"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvilken temperatur har dit vand?

Forum for generel snak omkring saltvand.

Hvilken temperatur har dit vand?

Vandtemperarur=rumtemperatur
2
2%
20 grader
0
Ingen stemmer
21 grader
0
Ingen stemmer
22 grader
0
Ingen stemmer
23 grader
1
1%
24 grader
8
9%
25 grader
29
32%
26 grader
38
42%
27 grader
12
13%
28 grader
1
1%
 
Afgivne stemmer: 91

Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Hvilken temperatur har dit vand?

Indlæg af Engelquist »

Jeg er lidt nysgerrig efter hvilken vandtemperatur I holder i baljerne.
Bruger I varmelegeme for at hæve temperaturen, eller (som mig) lader stuetemperaturen bestemme vandtemperaturen...


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Hvilken temperatur har dit vand?

Indlæg af Engelquist »

Jeg har udvidet stemmemulighederne med lidt højere temperaturer, så de tidligere afgivne stemmer, blev desværre fjernet (beklager)
argumenter gerne om hvorfor I kører med en bestemt temperatur...


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hvilken temperatur har dit vand?

Indlæg af tim_rn »

Ville gerne argumentere for 26.. men aner det ikke. Er gennemsnit af hvad nogle anbefaler. Og med 26 er der plads til den kan ryge en op og en ned uden panik skulle det ske. Har haft nogle temp slips uden nævneværdig reaktion.

Til gengæld synes jeg alt hvad jeg har peger forskelligt.

Digital billig måler siger 26
Anden billig måler, ikke digital siger 25-25.5
Flydende saltmåler fra starten måler vist også 25-26
Min tds måler måler 24..


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hvilken temperatur har dit vand?

Indlæg af PederP »

Kører med 26 grader.
Jeg har købt et præcisionstermometer, som jeg har indstillet varmelegme efter.
http://www.hounisen.com/produkter/termo ... l%C3%A5-hg" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Hvilken temperatur har dit vand?

Indlæg af Wiinberg »

26 grader, fordi min T5 lampe varmer akvariet op til den temperatur. Så for at undgå udsving har jeg sat min controller til 26.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilken temperatur har dit vand?

Indlæg af PoulD »

Jeg kører 26,1 - 26,2. Argument: Det kan ikke blive lavere, uden køling, og eftersom det nok heller ikke passer dyrene helt skidt er det sådan det er. Det er dog bestemt ikke sådan, at mit varmelegeme ikke kører. Det slår da til med mellemrum. Nok mere om natten vil jeg tro . . . har dog aldrig nogensinde haft åbnet skabet om natten.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hvilken temperatur har dit vand?

Indlæg af StarF »

har kun varme legme, som er sat til at slå til ved 24c.. dog er min temp aldrig der nede.
chart (4).jpeg


martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: Hvilken temperatur har dit vand?

Indlæg af martinknorr »

Min ligger rimelig stabilt på 28 grader. Det må mest være pga. af pumper, har dog kun retur og skummer i sumpen. Over akvariet har jeg en maxpect 300 W og flow bliver lavet af 2 stk. Mp40 pumper.
Så har altid undret mig over at de to pumper kan holde varmen deroppe. Jeg har naturligvis ingen varmelegeme.


MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Hvilken temperatur har dit vand?

Indlæg af Engelquist »

Jeg har stemt rumtemperatur- men mit vand er selvfølgelig også lidt varmere, netop pga pumper og lys (160w maxspeckt).
Jeg har ikke målt temperaturen i mit nuværende setup endnu, der har kun kørt i en uge...


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
faanaes
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: man 12. jun 2017 12:31
6
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2017

Re: Hvilken temperatur har dit vand?

Indlæg af faanaes »

har en rumtemperatur på 21 grader. Har 4 LED paneler over baljen. De 2 er tændt i 12 timer og de andre 2 er tændt i 4 timer så der er mest lys midt på dagen. Det giver en konstant temperatur i baljen på 26 grader uden brug af køling eller varmelegeme. Prøvede først med alle 4 tændt i 12 timer men det satte temperaturen op til 28 grader.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvilken temperatur har dit vand?

Indlæg af Carsten »

faanaes skrev:har en rumtemperatur på 21 grader. Har 4 LED paneler over baljen. De 2 er tændt i 12 timer og de andre 2 er tændt i 4 timer så der er mest lys midt på dagen. Det giver en konstant temperatur i baljen på 26 grader uden brug af køling eller varmelegeme. Prøvede først med alle 4 tændt i 12 timer men det satte temperaturen op til 28 grader.
Det lyder helt forkert, at de led paneler skulle kunne varme akvariet så meget op.
Hvis det havde været HQI, eller tildels T5 så havde det været en anden sag


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hvilken temperatur har dit vand?

Indlæg af PederP »

Carsten skrev:
faanaes skrev:har en rumtemperatur på 21 grader. Har 4 LED paneler over baljen. De 2 er tændt i 12 timer og de andre 2 er tændt i 4 timer så der er mest lys midt på dagen. Det giver en konstant temperatur i baljen på 26 grader uden brug af køling eller varmelegeme. Prøvede først med alle 4 tændt i 12 timer men det satte temperaturen op til 28 grader.
Det lyder helt forkert, at de led paneler skulle kunne varme akvariet så meget op.
Hvis det havde været HQI, eller tildels T5 så havde det været en anden sag
Jeg kan godt følge dig lidt Carsten.
HQI, og i mindre grad T5, giver en højere andel strålevarme, som varmer vandet selv om lamperne hænger frit over baljen.
Men led varmer faktisk næsten lige så meget som LED. Men formår at afgive spildvarme til luften i stedet. Har man varmeproblemer med LED, gætter jeg på en lidt for tæt lampekasse.

Før jeg fik sat genvex udtræk i min lampekasse, og bare luftede ud med 3 pc blæsere, var min luft-temp over baljen på varme dage 35-40 grader :( (Også skidt for led levetid)
Det kunne godt være et spændene spørgsmål. Hvad temperatur køreri med i lampekassen?


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hvilken temperatur har dit vand?

Indlæg af charlie saltvand »

Mit snit er 26 grader.

Har 8 T5 rør over, ÅBEN i top lampekasse og blæser der kører hen over vandoverfladen når alle 8 rør er tændt.

Bruger ikke penge på et varmelegme :GO
IMG_2191.PNG


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Hvilken temperatur har dit vand?

Indlæg af nbd »

Jeg ved det faktisk ikke. For et par år siden investerede jeg i en køler, som jeg slutter til i sommerferien. Inden da havde jeg målt 32-33 grader i juli måned. Køleren er sat til maks. 28 grader. Så jeg ved hvad temperaturen er i sommerferien ;-)

Da jeg sidste år snorklede på Ningaloo Reef på Australiens vestkyst, var vandet kun 21-22 grader. Måske er en det sundt for vores dyr at have en vis årstidsvariation i temperatur?


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Hvilken temperatur har dit vand?

Indlæg af Schwensen »

nbd skrev:Jeg ved det faktisk ikke. For et par år siden investerede jeg i en køler, som jeg slutter til i sommerferien. Inden da havde jeg målt 32-33 grader i juli måned. Køleren er sat til maks. 28 grader. Så jeg ved hvad temperaturen er i sommerferien ;-)

Da jeg sidste år snorklede på Ningaloo Reef på Australiens vestkyst, var vandet kun 21-22 grader. Måske er en det sundt for vores dyr at have en vis årstidsvariation i temperatur?
Interessant tanke. Men holder vi ikke fast i tanken omkring 25-26 grader fordi korallerne vokser bedst her? Koldere vand = mindre vækst?


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Hvilken temperatur har dit vand?

Indlæg af Engelquist »

Jeg boede i Brisbane, Australien, for en del år siden.
Den sydligste del af Barrier Reef, endte der.
Vandtemperaturen lå på 18-20 grader om vinteren og 24-26 grader om sommeren.
Jeg dykkede meget ved Flinters Reef, der lå et par timers sejllas fra kysten- et flot koralrev, med flere typer acropora og blødkoraler...


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilken temperatur har dit vand?

Indlæg af PoulD »

nbd skrev: Da jeg sidste år snorklede på Ningaloo Reef på Australiens vestkyst, var vandet kun 21-22 grader. Måske er en det sundt for vores dyr at have en vis årstidsvariation i temperatur?
Jeg har ofte tænk præcis samme tanke, at dyrene måske kunne have behov for en hvileperiode med mindre vækst. Hvis det måtte være tilfældet, tror jeg dog det er pænt vigtigt at næring og lysmængde samtidig afbalanceres til en væsentlig lavere metabolisme. Måske lidt omstændeligt og fra et beskuer perspektiv nok ikke engang hensigtsmæssigt, i en balje der alene er til pynt. Som PederP så rigtigt siger, vi har købt og betalt for dyrene og har rettighederne til at bestemme, uden hensyntagen til andet end det til enhver tid visuelt mest attraktive udtryk. De kan jo bare hvile sig om natten :D


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Hvilken temperatur har dit vand?

Indlæg af Engelquist »

Kunne det tænkes at det er omvendt? At korallerne trives bedst ved lavere temperaturer og bliver stresset i de varmeste måneder?

Ihvertfald er det i forbindelse med de varmeste måneder, der opleves blegning af store områder i Barrier Reef.

Jeg var iøvrigt inde på den australske vejrtjenste og tjekke gennemsnitlige havtemperaturer. Der kan jeg se at at mit gamle yndlingsrev "Flinters Reef" i dag har det 2-3 grader varmere ift da jeg boede dernede i 80'erne...


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hvilken temperatur har dit vand?

Indlæg af PederP »

Min overbevisning er at korallerne kan tåle langt flere udsving end vi tror.
Korallerne i naturen kan opleve ret dramatiske skift. Nat/dag, tidevand, årstider osv.. Noget vi sikkert nyder godt af, med de voldsomme ting vi udsætter dem for ved import. Med flere transit steder, og kolde perioder i kasserne.
Tror også på at vores koraller kan klare skift i alle de andre værdier, uden de store problemer. Det ser vi jo igen og igen, når vi handler og bytter.
Jeg tror at har du to systemer sat op og indkørt, med forskellige værdier på både de "3 hellige" og temperatur (dog inden for det rimelige), så kunne en koral flyttes mellem sammenlignelige positioner i de to baljer, lige så tit det skulle være. Bare biologien er i orden.

Tror der hvor vi får problemer, og grunden til at vi kan se crash på grund af små udsving, er korallernes afhængighed af resten af økosystemet vi har i akvariet. Samt økosystermers store evne til at tilpasse sig nøjagtigt hvad vi gør, på den lange bane.
Har man altid kørt med store temperatur udsving, så har man helt sikkert en sammensætning af mikrobiologi der passer til det. Har man kørt med stabile 26 grader, så skulle det også være underligt, om ikke alt mikrobiologi var forfordelt de genotyper der fungere lige netop bedst der..

Økosystemer er, også i naturen, meget let påvirkelige af afvigelser fra normen. Og små ting har ofte domino-effekt. Så giver det ikke meget god mening?


Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Hvilken temperatur har dit vand?

Indlæg af Twinks »

Jeg liver lige lidt op i denne gamle tråd.

Jeg opdagede for nyligt at mit varmelegeme tilsyneladende ikke har virket da temp. Var nede på ca 22 grader imod de indstillede 26. Smed et reserve varmelegeme i og den fandt op på 26 igen.

Har så for nyligt fået en ekstra regning på aaaaalt for mange penge i strøm, nok næppe akvariets skyld, men det har fået mig til at måle på forbruget. Mit hjørne setup bruger ca 520w med varmelegemet tændt og ca 300 watt mindre uden varmelegemet tændt. Det syntes jeg jo er en voldsom forøgelse og overvejer at droppe varmelegemet, eller sætte den ned til 21/22 grader som backup. Til dels for at spare lidt, til dels virker det som spild, hvis korallerne er "ligeglade"

Nogen input ? (At det er en hobby og det er dyrt ved jeg, men alligevel)


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvilken temperatur har dit vand?

Indlæg af Carsten »

Vandet i mit akvarie er 26 grader. Og jeg har intet varmelegeme i :)
Men vi har gulvvarme


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Hvilken temperatur har dit vand?

Indlæg af Anden »

26grader, Bor i gammelt bondehus med brændeovne som eneste varme så 26grader er det der er mest fornuftigt. Har 300watts varme i og det står på 26,5


Billede
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilken temperatur har dit vand?

Indlæg af PoulD »

Twinks skrev:Jeg liver lige lidt op i denne gamle tråd.

Jeg opdagede for nyligt at mit varmelegeme tilsyneladende ikke har virket da temp. Var nede på ca 22 grader imod de indstillede 26. Smed et reserve varmelegeme i og den fandt op på 26 igen.

Har så for nyligt fået en ekstra regning på aaaaalt for mange penge i strøm, nok næppe akvariets skyld, men det har fået mig til at måle på forbruget. Mit hjørne setup bruger ca 520w med varmelegemet tændt og ca 300 watt mindre uden varmelegemet tændt. Det syntes jeg jo er en voldsom forøgelse og overvejer at droppe varmelegemet, eller sætte den ned til 21/22 grader som backup. Til dels for at spare lidt, til dels virker det som spild, hvis korallerne er "ligeglade"

Nogen input ? (At det er en hobby og det er dyrt ved jeg, men alligevel)
De 220W du bruger uden varmelegeme er mere end rigeligt til at holde 300L vand opvarmet til 26 gr. C. Når det alligevel kræver varmelegeme skyldes det en meget stor afkøling af vandoverfladen (måske i forbindelse med en lidt lav rum temperatur). De 300W dit varmelegeme bruger går så at sige til at opvarme din bolig. Prøv at lave en tæt lampekasse over akvariet så skal du bare se vandtemperaturen ryge over de 26 gr. helt uden varmelegemet.
Du bliver dog nok nødt til at fjerne lampekassen igen når det bli'r sommer.

EdiT: Det kræver ca. 0,35 kWh at opvarme 300L vand 1 grad. 220W i 24 timer er 5,28 KWh. Ergo er dine pumper, skummer og lys nok til at opvarme 300L vand 15 grader i døgnet (men du kører self. ikke med lamperne tændt om natten)
Senest rettet af PoulD lør 24. feb 2018 18:50, rettet i alt 2 gange.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Hvilken temperatur har dit vand?

Indlæg af Schwensen »

PoulD skrev:
Twinks skrev:Jeg liver lige lidt op i denne gamle tråd.

Jeg opdagede for nyligt at mit varmelegeme tilsyneladende ikke har virket da temp. Var nede på ca 22 grader imod de indstillede 26. Smed et reserve varmelegeme i og den fandt op på 26 igen.

Har så for nyligt fået en ekstra regning på aaaaalt for mange penge i strøm, nok næppe akvariets skyld, men det har fået mig til at måle på forbruget. Mit hjørne setup bruger ca 520w med varmelegemet tændt og ca 300 watt mindre uden varmelegemet tændt. Det syntes jeg jo er en voldsom forøgelse og overvejer at droppe varmelegemet, eller sætte den ned til 21/22 grader som backup. Til dels for at spare lidt, til dels virker det som spild, hvis korallerne er "ligeglade"

Nogen input ? (At det er en hobby og det er dyrt ved jeg, men alligevel)
De 220W du bruger uden varmelegeme er mere end rigeligt til at holde 300L vand opvarmet til 26 gr. C. Når det alligevel kræver varmelegeme skyldes det en meget stor afkøling af vandoverfladen (måske i forbindelse med en lidt lav rum temperatur). De 300W dit varmelegeme bruger går så at sige til at opvarme din bolig. Prøv at lave en tæt lampekasse over akvariet så skal du bare se vandtemperaturen ryge over de 26 gr. helt uden varmelegemet.
Du bliver dog nok nødt til at fjerne lampekassen igen når det bli'r sommer.
Og så kan frostvejrets tørre luft også godt øge fordampningen.


Amazonas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: ons 10. jan 2018 19:46
6
Postnummer: 5500 Middelfart
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvilken temperatur har dit vand?

Indlæg af Amazonas »

Mit står på 24 grader har Akva medic controler til at styre det.
Ser ud til at passe mine kaisere godt, de er i hvert fald ved at spise os ud af huset...


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvilken temperatur har dit vand?

Indlæg af PoulD »

Schwensen skrev:
PoulD skrev:
Twinks skrev:Jeg liver lige lidt op i denne gamle tråd.

Jeg opdagede for nyligt at mit varmelegeme tilsyneladende ikke har virket da temp. Var nede på ca 22 grader imod de indstillede 26. Smed et reserve varmelegeme i og den fandt op på 26 igen.

Har så for nyligt fået en ekstra regning på aaaaalt for mange penge i strøm, nok næppe akvariets skyld, men det har fået mig til at måle på forbruget. Mit hjørne setup bruger ca 520w med varmelegemet tændt og ca 300 watt mindre uden varmelegemet tændt. Det syntes jeg jo er en voldsom forøgelse og overvejer at droppe varmelegemet, eller sætte den ned til 21/22 grader som backup. Til dels for at spare lidt, til dels virker det som spild, hvis korallerne er "ligeglade"

Nogen input ? (At det er en hobby og det er dyrt ved jeg, men alligevel)
De 220W du bruger uden varmelegeme er mere end rigeligt til at holde 300L vand opvarmet til 26 gr. C. Når det alligevel kræver varmelegeme skyldes det en meget stor afkøling af vandoverfladen (måske i forbindelse med en lidt lav rum temperatur). De 300W dit varmelegeme bruger går så at sige til at opvarme din bolig. Prøv at lave en tæt lampekasse over akvariet så skal du bare se vandtemperaturen ryge over de 26 gr. helt uden varmelegemet.
Du bliver dog nok nødt til at fjerne lampekassen igen når det bli'r sommer.
Og så kan frostvejrets tørre luft også godt øge fordampningen.
Helt enig. Stor fordampning = stor afkøling


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Hvilken temperatur har dit vand?

Indlæg af Twinks »

Jeg har ret stor fordampning, tror jeg da. Ca 6-10 ltr i døgnet. Har pt åben top, me der er planer om at akvariet skal dækkes ind og være en “væg” men der er genvex udsugning i akvarie “rummet”

Havde låg på tidligere akvarie uden at trmperaturen kom over 27 grader de 2 dage vi havde sommer.

Men jeg påtænker at prøve at lade varmelegeme starte ved 2- grader


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Hvilken temperatur har dit vand?

Indlæg af Mikas »

Mit gamle akvarie stod lige ved siden af vores terrasse dør.
Det var tit nede på 21 grader fordi døren stod meget åben så hundene selv ku gå ind og ud.
Havde ingen negative bivirkninger .
Mit nuværende står til 24 grader.
Jeg tror ikke personligt ikke der sker noget så længe vi snakker over 20 g

Vores el regning lød på 35778 kr for sidste år hvis det trøster dig :D 11570kr i efter regning på års opgørelsen


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Hvilken temperatur har dit vand?

Indlæg af Twinks »

Det her er en 20000kr regning for 5 måneder. Håber ikke skiftet fra pillefyr til varmepumpe fortsætter så negativt et udfald


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Hvilken temperatur har dit vand?

Indlæg af Engelquist »

Det er da et helt ekstremt elforbrug I har!
Det er aldrig lykkedes mig at komme så langt op- heller ikke i de gamle dage med 800 liter og 2x250w HQI... Dengang lå hele forbruget på 12.000 pr år, incl akvarium, tørretumbler, vaskemaskine, opvaskemaskine og to teenage døtre der efterlod alle lamper tændt på deres vej rundt i huset :-)
Jeg har altid regnet med at det koster 5-6000 i el pr år, at have saltvand i huset.
Men det skal lige med at jeg aldrig har brugt varmelegemer, men udelukkende rumtemperatur + lamper og pumper til at bestemme akvariets temperatur, hvilket typisk er 1,5-2 grader oveni rumtemperaturen...


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"