"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvilken måling bør jeg gå efter.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Hvilken måling bør jeg gå efter.

Indlæg af Beowulf »

Har lige tjekket op på mine ghl prober og kalibreret de der var ude af kurs.
Og efter kalibrering af conductivity probe viste den 50mv som kalb væsken er.
Og mit akvarie vand måler den til 47.7 ved 25.8°C(1.0227 sg)
Men mit refraktometer måler 1.0250 og det blev også kalibreret inden test.(refako test væske)
Nogen der har et godt bud på hvad mit salt indhold reelt er?
VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
henrikfp4
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 26
Tilmeldt: søn 12. nov 2017 19:18
6
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2007

Re: Hvilken måling bør jeg gå efter.

Indlæg af henrikfp4 »

Jeg følger lige med. Har helt samme problem. Min probe virkede fint i 6-9 måneder siden har den vist forkert ligesom din. Jeg har fået mit vand testet hos ATIlab og de bekræfter min refraktometer måling. Så det er proben der har en fejlvisning - jeg har kalibreret mange gange men den viser konsekvent 47-48 stykker hvor den burde vise ca 53.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilken måling bør jeg gå efter.

Indlæg af PoulD »

Et par skud fra hoften med ting du MÅSKE kan finde årsagen blandt:
Konduktivitet ændres ganske betydeligt med temperaturen. Så det er essentielt, at man er 100% sikker på at temperaturmålingen er fuldstændig korrekt. Hvilken temperatur havde kalibreringsvæsken da du kalibrede proben? Har du kontrolleret med en anden form for temperaturmåler? Indtastet den korrekte temperatur under kalibrering? (bedst hvis temperaturproben også er i kalibreringsvæsken når du kalibrerer)
Er ion balancen som i NSW? Skævheder i ion balancen kan medføre fejlmålinger både ved den ene eller den anden metode (særlig Mg har indflydelse på SG, hvis den ligger langt fra de 1290 ppm)
Tilsætter du f.eks. VSV? sukker og andre uvedkommende stoffer kan også påvirke en SG måling
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: Hvilken måling bør jeg gå efter.

Indlæg af Beowulf »

PoulD skrev:Et par skud fra hoften med ting du MÅSKE kan finde årsagen blandt:
Konduktivitet ændres ganske betydeligt med temperaturen. Så det er essentielt, at man er 100% sikker på at temperaturmålingen er fuldstændig korrekt. Hvilken temperatur havde kalibreringsvæsken da du kalibrede proben? Har du kontrolleret med en anden form for temperaturmåler? Indtastet den korrekte temperatur under kalibrering? (bedst hvis temperaturproben også er i kalibreringsvæsken når du kalibrerer)
Er ion balancen som i NSW? Skævheder i ion balancen kan medføre fejlmålinger både ved den ene eller den anden metode (særlig Mg har indflydelse på SG, hvis den ligger langt fra de 1290 ppm)
Tilsætter du f.eks. VSV? sukker og andre uvedkommende stoffer kan også påvirke en SG måling
Har været meget ops på temperaturen. Så for at være sikker. Har jeg brugt temp proben i kalibrering væsken til at fastsætte den rigtige temp. Så den burde være forkert.
Det eneste tilsætning er Balling væsker. Ved ikke om de kan ha indflydelse.

Nu skal jeg lige arbejde hele dagen i morgen. Så tror jeg prøver at vi den en ny kalibrering igen her i weekenden. For at udelukke evt fejl.
VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"