"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvad gør i når i har noget tid væk fra akvariet?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Hvad gør i når i har noget tid væk fra akvariet?

Indlæg af Casper M »

Hej

jeg vil lige høre hvordan i gør når i feks er 1-2 uger væk fra akvariet for at sikre det kan køre mens i er væk

Bruger i foder automat? Beholder til væske fra skummeren? Ekstra osmosevand?
R.Munk
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 314
Tilmeldt: ons 26. okt 2011 20:20
12
Postnummer: 8620 Kjellerup
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kjellerup

Re: Hvad gør i når i har noget tid væk fra akvariet?

Indlæg af R.Munk »

Apex, foderautomat, kamera overvågning og en akvarie passer i baghånden.
Min ato beholder holder 14 dage.
Skummer kan også fint køre i 14 dage.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3732
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hvad gør i når i har noget tid væk fra akvariet?

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Casper.

Du rammer lige ned i et kritisk dilemma med dit spørgsmål.

Der er en del baljer der er "væltet" i ferieperioden pga en ell anden fejl, eller fordi tante Oda har overfodret for vildt :(( , selvfølelig i den bedste mening - "Jamen de så sultne ud"........ og husk så også at det kun er de uheldige episoder vi hører om, læser om... I de 99.98% af tilfældene hvor alt går fint, hører vi det ikke.

Det ALLERBEDSTE du kan gøre er at alliere dig med en anden "saltnørd" der bor i nærheden, som kan/vil komme forbi og tjekke op på om alt er ok, et par gange eller 3 i løbet af din ferie, evt genfylde RO vand dunken, tømmer skummer kop og lige se det hele an.
Mht foder skal du ikke være nervøs, da fiskene kan klare sig rigtigt længe på meget lidt foder. HELLERE for lidt, en FOR MEGET!

Jeg har selv både livrem og seler på, og alt muligt andet. = jeg er en tøsedreng :biggrin:

Jeg har et wi-fi kamera så jeg kan følge med og se i både akvarie og sump.
Jeg har akvariecomputer på, så jeg kan følge alt det basale online.
Jeg har foder automat på.
Jeg har nogle der bor i vores lejlighed mens vi er væk (voksne børn)
Jeg har sat en reserve returpumpe lige ved siden af sumpen og kan guide pr tlf og kamera hvis den skal skiftes osv. osv. osv

Så, kan godt forstå du er liiiiidt nervøs og derfor spørger.

Når alt det ovenstående er sagt, så vil jeg også sige at i 99.999 % af tilfældene går ALT GODT og ind i mellem har baljen godt af at vi ikke roder i den konstant.

HVAD GØR I ANDRE?

GOD ferie :grouphug:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3574
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Hvad gør i når i har noget tid væk fra akvariet?

Indlæg af Tykki »

Fylder nok osmose på tanken , og tager afsted ! 14 dage nul problemer , bare der er nok Balling og osmosevand på systemet. Naboerne ringer hvis der er strømafbrydelse
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4666
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Hvad gør i når i har noget tid væk fra akvariet?

Indlæg af Anders månsson »

fylder godt med osmose på tanken og en ekstra dunk ved siden af.
Instruere naboen om hvordan man fodrer og hælde osmose vand på... Det plejer at gå uden dødsfald, men jeg har sjældent ture der er 2 uger ...
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Hvad gør i når i har noget tid væk fra akvariet?

Indlæg af Casper M »

charlie saltvand skrev: tirs 18. jul 2023 06:53 Hej Casper.

Du rammer lige ned i et kritisk dilemma med dit spørgsmål.

Der er en del baljer der er "væltet" i ferieperioden pga en ell anden fejl, eller fordi tante Oda har overfodret for vildt :(( , selvfølelig i den bedste mening - "Jamen de så sultne ud"........ og husk så også at det kun er de uheldige episoder vi hører om, læser om... I de 99.98% af tilfældene hvor alt går fint, hører vi det ikke.

Det ALLERBEDSTE du kan gøre er at alliere dig med en anden "saltnørd" der bor i nærheden, som kan/vil komme forbi og tjekke op på om alt er ok, et par gange eller 3 i løbet af din ferie, evt genfylde RO vand dunken, tømmer skummer kop og lige se det hele an.
Mht foder skal du ikke være nervøs, da fiskene kan klare sig rigtigt længe på meget lidt foder. HELLERE for lidt, en FOR MEGET!

Jeg har selv både livrem og seler på, og alt muligt andet. = jeg er en tøsedreng :biggrin:

Jeg har et wi-fi kamera så jeg kan følge med og se i både akvarie og sump.
Jeg har akvariecomputer på, så jeg kan følge alt det basale online.
Jeg har foder automat på.
Jeg har nogle der bor i vores lejlighed mens vi er væk (voksne børn)
Jeg har sat en reserve returpumpe lige ved siden af sumpen og kan guide pr tlf og kamera hvis den skal skiftes osv. osv. osv

Så, kan godt forstå du er liiiiidt nervøs og derfor spørger.

Når alt det ovenstående er sagt, så vil jeg også sige at i 99.999 % af tilfældene går ALT GODT og ind i mellem har baljen godt af at vi ikke roder i den konstant.

HVAD GØR I ANDRE?

GOD ferie :grouphug:

Tak for en masse gode råd det var lige hvad jeg havde brug for og det lyder til jeg ikke skal være så nervøs for noget gå galt :)
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Hvad gør i når i har noget tid væk fra akvariet?

Indlæg af MortenL »

Mit bedste råd oven på det som allerede er skrevet, er at lade være med at ændre noget lige inden ferien. Erfaringer viser at ændringerne ofte medfører følger som man ikke lige havde set komme. Så lad være med at rengøre skummeren (altså pumpe mm, skummerkoppen skal naturligvis tømmes) eller efterfylde kalkreaktoren lige inden ferien.

Helt enig i at det sjældent er godt at have andre til at fodre. Jeg læste en gang, da jeg havde discus, at det var bedre at lade dem gå uden mad i en uge, end at overfodre. Fiskene var altid glade for at se en når man kom hjem.
Tænker ikke alle saltvandsfisk kan gå en uge uden mad.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"