"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Vand

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
JonasJ
Reactions:

Vand

Indlæg af JonasJ »

Når jeg læser om RO, så virker det lidt, som at kurere en vorte på hånden, ved at brænde hånden af.
Virker det? Utvivlsomt. Har man fået andre problemer end vorten? Oh ja.

Det er lidt svært at finde ud af, hvad der egentlig er i drikkevandet. Vi har Novafos i dette område.

Så hvad er Jeres erfaringer ved at køre med drikkevand uden RO i akvariet?
Er det primært alger, der er problemer? Kan et algerefigium ikke løse det?
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Vand

Indlæg af charlie saltvand »

Hep.

Jeg vil tro det mest er silikat og metaller der er problemet, dertil nærring (=alger) som du skriver. Der er nogle herinde der kører med hanevand. Du skal trække oplysningerne fra din vandforsynings hjemmeside.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
JonasJ
Reactions:

Re: Vand

Indlæg af JonasJ »

Vandværket ringer til mig.. Nok i næste uge, da hende der sidder med den viden er på kursus. Der står lidt her:
https://novafos.dk/drikkevand/analyser-drikkevandet

Jeg vil helst undgå tilsætning af kemikalier og RO.
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Vand

Indlæg af madsjeppe01 »

Jeg bruger ikke RO vand og kommer aldrig til det. Min eneste udfordring i starten var silikat som giver brune alger. Det blev løst med fosfatfjerner.

Jeg har kun refugium og rollerfilter. Lyset er tændt 10 timer om dagen.

Nu efter snart et år er der ingen alger, og alt står fint. En anden ulempe er afhængig af område i landet, en utrolig høj kh værdi kontra det vi vil have i akvariet. Jeg har løst problemer med flere koraller.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 984
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Vand

Indlæg af Seniorreefer »

madsjeppe01 skrev: man 20. mar 2023 10:05 Jeg bruger ikke RO vand og kommer aldrig til det. Min eneste udfordring i starten var silikat som giver brune alger. Det blev løst med fosfatfjerner.

Jeg har kun refugium og rollerfilter. Lyset er tændt 10 timer om dagen.

Nu efter snart et år er der ingen alger, og alt står fint. En anden ulempe er afhængig af område i landet, en utrolig høj kh værdi kontra det vi vil have i akvariet. Jeg har løst problemer med flere koraller.
Det overrasker mig faktisk, men har ikke turde gøre det. Nu ved jeg ikke hvilke typer af koraller du har, men med hensyn til stoffer fra dine galvanisere jernrør, kobber rør og andre muligheder for stoffer som ikke er testet fra dit vandværk, men i transportvejen til din hane og kommer direkte i det akvarie.
Mit vandværksvand her i Viborg er i topklasse, men endnu engang har ikke turde gøre det.

Har du lidt billeder af det akvarie ❤️ , kunne godt tænke mig at se dit flotte resultat med kun hanevand
Senest rettet af Seniorreefer man 20. mar 2023 10:17, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Vand

Indlæg af Stefan »

RO er da netop modsat af at tilsætte kemikalier. Forstår ikke din analogi med hånden og vorten.

Først og fremmest bliver det langt sværere at opnå korrekte værdier, hvis du starter et akvarie op på hanevand. Det salt man køber er beregnet til at blive blandet op med RO. Dvs. at du allerede fra begyndelsen får en skævvridning.

Andet problem er, at du hele tiden tilsætter nyt hanevand for at erstatte det fordampede fra akvariet. Det der fordamper fra akvariet er kun det rene vand, altså ikke alle salte, næring osv., som så løbende bliver akkummuleret i akvariet.

Bevares det kan sikkert godt fungere, men kræver hyppigere vandskift for at holde det hele i skak. Jeg er mere til den vinkel der hedder færre vandskift og styr på, hvad der kommer i akvariet.

Vandet i de forskellige boringer ændrer sig også over tid, så det kan måske godt fungere i ½ år for så pludselig at skabe problemer.

Det var i hvert fald ikke et sted, jeg ville spare!
JonasJ
Reactions:

Re: Vand

Indlæg af JonasJ »

RO er at fjerne alt. Derfor analogien med at fjerne hele hånden fremfor kun vorten.

Derefter begynder man at tilsætte dit og dat kemi. For mig svarer det til den måde, vi dyrker vores landbrug på.
Masser af pesticider, væksthormoner og medicin. Det virker.. Men det er ikke særlig organisk på den lange bane.

Det handler ikke om at ville spare, selvom jeg også tror det er billigere i længden. Det handler mere om principper og en tro på, at vi ikke ved nok om kemi og naturen til at lege med det på den måde.
Det er naturen meget bedre til end os.

Når man først går kemikervejen, så er man nødt til at køre den til ende.

Så jeg er meget nysgerrig efter hvilke resultater madsjeppe og andre der kører uden RO har.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2052
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Vand

Indlæg af Stefan »

Her er et eksempel på et successfuldt akvarie på hanevand, hvor jeg er sikker på, at Niels gerne svarer på spørgsmål også:
https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=95982

Som du kan se, er det også et religionsspørgsmål, men bestemt også afhængigt af, hvad det lokale vandværk leverer.
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Vand

Indlæg af Holst »

Hej Jonas,
Jeg kan godt se hvad du mener, men at fjerne alle de "ukendte" fra vandet er ikke det samme som at fjerne en hel hånd. Det vil være det samme som at hælde det hele i vasken også starte forfra :P

Men jeg syns man skal køre sit akvarie efter eget temperement. Er man mest til ikke at bruge et RO anlæg, så syns jeg man skal forsøge sig med det. Er man mest til RO vand, så skal man forsøge sig med det.
Der er med garanti maaaange fine akvarier derude der ikke kører RO vand, og det gjorde man nok heller ikke for 20 år siden. Jeg syns du skal forsøge dig, og oplever du mange udfordringer med det, så syns jeg du skal dele dine erfaringer osv. herinde så andre kan lære af dem. Og lykkes det uden nogle problemer så skal de selvfølgelig også deles.
Men som Stefan siger, så er saltene som blandes altid beregnet til RO vand, så måske du skal være lidt mere OBS på dine ICP tests osv.

Go fornøjelse ! :)
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Vand

Indlæg af Carsten »

Selvom jeg ikke længere har et akvarie, så har jeg været med i hobbyen siden midten af 70'erne - 76 for at være helt præcis. De første mange år, var det slet ikke muligt at holde koraller, og det af flere årsager, lys og vand som de vigtigste.
99% af alle saltvandsakvarier var et algehelvede, fordi vi ikke havde anden mulighed en enten at købe ud på Tuborg og betale for deminieraliseret vand eller bruge vandhane vand. Langt de fleste havde store problemer med algerne da vi jo nok skiftede vand, men koncentrationen af næring i vandet bare blev højere og højere - noget som vi senere har fundet ud af, men dengang havde vi ikke mulighed for at teste som man kan idag. Hvorfor er det så vigtigt at bruge det samme udgangspunkt, som osmosevand giver. Fordi som andre skriver vandet i hanen kan skifte, måske ikke fra den ene dag til den næste men over tid. Du skal også være opmærksom på at det vandværket måler på, er de ting som har betydning for vores helbred. Men noget som Silicat måles der ikke for. Og der kan være utroligt meget i det selvom andre værdier er lave. Silicat er lig med algevækst.
Der er nogle få som har held med at bruge postevand, men det er bestemt ikke noget jeg vil anbefale en nybegynder at gøre. Risikoen for fiasko er for stor Vil også mene at opstarts prisen for et akvarie i en fornuftig størrelse er så høj, at et osmoseanlæg, ikke betyder noget.
Som du kan læse mener de fleste af os at osmosevand er vejen frem. Sidder du det overhørligt, så kan du ikke bagefter sige at du ikkevar advaret. Ser du bor i Smørum, har du besøgt Thomas Friis? Han vil helt sikkert kunne vejlede dig, og han har vel samme vand i hanen somdu har
JonasJ
Reactions:

Re: Vand

Indlæg af JonasJ »

Jeg kan godt læse mig frem til, at de fleste anbefaler RO. Det virker på mig lidt som et levn fra fortiden, hvor vandværkerne brugte en masse kemi eller det enkelte hus kørte med vand, fra en enkelt boring. Nu bliver postevand kun iltet og filtreret i sand og det er mange boringer, som køres sammen, så den kvalitet man får er temmelig ensartet.

Når jeg kigger på udenlandske sider og SF, så kører de fleste med RO, men når der er afstemninger på udenlandske sider om, hvor folk oplever problemer, så er det nogenlunde lige fordelt på dem der kører med og uden RO.

WHO anbefaler absolut ikke at drikke RO-vand af sundhedsmæssige årsager. Jeg synes faktisk det en god analogi med at skulle fjerne en vorte på hånden, og man så fjerner hånden. Man fjerner det man ønsker + en masse andet. Det man ønsker, men har fjernet, er man så nødt til at tilsætte.

Jeg er med på, at alger er et problem med postevand. Med mindre man kører med et algerefigium, hvilket så er nødvendigt. Kemi er også en mulighed.
At vandet også påvirkes i rør undervejs, køber jeg også. Det har jeg ikke lige løsningen på.
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Vand

Indlæg af madsjeppe01 »

Seniorreefer skrev: man 20. mar 2023 10:15
madsjeppe01 skrev: man 20. mar 2023 10:05 Jeg bruger ikke RO vand og kommer aldrig til det. Min eneste udfordring i starten var silikat som giver brune alger. Det blev løst med fosfatfjerner.

Jeg har kun refugium og rollerfilter. Lyset er tændt 10 timer om dagen.

Nu efter snart et år er der ingen alger, og alt står fint. En anden ulempe er afhængig af område i landet, en utrolig høj kh værdi kontra det vi vil have i akvariet. Jeg har løst problemer med flere koraller.
Det overrasker mig faktisk, men har ikke turde gøre det. Nu ved jeg ikke hvilke typer af koraller du har, men med hensyn til stoffer fra dine galvanisere jernrør, kobber rør og andre muligheder for stoffer som ikke er testet fra dit vandværk, men i transportvejen til din hane og kommer direkte i det akvarie.
Mit vandværksvand her i Viborg er i topklasse, men endnu engang har ikke turde gøre det.

Har du lidt billeder af det akvarie ❤️ , kunne godt tænke mig at se dit flotte resultat med kun hanevand
Jeg har primært bløde og lps lige pt. Jeg fylder snart flere koraller i og det bliver primært lette sps til det bagerste stykke ind mod baggrunden.
Jeg er ikke så bange for microværdierne. Jeg er dårlig til at skifte vand, så det sker kun hver 3-4 måned hvis jeg alligevel skal fjerne snavs i sumpen. Til vandskift bruger jeg dog regnvand fra et nylagt tag som bliver samlet i en 1000 liter regnvandstønde. kh på regnvand er en del lavere end mit hanevand, så derfor passer det perfekt når jeg blander salt i. Ja det er en utraditionel måde at holde saltvand på, men det virker for mig - og nej, planen er ikke et helt sps rev, for det kommer aldrig til at gå med den metode jeg bruger :-)

Det eneste jeg faktisk fast gør, er at skrabe bagglasset rent hver søndag, og ellers tjekker jeg kh og ph ved mellemrum. PH er 8,3 om morgenen, og efter en time med lampen tændt er den mellem 8,4-8,5 med en gennemsnitlig elektronisk ph måler. jeg er fint tilfreds :f2: :f2:
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: Vand

Indlæg af S1m0n »

Jeg bruger en RO anlæg som er monteret under vasken på badeværelset. Når jeg mangler vand trækker jeg en lang slange til akvariet eller den beholder som nu skal fyldes og blandes med salt. Dejlig nemt.
Jeg ser sådan på det at når jeg køre med RO anlæg, så er vandet nulstillet, så blander jeg mit foretrukne salt i vandet og dermed ved jeg præcist hvad som er i vandet. Jeg skal ikke være nervøs for at vandet inholdet alverdens ting og sager som jeg ikke ønsker i mit akvarie.

Uden RO anlægget ville det MÅSKE gå godt i en lang periode, eller måske altid. Men den dag det hele så begynder at vælte og alger vælter frem, så har jeg ingen mulighed for at vide om det er pga vandet fra vandhanen eller noget andet.
Jeg tør simpelthen ikke tage chancen når jeg gerne vil holde sps koraller med flotte farver.

Iøvrigt tilsætter jeg intet i mit akvarie ud over en vodka/eddike blanding (Redsea NoPox)
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1471
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Vand

Indlæg af Jerslev »

Hvorledes med PFAS? Tager osmose også dette?
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
JonasJ
Reactions:

Re: Vand

Indlæg af JonasJ »

Ja. RO tager alt, hvad vi kan måle:

https://videnskab.dk/krop-sundhed/boer- ... jerne-pfas

Der er ingen mineraler i det og faktisk suger det mineralerne ud af ens krop, hvis man drikker det. Så det skal man ikke :)

Vi har glimrende vand i Danmark, hvis ellers landbruget og produktionen gider styre sig lidt.

For akvarier er det vist mest, at små forsyningsselskaber kan have varierende vandværdier og akvarier har brug for stabilitet. Derfor er det god latin med RO, fordi så er det altid de samme værdier.

Der må også være noget historisk i anbefalingerne om at bruge RO fra dengang hvor vandforsyningsselskaberne brugte kemikalier, hvilket de ikke gør mere. Så jeg er ikke sikker på, at hvad der var god latin tidligere stadigvæk holder.

Sådan tolker jeg det i hvert fald...
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Vand

Indlæg af madsjeppe01 »

Tænker ikke at landbruget skal have alt skylden. De har trods alt flere krævende krav til deres brug, end fx store virksomheder har ift. udledning i havene og ved større søer/åer.
Se bare på opdræt af fisk i havene, eller på landjord. Det sviner en del mere end man lige går og regner med😉
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Vand

Indlæg af Mikas »

Det er som om du ikke forstår eller ikke vil forstå hvad der bliver skrevet . Man bruger ro vand for at have 0 vand. Når du blander salt i så har det de værdier som vi ønsker os i et akvarie.
Hvis du bruger hane vand og du som jeg har hårdt vand. Måske 12 kh og så fylder salt i med en kh på 9 så er vi pludselig på 21kh.
Det ønsker ingen der holder flotte speciel koraller.
Som Carsten skriver. Er man nybegynder og skal i gang vil anbefalingen være ro vand. Da man så har lidt styr på hvad man putter i.
Der er nogle der har held med hane vand. Der er også nogle der ikke har.
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
JonasJ
Reactions:

Re: Vand

Indlæg af JonasJ »

Mikas - stop med din generalisering og postulering. Det er stråmand argumentation.

Hvis du har et problem med min argumentation, så må du fortælle mig, hvor du er uenig.

Men du kunne gøre mig den tjeneste lige at læse, hvad jeg skriver, så jeg ikke spilder min tid.
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Vand

Indlæg af Mikas »

Jeg læser hvad du skriver og der af mit svar .
Nu fandt jeg lige test fra mit eget vandværk.
Grænse værdien for fx nitrat i drikkevand er 50. Det ønsker man heller ikke.
Mit vandværk har mellem 17 og 21 i kh. det skal du tillægge når du så blander salt i.
Calcium er der 110. Så den vil også blive alt for høj.
Så kan du skrive nok så meget om kemikalier og vorter men det virker mest på mig at du bare ikke helt forstår hvad de forskellige ting betyder.

Ud over det så tænker jeg ikke du kan bruge en sammenligning med at amerikanere bruger hane vand og om du gør det i Danmark.
Bare i Danmark er der voldsom stor forskel på vand kvaliteten. Selv inden for samme kommune kan der være stor forskel .
Man kan finde sit vandværks seneste test online .

Dette er fx Gladsaxe kommune https://novafos.dk/files/media/document ... e_2021.pdf
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
JonasJ
Reactions:

Re: Vand

Indlæg af JonasJ »

Du kan ikke læse...
Men fornærme kan du. Uden at have læst..

Prøv at læse i starten, hvor jeg skriver, at jeg er i kontakt med mit vandværk og har en henvisning til mit vandværks værdier.

Hvis du ikke har noget at byde på ift. hvad det kræves, for at undgå RO, så find en anden tråd.
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Vand

Indlæg af Mikas »

Jeg har læst hvad du har skrevet og jeg ryster stadig på hovedet.
Du er i kontakt med dit vandværk men hende der står for det er på kursus.
Så længere nede har du lavet et link hvor man kan læse om hvad ? Har du selv prøvet at trykke på det link?

Jeg tænker snart du løber tør for folk der gider forsøge at hjælpe dig, det ka du jo tænke lidt over.
Held og Lykke med det 👍🏼
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
JonasJ
Reactions:

Re: Vand

Indlæg af JonasJ »

Jeg foretrækker også at kommunikere med folk, der kan læse.

Hvis jeg skriver, at jeg gerne vil have hjælp til et akvarium uden RO og jeg så skal bruge min tid på 827 tosser, der kun vil tale om, at jeg skal bruge RO, så får jeg længere løg end min alder berettiger til.

Når det fremmeste argument er, at sådan har man altid gjort og nye skal lytte og ikke tænke, så ryster jeg på hovedet og tænker, at så ubemidlede kan ingen være. Men der tog jeg tydeligvis fejl!
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Vand

Indlæg af Engelquist »

Vi skal respektere og give plads til forskellige synspunkter og meninger her i forummet😊

Så: hold en pæn tone, tak!
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Vand

Indlæg af Holst »

Tosser og tosser..

Men for at ridse op, så har du fået svar på dit spørgsmål..
“Er det primært alger, der er problemer?”
Men det er nok som de 827 tosser skriver..
-udfordringer med balancen når du blander salt der er beregnet til RO vand.
-udfordringer med forhøjet CA
-udfordringer med forhøjet kH
-Udfordringer med silikat
-cobber og andre ting..
Det var de erfaringer du fik med på vejen. Så kan du jo efterprøve det selv eller gå den mere sikre vej og anskaffe et RO anlæg..
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Vand

Indlæg af Anders månsson »

jeg har kørt med hanevand fra mit lokale vandværk i odense og i 2013 var vandet omkring 13-15 og det var acceptabelt dengang . I løbet af årerne har KH så sneget op og er nu omkring 19. Så nu har jeg købt et osmose anlæg....

Hvis du kun skal have blødkoraller osv så tænker jeg ikke det er noget problem... men min erfarring er at hvis man først starter med koraller, så vil man også gerne have nogen af dem med farve som SPS og LPS har i sig!
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Vand

Indlæg af nielsk »

Det er jo næsten som i de gode gamle SF dage med ophidsede debatter og mudderkastning. Fantastisk, det er længe siden vi har haft sådan en tråd.
Flere af dem - vi skal holde liv i Forum.
Kan vi ikke få Tykki på banen med et par svedige indlæg også
SPS : Stability provides succes
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Vand

Indlæg af Tykki »

Ha! Jeg har drukket kaffe med trådstarter! Det tager ligesom lidt broden af hvepsen ikk!!!!!
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Vand

Indlæg af Holst »

Skal jo heller ikk diskutere/skændes bare for at ha det sjov :)

Men jeg håber Jonas har fået lidt input der kan bruges.. også er jeg da spændt på at se om det bliver med eller uden RO anlæg :)
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"