"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Andet forsøg i saltvands verden

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Besvar
turner
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 17. okt 2008 22:17
15
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Aarhus N

Andet forsøg i saltvands verden

Indlæg af turner »

Forsøgte mig for flere år siden med saltvand, hvilket endte miserabelt. Ingen tålmodighed, og forsøgte at springe over hvor gærdet var lavest.

I oktober sidste år forsøgte jeg mig igen, denne gang med et Nuvo Fusion 10.

Ved opstart kom der 5.5 kilo sten i, 3.5 levende og 2 kilo døde. Derudover et 5 cm lag af levende sand. og teknikken var Ghost Desktop Skummer, Skye light fra IM, og en returpumpe jeg har glemt navnet på men ikke originalen, Tunze nano ATO, samt en hydor koralia 400 til bevægelse.
Billede

Algefasen gik hurtigere end jeg forventede og efter en 1.5 cirka kom jeg en CUC i bestående af 3 små eremit krebs og turbo snegle.
Derudover også en lille Zoa frag, selvom jeg nok ville have ventet, men faldt sgu i, den har det dog fremragende i dag.

Inden for den næste måned kom der 2 ricordea skiver i, en watermelon zoa koloni og et lille sarchopyton frag.
Billede

Da min ene Ricordea skive stillede træskoene, og min sarchopyton heller ikke rigtig vilde lavede jeg mig selv en regl om kun at lave større ændringer 1 gang i måneden, så som at sætte fisk, invertebrater større koraller, skifte lys etc. og har næsten fulgt den.

Her efter gik der cirka 1.5 måned og to små klovnfisk flyttede ind
Billede

Efter en lille måneds tid kom der en dannebrogs reje i, og et par uger efter nogle røde og blå skive anemoner. Og efter en måned skiftede jeg lyset til en Coral Box moon led med LPS program, samt tilføjede en spinner til returpumpen for mere variation i vandets bevægelser.

Pr dags dato ser akvariet sådan ud, koraller trives og mine zoa kolonier gror hastigt.
Billede

Billede

Billede

Billede

Beboere er de tidligere nævnte, desuden er der tilføjet en Pavona koral og Euphyllia yaeyamaensis som begge har det super. Min sidste ricordea skrive er også stået af, jeg ved ikke hvorfor.

Ugentlig rutine er påfyldning af osmose vand til automatisk påfyldning, udskifte 2 liter vand, og skrabe grønne alger af glasset. Mine værdier er som de skal være, og måler hverken nitrat eller fosfat i akvariet. Desuden har jeg ikke længere skummer på, da jeg ikke synes den gjorde nogen forskel andet end at larme lidt. Næste projekt er en tilføjese af en Acan når jeg finder en i en farve jeg lige synes er perfekt. Men indtil da, vil jeg bare nyde at andet forsøg med saltvand er gået meget bedre end det første.


Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Andet forsøg i saltvands verden

Indlæg af peder »

Ser lovende ud, tror det bliver et rigtigt spændende nano.


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Andet forsøg i saltvands verden

Indlæg af Bokelund »

Spændende at du køre uden skummer! :)
Ser godt ud.


Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Andet forsøg i saltvands verden

Indlæg af amddurin »

Er der ikke en risiko for at have for lavt ilt indhold i vandet, når man køre uden skummer?


"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Andet forsøg i saltvands verden

Indlæg af ole kekkonen »

Ilten bliver mættet i baljen som i Naturen,hvis du ikke er bange For metaller så kør helt uden filter:)


niko9260
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 350
Tilmeldt: tirs 12. feb 2013 21:42
11
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: Andet forsøg i saltvands verden

Indlæg af niko9260 »

det ser virkelig spændende ud, glæder mig rigtig meget til at se mere til dit akvarie, og se hvordan det kommer til at firløbe sig nu når du har valgt at fjerne din skummer fra akvariet.

have en god weekend
med venlig hilsen Nikolaj


mit shallow reef. 224 ltr +170 ltr sump LUKKET NED.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=60292" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Nikolaj
niko9260
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 350
Tilmeldt: tirs 12. feb 2013 21:42
11
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: Andet forsøg i saltvands verden

Indlæg af niko9260 »

Hvordan går det med akvariet, er meget spændt på at høre hvordan det kører uden en skummer tilsluttet

mvh nikolaj


mit shallow reef. 224 ltr +170 ltr sump LUKKET NED.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=60292" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Nikolaj
turner
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 17. okt 2008 22:17
15
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Andet forsøg i saltvands verden

Indlæg af turner »

niko9260 skrev:Hvordan går det med akvariet, er meget spændt på at høre hvordan det kører uden en skummer tilsluttet

mvh nikolaj

Det var måske nok på tide med en update :)

Jeg flyttede i sommer, hvilket var lårt. Efter flytningen havde jeg kæmpe problemer med cyano i en lang periode. Jeg kørte med skummer da jeg tænkte, det nok kunne hjælpe efter flytningen. Efter et par måneder med ingen fremskridt, gik jeg hårdt til værks. Alt kom op, og alle LS blev skyllet grundigt i saltvand, så alt skrald i dem kom ud. Sandbunden blev skiftet med en ny som også blev skyllet som ind i helvede. Derefter beslutetde jeg mig for at droppe skummeren også, og derefter har det været rigtig stabilt rengørringen var tilbage i oktober cirka. Jeg har lidt cyano lige nu, omkring en sten med en Favia koral jeg købte, så jeg mistænker at den lækker lidt næring, no worries dog lader det bare være. Hele akvariet har det dog rigitg fint. Min Euphyllia gror rigtig godt, og har tilføjet en Acan i efteråret, som også har groet flere polypper siden den blev sat i.

Før min rengørring:
Billede

Efter min rengørring:
Billede


Nu:
Billede

Der kommer lige nogle flere billeder i morgen, når jeg kan fange det i rigitig lys. Min telefon har en tendens til at fokusere meget på den blå farve i lyset :/

Rutine med akvariet er 4 liter vandskift 1 gang i ugen. Jeg tester aldrig vand, har en tendens til at hvis noget er off i værdierne forsøger jeg at fixe på en eller anden vis, og det har gjort mere skade end gavn for mig i den lille balje. Så nu holder jeg bare øje i stedet, begynder det hele at se skidt ud, er der nok noget galt og så kigger jeg på det.

Planer for fremtiden med baljen er at jeg skal have fat i nogle ricordea Florida skiver, men synes aldrig de er at finde i DK og hvis de er, så er farverne kedelige. Derudoer går jeg og tænker om jeg tør sætte Xenia i, er lidt vild med den koral, men er bange for den nakker al pladsen.
Senest rettet af turner søn 11. feb 2018 20:03, rettet i alt 1 gang.


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Andet forsøg i saltvands verden

Indlæg af Tykki »

Jeg kan sgu ikke se nogen billeder


turner
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 17. okt 2008 22:17
15
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Andet forsøg i saltvands verden

Indlæg af turner »

Tykki skrev:Jeg kan sgu ikke se nogen billeder
Det er rettet nu :)


turner
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 17. okt 2008 22:17
15
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Andet forsøg i saltvands verden

Indlæg af turner »

Nu med billeder i dagslys:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede


Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"