"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

572L akvarie i støvring

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Besvar
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af StarF »

ttkthomsen skrev:Hold nu op nogle farver! Det ser satme godt ud
Det gør det endnu mere imponerende er mange af korallerne står på 30-40cm vand dybde, og ghl lamperne står på energi spare mode.

Der er desuden ikke skiftet andet vand end når jeg har solgt koraller og de 10l der røg ud da jeg støvsugede sumpen for slam.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af StarF »

Mikas skrev:Ja jeg misunder også lidt at jeres forhandlere der ovre tager så meget lækkert hjem og til fornuftige priser :)
Jeg nyder godt af styr på dyr har meldt sig lidt ind i kampen selv om der ikke var mange der købte deres australske koraller, der ganske vist var afbleget men ellers virkede sunde.

Horsens er stadig 1 1/2 time væk..


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af StarF »

Fik et købt en super fed australsk tabletop acropora, som jeg skulle finde plads til. Planen blev at lave den hænge ud over et hul i højre side af revet. Så planen blev at kontere korallen på et pvc rør, som jeg limede i en samling med 45 grader knæk, så den fik den rette position når røret blev sat ind bag i sten sætningen. Så skar jeg det overflødige pvc af, så det kun var et halvt rør. (så blev det mindre masivt)


Første test, om placeringen bliver korrekt:
DSC_0061.JPG
DSC_0062.JPG
Så skulle pvc delen skujules, så det blev til små stykker tørret ls, der blev limit på med pu lim.
DSC_0064.JPG
Røret blev fastmonteret med poly plastik (det der bliver blødt med 60 grader), det stivner hurtigt i vand, og er meget holdbart når først det er hårdt. Samtidig kan man bare genbruge klumpem, hvis man får det sat forkert, og det grisser ikke i vandet. Korallen blev monteret på samme måde. Min erfaring er at koraller er meget glade for at enchruste på det, men det er krid hvidt, så der går lidt inden det er skjult af kalkalger osv.

det færdige resultat
DSC_0066.JPG
DSCPDC_0002_BURST20171022194803347.JPG
Efter det havde siddet lidt, satte jeg en acropora red planet jeg havde fået fra peder p på også. Igen sat på med poly plastic.
finish1.JPG
finish2.JPG
efter et par uger er begge koraller ved at enchruste hen over plastikken.. det færdige resultat ser sådan her ud :
DSC_0126.JPG
DSC_0132.JPG
DSC_0131.JPG
DSC_0125.JPG
Det er dette poly morph platik jeg har brugt til at sætte en del koraller fast med.
https://www.ebay.com/itm/Thermoworx-Pol ... 1560455707" onclick="window.open(this.href);return false;
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Smart og enkel måde at få mere plads til koraller :) ja og så er jeg som altid super misundelig på dine store og flotte koraller, de nye inklusiv.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af StarF »

Thomas fra Stockholm skrev:Smart og enkel måde at få mere plads til koraller :) ja og så er jeg som altid super misundelig på dine store og flotte koraller, de nye inklusiv.
Fik købt 3 store Australske koraller fra Styr på Dyr for lidt over en månede siden. Jeg var meget overrasket over de åbenbart ikke kunne få dem solgt, så ugen efter tog jeg 4 stk mere. Selv om de godt nok ikke havde farven endnu, var det let at se der var basis for nogle spændene ting i blandt dem(der lå flere acropora strawberry f.eks). Så har stadig 5 store stykker der ligger oppe bagved stenopsætningen, så man kan ikke se dem på billederne, jeg skal have placeret. men kan godt li at gå og pusle med hvor de skal sidde.

Tak for rosen :)


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Ja i blandt bliver man overrasket over hvad der ikke sælger, tror mange gange der er en mental barrierer på hvad man vil give for en koral. For der er altid en risiko, selv syntes jeg at alt over SEK 1500,- er dyrt og så kan de være nok så store og eksklusive.

I blandt passer jeg også på store koraller da jeg altid kæmper en kamp uden lige med at få dem til at sidde fast. Med mindre jeg kan se at de enkelt kan fragges, jeg syntes det ser rigtig fint ud når man har flere af samme koral der vokser i samme område, tanken er at men burde kunne få nogle "linier" i baljen.
Nu sidder mine koraller ikke så tæt som dine (endnu) :)


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af StarF »

Thomas fra Stockholm skrev:Ja i blandt bliver man overrasket over hvad der ikke sælger, tror mange gange der er en mental barrierer på hvad man vil give for en koral. For der er altid en risiko, selv syntes jeg at alt over SEK 1500,- er dyrt og så kan de være nok så store og eksklusive.

I blandt passer jeg også på store koraller da jeg altid kæmper en kamp uden lige med at få dem til at sidde fast. Med mindre jeg kan se at de enkelt kan fragges, jeg syntes det ser rigtig fint ud når man har flere af samme koral der vokser i samme område, tanken er at men burde kunne få nogle "linier" i baljen.
Nu sidder mine koraller ikke så tæt som dine (endnu) :)
Korrekt, men de kostede nu kun 400kr :) røverkøb!

Det er korrekt store koraller kan være træls at få sat fast. Jeg bruger altid en bladning af 2 forskelige slags epoxy, gel sekundt lim, og det polymorph plastic, alt efter hvad det er, hvor det skal sidde.


Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af Han$en »

Det står som en suttet bryllups-pik det der! :GO

Snedigt med de 2 Vortech! Den medtode skal klart også lige på forsøgsbasis her! :happy:


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af StarF »

Han$en skrev:Det står som en suttet bryllups-pik det der! :GO

Snedigt med de 2 Vortech! Den medtode skal klart også lige på forsøgsbasis her! :happy:
Tak..

Er spændt på hvor længe sådan en 2 vortech pumper i enden, er nok som eneste cirkulation,.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af crazy seahorse »

Hvor ser det flot ud, Mads.
God idé med pvc rør til at understøtte koraller. De store kan være genstridige, når man skal have placeret dem rigtigt.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af StarF »

crazy seahorse skrev:Hvor ser det flot ud, Mads.
God idé med pvc rør til at understøtte koraller. De store kan være genstridige, når man skal have placeret dem rigtigt.

Erik
Mange tak Erik. Mangler lige at finde et par gode pladser til de flotte koraller fra dig :)


Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af peder »

Har set det live og kan tilslutte mig koret, et fantastisk rev med nogle rigtig lækre Acro perler.


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af Carsten »

Har du overvejet at farve det polyplastik? Jeg har købt nogle sorte kugler af det samme plastik til at blande i. samt lilla pulver til at ælte i plasten, så den får farve.
Men bortset fra det, så er jeg ikke vildt begejstret for det plast.
Synes det ikke ere let at forme både om korallen og stenen på engang


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af Schwensen »

Hvor tykt er dit bundlag egentlig?


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af StarF »

peder skrev:Har set det live og kan tilslutte mig koret, et fantastisk rev med nogle rigtig lækre Acro perler.
Mange tak :)


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af StarF »

Carsten skrev:Har du overvejet at farve det polyplastik? Jeg har købt nogle sorte kugler af det samme plastik til at blande i. samt lilla pulver til at ælte i plasten, så den får farve.
Men bortset fra det, så er jeg ikke vildt begejstret for det plast.
Synes det ikke ere let at forme både om korallen og stenen på engang
Ja, men har ikke turde i tilfælde af det lækkede noget tilbage i systemet. Det hvide er som regel også dækket inden for et par mdr, så det går nok.

Syntes det er genialt til nogle ting, til andre ting bruger jeg enten Grotech 2 komponents (den ultra bløde), eller den mere almindelige 2 komponents epoxy, kombineret med sekundt lim. Men her til at lime røret fast til en sten, og selve korallen fast til røret var det genialt. Men skal bare lige finde ud af at det styrke, er ikke lime evnen, men at låse ting fast sammen, da det bliver ret stærkt når det er hårdt.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af StarF »

Schwensen skrev:Hvor tykt er dit bundlag egentlig?
2-3cm da det kom i, men efter cirkulationen har blæst det lidt rundt og sådan, er der nogle steder hvor der er knap så meget, og andre steder er der 5-6cm.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 572L kommende akvarie i støvring

Indlæg af charlie saltvand »

StarF skrev:Opdaterings tid...

Efter flytningen har jeg ingen internet og tv, men det giver jo god tid til at få ting på plads..

Akvariet blev opsat den 21 jan, tirsdag, var det fyldt op med osmose vand, hvor der blev tilsat salt. Onsdag kom et par gamle atoll søjler i systemet, jeg havde stående i skuret. Der blev tilsat AquaForest Bio S og Pro Bio S(I det gamle akvarie havde jeg altid lidt cyano, men da jeg for sjov begyndte at prøve Bio S, gik der 14 dage og så forsvandt Cyanoen, så nu er det planen at forsætte med Pro Bio S.. Bio S er bare under indkøring man bruger dette), og vsv, for at sætte gang i bakterie kulturen. Disse blev tilsat 2 gange om dagen den første uge, samt der blev sat cirkulation på 2x Vortech MP40qd. De giver fint cirkulation, men de er ikke så lydløse som folk påstår, eller så er jeg bare mere sart end andre, men lyd nivuet er accetabelt på dem. (syntes også altid mine tunze starter med at være lydløse, for der efter at begynde at larme efter et års tid)

Skummer blev startet op Onsdag, en NYOS 220, som jeg havde valgt da den gamle NYOS 120 var fuldstændig lydløs, skulle i starten ind imellem kigge til den, da jeg var i tvivl om den kørte selv i et åbent akvarie, kunne man ikke høre den. Sådan er det ikke med 220 modellen, den har en træls lyd, nærmest som om den resondere, og den smed en masse micro bobler ud. Kan huske 120 modellen også larmede i starten, men efter et par dage var den lydløs. Desværre var det ikke sådan med 220 modellen, her snart 14 dage efter, er der stadig træls lyd fra den, men med isolering på underskabet er det accetabelt, men langt fra lyd løst.. Den får et par uger mere, så må jeg vurdere om jeg skal give mig og købe BK.. Micro boblerne forsvandt, som der kom belastning i systemet. Og den skummer virkelig godt, hvis alternativt er en BK 200, så er jeg faktisk i tvivl om den vil kunne følge med, når det kommer til at skumme, for her stråler Nyos 220 virkelig.. Hvis så bare lortet var lydløst :)

Akvariet fik lov at køre fra onsdag til fredag, alt imens vi fik styr på andre ting i huset. Fredag flyttede jeg alt det levende fra det gamle akvarie til det nye. Det foregik i opbevarings kasser, og så først del 1 af alle mine koraller, ud og køre 20km, smid dem i det nye, hjem igen, hente næste bunke, 20km syd på, smid dem i akvariet, tilbage osv osv.. Det tog 5 ture i alt, men så var alt også flyttet, og mistede ingen fisk, eller koraller under turen.

Lørdagen var store flytte dag, så der fik akvariet bare lov at passe sig selv, og om søndagen brugte jeg de første timer på at sætte tingene bare nogen lunde op, så det ikke var helt grimt at se på.

Den gamle kalk reactor blev sat til (deltec 601) og lys blev sat op. Ingen fisk eller koraller gik til. Der var en enkelt koral, der fik lidt stn, men det er heldigvis stoppet. Akvariet har nu snart kørt 14 dage, og der har ikke været tab. Tilgengæld er det dejligt at se forskellen mellem et hus med genvækst og uden. I det gamle akvarie var min ph imellem 7.5 /7.6 og 7.8 / 8, med en KH på omkring 12 (lavere kh så hed det 7.4 om natten), i det nye hus er phén imellem 8 og 8.2, hvilke gør jeg kan se kalk forbruget er nu over det, det var i det gamle system. Er spændt på om det giver endnu bedre farver og vækst, for selv om jeg havde lav ph i det gamle akvarie, var væksten og farverne nu stadig fine.

Det er planen at sand kommer i, i denne weekend( har 4 poser Caribsea ARAG-ALIVE - BAHAMAS OOLITE). Men det lægger ikke helt fast endnu, afhænger om jeg får sat de sidste koraller op og fast.

Har også købt 2 extra søjler via deepocean, den ene er allerede kommet i, og den anden skal måske i.. alt efter hvordan det kommer til at se ud. Planen er at holde sten opsætningen luftig..

Ting der mangler:

1: Resovair og automatisk påfyldning. Pt fylder jeg 5 litter på om dagen manuelt...
2: Lavet ledninger og andet pænt i rummet under akvariet..
3: sat den nye kalk reactor op. (Vertex RD-6 )
4: Få opsat min GHL Doser 2, og Akvarie computer
5: Sat de sidste koraller op, og fast
6: Sand

Så er vi igang.. Lys kassen kan tages helt af, hvis man virkelig skal lave store ting nede i akvariet. Her ses også de 4 GHL Lampe holdere, der er sat op. Der er sat tyk træplader i stellet, for at gøre det mere stabilt. Bordet er 110CM højt.
01.jpg
Plader sat på, vand næsten i.
02.jpg
Akvarie før køkken :D
03.jpg
Sump placeret
04.jpg
2 gamle søjler, og en enkelt lampe..
05.jpg
Lys, varme, cirkulation.. Vandet blev lidt hvidt efter jeg tilsatte bakterier (Aquaforest Pro Bio S og Bio S) og vsv..
06.jpg
Koraller / fisk og søjler flyttet.. valgte at smide alt det gamle sand ud (beholdte dog alle mine sand snegle)
07.jpg
4x GHL lamper.. nat belysning....
08.jpg
første placeringen af stenene...
09.jpg
Færdig opsætning.. Skal måske fintunes lidt.. men ellers er jeg godt tilfreds.. Jeg fatter ikke mine koraller fra det gamle akvariet kan fylde så meget i det nye. I skulle se hvor meget der blev smidt ud, af ting der knækkede i små stumper.. Der er stadig ingen Led lamper jeg har set med egne øjne der slår det lys en GHL Mitras laver, det er den led lampe hvor lys udtrykket minder mest om en t5 lampe, efter min mening... De 2 lamper er 3 år og 2 år gamle, men det er virkelig kvalitet, der har aldrig været problemer med dem. Jeg havde en kort overgang overvejet at sælge alle 4, og købe den nye 7000 model, men fandt frem til, det ikke var udgiften værd, heldigvis har GHL sagt, de udgiver nye clusters til 6100 og 6200 modellem, så de får samme leds som 7100 har. Skal man have GHL lampe nu, skal man selvfølgelig gå efter 7100 modellen. Jeg har med mine ghl lamper, aldrig haft problemer med farve eller vækst, og har altid kørt lamperne på energi sparing og 70/80% styrke... Og ved disse indstillinger kunne jeg stadig have acropora under 55cm vand, der fik farve...
10.jpg
Udsigten fra sofaen....
16251736_10158133336570346_6767216230870401903_o.jpg
Hejsa.

Jeg skal jo igang med at bygge system op igen, så lurer lige på nogle af I andres systemer og især møbler for insp...... Dit er blandt nogle af dem jeg syntes er fint lavet.

Spørgsmål...... kan se du har nogle alu lister/profiler sat i top og bund af akvariet til de plader der dækker skab og lampekassen. Det er de lange vandrette jeg mener.
Er de limet på akvarie ruden med silicone eller hvordan sidder de fast.
Er det U profiler, som pladetykkelsen passer i?
Den øverste profil, bære den pladerne som dækker for lampekassen? Eller bæres pladerne af en kombi mellem alu profil og magneter?

Fedt system og SMUKT! :GO

Hilsen Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af Mic4700 »

Virkeligt flot og gennemført rev det har udviklet sig til , godt gået. :y


Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af Morten1990 »

Voldsomt smukt det der :O
Må man høre lidt om hvad dine værdier ligger på og hvad du dosere og hvor meget :)


Vh Morten
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af nielsk »

peder skrev:Har set det live og kan tilslutte mig koret, et fantastisk rev med nogle rigtig lækre Acro perler.
Det er en super fed balje og køreturen så rigeligt værd bare til inspiration.
Kan forstå at overskuds Acro er på Djurs nu


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: 572L kommende akvarie i støvring

Indlæg af StarF »

charlie saltvand skrev:
StarF skrev:Opdaterings tid...

Efter flytningen har jeg ingen internet og tv, men det giver jo god tid til at få ting på plads..

Akvariet blev opsat den 21 jan, tirsdag, var det fyldt op med osmose vand, hvor der blev tilsat salt. Onsdag kom et par gamle atoll søjler i systemet, jeg havde stående i skuret. Der blev tilsat AquaForest Bio S og Pro Bio S(I det gamle akvarie havde jeg altid lidt cyano, men da jeg for sjov begyndte at prøve Bio S, gik der 14 dage og så forsvandt Cyanoen, så nu er det planen at forsætte med Pro Bio S.. Bio S er bare under indkøring man bruger dette), og vsv, for at sætte gang i bakterie kulturen. Disse blev tilsat 2 gange om dagen den første uge, samt der blev sat cirkulation på 2x Vortech MP40qd. De giver fint cirkulation, men de er ikke så lydløse som folk påstår, eller så er jeg bare mere sart end andre, men lyd nivuet er accetabelt på dem. (syntes også altid mine tunze starter med at være lydløse, for der efter at begynde at larme efter et års tid)

Skummer blev startet op Onsdag, en NYOS 220, som jeg havde valgt da den gamle NYOS 120 var fuldstændig lydløs, skulle i starten ind imellem kigge til den, da jeg var i tvivl om den kørte selv i et åbent akvarie, kunne man ikke høre den. Sådan er det ikke med 220 modellen, den har en træls lyd, nærmest som om den resondere, og den smed en masse micro bobler ud. Kan huske 120 modellen også larmede i starten, men efter et par dage var den lydløs. Desværre var det ikke sådan med 220 modellen, her snart 14 dage efter, er der stadig træls lyd fra den, men med isolering på underskabet er det accetabelt, men langt fra lyd løst.. Den får et par uger mere, så må jeg vurdere om jeg skal give mig og købe BK.. Micro boblerne forsvandt, som der kom belastning i systemet. Og den skummer virkelig godt, hvis alternativt er en BK 200, så er jeg faktisk i tvivl om den vil kunne følge med, når det kommer til at skumme, for her stråler Nyos 220 virkelig.. Hvis så bare lortet var lydløst :)

Akvariet fik lov at køre fra onsdag til fredag, alt imens vi fik styr på andre ting i huset. Fredag flyttede jeg alt det levende fra det gamle akvarie til det nye. Det foregik i opbevarings kasser, og så først del 1 af alle mine koraller, ud og køre 20km, smid dem i det nye, hjem igen, hente næste bunke, 20km syd på, smid dem i akvariet, tilbage osv osv.. Det tog 5 ture i alt, men så var alt også flyttet, og mistede ingen fisk, eller koraller under turen.

Lørdagen var store flytte dag, så der fik akvariet bare lov at passe sig selv, og om søndagen brugte jeg de første timer på at sætte tingene bare nogen lunde op, så det ikke var helt grimt at se på.

Den gamle kalk reactor blev sat til (deltec 601) og lys blev sat op. Ingen fisk eller koraller gik til. Der var en enkelt koral, der fik lidt stn, men det er heldigvis stoppet. Akvariet har nu snart kørt 14 dage, og der har ikke været tab. Tilgengæld er det dejligt at se forskellen mellem et hus med genvækst og uden. I det gamle akvarie var min ph imellem 7.5 /7.6 og 7.8 / 8, med en KH på omkring 12 (lavere kh så hed det 7.4 om natten), i det nye hus er phén imellem 8 og 8.2, hvilke gør jeg kan se kalk forbruget er nu over det, det var i det gamle system. Er spændt på om det giver endnu bedre farver og vækst, for selv om jeg havde lav ph i det gamle akvarie, var væksten og farverne nu stadig fine.

Det er planen at sand kommer i, i denne weekend( har 4 poser Caribsea ARAG-ALIVE - BAHAMAS OOLITE). Men det lægger ikke helt fast endnu, afhænger om jeg får sat de sidste koraller op og fast.

Har også købt 2 extra søjler via deepocean, den ene er allerede kommet i, og den anden skal måske i.. alt efter hvordan det kommer til at se ud. Planen er at holde sten opsætningen luftig..

Ting der mangler:

1: Resovair og automatisk påfyldning. Pt fylder jeg 5 litter på om dagen manuelt...
2: Lavet ledninger og andet pænt i rummet under akvariet..
3: sat den nye kalk reactor op. (Vertex RD-6 )
4: Få opsat min GHL Doser 2, og Akvarie computer
5: Sat de sidste koraller op, og fast
6: Sand

Så er vi igang.. Lys kassen kan tages helt af, hvis man virkelig skal lave store ting nede i akvariet. Her ses også de 4 GHL Lampe holdere, der er sat op. Der er sat tyk træplader i stellet, for at gøre det mere stabilt. Bordet er 110CM højt.
01.jpg
Plader sat på, vand næsten i.
02.jpg
Akvarie før køkken :D
03.jpg
Sump placeret
04.jpg
2 gamle søjler, og en enkelt lampe..
05.jpg
Lys, varme, cirkulation.. Vandet blev lidt hvidt efter jeg tilsatte bakterier (Aquaforest Pro Bio S og Bio S) og vsv..
06.jpg
Koraller / fisk og søjler flyttet.. valgte at smide alt det gamle sand ud (beholdte dog alle mine sand snegle)
07.jpg
4x GHL lamper.. nat belysning....
08.jpg
første placeringen af stenene...
09.jpg
Færdig opsætning.. Skal måske fintunes lidt.. men ellers er jeg godt tilfreds.. Jeg fatter ikke mine koraller fra det gamle akvariet kan fylde så meget i det nye. I skulle se hvor meget der blev smidt ud, af ting der knækkede i små stumper.. Der er stadig ingen Led lamper jeg har set med egne øjne der slår det lys en GHL Mitras laver, det er den led lampe hvor lys udtrykket minder mest om en t5 lampe, efter min mening... De 2 lamper er 3 år og 2 år gamle, men det er virkelig kvalitet, der har aldrig været problemer med dem. Jeg havde en kort overgang overvejet at sælge alle 4, og købe den nye 7000 model, men fandt frem til, det ikke var udgiften værd, heldigvis har GHL sagt, de udgiver nye clusters til 6100 og 6200 modellem, så de får samme leds som 7100 har. Skal man have GHL lampe nu, skal man selvfølgelig gå efter 7100 modellen. Jeg har med mine ghl lamper, aldrig haft problemer med farve eller vækst, og har altid kørt lamperne på energi sparing og 70/80% styrke... Og ved disse indstillinger kunne jeg stadig have acropora under 55cm vand, der fik farve...
10.jpg
Udsigten fra sofaen....
16251736_10158133336570346_6767216230870401903_o.jpg
Hejsa.

Jeg skal jo igang med at bygge system op igen, så lurer lige på nogle af I andres systemer og især møbler for insp...... Dit er blandt nogle af dem jeg syntes er fint lavet.

Spørgsmål...... kan se du har nogle alu lister/profiler sat i top og bund af akvariet til de plader der dækker skab og lampekassen. Det er de lange vandrette jeg mener.
Er de limet på akvarie ruden med silicone eller hvordan sidder de fast.
Er det U profiler, som pladetykkelsen passer i?
Den øverste profil, bære den pladerne som dækker for lampekassen? Eller bæres pladerne af en kombi mellem alu profil og magneter?

Fedt system og SMUKT! :GO

Hilsen Charlie
Tak, men jeg kan nu ikke alene tage rosen for det.
Det er u profiler, som pladerne passer i. De er sat på glasset med m3 dobble klæbende tape. (de er altså ikke limet på)
Pladerne bæres udelukkende af u profilerne.

Mange tak :)


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af StarF »

Mic4700 skrev:Virkeligt flot og gennemført rev det har udviklet sig til , godt gået. :y
Mange tak :)
Morten1990 skrev:Voldsomt smukt det der :O
Må man høre lidt om hvad dine værdier ligger på og hvad du dosere og hvor meget :)
Normalt ligger mine værdier sådan her:

kh 8.5
no3 2
po4 0,024-0,050

Men da disse billeder blev taget var værdierne:
no3 10
po4 0,075

værdierne er tilbage omkring normalen igen nu. Der skete lige noget i systemet, som gjorde næringen kom tilbage. Døjer ellers med at holde den oppe normalt. Men systemet har snart rettet sig ind igen, og jeg har ikke oplevet problemer angående det, ingen alger, ingen tab af farve eller ændring af vækst...

Jeg bruger omkring 700ml zeolith, 80-100g aktivt kul, 30-40g rowa, som bliver skiftet hver månede.
Der bliver tilsat 50ml eddike, lidt amino syre (når næringen er lavest), aquaforest vitalizer og energy. Der ud over bliver der fodret godt til 3-4 gange om dagen. Nogle aftner får korallerne også mit koral mad.
nielsk skrev:
peder skrev:Har set det live og kan tilslutte mig koret, et fantastisk rev med nogle rigtig lækre Acro perler.
Det er en super fed balje og køreturen så rigeligt værd bare til inspiration.
Kan forstå at overskuds Acro er på Djurs nu

Mange tak Niels..
og ja de røg til Peder, ser frem til at se hvordan de udvikler sig ved ham.


Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af palamo123 »

Det er bare super flot. Alt ser perfekt ud


Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af StarF »

palamo123 skrev:Det er bare super flot. Alt ser perfekt ud
Mange tak!.

Der er stadig lidt koraller der mangler at farve helt op, men det går bestemt den rette vej.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af StarF »

Så nærmer akvariet sig et år!

Der har ikke været de store udfordringer. Der har været 2 omgange af cyano igennem det første år, men har ikke set skyggen af det i de sidste 5-6 mdr.

Der ud over har det enlig bare kørt rimelig stabilt, der bliver nu tilsat 10ml eddike med sukker hver dag, igennem ghl doserings maskinen. Det holder min no3 omkring de 2-5 med mine 2-3 store fodringer om dagen. (pellets, flag fodder og om aften 4 frosne isterninger med foder, der ud over får korallerne et par gange om ugen noget om aften også)

Værdier:
no3: 2-5
po4 0,02 - 0,04
kh 8.3
ca 430
mg 1370
01.JPG
02.JPG
03.JPG
04.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af PoulD »

Meget flot :y


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af PederP »

Et af DKs absolut lækreste sps -rev :)
Dygtig akvarist.


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af nielsk »

Det er så fedt dit rev. Dine Acro kolonier giver mig noget at stræbe efter.
Bruger du stadig kun 40 g Rowa pr måned


SPS : Stability provides succes
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af ttkthomsen »

det er så fint!!!

Hvad fodre du korallerne med (ud over maling og væksthomoner :-))?


Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"