"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvad tester i med?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 561
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Hvad tester i med?

Indlæg af ViggoN »

Hej alle, er godt med opstarten af min fine balje og kom til at tænke på, hvilke mærker tester i Kh, pH, cal, mag osv. med og hvorfor?

Pt tester jeg ikke andet end Kh og No3, bruger aquaforest til dem begge, dog efter at finde ud af AF kh er håbløs bøvlet at få er præcis svar ud af, mht farve skift har jeg erhvervet mig en Hanna dejlig nemt. Hvilke mærker synes i er gode til de forskellig ting?
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Hvad tester i med?

Indlæg af Holst »

Hanna No3 HR tester - Nemt
Hanna PO4 ULR tester - Nemt
Hanna Kh tester - Nemt
Red Sea Calcium PRO test - Præcis med 5ml test og ikke kun 2 ml.
Salifirt MG test - Nemt
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Hvad tester i med?

Indlæg af Capoth »

Samme som @holst

Hanna No3 HR tester - Nemt
Hanna PO4 ULR tester - Nemt
Hanna Kh tester til kontrol - Nemt, Alkatronic normalt hver 4 time
Hanna Calsium tester, når kun calsium skal vides, ellers Fauna Marin Calcium/Magnesium test - Præcis med 5ml test og tester begge parameter i samme test. - nemt og effektiv

Glemte Salifert potassium tester. Lidt besværlig, men pålidelig og begyndt med Aquaforest ICP test hver 3 måned
Seniorreefer
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 335
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvad tester i med?

Indlæg af sydsjælland »

Salifert No3 - nem og billig - men halv dårlig at aflæse ligesom alle andre har ik prøvet hanna
Hanna PO4 713 tester - Nemt præcis nok til mig
Hanna Kh tester - Nemt aldrig prøvet andet
Red Sea Calcium PRO test - Præcis og tydelig i farveskift, køb refil anden gang /halvpris
Red Sea Magnetiom PRO test - Præcis og tydelig i farveskift, køb refil anden gang /halvpris
Apex computer til ph og temp kontrol - gejl-fis og ballade
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 561
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Hvad tester i med?

Indlæg af ViggoN »

Kæft i gode og perfekte svar, er det kun @sydsjælland der måler PH?
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Hvad tester i med?

Indlæg af Capoth »

ViggoN skrev:Kæft i gode og perfekte svar, er det kun @sydsjælland der måler PH?
Tror jeg ikke, men min APEX gør det og jeg har også et par Hanna tester til det.
Salt og temp , samt redox måles også af APEX
Seniorreefer
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvad tester i med?

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg bruger Salifert til Kh, Ca og Mg. De måler fint nok og skulle der være en lille unøjagtighed, så er det ok. Ati icp test viser, at de rammer rimelig tæt på.
No3 er Red sea Pro. Den synes jeg er nem og om den er 1 eller 1,25 betyder ikke så meget. Det er i det leje jeg tilstræber at ligge.
Po4 er Hanna Phospherus tester. Den er mere præcis i det helt lave leje, end den til Po4. Det er meget små værdier og fejlvisningen på Po4 testen er ofte større end den værdi jeg måler for. Har brugt den i en del år nu. Også her viser en kontrol med Ati icp test, at den måler ret præcist.
Ph måles på min Proflux. Her skal proben kalibreres i et væk, hvis man skal have en præcis måling. Her nøjes jeg med at kigge efter tendensen og det er fint nok for mig.
Jeg har også Ph målere fra Hanna, flere forskellige. Jeg synes at de er ultrasvære at måle med og skal også kalibreres tit.
Jeg synes, at jo mere professionelt grej man benytter, jo vanskeligere er det at arbejde med. Jeg gider simpelthen ikke at bøvle med det, for jo sværere det er, jo mindre stoler jeg på det.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Hvad tester i med?

Indlæg af Mortenbruun »

Jeg får lavet en ICP test hver 2. - 3. måned.
Manuelle målinger:
KH med salifert (næsten dagligt da der er vækst og dermed øget forbrug)
P (PO4) med Hanna Phospherus ULR (men ikke ret tit)
PH med en elektronisk måler (måske en gang om måneden)
Salinitet med Hydrometer fra ARKA (før vandskift)
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 561
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Hvad tester i med?

Indlæg af ViggoN »

@mortenbruun hvad dosere du så med core7?

Hvad ligger jeres PH så på? Så bare på brstv at højere pH giver øget vækst, så jeg vil prøve at gå efter Kh på 9 og PH på samme, mener jeg de siger
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Hvad tester i med?

Indlæg af Holst »

Glemte pH sensoren- Her bruger jeg en Greisinger GP 1501 pH
Og ligger mellem 9,2 og 9-5 med min Co² scrubber
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvad tester i med?

Indlæg af crazy seahorse »

ViggoN skrev:@mortenbruun hvad dosere du så med core7?

Hvad ligger jeres PH så på? Så bare på brstv at højere pH giver øget vækst, så jeg vil prøve at gå efter Kh på 9 og PH på samme, mener jeg de siger
Det er korrekt at korallerne vokser hurtigere og - min hypotese/tolkning bliver stærkere i skeletstrukturen ved en højere Ph.
Nu kører jeg med kalkreaktor. Af hensyn til Ph ledes alt udgangsvand fra reaktoren ned i en Cartridge (sådan en fra vores RO anlæg) og der tilsættes atmosfærisk luft til vandet.
Det hæver Ph en del. Man kan se at der lynhurtigt dannes kalk nede i den beholder. Det sker på dage. Jeg gætter på, at den højere Ph er en medvirkende årsag til det. Det sker jo slet ikke på samme måde, som hvis man bare lod vandet løbe ned i sumpen. Jeg tror at det gør, at Ca, Kh og muligvis også Mg forbinder sig hurtigere, end det gør ved en lavere Ph.

En Ph på 9 tror jeg ikke er mulig. Men 8,4 burde kunne lade sig gøre og det er også fint nok.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Hvad tester i med?

Indlæg af Mortenbruun »

Udgangsvandet fra min kalkreaktor løber ned i et "degasing chamber" et åbent rør med fint reaktormedie som vandet stiger op igennem og derved "slipper" det meste CO2 så PH kommer op på 7,7.
PH i akvariet er ret stabilt på 8,2 men jeg måler helst om morgenen da ph ofte er lavest om natten.
Tror det vigtigt ift. sps koraller at KH passer med PO4 og NO3.
Det kan have negativ effekt at køre med høj KH og lave P og NO3 værdier.
Jeg vil foreslå du sigter mod en KH på omkring 8 de første par år.

Holst: det var da en pænt høj ph du er oppe på :-)

Hvad er core7
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 561
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Hvad tester i med?

Indlæg af ViggoN »

crazy seahorse skrev:
ViggoN skrev:@mortenbruun hvad dosere du så med core7?

Hvad ligger jeres PH så på? Så bare på brstv at højere pH giver øget vækst, så jeg vil prøve at gå efter Kh på 9 og PH på samme, mener jeg de siger
Det er korrekt at korallerne vokser hurtigere og - min hypotese/tolkning bliver stærkere i skeletstrukturen ved en højere Ph.
Nu kører jeg med kalkreaktor. Af hensyn til Ph ledes alt udgangsvand fra reaktoren ned i en Cartridge (sådan en fra vores RO anlæg) og der tilsættes atmosfærisk luft til vandet.
Det hæver Ph en del. Man kan se at der lynhurtigt dannes kalk nede i den beholder. Det sker på dage. Jeg gætter på, at den højere Ph er en medvirkende årsag til det. Det sker jo slet ikke på samme måde, som hvis man bare lod vandet løbe ned i sumpen. Jeg tror at det gør, at Ca, Kh og muligvis også Mg forbinder sig hurtigere, end det gør ved en lavere Ph.

En Ph på 9 tror jeg ikke er mulig. Men 8,4 burde kunne lade sig gøre og det er også fint nok.

Hov så forkert PH 8,3:) Core7 er dosering fra Triton synes bare at have læst at en del er bygge på dosering efter anvisning og så bruge icp test på at rette ind.
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 561
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Hvad tester i med?

Indlæg af ViggoN »

Nu har jeg ikke selv målt PH endnu da jeg ikke rigtigt har så meget liv og håber at vandskift kan holde mig stabilt den første stykke tid. Men hvad kan man tilsætte når den tid skulle komme for at hæve PH uden for meget udstyr?
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Hvad tester i med?

Indlæg af Mortenbruun »

Du skal umiddelbart ikke tilsætte noget.
Hvis du kører med kalkwasser kan den hæve ph noget.
Jeg har en CO2-scrubber på skummeren, og et refugie med chaeto der også hjælper en del. God vandbevægelse i overfladen har en kæmpe betydning, sammen med go' udluftning i det rum akvariet står
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 561
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Hvad tester i med?

Indlæg af ViggoN »

Mortenbruun skrev:Du skal umiddelbart ikke tilsætte noget.
Hvis du kører med kalkwasser kan den hæve ph noget.
Jeg har en CO2-scrubber på skummeren, og et refugie med chaeto der også hjælper en del. God vandbevægelse i overfladen har en kæmpe betydning, sammen med go' udluftning i det rum akvariet står
Jamen så gør jeg det rette, kunne dog være fedt at trække skummer slangen helt ud så den altid fik “ren” luft, havde kigget på kalwasser men tager for meget plads, jeg har et aio og ikke en balje med sump. Så kommer nok til at kører en “lille”dunk med all for reef med et enkelt doseringhoved. Jeg har lovet derhjemme at jeg ikke må rode:)
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Hvad tester i med?

Indlæg af Mortenbruun »

Jeg trækker luft udefra, gennem CO2 scrubberen (3,9 liters reaktor).
Har boret hul i ydervæggen og trukket en slange gennem garderobeskabet hvor CO2-scrubberen står, og boret gennem skabet direkte ind i til sumpen.
Fruen er ikke begejstret, men det er lettere at få tilgivelse end at få tilladelse ;-)
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvad tester i med?

Indlæg af crazy seahorse »

Mortenbruun skrev:Udgangsvandet fra min kalkreaktor løber ned i et "degasing chamber" et åbent rør med fint reaktormedie som vandet stiger op igennem og derved "slipper" det meste CO2 så PH kommer op på 7,7.
PH i akvariet er ret stabilt på 8,2 men jeg måler helst om morgenen da ph ofte er lavest om natten.
Tror det vigtigt ift. sps koraller at KH passer med PO4 og NO3.
Det kan have negativ effekt at køre med høj KH og lave P og NO3 værdier.
Jeg vil foreslå du sigter mod en KH på omkring 8 de første par år.

Holst: det var da en pænt høj ph du er oppe på :-)

Hvad er core7
I gamle dage sagde man gerne, at der der var en sammenhæng med høj Kh og "burnt tips". Dengang var man ikke helt klar over, hvor vigtig No3 og Po4 var. Alle gik efter 0 i begge værdier som det ønskelige. Havde man problemer, var det første der blev spurgt ind til, Po4 værdien. Po4 var den store stygge ulv. Man har siden fundet ud af, at Po4 er ekstremt vigtig for korallernes vækst. Ikke store mængder, men den må ikke være 0.
En høj Kh giver en større/hurtigere vækst, men hvis ikke næringen følger med kan man opleve at korallerne mistrives. Man leverer rigeligt med byggematerialer, men ikke nok brændstof/mad til projektet. Der er en risiko for at korallerne får tyndere væv og korallerne vil bleges, eller virke blegere fordi skelettet (der jo er hvidt) skinner igennem vævet.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 561
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Hvad tester i med?

Indlæg af ViggoN »

crazy seahorse skrev:
Mortenbruun skrev:Udgangsvandet fra min kalkreaktor løber ned i et "degasing chamber" et åbent rør med fint reaktormedie som vandet stiger op igennem og derved "slipper" det meste CO2 så PH kommer op på 7,7.
PH i akvariet er ret stabilt på 8,2 men jeg måler helst om morgenen da ph ofte er lavest om natten.
Tror det vigtigt ift. sps koraller at KH passer med PO4 og NO3.
Det kan have negativ effekt at køre med høj KH og lave P og NO3 værdier.
Jeg vil foreslå du sigter mod en KH på omkring 8 de første par år.

Holst: det var da en pænt høj ph du er oppe på :-)

Hvad er core7
I gamle dage sagde man gerne, at der der var en sammenhæng med høj Kh og "burnt tips". Dengang var man ikke helt klar over, hvor vigtig No3 og Po4 var. Alle gik efter 0 i begge værdier som det ønskelige. Havde man problemer, var det første der blev spurgt ind til, Po4 værdien. Po4 var den store stygge ulv. Man har siden fundet ud af, at Po4 er ekstremt vigtig for korallernes vækst. Ikke store mængder, men den må ikke være 0.
En høj Kh giver en større/hurtigere vækst, men hvis ikke næringen følger med kan man opleve at korallerne mistrives. Man leverer rigeligt med byggematerialer, men ikke nok brændstof/mad til projektet. Der er en risiko for at korallerne får tyndere væv og korallerne vil bleges, eller virke blegere fordi skelettet (der jo er hvidt) skinner igennem vævet.
Men hvis man kører med høj Kh, kan man så ikke dosere amino, så korallerne har byggestene til at væv og på den måde undgå at de kan følge med?

Mht. At begynde at bore i væggen er det ikke tilgivelse jeg skal søge, nok mere en advokat så hun ikke løber med ungerne:)
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hvad tester i med?

Indlæg af tim_rn »

Går sgu da egentlig meget godt for den her tråd, taget i betragtning at forum bliver erklæret død en gang i kvartalet.

Stærkt. Jeg tænker det hele nok skal gå. ;)...
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Hvad tester i med?

Indlæg af Holst »

tim_rn skrev:Går sgu da egentlig meget godt for den her tråd, taget i betragtning at forum bliver erklæret død en gang i kvartalet.

Stærkt. Jeg tænker det hele nok skal gå. ;)...
Det er som så meget andet, er der kød på emnet er det spændende og folk deltager, så lad endelig facebook bære alle de andre ting og holde kvaliteten herinde :clap:
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 561
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Hvad tester i med?

Indlæg af ViggoN »

Holst skrev:
tim_rn skrev:Går sgu da egentlig meget godt for den her tråd, taget i betragtning at forum bliver erklæret død en gang i kvartalet.

Stærkt. Jeg tænker det hele nok skal gå. ;)...
Det er som så meget andet, er der kød på emnet er det spændende og folk deltager, så lad endelig facebook bære alle de andre ting og holde kvaliteten herinde :clap:
Oh tak tak tak til jer, det var hele meningen med den! Jeg læste tråden GAB, og tænkte hvad kan jeg selv gøre for få noget liv herind, selv hvis vi kun er en håndfuld herinde:)

Er kendt på arbejde som teams hyggesnakker så håber jeg kan overfører det herind!
. Ja måske er det ikke super salt nørdet men stadigvæk mega relevant(synes jeg)

Og i forlængelse med det kunne jeg mega gerne tænke mig at tage de store kh mærker og prøve dem imod hinanden, og så have en Hanna checker som tjekker og se hvad kommer tættest.

Sådan BRS light….
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvad tester i med?

Indlæg af crazy seahorse »

ViggoN skrev:
crazy seahorse skrev:
Mortenbruun skrev:
Men hvis man kører med høj Kh, kan man så ikke dosere amino, så korallerne har byggestene til at væv og på den måde undgå at de kan følge med?
Nej, ikke i stedet for næring. Aminosyrer er en af byggestenene i proteiner, men er ikke næring.
Man skelner i vores sammenhæng mellem to forskellige slags foder til korallerne. Dissolved organic matter (DOM) og Particular organic matter (POM)
Korallerne gør brug af begge typer, men, som jeg også skrev i din Carbon tråd, så er koraller iflg Lou Ekus, ikke så gode til at optage Po4 fra vandsøjlen (DOM)
Så er det at POM kommer ind i billedet. I POM kunne der bla være bakterier, som korallernes polypper fint kan fange. Det Po4 som bakterierne bla har levet af (sammen med No3 og andet) får korallerne så ind ad den vej.

Hvis man bruger Amino som eneste næringskilde, ville det svare til at vi levede af vand, vitaminer og kosttilskud i pille form. Vi ville nok blive ramt af følger af fejlernæring forholdsvis hurtigt. Koraller mistrives også, hvis de ikke får næring. Det første der sker er, at de mister farven. Alle unødvendige funktioner sorteres fra i forsøg på, at spare energi. Farve er ikke vigtig i den sammenhæng og kan godt undværes. Der vil også ske en reduktion af mængden af zooxantheller da disse også udstødes, hvis der ikke er brug for dem. Alt i energibesparelsens hellige navn.

Skal jeg fodre mine koraller, så bruger jeg lejlighedsvis easy reef. Der er lidt plankton og andre partikel stoffer i. Derudover så får de også glæde af foderet som fiskene får. Jeg bruger kun flagefoder og fodrer ret kraftigt, da mine Kirurger skal have noget at leve af. Der er masser af småpartikler (foder i støvform) i når fiskene fodres. Det fanger koralpolypperne også.
Jeg kan se, at når fiskene har spist det der flyver rundt, så går de på jagt i alle korallerne efter foder. Så det er lidt en kamp for korallerne, at nå og få så meget indenbords som muligt, inden fiskene fisker det ud af dem.
Fiskelort er også en glimrende fødekilde for koraller. Fisk leverer jo deres "overskudsproduktion" ud over det hele og også over korallerne. Det bruger de også som fødekilde.
Man skal tænke på, at en stor del af det foder fiskene indtager, ryger lige igennem dem. Udnyttelsesgraden er skræmmende lav. Jeg har læst at det kun er ca 10% der går til fisken, resten ryger ud igen. Om tallet passer ved jeg faktisk ikke, men det indikerer at der ligger ret meget næring i fiskelort.
Fiskelort er også en fødekilde for fisk. Hos dværgkejsere er det nævnt som en af deres naturlige fødekilder, sammen med koralslim. Når vi ser dværgkejsere gå og nappe til korallerne, så er det slimen de er ude efter. Men der kan da sikkert ryge en polyp eller to med i købet. De er ikke så nøjeregnende og er ikke kostforagtere.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 561
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Hvad tester i med?

Indlæg af ViggoN »

crazy seahorse skrev:
ViggoN skrev:
crazy seahorse skrev:
Mortenbruun skrev:
Men hvis man kører med høj Kh, kan man så ikke dosere amino, så korallerne har byggestene til at væv og på den måde undgå at de kan følge med?
Nej, ikke i stedet for næring. Aminosyrer er en af byggestenene i proteiner, men er ikke næring.
Man skelner i vores sammenhæng mellem to forskellige slags foder til korallerne. Dissolved organic matter (DOM) og Particular organic matter (POM)
Korallerne gør brug af begge typer, men, som jeg også skrev i din Carbon tråd, så er koraller iflg Lou Ekus, ikke så gode til at optage Po4 fra vandsøjlen (DOM)
Så er det at POM kommer ind i billedet. I POM kunne der bla være bakterier, som korallernes polypper fint kan fange. Det Po4 som bakterierne bla har levet af (sammen med No3 og andet) får korallerne så ind ad den vej.

Hvis man bruger Amino som eneste næringskilde, ville det svare til at vi levede af vand, vitaminer og kosttilskud i pille form. Vi ville nok blive ramt af følger af fejlernæring forholdsvis hurtigt. Koraller mistrives også, hvis de ikke får næring. Det første der sker er, at de mister farven. Alle unødvendige funktioner sorteres fra i forsøg på, at spare energi. Farve er ikke vigtig i den sammenhæng og kan godt undværes. Der vil også ske en reduktion af mængden af zooxantheller da disse også udstødes, hvis der ikke er brug for dem. Alt i energibesparelsens hellige navn.

Skal jeg fodre mine koraller, så bruger jeg lejlighedsvis easy reef. Der er lidt plankton og andre partikel stoffer i. Derudover så får de også glæde af foderet som fiskene får. Jeg bruger kun flagefoder og fodrer ret kraftigt, da mine Kirurger skal have noget at leve af. Der er masser af småpartikler (foder i støvform) i når fiskene fodres. Det fanger koralpolypperne også.
Jeg kan se, at når fiskene har spist det der flyver rundt, så går de på jagt i alle korallerne efter foder. Så det er lidt en kamp for korallerne, at nå og få så meget indenbords som muligt, inden fiskene fisker det ud af dem.
Fiskelort er også en glimrende fødekilde for koraller. Fisk leverer jo deres "overskudsproduktion" ud over det hele og også over korallerne. Det bruger de også som fødekilde.
Man skal tænke på, at en stor del af det foder fiskene indtager, ryger lige igennem dem. Udnyttelsesgraden er skræmmende lav. Jeg har læst at det kun er ca 10% der går til fisken, resten ryger ud igen. Om tallet passer ved jeg faktisk ikke, men det indikerer at der ligger ret meget næring i fiskelort.
Fiskelort er også en fødekilde for fisk. Hos dværgkejsere er det nævnt som en af deres naturlige fødekilder, sammen med koralslim. Når vi ser dværgkejsere gå og nappe til korallerne, så er det slimen de er ude efter. Men der kan da sikkert ryge en polyp eller to med i købet. De er ikke så nøjeregnende og er ikke kostforagtere.

Hold da op, en super beskrivelse af det hele. Tak. Så hvis jeg forstår det ret, giver den større/hurtigere vækst et større forbrug af fiskepølse næring, derfor hvis man kører med højere KH er man nød til at “fodre” lidt ekstra? Men vel i sammenhæng med tilsætning med amino?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvad tester i med?

Indlæg af crazy seahorse »

Det er korrekt, at en højere Kh - og også mere Ca og Mg, kan give en hurtigere vækst. Det kræver så mere næring, ja mere af alt. Det hele hænger sammen.
Red Sea havde sendt en af deres folk, Georg Kotlin, til Horsens i forbindelse med et arrangement hos Ocean Reef, hvor han holdt et glimrende indlæg. Her fortalte han om deres salt. Pro udgaven, med højere værdier af de tre hellige, var lavet til at booste væksten. Skulle man have bedre farver og knap så kraftig vækst, så skulle man bruge den almindelige udgave.
Man kan jo have et ønske om kraftigere vækst og det er jo helt legitimt. Så skal man bare øge alt det andet også. Det plejer at ske af sig selv, hvis man bruger Balling eller lignende.
Vil du have højere værdier og derfor kommer mere væske i, så kommer man jo også mere af de sporstoffer man bruger sammen med Balling væskerne i.

Aminosyrer kan også være en faktor, men jeg har aldrig set det som et must. Jeg har eksperimenteret med det for 2-3 år siden. Men så ikke umiddelbart en forbedring.
Der er jo ingenting der er gratis, så der kan være side effekter. En tilsætning af amino kan booste underlige alger som du ellers ikke ser - og cyano. Det gør det hos mig. Jeg skal nærmest bare gå forbi mit akvarie med en flaske Acropower i hånden og straks popper der cyano op flere steder. Det er selvfølgelig sat lidt på spidsen, men jeg har faktisk afprøvet det.
Når cyanoen tog til, standsede jeg med amino. Det forsvinder ikke over natten, men aftager over en længere periode, vi taler et par måneder. Om cyanoen var kommet alligevel, er jo ikke til at sige. Men jeg ser en sammenhæng i mit akvarie. Andre kan have en anden opfattelse/oplevelse.
Jeg vil ikke tilsætte amino i mit, før jeg ser en videnskabelig begrundelse - og ikke fra en producent eller forhandler.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 561
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Hvad tester i med?

Indlæg af ViggoN »

crazy seahorse skrev:Det er korrekt, at en højere Kh - og også mere Ca og Mg, kan give en hurtigere vækst. Det kræver så mere næring, ja mere af alt. Det hele hænger sammen.
Red Sea havde sendt en af deres folk, Georg Kotlin, til Horsens i forbindelse med et arrangement hos Ocean Reef, hvor han holdt et glimrende indlæg. Her fortalte han om deres salt. Pro udgaven, med højere værdier af de tre hellige, var lavet til at booste væksten. Skulle man have bedre farver og knap så kraftig vækst, så skulle man bruge den almindelige udgave.
Man kan jo have et ønske om kraftigere vækst og det er jo helt legitimt. Så skal man bare øge alt det andet også. Det plejer at ske af sig selv, hvis man bruger Balling eller lignende.
Vil du have højere værdier og derfor kommer mere væske i, så kommer man jo også mere af de sporstoffer man bruger sammen med Balling væskerne i.

Aminosyrer kan også være en faktor, men jeg har aldrig set det som et must. Jeg har eksperimenteret med det for 2-3 år siden. Men så ikke umiddelbart en forbedring.
Der er jo ingenting der er gratis, så der kan være side effekter. En tilsætning af amino kan booste underlige alger som du ellers ikke ser - og cyano. Det gør det hos mig. Jeg skal nærmest bare gå forbi mit akvarie med en flaske Acropower i hånden og straks popper der cyano op flere steder. Det er selvfølgelig sat lidt på spidsen, men jeg har faktisk afprøvet det.
Når cyanoen tog til, standsede jeg med amino. Det forsvinder ikke over natten, men aftager over en længere periode, vi taler et par måneder. Om cyanoen var kommet alligevel, er jo ikke til at sige. Men jeg ser en sammenhæng i mit akvarie. Andre kan have en anden opfattelse/oplevelse.
Jeg vil ikke tilsætte amino i mit, før jeg ser en videnskabelig begrundelse - og ikke fra en producent eller forhandler.
Kunne bare være fedt hvis man kunne lave et 3parts system(fast program) i balance, med højere værdier mht. Kh, mag og Cal, fiskepølser og amino….selvfølgeligt ikke fedt hvis de er med til at give cyano, det gider man ikke. Hvor meget acropower doserede du med, den anbefalede dosering eller lidt mindre eller mere?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvad tester i med?

Indlæg af crazy seahorse »

ViggoN skrev:
crazy seahorse skrev:Det er korrekt, at en højere Kh - og også mere Ca og Mg, kan give en hurtigere vækst. Det kræver så mere næring, ja mere af alt. Det hele hænger sammen.
Red Sea havde sendt en af deres folk, Georg Kotlin, til Horsens i forbindelse med et arrangement hos Ocean Reef, hvor han holdt et glimrende indlæg. Her fortalte han om deres salt. Pro udgaven, med højere værdier af de tre hellige, var lavet til at booste væksten. Skulle man have bedre farver og knap så kraftig vækst, så skulle man bruge den almindelige udgave.
Man kan jo have et ønske om kraftigere vækst og det er jo helt legitimt. Så skal man bare øge alt det andet også. Det plejer at ske af sig selv, hvis man bruger Balling eller lignende.
Vil du have højere værdier og derfor kommer mere væske i, så kommer man jo også mere af de sporstoffer man bruger sammen med Balling væskerne i.

Aminosyrer kan også være en faktor, men jeg har aldrig set det som et must. Jeg har eksperimenteret med det for 2-3 år siden. Men så ikke umiddelbart en forbedring.
Der er jo ingenting der er gratis, så der kan være side effekter. En tilsætning af amino kan booste underlige alger som du ellers ikke ser - og cyano. Det gør det hos mig. Jeg skal nærmest bare gå forbi mit akvarie med en flaske Acropower i hånden og straks popper der cyano op flere steder. Det er selvfølgelig sat lidt på spidsen, men jeg har faktisk afprøvet det.
Når cyanoen tog til, standsede jeg med amino. Det forsvinder ikke over natten, men aftager over en længere periode, vi taler et par måneder. Om cyanoen var kommet alligevel, er jo ikke til at sige. Men jeg ser en sammenhæng i mit akvarie. Andre kan have en anden opfattelse/oplevelse.
Jeg vil ikke tilsætte amino i mit, før jeg ser en videnskabelig begrundelse - og ikke fra en producent eller forhandler.
Kunne bare være fedt hvis man kunne lave et 3parts system(fast program) i balance, med højere værdier mht. Kh, mag og Cal, fiskepølser og amino….selvfølgeligt ikke fedt hvis de er med til at give cyano, det gider man ikke. Hvor meget acropower doserede du med, den anbefalede dosering eller lidt mindre eller mere?
Nu er det som sagt nogle år siden jeg brugte det, men jeg tror ikke jeg kom op på fuld dosis. Uanset hvad jeg tilsætter, så starter jeg altid langsomt op, 1/4 dosis og øger så. Så snart jeg ser reaktioner, som jeg ser som utilsigtede, skruer jeg enten ned eller stopper. Enten helt eller i en periode.
Da jeg startede med Easy Reef begyndte jeg med 6ml (laaangt under det anbefalede) og øgede med 1ml hver uge. Jeg endte med 20 ml/dgl. Jeg har 2.700L så der er stadig langt til den anbefalede dosis. Nu kan jeg ikke helt huske om det var med Easy Reef jeg læste en anbefaling, at hvis man fik uønskede alger eller andet, så skru ned. Man skulle ikke efter anbefalingen stoppe helt, blot skrue ned og så langsomt øge igen. Men nu skal de jo sælge deres produkt og så er et stop ikke den bedste anbefaling. Så man skal nok følge sin egen fornemmelse.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 561
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Hvad tester i med?

Indlæg af ViggoN »

crazy seahorse skrev:
ViggoN skrev:
crazy seahorse skrev:Det er korrekt, at en højere Kh - og også mere Ca og Mg, kan give en hurtigere vækst. Det kræver så mere næring, ja mere af alt. Det hele hænger sammen.
Red Sea havde sendt en af deres folk, Georg Kotlin, til Horsens i forbindelse med et arrangement hos Ocean Reef, hvor han holdt et glimrende indlæg. Her fortalte han om deres salt. Pro udgaven, med højere værdier af de tre hellige, var lavet til at booste væksten. Skulle man have bedre farver og knap så kraftig vækst, så skulle man bruge den almindelige udgave.
Man kan jo have et ønske om kraftigere vækst og det er jo helt legitimt. Så skal man bare øge alt det andet også. Det plejer at ske af sig selv, hvis man bruger Balling eller lignende.
Vil du have højere værdier og derfor kommer mere væske i, så kommer man jo også mere af de sporstoffer man bruger sammen med Balling væskerne i.

Aminosyrer kan også være en faktor, men jeg har aldrig set det som et must. Jeg har eksperimenteret med det for 2-3 år siden. Men så ikke umiddelbart en forbedring.
Der er jo ingenting der er gratis, så der kan være side effekter. En tilsætning af amino kan booste underlige alger som du ellers ikke ser - og cyano. Det gør det hos mig. Jeg skal nærmest bare gå forbi mit akvarie med en flaske Acropower i hånden og straks popper der cyano op flere steder. Det er selvfølgelig sat lidt på spidsen, men jeg har faktisk afprøvet det.
Når cyanoen tog til, standsede jeg med amino. Det forsvinder ikke over natten, men aftager over en længere periode, vi taler et par måneder. Om cyanoen var kommet alligevel, er jo ikke til at sige. Men jeg ser en sammenhæng i mit akvarie. Andre kan have en anden opfattelse/oplevelse.
Jeg vil ikke tilsætte amino i mit, før jeg ser en videnskabelig begrundelse - og ikke fra en producent eller forhandler.
Kunne bare være fedt hvis man kunne lave et 3parts system(fast program) i balance, med højere værdier mht. Kh, mag og Cal, fiskepølser og amino….selvfølgeligt ikke fedt hvis de er med til at give cyano, det gider man ikke. Hvor meget acropower doserede du med, den anbefalede dosering eller lidt mindre eller mere?
Nu er det som sagt nogle år siden jeg brugte det, men jeg tror ikke jeg kom op på fuld dosis. Uanset hvad jeg tilsætter, så starter jeg altid langsomt op, 1/4 dosis og øger så. Så snart jeg ser reaktioner, som jeg ser som utilsigtede, skruer jeg enten ned eller stopper. Enten helt eller i en periode.
Da jeg startede med Easy Reef begyndte jeg med 6ml (laaangt under det anbefalede) og øgede med 1ml hver uge. Jeg endte med 20 ml/dgl. Jeg har 2.700L så der er stadig langt til den anbefalede dosis. Nu kan jeg ikke helt huske om det var med Easy Reef jeg læste en anbefaling, at hvis man fik uønskede alger eller andet, så skru ned. Man skulle ikke efter anbefalingen stoppe helt, blot skrue ned og så langsomt øge igen. Men nu skal de jo sælge deres produkt og så er et stop ikke den bedste anbefaling. Så man skal nok følge sin egen fornemmelse.
Okay 2700liter kan jeg ikke lige måle mig op med:) mine små ca.200L må gøre det:) planen/forsøget bliver at dosere 1-2ml AF Power Elixir sammen med Tm all for reef med en kh på 9. Den ligger allerede på 9 men har pt ikke specielt forbrug af alle de store, men når koralerne tager fat så går jeg igang, til dosering, bider jeg i det sure æble og køber en red sea doser 2. Dog vil jeg lige holde øje med mine næringsværdier
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"