"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Nyt scape - smugkig

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Nyt scape - smugkig

Indlæg af SanneP »

Jeg vil lave en mere luftig stensætning bagerst i akvariet, hvilket betyder at jeg bliver nød til at tage 2 store sten ud af akvariet.

Jeg har en del mindre sten i akvariet og nogle døde på lager, som jeg vil sætte sammen med stone-fix. Men vil alt det mikroskobiske krible krable overleve, at være over vandet i 20-30 min indtil jeg har fået laver den nye stensætning?

Jeg har markeret de to sten der bliver taget ud, mon det får en stor betydning for akvariets bakterie balance 🤔 jeg har stadig en masse seachem matrix i mit filter og de andre sten der ikke lige bliver taget op.

Jeg ville egentlig også gerne af med stenen yderst til højre for de skriver der er på den, er jeg ikke så stor fan af. Men problemet er, at det er Keld og Yvonnes sovepladser, så kan man tillade sig at fjerne dem, de er der aldrig om dagen, men de ligger i dem hver nat.
20230525_163636.jpg
Senest rettet af SanneP søn 28. maj 2023 11:55, rettet i alt 1 gang.
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Nyt scape

Indlæg af Casper M »

Jeg vil anbefale at have en spand med vand som du kan putte stenene i eller sørg for stenene er fugtige
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Nyt scape

Indlæg af Engelquist »

Det er altid bedst at have en "luftig" dekoration, med masser af svømmeplads/gemmesteder til fisk og god cirkulation rundt om alle sten :-)
Bakterier og diverse krible/krable kan sagtens overleve et kort ophold uden for akvariet, imens du bygger den nye dekoration op :-)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Nyt scape

Indlæg af SanneP »

Ja, det har også været min plan længe at få lavet det om, men de sten jeg købte med er meget store "rigtige" sten, så jeg har haft det lidt underligt med at skulle slå dem i stykker.
Og den store med skiverne der ligger ned skal jeg ikke bruge, så der er jeg nød til at hakke små fli af stenen for at få nogen af skiverne af.
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Nyt scape

Indlæg af SanneP »

Jeg fik lavet om i går, så de store sten bagerst blev skiftet ud og jeg fik bygget en mere luftig stensætning.
Jeg gebrugte et par mindre sten ellers brugte jeg nogle sten som havde ligget i blød i en uges tid,

Jeg har en halvstore læderkoral der er på en af de sten jeg genbrugte, nu håber jeg bare den klare sig efter at have været over vand i 30 min.

De store sten ligger pt i en spand med varme og pumpe, for der er en del skiver på som jeg lige skal finde ud af hvad jeg skal gøre ved dem 🤔

Længden og breden på den nye stensætning passede perfekt, men den kunne måske godt have været lidt højere 🤔

Her er et smugkig men det er kun det blå lys der er på nu.
IMG_20230528_120420.jpg
Senest rettet af SanneP søn 28. maj 2023 11:56, rettet i alt 1 gang.
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Nyt scape

Indlæg af Engelquist »

Det ser godt ud! 😊
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Nyt scape

Indlæg af SanneP »

Engelquist skrev: søn 28. maj 2023 11:55 Det ser godt ud! 😊
Tak...
Må håber jeg bare ikke at jeg har lavet for meget ubalance i akvariet😬 den ene store sten jeg tog ud, har været i et akvarie i rigtig mange år og den er fyldt med huller til krible krable 😔 så på en måde er det lidt skift at den måtte ud.
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Nyt scape - smugkig

Indlæg af Anders månsson »

:GO det kommer til at se så godt ud når dine koraller kommer til at hænge udover sandet fra stenene :GO
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Nyt scape - smugkig

Indlæg af SanneP »

Anders månsson skrev: søn 28. maj 2023 12:14 :GO det kommer til at se så godt ud når dine koraller kommer til at hænge udover sandet fra stenene :GO
Ja før havde jeg primært skivekoraller på de sten der var der før, nu har jeg placeret mine 2 Duncan koraller deroppe men om de sksl være der fremover ved jeg ikke lige pt. men der kunne faktisk godt være plads til en Torch 🤔
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Nyt scape

Indlæg af Casper M »

SanneP skrev: søn 28. maj 2023 11:53 Jeg fik lavet om i går, så de store sten bagerst blev skiftet ud og jeg fik bygget en mere luftig stensætning.
Jeg gebrugte et par mindre sten ellers brugte jeg nogle sten som havde ligget i blød i en uges tid,

Jeg har en halvstore læderkoral der er på en af de sten jeg genbrugte, nu håber jeg bare den klare sig efter at have været over vand i 30 min.

De store sten ligger pt i en spand med varme og pumpe, for der er en del skiver på som jeg lige skal finde ud af hvad jeg skal gøre ved dem 🤔

Længden og breden på den nye stensætning passede perfekt, men den kunne måske godt have været lidt højere 🤔

Her er et smugkig men det er kun det blå lys der er på nu.
IMG_20230528_120420.jpg

Det ser godt ud bliver spændene at se mere til dit akvarie :)
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Nyt scape - smugkig

Indlæg af SanneP »

Fik lige taget et par billeder med mere lys på.
Jeg er lidt usikker på om Duncan og Stylophora skal blive stående deroppe, men indtil videre får de den plads og så må jeg se om de kan lide det eller om de skal flyttes ned til bunden igen.
20230528_154641(1).jpg
20230528_154822.jpg
20230528_155024(0).jpg
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"