"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvor mange er vi?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Lene Lestat
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 80
Tilmeldt: tors 23. aug 2018 18:52
5
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Hvor mange er vi?

Indlæg af Lene Lestat »

Jeg har tænkt på noget og det er hvor mange er vi, som har saltvands akvarium eller måske endda flere. Og hvorfor nu dette spørgsmål.
Jo, det er fordi at når jeg ser hvor meget de forskellige forhandlerne får hjem af koraller, fisk osv. og ikke mindst hvor mange der sælger privat, samt alle dem, som nedlægger deres akvarier hver uge. Så må vi jo være rigtigt mange, med mindre der dør rigtigt meget.
For man kan jo ikke lige proppe et saltvandsvands akvarium så tæt med fisk, som i ferskvand og mange fisk kan heller ikke enes.
Jeg selv er desværre en af dem, som har slået en del ihjel af både fisk og koraller... og det har været af uvidenhed, fejlagtige oplysninger, uheld (fisk, som er hoppet op, og fisk, som har nakket hinanden) og så "det gode tilbud". fisk som er tynde, stressede og gået i stå. Også selvom jeg prøver at have øjnene med mig, når jeg køber noget.
Så nu køber jeg sjældent noget nyt, da jeg bliver depressiv og trist af "learning by killing" .
Så hvad er jeres erfaringer, er det bare en hobby, hvor der er meget, som desværre går til? eller overlever flertallet og lever et langt og lykkeligt liv ude i jeres akvarier?
Og, ja, der kommer selvfølgelig også nye til i hobbyen. Men igen, lad mig "høre" jeres tanker.
Og ja, der er helt sikkert også et stort tab i ferskvands hobbyen også .... for der er der endnu flere forhandlere, som får endnu mere hjem af fisk og planter hver evig eneste uge.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvor mange er vi?

Indlæg af crazy seahorse »

Rigtig godt emne for du har ret i, at der kommer rigtig mange fisk og koraller igennem løbende. Tabet af levende dyr er skræmmende stort.
Det var en af mine bevæggrunde til at lave fragmenter, at hjælpe lidt til mht importerede antal dyr. De koraller jeg laver og sælger videre til en billig pris, de skal jo ikke hentes hjem fra udlandet. Vi kan jo lave alt, stort set, så i det små hjælper det nok lidt.

Jeg tror at vi er flere saltvandsnørder end vi egentlig tror - vi hører bare ikke om dem alle. De bevæger sig i forskellige cirkler og overlapper kun i et vist mål. Man kigger lidt med hos de andre, men holder sig tit til sin "egen" cirkel. Det kan handle om tryghed og om plads. De fleste søger gerne et sted, hvor der lyttes til det de siger og mener.
Nu har jeg været med i rigtig mange år og i "gamle dage" var det også sådan. Da var det bare knyttet til forhandlerne. SoMe var nyt og ikke så udbredt. Så folk kom hos forhandlerne, de fik deres råd der, købte deres varer og mødte de samme mennesker i butikken. Man kom ofte kun ud til de andre butikker lejlighedsvis, men holdt sig til den butik man nu kendte - og som kendte en.
Jeg kom primært i en butik og der så jeg de samme folk når jeg var der. Når jeg kom til en anden butik, var det som at komme til et andet land. Jeg mødte kun sporadisk et kendt ansigt, ellers var det lutter nye ansigter. Dengang tænkte jeg også på "der er åbenbart flere salttosser end jeg troede". Det virkede som om man holdt sig loyalt til "sin" forhandler.
I dag virker det som om, at SoMe har taget over. Der er mange FB grupper, virkelig mange og fælles for dem er, at niveauet ikke ligger ret højt og alle kan finde en plads hvor de bliver hørt. Der er mange hear/say meninger på FB grupperne der deles som absolut viden. Når nye kommer ind der så er de tit dårligt stillet ifht at få succes med deres rev. En ny kan jo ikke gennemskue om det er gode råd de får. Lige den del er jeg bange for, har mange fiske- og koralliv på samvittigheden. Manglen på viden og erfaring er skræmmende og det koster rigtig mange dyr.
Tænk på hvor tit vi hører vendingen "ja ja, der er jo mange måder at holde et akvarie på. Ikke en vej er den rigtige". Principielt er det rigtigt nok, men der er visse grænser som naturen udstikker og dem kan du ikke bryde. Du skal holde dig inden for stregerne. Nye og mindre erfarne ved ikke hvor stregerne er.

En anden faktor er, at vi måske er blevet lidt vel magelige. Vi kommer ikke rundt til hinanden længere. Nu ved jeg godt at du kommer lidt længere ude fra, men jeg oplever det samme. Jeg bor cirka 30 - 40 min fra Kbh og det synes mange er langt væk.
Førhen kom vi hos hinanden mere regelmæssigt. Vi kendte hinandens akvarier, vi fulgte med og hjalp til hvis det var påkrævet. Vi delte erfaringer, både de gode og de dårlige. Vi havde heller ikke de samme udfordringer når vi skulle på ferie. Var det nødvendigt, så passede vi hinandens akvarier.
Jeg føler dog at hobbyen og antallet af udøvere er nogenlunde konstant. Det går op og ned, men der ligger stadig en fast kerne som bliver ved.
Stopper en af de erfarne så kommer der nye til. Der bliver et hul, men det fyldes igen. Problemet er kvaliteten, men det må man så arbejde på.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4666
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Hvor mange er vi?

Indlæg af Anders månsson »

Jeg tænker vi er et par tusinde (1000-3000 rundt i landet). Det er ikke alle der har brug for at være social omkring deres baljer med andre mennesker end deres familie.
Det kunne da være hyggeligt hvis alle brugte den samme platform på det store internet, så vi havde mange at sparre med og lære fra... Men det er jo et frit land :GO

der er kun den tid i dagen der er og hvis man lige skal se på facebook, insta, tiktok, forummet her osv så er der ikke tid til det hele og det bliver flygtigt den tid man bruger på det hele.
Jeg kunne godt savne de dage med foreninger, hvor man fysisk mødtes med ligesindede :f2: :beer:
Lene Lestat
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 80
Tilmeldt: tors 23. aug 2018 18:52
5
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Re: Hvor mange er vi?

Indlæg af Lene Lestat »

Jamen jamen der er da heldigvis stadig foreninger og jeg selv benytter også flittig min egen lokale klub. Dog er vi kun to, som har saltvand, men da jeg også selv har en del ferskvandsakvarier. så er det også helt fjong. Og jeg har fået nye venner igennem klubben / hobbyen og det er jo ik så ringe endda. Så jeg er i hvert fald en stor fortaler for klubber og ikke mindst diverse arrangementer.
Og jeg har også været medlem af mange fjerkræ klubber, og en enkelt rideklub også samt siddet i en hel del bestyrelser, både som formand, kasserer, bestyrelsesmedlem og suppleant. Og jeg har endvidere været med til at starte to klubber op helt fra starten af.
Men tilbage til min lokale klub, hvor der er plads til mange flere medlemmer, hvis nogen skulle have interesse for det ;)
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4666
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Hvor mange er vi?

Indlæg af Anders månsson »

Ja klubber er egentlig så retro at det kunne blive moderne igen :biggrin:

fedt I har en klub på det lollandske :beer:
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"