"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Watt forbrug pr år

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar

Watt forbrug pr år

0-500
0
Ingen stemmer
500-1000
2
10%
1000-1500
4
20%
1500-2000
4
20%
2000-2500
1
5%
2500-3000
1
5%
3000-3500
1
5%
3500 +
7
35%
 
Afgivne stemmer: 20

Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4018
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Watt forbrug pr år

Indlæg af Engelquist »

Hvor meget bruger I egentlig af strøm på hobbyen?
Tilføj gerne en kommentar om størrelse på akvarie, lys, pumper, varme/køl
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4018
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Watt forbrug pr år

Indlæg af Engelquist »

Jeg har regnet mit årlig forbrug ud til ca 2200 kilowatt.
510 liter/ 2x Orphek Atlantik V4 Gen 2/ Bubleking mini 200/ 2 x Maxspect Gyre 330/Retur: Royal Exclusive Red Dragon 5 ECO. (+ lidt lys og cirkulation i sumpen til fragtmenterne)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4018
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Watt forbrug pr år

Indlæg af Engelquist »

Hva så? tør I slet ikke svare, af frygt for den bedre halvdel kigger med? :T
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Watt forbrug pr år

Indlæg af PoulD »

Nu er det jo så heldigt at energi slet ikke kan forbruges. Strøm kan derfor kun omdannes til andre former for energi. I et akvarie omdannes praktisk talt al energi til varme, så hver eneste kilojoule eller watt der hældes i akvariet i de kolde måneder af året, skulle jo alligevel på den ene eller anden måde være anvendt til opvarmning af boligen. Jeg har el-varme så for mig er det fuldstændig ligegyldigt om stuen opvarmes af akvariet eller el-radiatorerne.

Min balje er vel ca. 365 liter og udstyret med:
2 stk Radion XR30 á 130W. Kører ikke på fuld skrald, anlået til 200W i snit over 11 timer i 180 dage = ca.400 kWh
4 stk Tunze 6095 cirkulationspumper á 15W. Kører heller ikke på fuld skrald og kun langsomt om natten. Anslået til 40W i snit over 24H i 180 dage = ca. 170 kWh
1 stk Bubbleking mini 180 = 35W 24-7-180 = ca. 150 kWh
Dertil kommer returpumpe, en lille pumpe til ferskvandspåfyldning, 4 doseringspumper og en lille pumpe til GFO reaktor. Returpumpe er drøvlet med ventil, så anslår disse pumper til i alt 35W 24-7-180 = ca. 150kWh.
Varmeelegeme ikke relevant at regne på, da det ikke kører i de varme måneder.
Så til nu er vi på i alt ca. 870 kWh. Men hvis jeg ikke havde akvariet ville jeg givetvis spilde i snit 1 time mere om dagen med at glo på tossekassen. Sony KD-55XH9005 117 watt. Dette ville ligeledes opvarme boligen, men i de varme måneder har det jo heller ikke nogen værdi. 180 dage = ca. 21 kWh som også bør modregnes. Så er vi på sølle 850 Kwh :D
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4018
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Watt forbrug pr år

Indlæg af Engelquist »

Det er sørme en billig omgang... men er der kun 180 dage om året i din kalender??
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Watt forbrug pr år

Indlæg af Capoth »

Jeg bruger omkring 2000kw om året på akvariet.

500L Akvarie
Royel Exclusive Double Cone 200 + RD3 50w Speedy (indstillet til 30w)
2x Vortech MP40 30-40%,
3x Kessil a360we (90w 10-70% 12 timer dagligt + 4*54w T5,hvor 2 køre 0-100% 6 Timer og 2 på 0-25% 5 timer
Vectra S1 100% 24/7 med manifold samt Apex Fusion
Deltec Uv T5 20w kører 24/7
Akvarieforbrug
Akvarieforbrug
Seniorreefer
Akileuz
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 104
Tilmeldt: søn 20. maj 2018 14:57
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 2980 Kokkedal
Kontakt:

Re: Watt forbrug pr år

Indlæg af Akileuz »

Jeg ved ikke endnu hvor jeg lander henne med det nye setup på 948L, men nok betragteligt mere end jeg gjorde før med mit 668L. Dertil kommer der 800L fragment tanke i skuret samt karantæne akvarier på ukendt størrelse... Skuret bliver ihvertfald varmet godt op ift. hvad det er vant til :D
Følg mit 943 Liters Peninsula build her

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 95&t=92398" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: Watt forbrug pr år

Indlæg af Beowulf »

Har ikke helt styr på det. Men vil tro omkring de 1800kwh pm året.
På 460L 2 STK ghl mitras 7606 2stk mp40
Bubble Magnus a8 plus så mange andre små ting
VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4018
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Watt forbrug pr år

Indlæg af Engelquist »

Er der virkelig kun 10 herinde der tør stå ved deres strømforbrug?? Kom så!
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Watt forbrug pr år

Indlæg af PoulD »

Engelquist skrev:Det er sørme en billig omgang... men er der kun 180 dage om året i din kalender??
Som sagt, i fyringssæsonen kan hver eneste kilojoule / kWh der hældes i akvariet, direkte modregnes i de kilojoule / kWh der bruges til at opvarme boligen. Fyringssæsonen varierer helt vildt fra år til år her til lands, så for nemheds skyld satte jeg det til 180 dage.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4018
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Watt forbrug pr år

Indlæg af Engelquist »

PoulD skrev:
Engelquist skrev:Det er sørme en billig omgang... men er der kun 180 dage om året i din kalender??
Som sagt, i fyringssæsonen kan hver eneste kilojoule / kWh der hældes i akvariet, direkte modregnes i de kilojoule / kWh der bruges til at opvarme boligen. Fyringssæsonen varierer helt vildt fra år til år her til lands, så for nemheds skyld satte jeg det til 180 dage.
Jeg har svært ved at følge på den ligning.... vil i hvert fald påstå at et akvarie, i så fald, svarer til en ekstrem dyr el radiator?
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Watt forbrug pr år

Indlæg af Dan89 »

Da jeg er ved at opgradere vælger jeg bevist at kigge væk :D
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Watt forbrug pr år

Indlæg af PoulD »

Engelquist skrev:
PoulD skrev:
Engelquist skrev:Det er sørme en billig omgang... men er der kun 180 dage om året i din kalender??
Som sagt, i fyringssæsonen kan hver eneste kilojoule / kWh der hældes i akvariet, direkte modregnes i de kilojoule / kWh der bruges til at opvarme boligen. Fyringssæsonen varierer helt vildt fra år til år her til lands, så for nemheds skyld satte jeg det til 180 dage.
Jeg har svært ved at følge på den ligning.... vil i hvert fald påstå at et akvarie, i så fald, svarer til en ekstrem dyr el radiator?
Akvariet svarer til en lille el-radiator på ca. 410W (lamper 200W + varmelegeme 100W, skummer 35W + pumper 75W ). En el-radiator er en el-radiator, den afgiver præcis samme mængde varme uanset om den er meget dyr eller meget billig, uanset om den er 30 år gammel eller sprit ny og uanset om den sidder på væggen eller ligger i gulvet, og uanset om den er fyldt med luft, olie eller andre væsker og uanset om den er indkapslet i metal, glas eller træ (hvis samme watt).

PS: Din 'poll' er i øvrigt en lille smule uheldigt formuleret. Det giver ikke så meget mening at tale om watt pr. år. Det svarer fuldstændig til at spørge: Hvor mange hestekræfter har din bil pr. år. Du bør spørge om kilowatt-timer (kWh). Eks: en lampe på 60 watt som er tændt i 12 timer = 0,72 kWh
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4018
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Watt forbrug pr år

Indlæg af Engelquist »

PoulD: Det der undrer i forbindelse med din udregning, er at i alle de år jeg har haft saltvand (30) har jeg i perioder været uden akvarie, hvilket hver gang har resulteret i et gevaldigt drop I elforbrug- men ikke en tilsvarende stigning i varmeregningen?
Ift afstemningen, så er det vel relevant hvad akvariets årlige strømforbrug er, da det jo mærkes direkte på elregningen, som afregnes i kilowatt?
Jeg kender min husstands "normale" elforbrug uden akvariet, så er derfor temmelig sikker på hvad det cirka koster ekstra på elregningen med akvariet kørende.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
JesperBrask
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 62
Tilmeldt: lør 21. jul 2018 11:30
5
Postnummer: 3500 Værløse
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Værløse

Re: Watt forbrug pr år

Indlæg af JesperBrask »

Jeg er enig med PoulD. Formuleringen i afstemningen bør være forbrug i kWh pr år. Anyway, på mit 360 L har jeg 6*54W T5 (men ikke alle rør tændt hele tiden, anslået 4 rør 12 timer pr dag, dvs 946 kWh pr år). Desuden diverse pumper og en lille UV, anslået til total 60W i gennemsnit over et døgn, dvs 526 kWh. Så det er ca 1500 kWh pr år. Jeg har ikke noget varmelegeme, men kører til gengæld med en køler i de varmeste sommermåneder. Den trækker jo en del strøm ud over det allerede udregnede. Til gengæld må jeg jo give PoulD ret i at en stor del af (alt?) den effekt som pumpes ind i akvariet ender som varme i stuen. Om vinteren er det jo fint (selvom vi har billig fjernvarme), men som sommeren bliver det rigeligt varmt.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Watt forbrug pr år

Indlæg af PoulD »

Engelquist skrev:PoulD: Det der undrer i forbindelse med din udregning, er at i alle de år jeg har haft saltvand (30) har jeg i perioder været uden akvarie, hvilket hver gang har resulteret i et gevaldigt drop I elforbrug- men ikke en tilsvarende stigning i varmeregningen?
Der vil ikke være en helt tilsvarende stigning i varmeregningen, da det jo kun er i fyringssæsonen akvariets kWh kan modregnes. Hvis fyringsæsonen er f.eks. 5 mdr. vil dit varmeforbrug målt i kWh stige med 5/12 (knap halvdelen) af forbruget i dit akvarie, hvis du ikke har akvarie, forudsat du har præcis samme temperatur i boligen, når du ikke har akvarie som når du har akvarie. Sådan er det bare, det er ikke noget der kan være den mindste tvivl om, så hvis du har oplevet noget andet må det f.eks. være fordi, du har haft en anelse lavere temperatur i stuen i de perioder du ikke har haft akvarie, eller det kan måske tænkes klimaet har være mildere i de perioder du ikke har haft akvarie. Eller måske har du lavet noget helt andet - med lyset slukket - i de timer du ellers ville have brugt på akvariet :D
Engelquist skrev:Ift afstemningen, så er det vel relevant hvad akvariets årlige strømforbrug er, da det jo mærkes direkte på elregningen, som afregnes i kilowatt?
Elregningen afregnes ikke i kilowatt. Elregningen afregnes i kroner, udregnet efter kilowatt-timer (kWh). Som sagt, at spørge om kilowatt pr. år svarer til at spørge hvor mange hestekræfter har din bil pr. år. 1 HK = 0,736 kilowatt (eller 736 watt)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4018
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Watt forbrug pr år

Indlæg af Engelquist »

Så det du fortæller mig, er at mit el/varme budget, i vinterhalvåret, vil være det samme uanset om jeg har akvarie eller ej??
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Theil
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: man 11. mar 2013 17:33
11
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Kolding

Re: Watt forbrug pr år

Indlæg af Theil »

PoulD skrev:
Engelquist skrev:PoulD: Det der undrer i forbindelse med din udregning, er at i alle de år jeg har haft saltvand (30) har jeg i perioder været uden akvarie, hvilket hver gang har resulteret i et gevaldigt drop I elforbrug- men ikke en tilsvarende stigning i varmeregningen?
Der vil ikke være en helt tilsvarende stigning i varmeregningen, da det jo kun er i fyringssæsonen akvariets kWh kan modregnes. Hvis fyringsæsonen er f.eks. 5 mdr. vil dit varmeforbrug målt i kWh stige med 5/12 (knap halvdelen) af forbruget i dit akvarie, hvis du ikke har akvarie, forudsat du har præcis samme temperatur i boligen, når du ikke har akvarie som når du har akvarie. Sådan er det bare, det er ikke noget der kan være den mindste tvivl om, så hvis du har oplevet noget andet må det f.eks. være fordi, du har haft en anelse lavere temperatur i stuen i de perioder du ikke har haft akvarie, eller det kan måske tænkes klimaet har være mildere i de perioder du ikke har haft akvarie. Eller måske har du lavet noget helt andet - med lyset slukket - i de timer du ellers ville have brugt på akvariet :D
Engelquist skrev:Ift afstemningen, så er det vel relevant hvad akvariets årlige strømforbrug er, da det jo mærkes direkte på elregningen, som afregnes i kilowatt?
Elregningen afregnes ikke i kilowatt. Elregningen afregnes i kroner, udregnet efter kilowatt-timer (kWh). Som sagt, at spørge om kilowatt pr. år svarer til at spørge hvor mange hestekræfter har din bil pr. år. 1 HK = 0,736 kilowatt (eller 736 watt)

En stor del af dit argument er rigtigt Poul
Men du glemmer den mængde som afsættes i nærmeste højspændings transformere i form af diverse harmoniske strømme.
Samt kræver det en teroretisk cosphi på 1 på alle dine elektriske komponenter hvilket en privat bolig er langt fra
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Watt forbrug pr år

Indlæg af PoulD »

Engelquist skrev:Så det du fortæller mig, er at mit el/varme budget, i vinterhalvåret, vil være det samme uanset om jeg har akvarie eller ej??
Korrekt :-) Målt i kWh. Ikke nødvendigvis i kr. Hvis du varmer boligen op med el-varme gælder det også målt i kroner. Har du varmepumpe, brændeovn eller hvis du på anden vis betaler mindre for 1 kWh varme end du betaler for 1 kWh el, så er der naturligvis forskel målt i kroner.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Watt forbrug pr år

Indlæg af Dan89 »

Er der nogen der reelt har prøvet at smide en måler på sit akavrie for at se det faktiske forbrug? :)
Carsten Hertzberg
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 2
Tilmeldt: man 29. okt 2018 22:25
5
Postnummer: 3320 Skævinge
Saltvand siden?: 2018

Re: Watt forbrug pr år

Indlæg af Carsten Hertzberg »

jeg bruger i dagtimerne ca 450w på et akvarie der er 750/120L. Men har lavet et hybrid solcelle anlæg kun til mit akvarie som om sommeren næsten kan trække det, men sidst på natten når mine batterrier er ved at være tomme slår det selv over på alm el-net
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Watt forbrug pr år

Indlæg af Capoth »

Carsten Hertzberg skrev:jeg bruger i dagtimerne ca 450w på et akvarie der er 750/120L. Men har lavet et hybrid solcelle anlæg kun til mit akvarie som om sommeren næsten kan trække det, men sidst på natten når mine batterrier er ved at være tomme slår det selv over på alm el-net
Det lyder virkelig spændende. Hvordan har du lavet det?. Kunne være en fordel for mange som har muligheden for det, samt besparelse
Seniorreefer
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Watt forbrug pr år

Indlæg af Dan89 »

Det vil jeg meget gerne hører mere om Carsten og evt komme og se kan se du bor meget tæt på mig ;)
Carsten Hertzberg
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 2
Tilmeldt: man 29. okt 2018 22:25
5
Postnummer: 3320 Skævinge
Saltvand siden?: 2018

Re: Watt forbrug pr år

Indlæg af Carsten Hertzberg »

jeg har 8 stk 250w solceller på taget op så har jeg 6 X 80ah forbrugs batterier + sådanne en her til at styre det:
https://www.ebay.com/itm/Bluetooth-Inve ... 5b78b4db9d" onclick="window.open(this.href);return false;
Men må sige at der lige går et stykke tid før det er tjent hjem igen..
Dan89, du skal være velkommen
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3598
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Watt forbrug pr år

Indlæg af Tykki »

Jeg er fuldstændig lige glad ! Det koster ikke mere end en tur i byen i gamle dage!
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: Watt forbrug pr år

Indlæg af Flemming »

Jeg har brugt 45kw dagligt, svarende til 41000 kr om året i mit setup på Koralfarmen da jeg havde det. 4000 liter vand ialt.
Hilsen
Flemming
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"