"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

GHL Computer

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

GHL Computer

Indlæg af Steen »

Min gamle GHL Computer har jeg forsøgt at opgradere fra firmware v. 5.17 til sidste nye.

Desværre slog det fejl og den kan intet PT. Grunden er at man skal bruge RS232 kabel men vi skriver 2018 og det har ingen computere.
Derfor har jeg så købt et kabel med RS232 til USB. Men som de skriver på GHL forummet er det ikke alle kabler der understøtter deres hardware.

Er der nogle der ved hvilke kabel der virker eller har en anden ide til en løsning ?

Steen
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: GHL Computer

Indlæg af PoulD »

Ved ikke om dette måske kunne løse problemet?
http://www.deepoceanshop.dk/teknik/male ... m-usb.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ellers burde dette nok kunne:
https://www.minizoo.dk/p/GHLUdvidelsesk ... facePLMLAN" onclick="window.open(this.href);return false;
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 500
Tilmeldt: tors 10. apr 2008 17:02
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Re: GHL Computer

Indlæg af TroJanRds »

eller så kan disse sikkert hjælpe da det er et alm. problem med div produkter som plc - ihc osv..

http://community.spiceworks.com/topic/1 ... er-chipset

[video][/video]
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: GHL Computer

Indlæg af Steen »

Det er en ProfiLux 3.1T eX at jeg har.
Den har både RS232 + USB + Lan forbindelser.

Desværre har kun en MacBook Pro hvor der også er installeret Windows 7.
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 500
Tilmeldt: tors 10. apr 2008 17:02
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Re: GHL Computer

Indlæg af TroJanRds »

Steen skrev:Det er en ProfiLux 3.1T eX at jeg har.
Den har både RS232 + USB + Lan forbindelser.

Desværre har kun en MacBook Pro hvor der også er installeret Windows 7.
vil nok forsøge over lan istedet for rs232 :hehe:
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: GHL Computer

Indlæg af S1m0n »

Jeg købte bare et billigt RS232 til USB i biltema. Det virkede fint for mig..
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: GHL Computer

Indlæg af Steen »

biltema sælger ikke RS232 kabler mere.

Jeg har købt dette her kabel. Der bliver meldt fejl hver gang jeg forsøger at opdatere.

https://www.avxperten.dk/usb-til-rs232/ ... dapter.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Desværre så har GHL ikke lavet andre opdaterings muligheder end via RS232 ellers havde jeg forsøgt.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: GHL Computer

Indlæg af PoulD »

Ifølge GHL skulle det være muligt at opdatere firmware via PLM-LAN kort:
http://forum.aquariumcomputer.com/showt ... f1882b6724" onclick="window.open(this.href);return false;

Med USB <-> RS-232 konverter skal du vist sætte en jumper inde i din profilux
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: GHL Computer

Indlæg af PoulD »

Jeg kan ikke mange ord på tysk udover de uartige, men hvis jeg tyder dette rigtigt, skulle det også være muligt at opdatere direkte via USB porten:
http://forum.aquariumcomputer.com/showt ... #post41439" onclick="window.open(this.href);return false;
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: GHL Computer

Indlæg af Steen »

Jeg har prøvet via USB/USB. Virker heller ikke. Og har husket jumberen inde i Profiluxen.

Med RS232/USB kablet behøver man ikke sætte jumberen. Man starter programmet hvor Profilex er slukket. Når den så starter opdateringen siger den reset og her sætter man så strøm til. Det hele ser ud til at loade men i den sidste del af processen kommer der en time out fejl.

Har nu prøvet med 2 forskellige RS232/usb kabler og på en PC med Windows 10. Samme fejl.
Så vidt jeg kan læse på deres forum er det IKKE alle RS232/USB kabler der virker.

Vil Lige sige at nu virker softwaren slet ikke på Profiluxen. Som det også er sket for andre der har fået fejl med opdateringen.
Så nu er jeg tvunget til at finde en løsning med et kabel eller bygge en PC med et RS232 PCI kort...haha
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 500
Tilmeldt: tors 10. apr 2008 17:02
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Re: GHL Computer

Indlæg af TroJanRds »

kig denne side :)

http://achuwilson.wordpress.com/2011/01 ... converter/

connection hastigheden (baud) er måske sat for højt i det data sheet du har installeret.... og så får den ikke fat på controlleren
kan huske da jeg makkede med PICkort til dekryptering med pic brændere var det også 232 og dos baseret software så hastigheden drillede også der med nymodernes pcer men en pc486 200mhz det duede
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 500
Tilmeldt: tors 10. apr 2008 17:02
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Re: GHL Computer

Indlæg af TroJanRds »

https://www.campbellsci.eu/blog/usb-rs- ... ble-issues" onclick="window.open(this.href);return false;


her bliver problemet du har hvis løst
http://www.akvariegoedning.dk/index.php ... L-Profilux
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: GHL Computer

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg er en høvl til alt det computer værk. Derfor har jeg altid gode folk til at hjælpe mig.
Men jeg kan huske, at da vi skulle firmware opdatere min Proflux 3.1, var der også problemer.
Tiden går jo hurtigt og der var kommet flere opdateringer, som skulle lægges ind.
Vi måtte lægge dem ind én af gangen, ellers gav det bøvl. Vi kunne ikke gå direkte til den nye. Tror vi havde 4 opdateringer.
Kan det være derfor du oplever timeout?

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 389
Tilmeldt: lør 19. okt 2013 17:05
10
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: GHL Computer

Indlæg af Steen »

En kammerat kom forbi med et andet RS232/USB kabel.
Vi fik lagt firmware V.6.30 ind i stedet for den gamle version 5.17 som så også var blevet ødelagt og gjorde at GHLen slet ikke viste noget i displayet.
Fedt tænkte jeg så og tog en bajer imens endnu en firmware 6.34 blev indlæst, men nu igennem CHL Control centeret med USB/USB forbindelse og nu virker det hele som det skal og jeg skal åbenbart ikke bruge RS232 igen.

Det er det gamle sorte kabel der virkede og ikke det nye fine blå :W
Vedhæftede filer
IMG_5567.jpg
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: GHL Computer

Indlæg af PoulD »

:GO Godt du fik det løst :-) Og god stil at poste det, så andre måske kan få glæde af det :GO
RS-232 porten er nok at betragte som en ekstra sikkerhed (i nødstilfælde).
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
7
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: GHL Computer

Indlæg af kalmar »

Jeg har også en Profilux 3.1 ex, den opgraderede jeg med nyeste firmware over USB. Dog fik jeg ikke noget med da jeg købte Profilux'en, så jeg startede med at låne et kabel af Erik og købte efterfølgende et i Harald Skrald, som virker fint. Det er lidt specielt, da det skal være et han-han.
Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"