"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Afstemning: vandskifte eller ej

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar

Vandskifte eller ej?

Aldrig
3
7%
Kun efter behov
7
17%
1-5 % pr uge
3
7%
5-10% pr uge
12
29%
+ 10% pr uge
6
15%
1-5% pr 14.dag
0
Ingen stemmer
5-10% pr 14.dag
2
5%
+10% pr 14.dag
3
7%
1-5% pr måned
2
5%
5-10% pr måned
1
2%
+10% pr måned
2
5%
 
Afgivne stemmer: 41

Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4019
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Afstemning: vandskifte eller ej

Indlæg af Engelquist »

Skifter du vand regelmæssigt, efter behov eller aldrig?
Du må meget gerne uddybe med en kommentar :y
Det fede ved afstemninger er at vi også udveksler erfaringer, som vi slet ikke kan få nok af og måske vil et svar i afstemningen få en til at ændre lidt på opfattelse/rutine - så kom frisk :beer:
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4019
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Afstemning: vandskifte eller ej

Indlæg af Engelquist »

Jeg skifter 30 liter vand hver uge, ift et nettoindhold på ca 450 liter i systemet
Efter jeg i lang tid har kørt uden vandskifte, er jeg begyndt at foretage et vandskifte ugentlig ifm med gennemgang af systemet- pumper, dossering mv.
Dels fordi mine ICP test antyder en ophobning af tin- dels fordi jeg kan se alt liver op efter et vandskifte, har jeg besluttet at det bliver rutinen fremadrettet.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Afstemning: vandskifte eller ej

Indlæg af christiantt »

Pga. brug af osmosevand og kraftig skummer, så tænker jeg ikke det er nødvendigt.
Jeg gjorde det heller ikke ved mit lille 80 liters akvarie og det er det jeg har haft til at køre bedst at alle mine saltvandsakvarier.

Jeg kan dog godt se at korallerne lige får et "boost" når man har skiftet vand, men det gør de også hvis man bruger Reef Roids, AF Life Source (eller lign.) eller andre ting hvor de kan fodre af microorganismer :)
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Afstemning: vandskifte eller ej

Indlæg af SamuelChristensen »

10% om ugen i alle tre akvarier hvor DOM fjernes fra bunden (barebottom) og førhen med slamsugning. Det er ikke en hobby hvis der ikke er noget manuelt arbejde og et godt vandskifte med efterfølgende rent akvarie er en god start på weekenden.
Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: Afstemning: vandskifte eller ej

Indlæg af Beowulf »

Skifter kun efter behov. Sender 3-4 icp prøver afsted om året. Og ud fra dem og en visuelt vurdering laver jeg vandskifte.
VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Afstemning: vandskifte eller ej

Indlæg af Mortenbruun »

Startede forfra april 2020, så indtil akvariet er ordenligt modnet / "kørt ind" skifter jeg vand ca hver 14 dag, og så kan det sagtens være det bliver sjældnere når de biologiske processer har stabiliseret sig.
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 335
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Afstemning: vandskifte eller ej

Indlæg af sydsjælland »

Jeg skifter mellem 2 og 3 liter vand hver dag :-) men det er og kun i kraft af at jeg har automatisk vandskift på med en autoaqua :http://www.autoaqua.com.tw/en/sawc-200p.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- så jeg blander 50-60 liter vand i en beholder som systemet så står og tager af hver dag.
Jeg er så heldig at jeg har kloak meget tæt på, så en lille slange fyre bare brugt vand ud i kloarken og jeg får udskiftet lidt "beskidt/brugt vand hver dag".
Man kan også sætte den til ugentlige eller hver 3 dag. som det passer en.
Den fylder også automatisk vand på ved fordampning fra en anden beholder med osmosevand. Fungere perfekt og den bedste investering jeg har gjort : dovenskaben længe leve.
Mit setup er ikke så stort og forholdsvis simpelt :ca 270 liter, bar bund, ingen sps, og få fisk.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3803
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Afstemning: vandskifte eller ej

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg skifter 180L hver uge, svarer til 6-7%. Er der behov for ekstra sugning, sker ca hver anden uge i forbindelse med ekstra rengøring, sugning af cyano og tilsætning af prodibio. Ca 60L ekstra.
Fungerer fint her.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Afstemning: vandskifte eller ej

Indlæg af Capoth »

Har problemer med manglende fosfat og nitrat , derfor skifter jeg kun 10% hver 14 dag
Seniorreefer
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3744
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Afstemning: vandskifte eller ej

Indlæg af charlie saltvand »

Har kørt med aldrig siden jeg startede denne balje op, det har dog ikke været optimalt med alle de kræsne fisk (fx kejserfisk, pincet, anthias, mandarin osv)... :devily: Da det hele spillede og koralvæksten var i top, var mine værdier ikke for høje, men lå liiiige på kanten. Jeg skiftede så lys, fra 12 stk 54 w rør til 4 stk radion 15 pro og det kunne selvfølgelig ses på væksten der gik kraftigt tilbage. Selv om korallerne kom igen, efter indkøring af lamperne fik jeg aldrig banket næring ned igen (skummer, vsv, mange makroalger)... Så da jeg lukkede den version af baljen ned lå no3 på ca 40 og po4 på ca 0.45.

I den nye version kommer jeg til at have mere fokus på koraller, frem for fisk, her tænker jeg at det bliver nødvendigt med vandskifte hver 14 dag (ca 50 liter på et system på ca 900 L.) så lidt over 5% pr 14 dag.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Afstemning: vandskifte eller ej

Indlæg af Kasper j. »

Går du tilbage til t5 lys eller en blandig af led og t5 ?
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3744
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Afstemning: vandskifte eller ej

Indlæg af charlie saltvand »

@ Kasper. tror jeg holder mig til LED, jeg ELSKER lidt "shimmer" i vandet og også "sol op, - sol ned" effekten. Dertil elsker min pengepung også LED, frem for T5. Mindre effekt/strømforbrug og mindre vedligeholdsomkostninger = ingen rør skifte.

Når det er sagt, så er der for mig ingen tvivl om at T5 er et mere optimalt lys både i forhold til vækst=forbrug af næring og mindre skyggeområder.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Afstemning: vandskifte eller ej

Indlæg af Dan89 »

Er der nogen fordele ved ikke at lave vandskift? Ud over man slipper for at skifte vand selvfølgelig ;) tænker mere kemiske eller bakterie mæssig? :)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Afstemning: vandskifte eller ej

Indlæg af PoulD »

Dan89 skrev:Er der nogen fordele ved ikke at lave vandskift? Ud over man slipper for at skifte vand selvfølgelig ;) tænker mere kemiske eller bakterie mæssig? :)
Hvis du taler om vandskift på omkring 10% kan en fordel være, at du undgår en pludselig ændring i vandværdier som f.eks. kH. Større vandskift, 25-30% eller mere, bør efter min mening (skal nok være nogle der er uenige) helt undgås med mindre der er tale om en nødsituation.
Taler du om små vandskift på omkring 1% tror jeg ikke der er nogen signifikante fordele, naturligvis forudsat at det vand du bruger er 100% frit for uønskede stoffer og det salt du bruger er rent og ikke har forhøjede værdier af specifikke salte.
Under alle omstændigheder, i langt de fleste baljer vil fordelene ved vandskift formentligt langt overstige ulemperne.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4019
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Afstemning: vandskifte eller ej

Indlæg af Engelquist »

PoulD skrev:
Dan89 skrev:Er der nogen fordele ved ikke at lave vandskift? Ud over man slipper for at skifte vand selvfølgelig ;) tænker mere kemiske eller bakterie mæssig? :)
Hvis du taler om vandskift på omkring 10% kan en fordel være, at du undgår en pludselig ændring i vandværdier som f.eks. kH. Større vandskift, 25-30% eller mere, bør efter min mening (skal nok være nogle der er uenige) helt undgås med mindre der er tale om en nødsituation.
Taler du om små vandskift på omkring 1% tror jeg ikke der er nogen signifikante fordele, naturligvis forudsat at det vand du bruger er 100% frit for uønskede stoffer og det salt du bruger er rent og ikke har forhøjede værdier af specifikke salte.
Under alle omstændigheder, i langt de fleste baljer vil fordelene ved vandskift formentligt langt overstige ulemperne.
Helt enig med Poul- 10% er ingen voldsom omvæltning...
I hvert fald kan kan man sige at et vandskifte i den størrelse aldrig kan skade, men derimod til en vis grad, medvirke til at fjerne ophobninger af f.eks skadelige metaller og nedbringe næringsværdier...og da koraller og fisk liver op efter et vandskifte, tror jeg på det :y
Men som alt andet i denne hobby, handler det om tro og fornemmelser... og at bruge sine øjne og sunde fornuft ift hvad der lige præcis passer ens stuerev bedst :wink:
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: Afstemning: vandskifte eller ej

Indlæg af Jens.k »

Skifter kun vand efter behov eller når jeg renser bunden på akvariet det er nok 60 liter om måneden det er ca 10% . Jeg vil helst undgå at skifte vand hvis det vand jeg har er godt hvorfor skifte godt vand ud med godt vand giver ingen mening. Jeg bruger Triton metoden.
Hvis jeg skulle skifte vand vil jeg nok nøjes med de 10% om ugen, det gjorde jeg ved mit gamle akvarie der brugte jeg doseringspumpen fra apex til at lave vandskifte ca 2.8 liter om dagen. Jeg tror hvis jeg skulle skifte mere en de 10% lad os sige 25% er det nok en rigtig god ide at gøre det langsomt ved at bruge en doseringspumpe der vil tage lidt vand kontinuerligt hen over natten så akvariet vand kvalitet forbliver stabil. Ved at gøre det om natten undgår man at høre på doseringspumpen om dagen.
Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"