"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af MoG »

Palaarsuaq skrev:
MoG skrev:
Palaarsuaq skrev:
MoG skrev:Ang. Salt så er det typisk 37-39gr pr liter. Men det står på bøtten.

Mht. Pumper, så kan du, som fat donnie skriver, få tunze i nakken.
6095 er en fremragende pumpe. Jeg mener, at jeg forleden så en annonce på forum, hvor de stod til ca 600kr (ligger gerne på 500-700kr brugt). Hvilket er under halv pris. De er forholdvis lydsvage, pålidelige og gennemprøvet af mange.
Personligt ville jeg idag, gå efter vortech .(selvom de nyere rossmont ser spændende ud!) men tunze går du ikke galt i byen med.
Okay super. Ved du så hvad forskellen er på se to salt typer er.?

Hvordan kan det være se tunze er blevet så billige?
Pro har et højere indhold af kh, mg og ca.

Mht. Tunze, så hænger det vel sammen med det store udbud af cirkulationspumper der er kommet frem de senere år.. det afspejler jo sig i prisen. Specielt de pumpemærker hvor motordelen sidder uden på akvariet er jo populære. Du sparer plads, afgiver mindre varme til akvariet mm.
Tunze fylder jo lidt i forhold til. Men som sagt, så bør du ikke have betænkeligheder ved at starte med eks. Tunze 6095. Køber du brugt til omkring 500kr, Så kan de altid skydes af igen uden det helt store tab. :wink:
Okay. Tror du der er så meget forskel på kvaliteten på Ecotech og andre pumpe mærker.. Hvad pokker er de dog lavet af.??

Gør det så den store forskel om jeg køber pro eller naturlig salt. De tilsætnings stoffer skal vel tilsættes alligevel :) ?

Har du / forresten erfaring med at købe fra marinedepot.com ? Det er jo vildt billigt og jeg blev helt glad for en stund men så kom jeg til at tænke på at man nok ikke slipper for Tolden.. :BA

Selvfølgelig er der forskel på kvaliteten, om du køber fx. Ecotech eller det billigste kinøjser-knald du kan finde.. det er som med så mange andre ting. Nogen er til billige ting der kan smides over skulderen når det er færdigt og så bare købe en ny.. andre vælger den dyrere løsning mhb. På at få noget der holder længe og i en god kvalitet.

Om du skal vælge det ene salt frem for det andet må du selv gøre op. Jeg har kun brugt Pro'en.

Nej - har ingen erfaring med at købe fra marinedepot. Men tror godt du kan regne med at der er en vis sandsynlighed for at blive pumpet godt og grundigt, mht. Told osv..
Har også siddet mange gange og kigget på amerikanske sider og kigget lækkert grej til gode priser.. men desværre kan det godt gå hen og blive en del dyrere end beregnet :wink:


Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Carsten »

Husk lige på at de i USA bruger 110volt. Så mon ikke de pumper er ubrugeligt her i landet. Og som MoG skriver, så ved toldvæsnet godt hvad de vil have. Minimum 25% af det hele beløbet, plus ca. 200 til snegleposten, for at opkræve momsen


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Palaarsuaq »

MoG skrev:
Palaarsuaq skrev:
MoG skrev:
Palaarsuaq skrev:
MoG skrev:Ang. Salt så er det typisk 37-39gr pr liter. Men det står på bøtten.

Mht. Pumper, så kan du, som fat donnie skriver, få tunze i nakken.
6095 er en fremragende pumpe. Jeg mener, at jeg forleden så en annonce på forum, hvor de stod til ca 600kr (ligger gerne på 500-700kr brugt). Hvilket er under halv pris. De er forholdvis lydsvage, pålidelige og gennemprøvet af mange.
Personligt ville jeg idag, gå efter vortech .(selvom de nyere rossmont ser spændende ud!) men tunze går du ikke galt i byen med.
Okay super. Ved du så hvad forskellen er på se to salt typer er.?

Hvordan kan det være se tunze er blevet så billige?
Pro har et højere indhold af kh, mg og ca.

Mht. Tunze, så hænger det vel sammen med det store udbud af cirkulationspumper der er kommet frem de senere år.. det afspejler jo sig i prisen. Specielt de pumpemærker hvor motordelen sidder uden på akvariet er jo populære. Du sparer plads, afgiver mindre varme til akvariet mm.
Tunze fylder jo lidt i forhold til. Men som sagt, så bør du ikke have betænkeligheder ved at starte med eks. Tunze 6095. Køber du brugt til omkring 500kr, Så kan de altid skydes af igen uden det helt store tab. :wink:
Okay. Tror du der er så meget forskel på kvaliteten på Ecotech og andre pumpe mærker.. Hvad pokker er de dog lavet af.??

Gør det så den store forskel om jeg køber pro eller naturlig salt. De tilsætnings stoffer skal vel tilsættes alligevel :) ?

Har du / forresten erfaring med at købe fra marinedepot.com ? Det er jo vildt billigt og jeg blev helt glad for en stund men så kom jeg til at tænke på at man nok ikke slipper for Tolden.. :BA

Selvfølgelig er der forskel på kvaliteten, om du køber fx. Ecotech eller det billigste kinøjser-knald du kan finde.. det er som med så mange andre ting. Nogen er til billige ting der kan smides over skulderen når det er færdigt og så bare købe en ny.. andre vælger den dyrere løsning mhb. På at få noget der holder længe og i en god kvalitet.

Om du skal vælge det ene salt frem for det andet må du selv gøre op. Jeg har kun brugt Pro'en.

Nej - har ingen erfaring med at købe fra marinedepot. Men tror godt du kan regne med at der er en vis sandsynlighed for at blive pumpet godt og grundigt, mht. Told osv..
Har også siddet mange gange og kigget på amerikanske sider og kigget lækkert grej til gode priser.. men desværre kan det godt gå hen og blive en del dyrere end beregnet :wink:
Ja det er nok rigtig nok. Troede lige jeg havde fundet på noget smart hæhæ..

Ja selvfølgelig er der forskel på billig kineser og ecotec. Men tænke i forhold til gyre eller Rossmont. Men det er der nok mange forskellige holdninger til. Men tak for hjælpen :)


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Palaarsuaq »

Carsten skrev:Husk lige på at de i USA bruger 110volt. Så mon ikke de pumper er ubrugeligt her i landet. Og som MoG skriver, så ved toldvæsnet godt hvad de vil have. Minimum 25% af det hele beløbet, plus ca. 200 til snegleposten, for at opkræve momsen

Den havde jeg ikke lige tænkt over Carsten.. Damn it.. Hæhæ troede lige jeg var smart.


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Palaarsuaq »

Her imens jeg venter på mit akvarie kan jeg lige så godt forberede de fleste ting. Jeg kunne rigtig godt tænke mig et refugium. Man da der ikke er et helt rum til det må det blive i rummet hvor skummeren står. Jeg har hørt man kan købe nogle skillevægge man kan putte i så man kan holde skummer og refugium adskilt. Men jeg har ikke rigtig haft noget held med at finde det nogen steder. Er der nogen af jer her inde med red sea reefer akvarier som har refugium.?

Jeg vil helst undgå at bore i noget glas.

Hilsen Alexander


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Palaarsuaq »

Hej igen. :) Pga juleferie osv kommer mit akvarie først efter nytår. Æv bøv. Jeg er begyndt at kigge lidt efter bundlag- Jeg er virkelig i tvivl. Jeg vil gerne ha det er så natur tro som muligt og jeg er lidt vild med det lidt fine sand. Men som mange af jer har skrevet om herinde så flytter det fine sand sig med cirkulationen. Er der nogen af jer som kan anbefale noget godt sand, helst lidt fint i det. Det er sku svært at se rigtigt hvordan det ser ud på div webshops.

Håber i kan hjælpe. Hilsen Alexander


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af kalmar »

Jeg har et refugium i min Reefer 350 sump, men jeg fik ikke sumpen med da jeg købte det, så jeg limede selv en sammen.
Jeg fandt tegningerne på nettet til den originale. Lavede rummet til venstre magen til, men rummet til højre er blot et 'almindeligt' rum med en glasplade som skillevæg. Heri er mit nedløb med sok, samt skummer. I midten har jeg så et OK størrelse refugium.
Jeg har imidlertid fået ny skummer som er ½ cm bredere end skummer rummet, så jeg skal have det hele skildt af og flyttet rumdeleren her mellem jul og nytår.

Jeg er lidt i samme situation som dig mht. sand og har prøvet at købe en enkelt pose, som jeg er OK tilfreds med medium størrelse sandkorn. Det bliver denne:
http://www.deepoceanshop.dk/dekoration- ... -07kg.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Palaarsuaq »

Aha.. Det er sku surt.. Jeg syntes virkelig et refugium er et must for mig :) Skar du selv glasset til eller hvordan ? Jeg har aldrig prøvet at arbejde med glas eller fuge det..

Okay ligner det rigtigt sand ? Det er ret tiltalende det ATI sand da jeg kan se det har nogle ret gode egenskaber.. Har du ikke et billede af dit bundlag og eventuelt refugium. Det ville være virkelig fedt.!!


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Carsten »

Det er nu ikke så svært at skære i glas. Men en rigtig diamant skærer letter det meget frem for de glasskærere med hjul
https://www.ebay.com/itm/Portable-Self- ... SwRDpZo4Lb" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af kalmar »

Delvist, fik lidt hjælp, skar glasset ud af en gammel punkteret termorude, så det kostede kun en tube silikone. Super fint sand meget stabilt, og min gylte ser ud til at være glad for det.
Her et ringe aften billede af sumpen, men du burde kunne se indretningen. Havde lidt refugium i midten, men det er ved at ryge over i en anden tank jeg efterfølgende har fået.
sump.jpg


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Palaarsuaq »

Carsten skrev:Det er nu ikke så svært at skære i glas. Men en rigtig diamant skærer letter det meget frem for de glasskærere med hjul
https://www.ebay.com/itm/Portable-Self- ... SwRDpZo4Lb" onclick="window.open(this.href);return false;
Hold da op, skal der ikke mere til.


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Palaarsuaq »

kalmar skrev:Delvist, fik lidt hjælp, skar glasset ud af en gammel punkteret termorude, så det kostede kun en tube silikone. Super fint sand meget stabilt, og min gylte ser ud til at være glad for det.
Her et ringe aften billede af sumpen, men du burde kunne se indretningen. Havde lidt refugium i midten, men det er ved at ryge over i en anden tank jeg efterfølgende har fået.
sump.jpg
Det ser fint ud. Men hvordan kommer vandet igennem refugiumet? Altså fra rum til rum? Tak for det fine billede.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Carsten »

Palaarsuaq skrev:
kalmar skrev:Delvist, fik lidt hjælp, skar glasset ud af en gammel punkteret termorude, så det kostede kun en tube silikone. Super fint sand meget stabilt, og min gylte ser ud til at være glad for det.
Her et ringe aften billede af sumpen, men du burde kunne se indretningen. Havde lidt refugium i midten, men det er ved at ryge over i en anden tank jeg efterfølgende har fået.
sump.jpg
Det ser fint ud. Men hvordan kommer vandet igennem refugiumet? Altså fra rum til rum? Tak for det fine billede.
Højdeforskel på glasset som deler sumpen.


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Palaarsuaq »

Carsten skrev:
Palaarsuaq skrev:
kalmar skrev:Delvist, fik lidt hjælp, skar glasset ud af en gammel punkteret termorude, så det kostede kun en tube silikone. Super fint sand meget stabilt, og min gylte ser ud til at være glad for det.
Her et ringe aften billede af sumpen, men du burde kunne se indretningen. Havde lidt refugium i midten, men det er ved at ryge over i en anden tank jeg efterfølgende har fået.
sump.jpg
Det ser fint ud. Men hvordan kommer vandet igennem refugiumet? Altså fra rum til rum? Tak for det fine billede.
Højdeforskel på glasset som deler sumpen.

Argh, har det en bestemt højde. ? Det kan være det giver bedre mening når jeg får det.?



Jeg har siddet og læst omkring balling og balling light.. Det er fandme ikke helt nemt at blive klog på, og sikke nogle diskussioner det kan lave. Jeg ved godt der skal gå et stykke før jeg får brug for det men der er 8% udsalg hos deepocean så jeg kan lige så godt købe det så jeg har det. :K

Sådan en pakke her http://www.deepoceanshop.dk/vandpleje-t ... ilbud.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ville det ikke funge ? Der står ikke noget bestemt mærke på det ?


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af kalmar »

Vent med det.
Du skal først have akvariet op og køre, og herefter have det 'kørt ind', hvilket i sig selv tager nogle måneder.
Og bare rolig, du skal nok få rigeligt at bruge dine penge på, så læg hellere dem til side indtil videre.


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Palaarsuaq »

Okay så. ;) Jeg må væbne mig med tålmodighed.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Carsten »

Palaarsuaq skrev: Jeg har siddet og læst omkring balling og balling light.. Det er fandme ikke helt nemt at blive klog på, og sikke nogle diskussioner det kan lave. Jeg ved godt der skal gå et stykke før jeg får brug for det men der er 8% udsalg hos deepocean så jeg kan lige så godt købe det så jeg har det. :K

Sådan en pakke her http://www.deepoceanshop.dk/vandpleje-t ... ilbud.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ville det ikke funge ? Der står ikke noget bestemt mærke på det ?
Det fungerer helt fint. Jeg bruger det selv.
Moby fik det tidligere fra Aquafair.de Og mon ikke han stadig gør det, blot med andre mærkater på


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Palaarsuaq »

Kæft jeg er træt af at vente på akvarie.
Kan I anbefale et godt varmelegeme. Findes der nogen med termometer i så man kan se temperaturen i akvariet. Hvis de findes i strøm venlige udgaver er det at fortrække :)
Senest rettet af Palaarsuaq fre 12. jan 2018 20:45, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Carsten »

Palaarsuaq skrev:Kæft jeg er træt af at vente..
Kan I anbefale et godt varmelegeme. Findes der nogen med termometer i så man kan se temperaturen i akvariet. Hvis de findes i strøm venlige udgaver er det at fortrække :)
Mange kineser varmelegemer viser hvad temperatur de er stillet til - forhåbenligt.
De er billige men ikke stabile.
Aquariums systems lavede nogle som blev solgt i Planteimporten. Om de stadig fører dem ved jeg ikke.

Energi venlighed og så varmelegemer, er ikke 2 ting der kan mødes.

Hvis du skal have en eller anden form for computerstyring på, så plejer der at være en temperatur føler der på.
Og den er formentlig mere præcis en dem på varmelegemerne


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Palaarsuaq »

Okay, jeg vil hellere ofre lidt på kvaliteten når det gælder det. Kan du anbefale noget som du snakker om med computer styring.? Eller bare nogle gode varmelegemer? :)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Carsten »

Palaarsuaq skrev:Okay, jeg vil hellere ofre lidt på kvaliteten når det gælder det. Kan du anbefale noget som du snakker om med computer styring.? Eller bare nogle gode varmelegemer? :)
Der er jo en del forskellige akvarie computere. Den mest udbredte er nok GHL. Der er flere modeller. Nyeste hedder noget med 4. Der er et "hav" af muligheder med den.

Computerne har som sådan ikke nogen varme indbygget, men der er en temperaturføler, som kan programmeres til at slukke for en kanal nå temperaturen bliver xx antal grader og tænde igen når den er faldet. Hvis du også køber et Eheim varmelegeme, eller et i titanium(mener jeg de er) så får du det nok ikke bedre


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Wiinberg »

Jeg bruger sådan en: http://www.krybdyrsiden.dk/habistat-ter ... ostat.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Og så har jeg et Eheim varmelegeme tilsluttet til den. Den er jeg rigtig glad for. Derudover er der et timerstyret stik i den, som jeg så bruger til lys over refugie. Det er selvfølgelig ikke helt billigt, men jeg synes at det er lettere at styre i forhold til den indbyggede termostat i varmelegemet. Du kan også indstille en alarm ved for store udsving i temperaturen. Det kan muligvis findes billigere på f.eks. Ebay.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Carsten »

Wiinberg skrev:Jeg bruger sådan en: http://www.krybdyrsiden.dk/habistat-ter ... ostat.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Og så har jeg et Eheim varmelegeme tilsluttet til den. Den er jeg rigtig glad for. Derudover er der et timerstyret stik i den, som jeg så bruger til lys over refugie. Det er selvfølgelig ikke helt billigt, men jeg synes at det er lettere at styre i forhold til den indbyggede termostat i varmelegemet. Du kan også indstille en alarm ved for store udsving i temperaturen. Det kan muligvis findes billigere på f.eks. Ebay.
Er det ikke sådan en her du har?
https://www.ebay.com/itm/220V-10A-Repti ... 4b23e5a679" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Wiinberg »

Carsten skrev:
Wiinberg skrev:Jeg bruger sådan en: http://www.krybdyrsiden.dk/habistat-ter ... ostat.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Og så har jeg et Eheim varmelegeme tilsluttet til den. Den er jeg rigtig glad for. Derudover er der et timerstyret stik i den, som jeg så bruger til lys over refugie. Det er selvfølgelig ikke helt billigt, men jeg synes at det er lettere at styre i forhold til den indbyggede termostat i varmelegemet. Du kan også indstille en alarm ved for store udsving i temperaturen. Det kan muligvis findes billigere på f.eks. Ebay.
Er det ikke sådan en her du har?
https://www.ebay.com/itm/220V-10A-Repti ... 4b23e5a679" onclick="window.open(this.href);return false;
Nej jeg købte min på Krybdyrsiden. Men jeg kan se at den er stort set magen til den du linker til, dispayvisningen er lidt anderledes. Men den er da noget billigere. Selv hvis den bliver taget i tolden, sparer man alligevel en 100 las.


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af kalmar »

Jeg har også et Eheim varmelegme i mit akvarie og det har holdt temperaturen fint og stødt på 26 grader., men for ca. 1½ månede begyndte det at stige, ikke særligt meget, men lidt af gangen, og efter 1 - 1½ uge var det kommet op over 27 grader.
I mellemtiden har jeg dog købt en brugt akvarie computer, som også har temperaturføler, så her koblede jeg blot varmelegmet til, så det blev styret af denne. Nu kører det fint igen.

Og det giver god mening, for akvarie computeren har en kvalitets temperatur føler (koster i sig selv mere end varmelegmet!) som er ret præcis, hvorimod varmelegmet blot har et lille stykke bimetal som man kan ændre vinklen på via en skrue.

Iøvrigt kan et varmelegne (varmetrådene) også står af, så det kan være en fordel at have 2 tilsluttet parrallelt på samme styring. Har jeg dog ikke selv endnu.

Risikovurdering og forbyggelse.


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Carsten »

Wiinberg skrev:
Carsten skrev:
Wiinberg skrev:Jeg bruger sådan en: http://www.krybdyrsiden.dk/habistat-ter ... ostat.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Og så har jeg et Eheim varmelegeme tilsluttet til den. Den er jeg rigtig glad for. Derudover er der et timerstyret stik i den, som jeg så bruger til lys over refugie. Det er selvfølgelig ikke helt billigt, men jeg synes at det er lettere at styre i forhold til den indbyggede termostat i varmelegemet. Du kan også indstille en alarm ved for store udsving i temperaturen. Det kan muligvis findes billigere på f.eks. Ebay.
Er det ikke sådan en her du har?
https://www.ebay.com/itm/220V-10A-Repti ... 4b23e5a679" onclick="window.open(this.href);return false;
Nej jeg købte min på Krybdyrsiden. Men jeg kan se at den er stort set magen til den du linker til, dispayvisningen er lidt anderledes. Men den er da noget billigere. Selv hvis den bliver taget i tolden, sparer man alligevel en 100 las.
Så meget fik jeg ikke set på billedet. Men kan godt se at den dyrere har langt mere at vise i displayet.


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Palaarsuaq »

kalmar skrev:Jeg har også et Eheim varmelegme i mit akvarie og det har holdt temperaturen fint og stødt på 26 grader., men for ca. 1½ månede begyndte det at stige, ikke særligt meget, men lidt af gangen, og efter 1 - 1½ uge var det kommet op over 27 grader.
I mellemtiden har jeg dog købt en brugt akvarie computer, som også har temperaturføler, så her koblede jeg blot varmelegmet til, så det blev styret af denne. Nu kører det fint igen.

Og det giver god mening, for akvarie computeren har en kvalitets temperatur føler (koster i sig selv mere end varmelegmet!) som er ret præcis, hvorimod varmelegmet blot har et lille stykke bimetal som man kan ændre vinklen på via en skrue.

Iøvrigt kan et varmelegne (varmetrådene) også står af, så det kan være en fordel at have 2 tilsluttet parrallelt på samme styring. Har jeg dog ikke selv endnu.

Risikovurdering og forbyggelse.

Okay det lyder ret smart og lidt mere drift sikkert. Hvad hedder sådan en akvarie computer? Eller nogle andre typer.


De der fra krybdyr siden ser sku også ret smarte ud. Det er nok noget alla det som jeg burde invistere I.

Burde man købe et lidt større varmelegeme end det man skal bruge?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Carsten »

Palaarsuaq skrev:
kalmar skrev:Jeg har også et Eheim varmelegme i mit akvarie og det har holdt temperaturen fint og stødt på 26 grader., men for ca. 1½ månede begyndte det at stige, ikke særligt meget, men lidt af gangen, og efter 1 - 1½ uge var det kommet op over 27 grader.
I mellemtiden har jeg dog købt en brugt akvarie computer, som også har temperaturføler, så her koblede jeg blot varmelegmet til, så det blev styret af denne. Nu kører det fint igen.

Og det giver god mening, for akvarie computeren har en kvalitets temperatur føler (koster i sig selv mere end varmelegmet!) som er ret præcis, hvorimod varmelegmet blot har et lille stykke bimetal som man kan ændre vinklen på via en skrue.

Iøvrigt kan et varmelegne (varmetrådene) også står af, så det kan være en fordel at have 2 tilsluttet parrallelt på samme styring. Har jeg dog ikke selv endnu.

Risikovurdering og forbyggelse.

Okay det lyder ret smart og lidt mere drift sikkert. Hvad hedder sådan en akvarie computer? Eller nogle andre typer.


De der fra krybdyr siden ser sku også ret smarte ud. Det er nok noget alla det som jeg burde invistere I.

Burde man købe et lidt større varmelegeme end det man skal bruge?
Det er jo kun spørgsmålet hvor længe det skal køre hver gang det tænder.


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Palaarsuaq »

Carsten skrev:
Palaarsuaq skrev:
kalmar skrev:Jeg har også et Eheim varmelegme i mit akvarie og det har holdt temperaturen fint og stødt på 26 grader., men for ca. 1½ månede begyndte det at stige, ikke særligt meget, men lidt af gangen, og efter 1 - 1½ uge var det kommet op over 27 grader.
I mellemtiden har jeg dog købt en brugt akvarie computer, som også har temperaturføler, så her koblede jeg blot varmelegmet til, så det blev styret af denne. Nu kører det fint igen.

Og det giver god mening, for akvarie computeren har en kvalitets temperatur føler (koster i sig selv mere end varmelegmet!) som er ret præcis, hvorimod varmelegmet blot har et lille stykke bimetal som man kan ændre vinklen på via en skrue.

Iøvrigt kan et varmelegne (varmetrådene) også står af, så det kan være en fordel at have 2 tilsluttet parrallelt på samme styring. Har jeg dog ikke selv endnu.

Risikovurdering og forbyggelse.

Okay det lyder ret smart og lidt mere drift sikkert. Hvad hedder sådan en akvarie computer? Eller nogle andre typer.


De der fra krybdyr siden ser sku også ret smarte ud. Det er nok noget alla det som jeg burde invistere I.

Burde man købe et lidt større varmelegeme end det man skal bruge?
Det er jo kun spørgsmålet hvor længe det skal køre hver gang det tænder.
Ja okay. Det er hip som hap :)


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af kalmar »

Hellere to på 20 end en på 40 :beer:


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"