"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Bobbelalge udrydder

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4013
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Bobbelalge udrydder

Indlæg af Engelquist »

Jeg har været voldsomt plaget af bobbelalger!
Det startede et par enkelte steder, men efterhånden var de overalt.😳
Da jeg kunne læse flere steder at en Foxface elsker bobbelalger, besluttede jeg at få fat i en.
Det hedder sig godtnok at den kun er reefsafe med forbehold, men jeg tog chancen🙏

5 minutter efter jeg smed den i vandet, gik den i krig med bobbelalgerne…

I dag, ca en måned senere er de helt udryddet!💪 Eller rettere, visuelt er der ingen bobbelalger... selvfølgelig kan der stadig være nogle imellem/bagved sten...
Og ift reefsafe, har jeg endnu ikke set den har nippet i koraller, så tænker at sålænge den får mad nok, er det ikke et issue🙏
IMG_6649.jpeg
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Bobbelalge udrydder

Indlæg af Mortenbruun »

Der er jo forskel på fisk ;-)
Jeg har også både bobbelalger og en Foxface. Den spiser nogle (sikkert en hel del) men den er langt fra at udrydde dem. Til gengæld har hverken den, eller dens forgænger, aldrig rørt korallerne.
Filipabp
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 22
Tilmeldt: tirs 10. jan 2017 21:38
7
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2017

Re: Bobbelalge udrydder

Indlæg af Filipabp »

Hvor lækkert at du har fået en god fisk! Jeg kæmper også en sejlivet kamp med mine bobbelalger, som kommer igen trods alle mine forsøg på at hindre dette.
Nu orker jeg ikke mere manuel fjernelse, og kan snart ikke blive mere skuffet over mine mithrax krabber, så jeg har valgt at smide håndklædet i ringen og ty til kemikalierne.

Mit akvarie er desværre alt for lille (55L) til nogle af de fisk der ellers kunne have hjulpet. Jeg har bestilt Razor og Microbacter hjem fra Brightwell og giver det et forsøg. Brightwell selv beskriver Razor som en "polymer", men mon ikke det er et algaecide ligesom Vibrant osv..

Ønsk mig (og mine LPS/SPS osv) held og lykke :h
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Bobbelalge udrydder

Indlæg af Stefan »

Filipabp skrev: fre 18. aug 2023 11:18 Hvor lækkert at du har fået en god fisk! Jeg kæmper også en sejlivet kamp med mine bobbelalger, som kommer igen trods alle mine forsøg på at hindre dette.
Nu orker jeg ikke mere manuel fjernelse, og kan snart ikke blive mere skuffet over mine mithrax krabber, så jeg har valgt at smide håndklædet i ringen og ty til kemikalierne.

Mit akvarie er desværre alt for lille (55L) til nogle af de fisk der ellers kunne have hjulpet. Jeg har bestilt Razor og Microbacter hjem fra Brightwell og giver det et forsøg. Brightwell selv beskriver Razor som en "polymer", men mon ikke det er et algaecide ligesom Vibrant osv..

Ønsk mig (og mine LPS/SPS osv) held og lykke :h
Du kan overveje en Mithrax krabbe som alternativ
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"