"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Et lille tip.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3803
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Et lille tip.

Indlæg af crazy seahorse »

Det er et lille tip til de heldige som har fået en Ecotech Versa 1 doseringspumpe.
Når I bestiller den, så få en eller flere replacement kit med på bestillingen. Man kan i praksis ikke selv skifte slangen i pumpen.
Slangen sidder med nogle rustfri stålklips og de er ikke nemme at løsne og kabelstrips kan ikke holde en ny slange fast, så den hopper af efter få omdrejninger.

Vær også obs på udløbsmængden, især hvis den kører ofte/meget. Slangen slides ret hurtigt. Min holdt i cirka 8 uger. Udløbet gik fra 200ml/min (reelt lidt mindre) til 131 ml/min på de 8 uger. Men den kører også 24/7
Det undrer mig, at de ikke anbefaler at man køber det kit med, når man køber pumpen. Jeg havde regnet med, at man selv kunne skifte slangen. Det kan jeg på min Dastaco pumpe og de slides lige så hurtigt. På ecotech skal man altså have det kit, hvis udløbet falder pga slidtage.

Pumperne er i øvrigt svære at få fingre i. De er i restordre hos stort set alle webshops.
Jeg har skrevet med Ecotech og de siger at det skyldes mangel på chips. De laver pumper hver dag, men slet ikke nok til at følge med efterspørgslen.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Et lille tip.

Indlæg af Capoth »

crazy seahorse skrev:Det er et lille tip til de heldige som har fået en Ecotech Versa 1 doseringspumpe.
Når I bestiller den, så få en eller flere replacement kit med på bestillingen. Man kan i praksis ikke selv skifte slangen i pumpen.
Slangen sidder med nogle rustfri stålklips og de er ikke nemme at løsne og kabelstrips kan ikke holde en ny slange fast, så den hopper af efter få omdrejninger.

Vær også obs på udløbsmængden, især hvis den kører ofte/meget. Slangen slides ret hurtigt. Min holdt i cirka 8 uger. Udløbet gik fra 200ml/min (reelt lidt mindre) til 131 ml/min på de 8 uger. Men den kører også 24/7
Det undrer mig, at de ikke anbefaler at man køber det kit med, når man køber pumpen. Jeg havde regnet med, at man selv kunne skifte slangen. Det kan jeg på min Dastaco pumpe og de slides lige så hurtigt. På ecotech skal man altså have det kit, hvis udløbet falder pga slidtage.

Pumperne er i øvrigt svære at få fingre i. De er i restordre hos stort set alle webshops.
Jeg har skrevet med Ecotech og de siger at det skyldes mangel på chips. De laver pumper hver dag, men slet ikke nok til at følge med efterspørgslen.
Et godt tip. Jeg har købt 15m af den originale slange, og skifter skam selv slangerne uden problem :T
Seniorreefer
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3803
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Et lille tip.

Indlæg af crazy seahorse »

Capoth skrev:
crazy seahorse skrev:Det er et lille tip til de heldige som har fået en Ecotech Versa 1 doseringspumpe.
Når I bestiller den, så få en eller flere replacement kit med på bestillingen. Man kan i praksis ikke selv skifte slangen i pumpen.
Slangen sidder med nogle rustfri stålklips og de er ikke nemme at løsne og kabelstrips kan ikke holde en ny slange fast, så den hopper af efter få omdrejninger.

Vær også obs på udløbsmængden, især hvis den kører ofte/meget. Slangen slides ret hurtigt. Min holdt i cirka 8 uger. Udløbet gik fra 200ml/min (reelt lidt mindre) til 131 ml/min på de 8 uger. Men den kører også 24/7
Det undrer mig, at de ikke anbefaler at man køber det kit med, når man køber pumpen. Jeg havde regnet med, at man selv kunne skifte slangen. Det kan jeg på min Dastaco pumpe og de slides lige så hurtigt. På ecotech skal man altså have det kit, hvis udløbet falder pga slidtage.

Pumperne er i øvrigt svære at få fingre i. De er i restordre hos stort set alle webshops.
Jeg har skrevet med Ecotech og de siger at det skyldes mangel på chips. De laver pumper hver dag, men slet ikke nok til at følge med efterspørgslen.
Et godt tip. Jeg har købt 15m af den originale slange, og skifter skam selv slangerne uden problem :T
@Capoth Interessant. Hvor har du købt det slange henne? Gerne et link.
Jeg er ved at købe silikoneslange til min Dastaco. Har fundet ud af, hvilken producent de er fra og de har lovet at hjælpe.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Et lille tip.

Indlæg af Capoth »

Denne her er den korrekte omkring 2000 for 15m

Skrev til et firma i København i medicinal industrien. Kan fåes i Frankrig af importøren af mærket i Europa.

Ellers kan du købe 145mm af mig, til hver versa for 50kr stykket og skifte selv
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg
Seniorreefer
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3803
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Et lille tip.

Indlæg af crazy seahorse »

@Capoth. Det var interessant og kan godt være at jeg vil tage imod dit tilbud.
Skal lige høre, hvordan sikrer du dem? Bruger du kabelstrips?

Hovsa, det ligner det PVC slange jeg købte selv. Men jeg tror det skal være silikoneslange. Er det du har silikoneslange?
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Et lille tip.

Indlæg af Capoth »

crazy seahorse skrev:@Capoth. Det var interessant og kan godt være at jeg vil tage imod dit tilbud.
Skal lige høre, hvordan sikrer du dem? Bruger du kabelstrips?

Hovsa, det ligner det PVC slange jeg købte selv. Men jeg tror det skal være silikoneslange. Er det du har silikoneslange?
Jeg genanvender de gamle klemmer. Den slange som anvendes er den som Ecotech bruger, så forventer det er den rigtige :rolleyes:

Her er omkring slangen
Tygon® E-1000 Peristaltic Pump Tubing

Flexible, Food & Beverage Dispensing Tubing
Soft and flexible, Tygon E-1000 peristaltic pump tubing delivers superior performance in a formulation that contains non-DEHP [Bis (2-ethylhexyl) phthalate] plasticizers. Tygon E-1000 is non-DEHP and has been tested rigorously to meet stringent standards for low temperature and corrosive chemical resistance.

An excellent solution to applications requiring complicated set-ups with sharp radius curves and multiple directional changes, TygonE-1000 tubing for food & beverage dispensing resists twisting and collapse, which are common problems when using other tubing products. Tygon E-1000 tubing stays flexible at temperatures as low as -67°F (-55°C).

The extremely low durometer (40) of Tygon E-1000 tubing provides minimal resistance to compression. This feature is ideal when using low-torque or batterydriven peristaltic pumps. Tygon E-1000 tubing provides an excellent alternative to silicone tubing where corrosive chemicals are used.
Seniorreefer
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Et lille tip.

Indlæg af Capoth »

Her er metoden som jeg anvender til at skifte dem med. Derudover skal der anvendes en smule fedt beregnet til pumpen som hedder molykote 111 compound, som følger med hvis du køber replacement slange original fra Ecotech til 200kr pr pumpe, som jeg personligt syntes er en pris helt hul i hovedet :hehe:

Dette fedt gør den ikke strækker slangen som du selv beskriver med kabelstrammer
Vedhæftede filer
C5B92FD4-D432-4E11-8910-42C7C1653977.jpeg
B335802E-84D1-496A-99CB-9E9CEFC76E66.jpeg
51B053FB-7FCE-4BFF-8FD7-1E905794D170.jpeg
586AE15F-40B0-426F-BA5E-77B409FF5F94.jpeg
8D95FB1D-1B67-409A-963D-2ED02F98C7FC.jpeg
Seniorreefer
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3803
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Et lille tip.

Indlæg af crazy seahorse »

Tak for billederne. Dem vil jeg lige nærstudere. Har desværre ikke de originale clips længere.
Tror du ikke at kabelstrips kan bruges?
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Et lille tip.

Indlæg af Capoth »

crazy seahorse skrev:Tak for billederne. Dem vil jeg lige nærstudere. Har desværre ikke de originale clips længere.
Tror du ikke at kabelstrips kan bruges?
Du kan helt sikker bruge kabelstrips, hvilket jeg vil gøre når jeg ikke kan spænde mine mere
Seniorreefer
Theil
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: man 11. mar 2013 17:33
11
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Kolding

Re: Et lille tip.

Indlæg af Theil »

Ligner almindelig slange klemmer, så måske disse?

https://www.carl-ras.dk/slangeklemmer-o ... YMQAvD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3803
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Et lille tip.

Indlæg af crazy seahorse »

Theil skrev:Ligner almindelig slange klemmer, så måske disse?

https://www.carl-ras.dk/slangeklemmer-o ... YMQAvD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;
Tak for link. De ser rigtige ud.
Mikas sendte mig også et link: https://dk.rs-online.com/web/p/spaendeb ... nd/0436386" onclick="window.open(this.href);return false;
De er så noget billigere, 5,50 stk.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Et lille tip.

Indlæg af bima »

Jeg har købt silicone slange ved Rs-Online.
De har en fra Saint Gobain
Og det er også det mærke,der sidder originalt på Dastaco pumpen.
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3803
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Et lille tip.

Indlæg af crazy seahorse »

bima skrev:Jeg har købt silicone slange ved Rs-Online.
De har en fra Saint Gobain
Og det er også det mærke,der sidder originalt på Dastaco pumpen.
Har du et link min ven?
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Et lille tip.

Indlæg af bima »

crazy seahorse skrev:
bima skrev:Jeg har købt silicone slange ved Rs-Online.
De har en fra Saint Gobain
Og det er også det mærke,der sidder originalt på Dastaco pumpen.
Har du et link min ven?
Det er denne som jeg kører med på min Dastaco
Kan se at det er en som Rs-Online selv får produceret.
Af hvem ved jeg ikke,men den har kørt upåklageligt.
https://dk.rs-online.com/web/p/slanger/6678422" onclick="window.open(this.href);return false;

Denne type er fra Saint Gobain.
Den samme som du får,når du bestiller en original.
Man kan vælge flere indv/udv dia
https://dk.rs-online.com/web/p/slanger/7621342" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"