"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af Anders månsson »

haha min ungkarle hybel er næsten med vinduer åbne hele dagen... Men jeg tænker bare at mediet i co2 scrubberen holder længere, hvis det kun skal mættes af mediet og ikke luften udefra også!

Kan man ikke tolke Hr Randy (liderbuks) ord henaf at der ikke kan være for lidt co2 i forhold til koraller, fiskene burde have ilt nok er min teori i forhold til co2 scrubberen...
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af Casper M »

Fin tråd jeg kunne godt bruge jeres hjælp

Min ph har i lang tid lagt på 8,2-8,3 om dagen og 7,9 om natten

Indtil for nyligt så jeg undrede mig og fik kalibreret min probe og den viste så 7,9 om dagen og om natten helt ned til 7,6 jeg har ingen ting gjort anderledes men for at prøve at få den op støvede jeg min gamle co2 scrubber af og fik noget nyt medie i det gav mig kun 0,1 jeg er ved at gå amok aner ikke hvorfor jeg ikke kan få den højere

Lidt info:
Systemet er cirka på 1000 liter vand
Skummer: ati powercone 250is (hiver 3000l i timen)
Cirkulation 2x 20.000l/h
1x 15.000l/h
3x 8000l/h

Så jeg synes da at der er god cirkulation i akvariet og en skummer som hiver massere af luft igennem scrubberen

Har også en ventilator som hiver luft ud af rummet og nyt ind.. det eneste jeg ikke har prøvet er at hive frisk luft udefra direkte til skummeren men har læst at det ikke skulle give ret meget?

Der er højt forbrug og korallerne vokser godt så måske skulle jeg ikke bekymre mig så meget?
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af charlie saltvand »

HHmm.

Når jeg er i tvivl så dobbelt tjekker jeg... og trible tjekker... og.... Det jeg mener er: Er du SIKKER på at din probe er kalibret rigtigt? og at den virker rigtigt... Sagt med andre ord: Er du sikker på at din PH er så lav som du skriver? Prøv evt at måle med en billig ph væske fra Salifert ell anden... Hvis ja, PH er faktisk nede mellem 7,6 - 7,9 så skal der jo ledes andre steder :sneaky: Det er fino hvis den ligger mellem 7,9 - 8,2, det er optimalt hvis den ligger mellem 8,1 - 8,3, det er sjovt og øger vækst hos især sps hvis den ligger mellem 8,3 - 8,6

Fedt med megen omrøring i baljen, det er aldrig dårligt, men, hvis din luft i rummet er fyldt godt op med Co2, så kan scrubberen ikke følge med i det der konstant bliver trukket luft fra rummet ned i akvarievandet, fra en cirkulationspumpe der eventuelt hiver rum vand NED i baljen konstant.... Bliver der evt hevet meget luft med ned i dine overløbsrør fra akvarie til sump?? (og den luft indeholder måske megen Co2).

Fx. har jeg i vinterhalvåret dækglas på akvariet og så STIGER min PH en smule, når scrubber mediet er helt friskt, da det kan trække mere Co2 ud af et (næsten) lukket system. = ca 0,03

Er i mange mennesker, er der store eller mange kæledyr....( Jeg kan se på min PH om vores hund er hjemme eller ikke hjemme) = 0,02 op eller ned. :dizzy:

Hvad er dine 3 hellige på af værdier? KH, CAL og MAG...?

Hvis du har 1000 L og vandet er mættet med Co2 kan der godt gå noget tid før ph stiger, efter du har sat scrubber på. Har du prøvet at lade en dør/et vindue, stå åben et døgns tid?
Her hjemme stiger PH ca 0,15 - 0,2 når der er åbent ud til. (køkken/alrum/stue ud i et, ca 35 - 40 kvm)

Når jeg har scrubber på, så hæver denne også PH med ca 0,2

Er dit scrubber medie "brændt af"?

Har lige lagt et screendump ind, for at vise hvor følsomt det med PH værdien er.... Jeg nørder med det for tiden, man behøver SLET IKKE gå så meget op i de tal, som du selv skriver, så har du jo fin vækst :y
PH graf fra Apex.jpg
Følg endelig op herinde ift. hvad du gør og finder ud af :GO FEDT du deler! Tak :grouphug:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af Casper M »

charlie saltvand skrev: lør 29. jul 2023 07:41 HHmm.

Når jeg er i tvivl så dobbelt tjekker jeg... og trible tjekker... og.... Det jeg mener er: Er du SIKKER på at din probe er kalibret rigtigt? og at den virker rigtigt... Sagt med andre ord: Er du sikker på at din PH er så lav som du skriver? Prøv evt at måle med en billig ph væske fra Salifert ell anden... Hvis ja, PH er faktisk nede mellem 7,6 - 7,9 så skal der jo ledes andre steder :sneaky: Det er fino hvis den ligger mellem 7,9 - 8,2, det er optimalt hvis den ligger mellem 8,1 - 8,3, det er sjovt og øger vækst hos især sps hvis den ligger mellem 8,3 - 8,6

Fedt med megen omrøring i baljen, det er aldrig dårligt, men, hvis din luft i rummet er fyldt godt op med Co2, så kan scrubberen ikke følge med i det der konstant bliver trukket luft fra rummet ned i akvarievandet, fra en cirkulationspumpe der eventuelt hiver rum vand NED i baljen konstant.... Bliver der evt hevet meget luft med ned i dine overløbsrør fra akvarie til sump?? (og den luft indeholder måske megen Co2).

Fx. har jeg i vinterhalvåret dækglas på akvariet og så STIGER min PH en smule, når scrubber mediet er helt friskt, da det kan trække mere Co2 ud af et (næsten) lukket system. = ca 0,03

Er i mange mennesker, er der store eller mange kæledyr....( Jeg kan se på min PH om vores hund er hjemme eller ikke hjemme) = 0,02 op eller ned. :dizzy:

Hvad er dine 3 hellige på af værdier? KH, CAL og MAG...?

Hvis du har 1000 L og vandet er mættet med Co2 kan der godt gå noget tid før ph stiger, efter du har sat scrubber på. Har du prøvet at lade en dør/et vindue, stå åben et døgns tid?
Her hjemme stiger PH ca 0,15 - 0,2 når der er åbent ud til. (køkken/alrum/stue ud i et, ca 35 - 40 kvm)

Når jeg har scrubber på, så hæver denne også PH med ca 0,2

Er dit scrubber medie "brændt af"?

Har lige lagt et screendump ind, for at vise hvor følsomt det med PH værdien er.... Jeg nørder med det for tiden, man behøver SLET IKKE gå så meget op i de tal, som du selv skriver, så har du jo fin vækst :y
PH graf fra Apex.jpg

Følg endelig op herinde ift. hvad du gør og finder ud af :GO FEDT du deler! Tak :grouphug:

Takker for nogle gode erfaringer og råd :)

Jeg vil prøve lidt forskellige ting forhåbenligt hjælper det.. skal nok vende tilbage med hvad jeg har prøvet af ting hvis det hjælper 😊
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af Anders månsson »

vi vil også gerne vide hvad IKKE virker :Peace:
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af Casper M »

Anders månsson skrev: man 31. jul 2023 15:27 vi vil også gerne vide hvad IKKE virker :Peace:
Min ph er som før igen spørg mig ikke hvorfor fordi jeg aner det ikke måske har der været en eller anden ting som er død som har resulteret i lav ph tænker nok det har været nogle snegle.. men jeg ved det ikke er bare glad igen 😂
Senest rettet af Casper M man 31. jul 2023 15:58, rettet i alt 1 gang.
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af Casper M »

Casper M skrev: man 31. jul 2023 15:56
Anders månsson skrev: man 31. jul 2023 15:27 vi vil også gerne vide hvad IKKE virker :Peace:
Min ph er som før igen spørg mig ikke hvorfor fordi jeg aner det ikke måske har der været en eller anden ting som er død som har resulteret i lav ph tænker nok det har været nogle snegle.. men jeg ved det ikke er bare glad igen 😂
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af Anders månsson »

godt at ph hoppede tilbage af uanede årsager... hvad er den på nu
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Alt om pH værdier…. Kom med dine erfaringer.

Indlæg af Casper M »

Anders månsson skrev: tirs 1. aug 2023 10:58 godt at ph hoppede tilbage af uanede årsager... hvad er den på nu
lige nu er den på 8,3
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"