"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Debatoplæg SPS/LPS

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Debatoplæg SPS/LPS

Indlæg af Bingocaller »

Vi er enige om at SPS og LPS lever side by side korrekt? Måske på forskellige dybder men stadigt i samme farvande yes?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Debatoplæg SPS/LPS

Indlæg af bima »

Jo det vil jeg da helt sikkert mene :wink:

Der må være nogle af de heldige herinde,der har været
nede og dykke på revene.

De burde da kunne be/afkræfte det.
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
R.Munk
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 314
Tilmeldt: ons 26. okt 2011 20:20
12
Postnummer: 8620 Kjellerup
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kjellerup

Re: Debatoplæg SPS/LPS

Indlæg af R.Munk »

I Miami Florida er der både sps og lps samlet.
Playa del Carmen Mexico så jeg kun lps og softies.
Vest kysten Costa Rica. Dybhavs acro, lps, sifties og masser af hajer.
Sharm el sheik Egypten. Alle slags, dog sps domineret.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Debatoplæg SPS/LPS

Indlæg af Carsten »

w00tifrutti skrev:I Miami Florida er der både sps og lps samlet.
Playa del Carmen Mexico så jeg kun lps og softies.
Vest kysten Costa Rica. Dybhavs acro, lps, sifties og masser af hajer.
Sharm el sheik Egypten. Alle slags, dog sps domineret.
Caribien er også meget fattig på SPS, så vidt jeg husker er der kun 3-4 arter Acropora som findes der.

Hvad er en "Sifties"??
R.Munk
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 314
Tilmeldt: ons 26. okt 2011 20:20
12
Postnummer: 8620 Kjellerup
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kjellerup

Re: Debatoplæg SPS/LPS

Indlæg af R.Munk »

Der skulle også stå softies. Blød koraller og skiver :-)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Debatoplæg SPS/LPS

Indlæg af Bingocaller »

Ok

Hvorfor er det så vi siger at LPS skal have lidt mere sovs i vandet end SPS?

Vandet er jo det samme - derfor er næringsinholdet det samme. Hvis LPS ville have lidt mere sovs i vandet - og SPS så rent som muligt - havde de så for naturens vej ikke valgt at vokse forskellige steder ?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: lør 20. mar 2010 17:12
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009

Re: Debatoplæg SPS/LPS

Indlæg af ordy »

Bingocaller skrev:Ok

Hvorfor er det så vi siger at LPS skal have lidt mere sovs i vandet end SPS?

Vandet er jo det samme - derfor er næringsinholdet det samme. Hvis LPS ville have lidt mere sovs i vandet - og SPS så rent som muligt - havde de så for naturens vej ikke valgt at vokse forskellige steder ?
Nu har jeg desværre aldrig dykket nogle af alle de fantastiske steder så ved ikke om hvordan korallerne er placeret i forhold til hinanden.

Men er det ikke lidt sådan at det er delt op i område alt efter hvad for koraller der befinder sig hvor?
Altså at der måske er et stort åbent stykker hvor der er massere bevægelse i vandt og derfor renere vand hvor der så står en mark af Spsér
hvor man måske mere ser koraller som Catalaphyllia i kløfter og grotter hvor vandet er mere næringsrigt og lyset også er lidt mindre skarpt..

Ret mig hvis jeg tager helt fejl men det er da en teori :P

Martin :)
Senest rettet af ordy søn 11. aug 2013 19:46, rettet i alt 1 gang.
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Debatoplæg SPS/LPS

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa, her er MINE erfaringer...
Har dykket en del. Mest i det indiske ocean. Specielt meget i et resevat ved Simlan Islands.... det er som Martin skriver. Et rev er jo en enormt sammensat og kompleks størrelse med den største bio-diversitet i verden pr. Kvm...... Alle på revet slås om pladsen. Yderst mod revkanten mod dybet findes flest sps, det samme i tidevandskanaler og andre steder med stort flow...... bag disse "fortropper" og også i mere lavt vand finder vi flere lps..... Jeg var på nogle dyk i et område der var blevet MEGET ramt af den store tsunami og der var der ved at komme godt med nyt liv igen..... de første til at indtage området her var også sps..... masser af "staghorns" når de så er vokset lidt store kommer der ind i mellem disse lps, svampe, anemoner osv...... med som Martin skriver så er sps = kolonisterne/stormtropperne der oftest står de mest strømfyldte (og udsatte ) steder på revet.... hvis værdierne er perfekte og med godt flow vil man også se at det er disse der har dn hurtigste vækst.

Vh Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Debatoplæg SPS/LPS

Indlæg af joekill »

På natdyk i Rødehavet ser man ofte at lps'erne er åbnet op og har deres polypper fremme. Hvis man kigger i lyskeglen fra dykkerlygten kan man se masser af småt plankton i vandet,
så det spiller nok en stor rolle at korallerne kan æde sig fede om natten.
I dagstimerne er lps korallerne helt lukket sammen og mængden af plankton i vandet virker også til at være minimal.
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Debatoplæg SPS/LPS

Indlæg af Bingocaller »

Men det siger jo ikke noget om nærings indholdet?

Det må jo være set samme - hvorfor er det så vi bilder os selv ind at LPS skal have lidt højere værdier end SPS
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: lør 20. mar 2010 17:12
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009

Re: Debatoplæg SPS/LPS

Indlæg af ordy »

Plankton er føde for korallerne og i naturen er der nærmest ubegrænsede adgang til dette..

Men i vores akvarier forholder det sig lidt anderledes
NO3 er også føde eller næring om man vil det for korallerne derfor vil korallerne havde godt af dette er til stede nogle i større mængder end andre.
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Debatoplæg SPS/LPS

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg tror at næringsindholdet vil variere alt efter hvordan forholdene er.
Er der læ og mindre flow, så vil næringsindholdet stige vil jeg mene.
Thomas (DSC) fortalte f. eks om nogle områder i Caribien, hvor Gorgonia er almindelige.
Her er der noget som kaldes Gorgonia gorges (tror jeg nok han kaldte det) hvor næringsrigt vand presses ind i smalle slugter/passager.
I disse kraftige strømme voksede Gorgoniaerne som træer i skoven. Der var masser af næring til dem og det blev væltet hen igennem dem og tætheden er sikkert enorm.
Jeg tror at korallerne (både LPS og SPS) vokser der hvor der er mulighed for det.

Vi har en helt anden situation i vores akvarier. Her har vi bragt koraller sammen som aldrig ville stå sammen i naturen.
Samtidig står de i så meget mindre plads, så det nok ikke er muligt at sammenligne helt.
Vi er altid tvunget til at lave kompromisser, da vi ikke har den mængder af vand at gøre godt med, som er tilstede i naturen.

Jeg har f. eks en lille stump S.calliendrum/guttatus, som er vokset ud fra undersiden af overløbskammen i min fragtank.
Jeg har ikke "sat" den der. Men den har åbenbart fundet, at det var en god plads at vokse på. Koraller vokser hvor de kan.

Erik
Senest rettet af crazy seahorse man 12. aug 2013 06:22, rettet i alt 1 gang.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Debatoplæg SPS/LPS

Indlæg af nbd »

Som flere er inde på, handler korallernes chancer for at trives på et voksested meget om hvordan det lokale mikroklima er. Nogle koraller trives i kraftig vandstrøm mens andre foretrækker mere roligt vand.

Der er få opløste næringssalte i vandet på revene, så argumentet om at LPS skal have mere nitrat end SPS holder ikke helt i naturen. Men som der bliver nævnt ovenfor, lever korallerne på revene af plankton og hvad de ellers kan gabe over, så næring får de. At nogle koraller så bare er mere tolerente overfor nitrat end andre er bare vores held ;-)
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Debatoplæg SPS/LPS

Indlæg af peder »

Der gælder jo helt andre spilleregler i vores små vandpytter end der gør i naturlige rev, de to ting kan overhovedet ikke sammenlignes.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Debatoplæg SPS/LPS

Indlæg af Bingocaller »

Men næringsværdi er da det samme om det er i vores tanke eller i havet? No3 er jo stadigt No3 uanset hvor vi er henne?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: lør 20. mar 2010 17:12
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009

Re: Debatoplæg SPS/LPS

Indlæg af ordy »

Ja Nitat er Nitrat lige meget hvor henne det befinder sig.

Men havet er så stor at man ikke bare kan sige nu tager vi et par ml vand op og måler hvad det indholder og så er det gældende for hele havet. Der kan være område hvor koncentrationen af det ene eller det andet er højere alt afhængig af hvor man befinder sig og

Og korallerne vil være dominerende efter hvor de trives bedst altså SPS på steder med høj lys, kraftig strøm og "næringsfattig" vand
ligeledes vil man se flere LPS og blødkoraller på område hvor næringen er højere og lyset måske er knap så gennemtrængende ? :)

Martin
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Debatoplæg SPS/LPS

Indlæg af Bingocaller »

Men det giver jo ingen mening nrå de vokser side om side?

Poul har feks lige posted det her billed der glimrende viser det (Håber det er ok jeg lige låner billedet Poul)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Debatoplæg SPS/LPS

Indlæg af Bingocaller »

Så husker vi lige billedet
Vedhæftede filer
ses %282%29 %28Medium%29.jpg
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: lør 20. mar 2010 17:12
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009

Re: Debatoplæg SPS/LPS

Indlæg af ordy »

De kan godt vokse side om side ja

Meen der vil være område hvor betingelserne er "bedst" for bestemte arter og der vil de selvfølgelige være mest dominerende.
Dermed ikke sagt at koraller der ikke trives lige så godt som disse ikke kan leve der de er bare mindre dominerende, hvor det andre steder vil være lige omvendt fordi betingelserne er nogle andre.

Som det også bliver nævnt ovenfor ser vi det i vores akvarier, folk holder jo koraller med forskellige krav og tit må vi gå lidt på kompromis for det kan lade sig gøre og jeg syntes enlig det er utroligt hvad der kan lade sig gøre med den smule vand vi har til rådighed.

Havet er en helt anden størrelse og selv om et område er præget af Acroer betyder det ikke at man ikke kan se Lps koraller.
Det kan jo være at dette sted har gode forhold for spsér men stadig er ok forhold for de fleste lpsér ?
Senest rettet af ordy man 12. aug 2013 10:45, rettet i alt 1 gang.
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Debatoplæg SPS/LPS

Indlæg af Hougaard »

I denne sammenhæng er det nok vigtigt at huske at vores definition af "LPS" og "SPS" er noget vi har opfundet, og ikke noget der har nogen sammenhæng med hvad der sker ude i virkeligheden.

Mange af de "LPS'er" vi leger med lever faktisk ikke på revet men oftes i den tilhørende søgræslagune.

Jeg kender desværre ikke nogen som har gennemført det endegyldigt - altså at lave en biotop der afspejler et bestemt rev - Alt hvad jeg har set (incl. mit eget) er et sammenfald af ting jeg syntes er pæne og som ikke decideret slår hinanden ihjel :)
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Debatoplæg SPS/LPS

Indlæg af charlie saltvand »

Hougaard skrev:I denne sammenhæng er det nok vigtigt at huske at vores definition af "LPS" og "SPS" er noget vi har opfundet, og ikke noget der har nogen sammenhæng med hvad der sker ude i virkeligheden.

Mange af de "LPS'er" vi leger med lever faktisk ikke på revet men oftes i den tilhørende søgræslagune.

Jeg kender desværre ikke nogen som har gennemført det endegyldigt - altså at lave en biotop der afspejler et bestemt rev - Alt hvad jeg har set (incl. mit eget) er et sammenfald af ting jeg syntes er pæne og som ikke decideret slår hinanden ihjel :)

+ 3 :y
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Debatoplæg SPS/LPS

Indlæg af apfolmer »

Så vil jeg da lige være med .

vi har været i Egypten mange gane efterhånden, og har hver gang ved Sharm, set både blødkoraller og SPS samme steder, op af hinanden.

Der er dog MANGE døde SPS, men enkelte fine også.

Fandt lige et par billeder, hvor man kan se både SPS / Soft , samt denne lille klovn, i sin Bubbletip anemone, kun 3-4 meter fra badebroen, helt inde på 20-40 cm vand :biggrin:

003bubTip.jpg
002.jpg
001.jpg
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Debatoplæg SPS/LPS

Indlæg af MarkBruhn »

Da jeg var i Egypten så jeg sps og lps side om side. Dog mest sps domineret men alligevel et godt mix.
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Debatoplæg SPS/LPS

Indlæg af Hougaard »

Her er også nogle billeder fra Egypten

http://www.flickr.com/photos/96073664@N ... 569690128/" onclick="window.open(this.href);return false;

De er alle taget via snorkling med et GoPro Hero3 kamera monteret på en lang pind :)
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Debatoplæg SPS/LPS

Indlæg af Marco R »

Hougaard skrev:Her er også nogle billeder fra Egypten

http://www.flickr.com/photos/96073664@N ... 569690128/" onclick="window.open(this.href);return false;

De er alle taget via snorkling med et GoPro Hero3 kamera monteret på en lang pind :)
Dahm Erik det er godt nok smukke billeder i en SUPER kvalitet :GO
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Debatoplæg SPS/LPS

Indlæg af Thue »

Altså jeg er hverken biolog, dykker eller kaptajn i en ubåd, men vi kan vel heller ikke bare helt dele det op i sps og lps. Det er jo kun en fælles betegnelse og ikke dybde gående. Tror da bestemt en del lps som feks favia osv står side om side med sps. Hvor imod de mere oppustede som traci og elegance koral er i laguna og søgræs områderne hvor vandet er mere stille stående og mere nærings fyldt.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Debatoplæg SPS/LPS

Indlæg af charlie saltvand »

Denne tråd fortjener et gensyn. Spændende debat, tråden er ved at være 10 år gammel.

Se ISÆR Erik Hougaards FANTASTISKE FOTOS FRA EN TUR TIL RØDEHAVET. Smukke billeder!
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"