"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Så er jeg i gang

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
Pavon
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 10. jan 2023 09:51
1
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2022

Så er jeg i gang

Indlæg af Pavon »

Hej
Så fik jeg endelig brug for min saltbøsse :K Akvariet er på 123 liter, som er det jeg kan få plads til, som det ses på billedet. Et simpelt og forholdsvis nemt setup, som jeg kan overskue. Scapet er ikke fyldestgørende, da det mest handlede om at få det under vand. Nu er det så bare at lade tålmodigheden komme på prøve, men heldigvis har jeg jo alle de saltløse at rode med i mellemtiden (Flere i kælderen)
Happy reefing
Vedhæftede filer
20230124_125804.jpg
123 L Fluval flex, Fluval sea marine 3.0 led 32w, ingen skummer, ingen sump, ingen dose... Mon det går godt ;)
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Så er jeg i gang

Indlæg af ViggoN »

Fedt hvad er fremtidsplanen og kvad er det for et akvarie?
Pavon
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 10. jan 2023 09:51
1
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2022

Re: Så er jeg i gang

Indlæg af Pavon »

Det er et Fluval flex 123 l. :)
Jeg er ikke kommet så langt med planerne, men klart det nemme til at starte med. Lige nu står det jo bare, mens jeg bruger madbudgettet på diverse test, osmose anlæg m.m. og så læser jeg + ser youtube om saltvand, i stedet for at spise :D :D
123 L Fluval flex, Fluval sea marine 3.0 led 32w, ingen skummer, ingen sump, ingen dose... Mon det går godt ;)
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Så er jeg i gang

Indlæg af Holst »

Ku være et fedt akvarie hvis det fyldes med anemoner og klovnefisk :D
Hva har du i dine ferskvandsakvarier ?
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Pavon
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 10. jan 2023 09:51
1
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2022

Re: Så er jeg i gang

Indlæg af Pavon »

Jeg skal da helt klart have en klovnefisk, men anemone ved jeg ikke om jeg kan have, men det må tiden vise :)
Jeg har kampfisk, rejer, forskellige snegle, dværgkrebs, dværg rasbora + guppyer og grønplettet kuglefisk i kælderen :D
123 L Fluval flex, Fluval sea marine 3.0 led 32w, ingen skummer, ingen sump, ingen dose... Mon det går godt ;)
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Så er jeg i gang

Indlæg af Tykki »

Fedt hobbyrum! Du kan sagtens have anemone i det akvarie ! De er nemmere at kontrollere på mindre plads, dvs når den deler sig kan du nemt fjerne dens børn hvis de er uønsket!
Pavon
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 10. jan 2023 09:51
1
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2022

Re: Så er jeg i gang

Indlæg af Pavon »

Tykki skrev: man 30. jan 2023 18:54 Fedt hobbyrum! Du kan sagtens have anemone i det akvarie ! De er nemmere at kontrollere på mindre plads, dvs når den deler sig kan du nemt fjerne dens børn hvis de er uønsket!
Ja jeg er heldig med sådan et "hak" i stuen :happy:
Når jeg en gang når så langt, vil jeg da overveje en anemone også, jeg har bare læst at de er lidt krævende og ikke så tolerante over for bommerter. Min første opdagede jeg i dag, da jeg lige ville rykke på en sten og syntes vandet var lige rimelig varmt. Termometeret viste da også 31 grader :D Nå ja, så måtte jeg jo bare justere varmelegemet og det viste sig så at jeg havde set forkert og sat det på 32 grader... :K
123 L Fluval flex, Fluval sea marine 3.0 led 32w, ingen skummer, ingen sump, ingen dose... Mon det går godt ;)
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Så er jeg i gang

Indlæg af nbd »

Pavon skrev: søn 29. jan 2023 22:34Jeg har kampfisk, rejer, forskellige snegle, dværgkrebs, dværg rasbora + guppyer og grønplettet kuglefisk i kælderen :D
Som dreng læste jeg om hvor galsindede kampfisk er, at hanner kæmper til den ene dør. Efter jeg blev uddannet biolog har jeg været ret skeptisk overfor min barnelærdom fordi det er ikke hensigtsmæssigt i dyreverdenen at hanner kæmper til døden. Normal adfærd er at trække sig. For et par år siden ville jeg teste barnelærdommen om kampfiskenes aggressivitet. Jeg satte to hanner i vores 1.100 L planteakvarium og ventede spændt på kampen. Der skete meget lidt. De to hanner truede hinanden og bed i hinandens finner, men efter få minutter trak den ene sig. Efter første kamp ignorerede de hinanden, og truede kun lidt når de kom helt tæt på hinanden. Men der opstod aldrig kamp siden. Lidt øv fordi jeg havde håbet at de ville stå med udspilede finner en del af dagen. Der er meget mere territorialkamp mellem malawicichlider!
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Så er jeg i gang

Indlæg af MortenL »

nbd skrev: tirs 31. jan 2023 09:31
Pavon skrev: søn 29. jan 2023 22:34Jeg har kampfisk, rejer, forskellige snegle, dværgkrebs, dværg rasbora + guppyer og grønplettet kuglefisk i kælderen :D
Som dreng læste jeg om hvor galsindede kampfisk er, at hanner kæmper til den ene dør. Efter jeg blev uddannet biolog har jeg været ret skeptisk overfor min barnelærdom fordi det er ikke hensigtsmæssigt i dyreverdenen at hanner kæmper til døden. Normal adfærd er at trække sig. For et par år siden ville jeg teste barnelærdommen om kampfiskenes aggressivitet. Jeg satte to hanner i vores 1.100 L planteakvarium og ventede spændt på kampen. Der skete meget lidt. De to hanner truede hinanden og bed i hinandens finner, men efter få minutter trak den ene sig. Efter første kamp ignorerede de hinanden, og truede kun lidt når de kom helt tæt på hinanden. Men der opstod aldrig kamp siden. Lidt øv fordi jeg havde håbet at de ville stå med udspilede finner en del af dagen. Der er meget mere territorialkamp mellem malawicichlider!
Det er da bare at smide to par klovnefisk ned i samme balje, ikke at de slår hinanden ihjel, men jeg har to par, som kæmpede mod hianden det første års tid.

/Morten
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Pavon
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 10. jan 2023 09:51
1
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2022

Re: Så er jeg i gang

Indlæg af Pavon »

Lille update :)

I går aftes sad jeg og lurede på den ene levende sten, jeg har købt hos en forhandler og glædede mig over at der da var liv på den... En "sød" lille anemone lignende tingest. Ind og Google den = Glasrose/Aiptasia :D Da jeg kiggede nærmere efter, var der jo ikke bare én, men mange. Stenen var heldigvis nem at tage op og så håber jeg uhyret ikke har nået at sprede sig til de andre sten.
Jeg ved jo godt at der er stor chance/risiko for at få hitchhiker med på levende sten, men havde alligevel ikke regnet med den slags fra en forhandler, men så ved jeg det :D
Bortset fra det, så går det fint, der er begyndt at komme lidt diatomer, så lidt liv er der da :)
123 L Fluval flex, Fluval sea marine 3.0 led 32w, ingen skummer, ingen sump, ingen dose... Mon det går godt ;)
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Så er jeg i gang

Indlæg af Engelquist »

Glasroser er der (næsten) ingen der går helt fri af🙄
Det gælder om at fjerne dem man kan, evt med saltsyre eller Joe’s juice- nak dem med det samme du opdager en!
Få evt fat i en peppermint reje (wurdermanni). De er også gode til at holde dem i skakt.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Så er jeg i gang

Indlæg af crazy seahorse »

Glasroser og andre pest anemoner, formerer sig bla ved hjælp af sporer.
Så ud over som hitch hikere på LS og fragmentsten, så kan de også komme ind via vandet som du får koraller og fisk i. Om det er fra en forhandler eller en medakvarist er hip som hap, de skal nok finde vej. Heldigvis er der mange muligheder for at komme dem til livs. Fisk, rejer, eller diverse midler man kan sprøjte dem med.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Pavon
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 10. jan 2023 09:51
1
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2022

Re: Så er jeg i gang

Indlæg af Pavon »

Ja, jeg har fået læst en masse om dem og ved at de er svære at slippe uden om. Da ja så at der var så mange på den ene sten, var det nemmeste lige at fjerne den og så holder jeg øje om de dukker op på de andre sten. Hvis de gør, så tager jeg den derfra :) Det er rart at lære noget allerede her i opstartsfasen :P
123 L Fluval flex, Fluval sea marine 3.0 led 32w, ingen skummer, ingen sump, ingen dose... Mon det går godt ;)
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Så er jeg i gang

Indlæg af Tykki »

Hvordan skrider det frem?
Pavon
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 10. jan 2023 09:51
1
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2022

Re: Så er jeg i gang

Indlæg af Pavon »

Tykki skrev: søn 5. feb 2023 20:39 Hvordan skrider det frem?
Jamen alt går som der "står i bøgerne" at det skal. Eneste "problem" jeg har haft, er at jeg glemmer at toppe op med vand, men nu har jeg sat en tuschstreg, så jeg kan holde øje med hvor meget der fordamper :)

.. Og så er der jo det der med tålmodigheden, jeg vil så gerne putte lidt snegle e.l. i :D, men det er nok bedst bare at holde mig til min ene molly lidt endnu :P
123 L Fluval flex, Fluval sea marine 3.0 led 32w, ingen skummer, ingen sump, ingen dose... Mon det går godt ;)
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Så er jeg i gang

Indlæg af Tykki »

Køb fluks en osmolator !?den er ikke så kostbar! Evt put dækglas på baljen, det hjælper enormt
Pavon
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 10. jan 2023 09:51
1
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2022

Re: Så er jeg i gang

Indlæg af Pavon »

Tykki skrev: søn 5. feb 2023 21:33 Køb fluks en osmolator !?den er ikke så kostbar! Evt put dækglas på baljen, det hjælper enormt
Det må jeg kigge på, sådan en osmolator. Der er jo sådan set låg på, men der må fise noget ud alligevel, jeg har først sat stregen i dag, så tjekker i morgen hvor meget der er fordampet. Det er sikkert også røget en del, da der var 34 grader i 2 døgn :D
123 L Fluval flex, Fluval sea marine 3.0 led 32w, ingen skummer, ingen sump, ingen dose... Mon det går godt ;)
Pavon
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 10. jan 2023 09:51
1
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2022

Re: Så er jeg i gang

Indlæg af Pavon »

Det ser da meget kunstnerisk ud :D
Når nu jeg skal begynde at finde lidt snegle og sådan nogle smådyr, hvor kan det så anbefales at købe (Jylland)? Evt. online eller lige over grænsen til Tyskland.
Vedhæftede filer
20230208_131600.jpg
123 L Fluval flex, Fluval sea marine 3.0 led 32w, ingen skummer, ingen sump, ingen dose... Mon det går godt ;)
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Så er jeg i gang

Indlæg af Engelquist »

Pavon skrev: ons 8. feb 2023 13:35 Det ser da meget kunstnerisk ud :D
Når nu jeg skal begynde at finde lidt snegle og sådan nogle smådyr, hvor kan det så anbefales at købe (Jylland)? Evt. online eller lige over grænsen til Tyskland.
Tropeland i Skanderborg, som støtter forummet,
har lidt af hvert i akvarierne ☺️
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Pavon
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 10. jan 2023 09:51
1
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2022

Re: Så er jeg i gang

Indlæg af Pavon »

Engelquist skrev: ons 8. feb 2023 14:01
Pavon skrev: ons 8. feb 2023 13:35 Det ser da meget kunstnerisk ud :D
Når nu jeg skal begynde at finde lidt snegle og sådan nogle smådyr, hvor kan det så anbefales at købe (Jylland)? Evt. online eller lige over grænsen til Tyskland.
Tropeland i Skanderborg, som støtter forummet,
har lidt af hvert i akvarierne ☺️
Ja der var jeg i går og det var fint :GO + jeg var et andet sted, der var mindre fint.
123 L Fluval flex, Fluval sea marine 3.0 led 32w, ingen skummer, ingen sump, ingen dose... Mon det går godt ;)
Pavon
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 10. jan 2023 09:51
1
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2022

Re: Så er jeg i gang

Indlæg af Pavon »

Jeg synes det er vildt facinerende, som det ændrer sig på et døgn
230210.jpg
230211.jpg
123 L Fluval flex, Fluval sea marine 3.0 led 32w, ingen skummer, ingen sump, ingen dose... Mon det går godt ;)
Pavon
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 10. jan 2023 09:51
1
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2022

Re: Så er jeg i gang

Indlæg af Pavon »

Jeg undrede mig over disse "aftryk" i algerne på bagvæggen. Forklaring for at tydeliggøre billedet: Der er ikke noget der er lyserødt i virkeligheden altså :D Men der hvor de små "firkantede" aftryk er, er der ingen alger = spist. Jeg fandt så ud af at det er min Molly, der laver kyssemund :D :D
Vedhæftede filer
002.jpg
123 L Fluval flex, Fluval sea marine 3.0 led 32w, ingen skummer, ingen sump, ingen dose... Mon det går godt ;)
Pavon
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 10. jan 2023 09:51
1
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2022

Re: Så er jeg i gang

Indlæg af Pavon »

Nu er de "grimme" belægninger næsten helt væk :O Jeg kunne faktisk bedre lide det med belægningerne, det ser så bart ud nu :D :D
Vedhæftede filer
20230228_105116.jpg
123 L Fluval flex, Fluval sea marine 3.0 led 32w, ingen skummer, ingen sump, ingen dose... Mon det går godt ;)
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Så er jeg i gang

Indlæg af Tykki »

Det er en fin lille balje! Snart anemone tid?
Pavon
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 10. jan 2023 09:51
1
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2022

Re: Så er jeg i gang

Indlæg af Pavon »

Tykki skrev: tirs 28. feb 2023 11:27 Det er en fin lille balje! Snart anemone tid?
Det håber jeg da.. Jeg har en lille "skive anemone" i. Jeg ved ikke hvad den hedder :D
123 L Fluval flex, Fluval sea marine 3.0 led 32w, ingen skummer, ingen sump, ingen dose... Mon det går godt ;)
Brugeravatar
SanneP
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: ons 25. jan 2023 15:19
1
Postnummer: 4990 Sakskøbing
Saltvand siden?: 2022
Geografisk sted: Lolland

Re: Så er jeg i gang

Indlæg af SanneP »

Pavon skrev: søn 29. jan 2023 20:21 Det er et Fluval flex 123 l. :)
Jeg er ikke kommet så langt med planerne, men klart det nemme til at starte med. Lige nu står det jo bare, mens jeg bruger madbudgettet på diverse test, osmose anlæg m.m. og så læser jeg + ser youtube om saltvand, i stedet for at spise :D :D
Kender det kun alt for godt 🤣
Her har jeg set mere YouTube end fjernsyn, de viser alligevel kun død og ødelæggelser. Jeg fik også først saltvandsakvarie her i oktober 2022.
Akvarist siden 1998 - Nu med 4 ferskvandsakvarier, 4 Plante/reje Bowler.
jeg har desværre ikke saltvandsakvarium mere, men det kommer jo nok en dag for det var flot og spændende.
Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"