"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Er lettere bekymret, forhåbentlig uden grund.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3793
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Er lettere bekymret, forhåbentlig uden grund.

Indlæg af crazy seahorse »

Hej alle.

Så i nyhederne i går, at nogle russiske hackere havde hacket en del firmaer her i Dk. Det ramte bla en virksomhed der hostede hjemmesider for en del firmaer. De blev ramt af ransomware og skulle betale en bunke penge for at få låst deres filer op igen. Alle kundernes hjemmesider var også låst.
Det skal siges, at hostingfirmaet kan have været dårligt beskyttet, men det fik mig til at tænke lidt over det.

Jeg er ikke først på beatet, det skal jeg indrømme. Men jeg har da forskellige elementer på mit set up der er Wifi baserede.
Jeg havde et strømsvigt som følge af et lynnedslag. Det tog livet af min router og selvom Hiper reagerede hurtigt, så gik der tre dage før jeg havde Wifi igen. I den tid kunne jeg ikke ret meget. Man kan selvfølgelig køre via mobilen, hvor man kan koble op på et andet netværk. Men det her var jo lokalt og ramte kun min router. Men bliver det mere opfattende - som når nogle hackere lægger større områder ned, der så er uden Wifi, hvad så?

Nu har jeg lige fået installeret mine Versa 1 doseringspumper på min kalkreaktor. De er styret af en app og dermed er der Wifi inde over.
Som jeg forstår det, så vil de fleste enheder køre videre på de programmer de nu har. Men hvad nu hvis der skal ændres på noget? Hvis jeg nu skal
skrue ned for Versaerne.
Hvis min Kh stiger, så er en af metoderne (hos mig næsten den eneste) at skrue ned for mængden af vand der løber igennem reaktoren. Der skal jeg bruge min app og dermed mit Wifi. Jeg kan så gå ind og lave begrænsninger på slangerne og andre fiks fakserier, men det bliver lidt bøvlet og det kræver at jeg er hjemme når det sker - og det ikke er om natten, hvor man jo gerne ligger og sover.

Min bekymring går på, at hvis du ikke er stærk i it, hvad gør du så. Alle de nye måle/test/tilsætnings enheder (Apex og diverse dosetronic ting) er jo også på Wifi så vidt jeg ved. En ting er hvis de kører videre, så er problemet ikke så presserende. Men skal du tilgå dem for at ændre noget og Wifi er væk, hvad så?
Jeg håber virkelig at min bekymring er ubegrundet. I så fald ville jeg være glad hvis nogen kan berolige mig.

Jeg er ked af at vi i mine øjne har gjort os for afhængige af at Wifi virker og at det virker som det skal.
Er vi for afhængige af det?
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Pavon
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 10. jan 2023 09:51
1
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2022

Re: Er lettere bekymret, forhåbentlig uden grund.

Indlæg af Pavon »

crazy seahorse skrev: tors 7. sep 2023 07:43 Hej alle.

Så i nyhederne i går, at nogle russiske hackere havde hacket en del firmaer her i Dk. Det ramte bla en virksomhed der hostede hjemmesider for en del firmaer. De blev ramt af ransomware og skulle betale en bunke penge for at få låst deres filer op igen. Alle kundernes hjemmesider var også låst.
Det skal siges, at hostingfirmaet kan have været dårligt beskyttet, men det fik mig til at tænke lidt over det.

Jeg er ikke først på beatet, det skal jeg indrømme. Men jeg har da forskellige elementer på mit set up der er Wifi baserede.
Jeg havde et strømsvigt som følge af et lynnedslag. Det tog livet af min router og selvom Hiper reagerede hurtigt, så gik der tre dage før jeg havde Wifi igen. I den tid kunne jeg ikke ret meget. Man kan selvfølgelig køre via mobilen, hvor man kan koble op på et andet netværk. Men det her var jo lokalt og ramte kun min router. Men bliver det mere opfattende - som når nogle hackere lægger større områder ned, der så er uden Wifi, hvad så?

Nu har jeg lige fået installeret mine Versa 1 doseringspumper på min kalkreaktor. De er styret af en app og dermed er der Wifi inde over.
Som jeg forstår det, så vil de fleste enheder køre videre på de programmer de nu har. Men hvad nu hvis der skal ændres på noget? Hvis jeg nu skal
skrue ned for Versaerne.
Hvis min Kh stiger, så er en af metoderne (hos mig næsten den eneste) at skrue ned for mængden af vand der løber igennem reaktoren. Der skal jeg bruge min app og dermed mit Wifi. Jeg kan så gå ind og lave begrænsninger på slangerne og andre fiks fakserier, men det bliver lidt bøvlet og det kræver at jeg er hjemme når det sker - og det ikke er om natten, hvor man jo gerne ligger og sover.

Min bekymring går på, at hvis du ikke er stærk i it, hvad gør du så. Alle de nye måle/test/tilsætnings enheder (Apex og diverse dosetronic ting) er jo også på Wifi så vidt jeg ved. En ting er hvis de kører videre, så er problemet ikke så presserende. Men skal du tilgå dem for at ændre noget og Wifi er væk, hvad så?
Jeg håber virkelig at min bekymring er ubegrundet. I så fald ville jeg være glad hvis nogen kan berolige mig.

Jeg er ked af at vi i mine øjne har gjort os for afhængige af at Wifi virker og at det virker som det skal.
Er vi for afhængige af det?
Dine bekymringer, er helt sikkert ikke ubegrundede, om det er hackere eller andet, der skaber problemet, er nok ligegyldigt. Men når man/vi gør os afhængige af andre (Wifi), så er det klart der opstår problemer, når det svigter. Jeg har kun lys på mine akvarier, der er Wifi styret og som bare fortsætter deres program Wifi eller ej... Men hvordan pokker tænder jeg lys og TV uden :-s #:-s
123 L Fluval flex, Fluval sea marine 3.0 led 32w, ingen skummer, ingen sump, ingen dose... Mon det går godt ;)
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 999
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Er lettere bekymret, forhåbentlig uden grund.

Indlæg af Seniorreefer »

Godt indlæg og tanker 👍

Ja vi er forfærdelig afhængig af wifi og internet. Mister du det interne wifi, hvor de fleste enheder kommunikere med hinanden , vil det låse alle muligheder for manuelt at justere vores udstyr.

At have en controller (mainenhed), som feks. APEX / GHL giver dog en smule sikkerhed, hvor der kan tages højde for netop den problemstilling, ved hjælp af programmering, som så styres på min/Max værdier og slukker/tænder for enhederne.
Desværre har du så et lignede problem og måske endnu mere bekymrende, hvis mainenheden går ned. Der er dog også indbygget sikkerhed, hvor enderne er styret med on/off. Som er faste værdier som kan sættes i computeren.

Min løsning på dette problem, er jeg ikke bruger wifi fra udbyderen, men har min egen router med wifi som alle enheder er koblet op til. Går den ned , kan den eller ligende skaffes indenfor den tid det tager at køre i Bilka eller ligende.
Desværre er vores forhandlere i Danmark presset økonomisk, og ligger måske ikke lige inde med en APEX mainenhed på lager. Det kan vi alle gøre noget ved, ved at handle ved vores danske levenradør af udstyr

Derudover har jeg koblet en brigde/extender på, som er koblet på mit ISP netværk der giver internettet til min egen router. Skulle udbyderens wifi router få ned , som du oplever og ikke har internet, kobler jeg nemt signalet over på som wifi og internet i min egen router med min telefons data og share 5G data linjen gennem min brigde. (5G kan give op til 150mbit)

Fordelen ved dette, er jeg aldrig skal sætte enheder op på nyt wifi udstyr, selv med ny udbyder, og jeg kontrollere fordelingen i mit hjem.

Men skulle udbydernes router/wifi gå ned mister jeg selvfølgelig Remote styring af mit udstyr, når jeg ikke er hjemme, men lokalt kommunikere alle enheder, dog kan jeg lade min telefon ligge hjemme og låne anden telefon til at se mit system

Dette reducere mulighederne for manglende kontrol
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3793
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Er lettere bekymret, forhåbentlig uden grund.

Indlæg af crazy seahorse »

@ Pavon og Senior reefer.
Gode tanker og de er jo lidt i tråd med mine.
Senior reefer, du er jo helt givet meget mere it kompetent end jeg er. Mange af de ting du skriver forstår jeg ganske enkelt ikke.

Jeg har det sådan, at man jo næsten skal være it kyndig på noget nær professionelt niveau - for at have et rev akvarie. Det er jo kompliceret nok i sig selv med biologien og kemien. Flow og lys skal man også have styr på. Alt sammen nødvendige egenskaber, hvis man ønsker at have de dyre - og smukke sps high end koraller. Nu er det ikke nok at have styr på de ting, helst på et mellem universitets niveau. Nu skal man også være it ekspert på et ret avanceret stade. Det er her min bekymring for alvor slår igennem. For det kan simpelthen ikke være rigtigt.

I gamle dage og her taler jeg ikke om ´70 og ´80 og ´90erne. TIlbage i 2007 - 08 stykker, havde vi feks Hqi og T5 lys over. Skulle vi ændre noget på lyset, så satte vi andre lys kilder i. Og vi kunne ændre på lystiden med vores tænd/sluk ure. Alt var manuelt. Nuvel, det var manuelt, men det gik ikke i stykker og hvis vi bare sørgede for, at der ikke kom vand i urerne, så kørte det bare.
Vi er alt, alt for sårbare.

Da jeg havde det lynnedslag, så tog det livet af controlleren på min Phillips Coral care. Da jeg har akvarierne i kælderen, så er jeg typisk dernede om aftenen og der lyste alt. Jeg synes godt nok at lyset på Phillips lampen var noget mere hvidt i det end jeg syntes det plejede. Men der var lys og det var hovedsagen. Så opdager jeg en nat (kl 04.30) hvor jeg lige skulle op og slå en streg, at der var genskin i væggen ved trappen ned til kælderen. Selv om jeg jo var noget søvndrukken, så undrede jeg mig noget, for der burde ikke være lys kl 04.30. Så jeg gik ned og kiggede på det. Ganske rigtigt, så stod Phillips lampen og kørte for fuld power. Jeg fik den slukket og tog fat på det om morgenen.
Min gode reefbudddy og jeg blev enige om, at det nok var uret i programmeringen der af en eller anden grund havde rykket sig.
På med computeren for at ændre det. Det gik nemt, programmeringen og alt virkede. Der kunne oven i købet køres en test schedule. Det hele virkede. Da strømmen så blev sat til, så gik lampen ud. Om igen, men det hele gentog sig. Controlleren har åbebart fået rettet alle viklinger ud af det lyn. Den virker ikke. Alle koraller i den fragtank bærer præg af lyschok og nogle af den er stået af. Nogle klarer sig fint, sjovt nok.
Så kunne jeg jo bare købe en ny controller. Men det er en G1 og det er ikke alle der ligger inde med sådan en, men den kan nok fås. Min normale leverandør har den ikke, men kan sikkert få den hjem. Så lampen ryger på lageret, mens jeg venter på en ny controller.
Nu har jeg købt en ny lampe, der så også er app baseret. Den kan kun køres via app. Havde håbet at den bare kunne kobles på de andre (jeg har Radion G1, G2 og G3. Den nye er en G6), men næh nej, den skal sættes op via Mobius. Det er smart nok og nemt at betjene når den først er tilsluttet. Men jeg skal have hjælp fra min gode buddy - og så skal der være Wifi. Suk
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 999
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Er lettere bekymret, forhåbentlig uden grund.

Indlæg af Seniorreefer »

Ja, efterhånden er det blevet sådan , man skal have en universitets uddannelse, gerne PHD indenfor IT, marine biologi, kemiker, plast mager, 3D print Expert , arkitekt, ingeniør osv osv😉

Men som du selv beskriver, er den analog tilgang til ens rev det vigtigste, som du beskriver med HQI/T5

De digitale og automatiske løsnings muligheder, er jo bare en overbygning på ens dovenskab og kender du ikke basic, kan det automatiske gøre mere ondt end godt. Dette kunne være en af årsagerne til jeg, og som dig godt kan lide at vi kontrollere automatikken og ikke omvendte. Jeg tror personligt dettte er vejen frem til succes.

Ang lamper, oplevede jeg det samme, da jeg mistede koraller med RTN, uden jeg forstod hvorfor, som kan læses om i min tråd.
Det var netop som dig, lampernes timer og styrker, som ændre sig under en opdatering fra mobius vinter/sommertid uret. Jeg kørte med 100% på alt i en periode😱

Ang min IT opsætning, er den egentligt meget simpel og lyder måske mere avanceret på skrift😊
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3735
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Er lettere bekymret, forhåbentlig uden grund.

Indlæg af charlie saltvand »

Erik
Mobius kører Bluetooth. Ikke wifi.
Så ecotech ting styres uafhængigt af wifi. Det er derfor mobius ikke kan bruges “OUH” / out of house.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Er lettere bekymret, forhåbentlig uden grund.

Indlæg af Hougaard »

De fleste folk bruger ikke ordet "forsyningssikkerhed" når det kommer til internet adgang. Men reelt skal man efterhånden regne internet i samme kategori som el, vand og varme.

Jeg har 3 forskellige internet forbindelser til mit hus: Fiber, kabelnet og 5G. Fiberen er primær med fallover til kabelnet og 5G kan jeg koble ind manuelt. Mit netværk sidder alt sammen på ups'er (batteribackup) og jeg har et ekstra stort batteri (EcoFlow Delta Pro) der står klar i tilfælde af længerevarende udfald. (Jeg ved godt at jeg bor i et område med flere strømudfordringer end der er i gennemsnitsdanmark)
Viborgrev
Reactions:

Re: Er lettere bekymret, forhåbentlig uden grund.

Indlæg af Viborgrev »

Jeg har en 5g router til at ligge som jeg bare smider et kort i (fra telefon) hvis det skulle ske så det er så nemt
Mit interne netværk vil jo stadigvæk virke hvis router går sig en tur så er det jo bare at flytte det interne netværk over på en anden router indtil det opståede problem kan blive løst
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"