skal rydde baljen. Så ryger den lille skummer på kanten af den høje bedroller jeg bruger til at have levende i mens oprydningen/flytningen står på.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Viborgrev
Reactions:

Re: akvarie med spand pumpe?

Indlæg af Viborgrev »

Spandfilter er ok til saltvand dog skal filte være godkendt til salt så et spandfilter med thermo altså varme legeme er udelukket dernæst kan du sagtens fylde den med bio-bolde eller andet så længe den ikke står stille i længere tid
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: akvarie med spand pumpe?

Indlæg af Stefan »

Prøv at checke ham her ud:
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4666
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: akvarie med spand pumpe?

Indlæg af Anders månsson »

Han har da et mega flot akvarie ham youtube fyren... fedt med mulighederne for at stadig have lidt akvrie projekt kørende imens jeg fr sat huset i stand!
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"