"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Optimale betingelser for en god opstart?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Optimale betingelser for en god opstart?

Indlæg af Schwensen »

Jeg er ved at være så langt i processen, at jeg er begyndt at overveje opstarten :)
Jeg skal ind og købe de sidste døde sten hos Carsten imorgen, så jeg kan få lavet noget aquascape henover de kommende par uger. Målet er at jeg skal starte det op i begyndelsen af december.

Kan jeg få nogle inputs, til det I mener, er den mest optimale opstart, når jeg nu "grundbasen" af stenene er døde LS?

Mine egne tanker er, at jeg skal have købt nogle rigtig levende sten, som jeg kan pode mit akvarium. Dette for at få kalkalger, alger, mikroorganismer mv. ind i akvariet. Men der er jo efterhånden mange der starter ud på bakterier? Jeg har aldrig selv skulle starte op uden at have levende sten i forvejen, så jeg er lidt nysgerrig på pros og cons på de forskellige metoder.

Dernæst... Hvis I skulle købe rigtigt levende sten, hvor ville I bestille levende sten fra? Både forhandler og land hvorfra stenene stammer?

Har kig på whitecorals levende sten, men det løber sgu op i mange penge pr. kg., hvis jeg skal bestille dernede fra. Lige over 200 kr./kg.


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Optimale betingelser for en god opstart?

Indlæg af Engelquist »

Jeg er selv ved at køre en balje ind og har valgt at bestille helt friske levende sten fra Indonesien, da jeg ikke har meget tiltro til "gamle" akvariesten, hvad enten de er levende eller døde, da man jo derved får tidligere synder fra andre akvarier, kørt med ind i sit nye akvarie...

Jeg har bestilt stenene fra Decocean og har hørt fra et par stykker at netop dem fra Indonesien skulle være af en god kvalitet, men jeg giver lige en melding når de ankommer i næste uge :-)


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Optimale betingelser for en god opstart?

Indlæg af Schwensen »

Engelquist skrev:Jeg er selv ved at køre en balje ind og har valgt at bestille helt friske levende sten fra Indonesien, da jeg ikke har meget tiltro til "gamle" akvariesten, hvad enten de er levende eller døde, da man jo derved får tidligere synder fra andre akvarier, kørt med ind i sit nye akvarie...

Jeg har bestilt stenene fra Decocean og har hørt fra et par stykker at netop dem fra Indonesien skulle være af en god kvalitet, men jeg giver lige en melding når de ankommer i næste uge :-)
Har selv haft samme tanke med 100% levende sten, men jeg vil gerne kunne lege lidt mere med stensætningen end hvad løse sten tillader.

Har dog læst om mange fra det store udland, som lader stenene indkøre i en spand 2 måneders tid inden de kommer i baljen ? Kan ikke helt se formålet med dette kontra en indkøring i akvariet?


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Optimale betingelser for en god opstart?

Indlæg af Mikas »

Jeg har ik så meget fidus til de der vidunder flasker man skal købe .. har prøvet det sammen med min store bror på hans nyeste .. der kom først liv i det da han fik en sten fra andet akvarie og så en klat sand..

Jeg ville starte op på døde sten og så få en lille sten fra et velkørende akvarie . Så skal der nok komme hurtigt gang i det .
Det skader nok ikke at putte de der flasker i også men min erfaring er at det tager lang tid kun på disse :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Optimale betingelser for en god opstart?

Indlæg af Schwensen »

Mikas skrev:Jeg har ik så meget fidus til de der vidunder flasker man skal købe .. har prøvet det sammen med min store bror på hans nyeste .. der kom først liv i det da han fik en sten fra andet akvarie og så en klat sand..

Jeg ville starte op på døde sten og så få en lille sten fra et velkørende akvarie . Så skal der nok komme hurtigt gang i det .
Det skader nok ikke at putte de der flasker i også men min erfaring er at det tager lang tid kun på disse :)
Har egentlig haft samme holdning til "flaskebakterieopstarter", men aldrig prøvet, så ingen erfaring. Jeg holder mig nok til stenene, selvom jeg stadig vil forsøge at finde en frisk sten, så der også kommer krible-krable med.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Optimale betingelser for en god opstart?

Indlæg af crazy seahorse »

Schwensen skrev:
Engelquist skrev:Jeg er selv ved at køre en balje ind og har valgt at bestille helt friske levende sten fra Indonesien, da jeg ikke har meget tiltro til "gamle" akvariesten, hvad enten de er levende eller døde, da man jo derved får tidligere synder fra andre akvarier, kørt med ind i sit nye akvarie...

Jeg har bestilt stenene fra Decocean og har hørt fra et par stykker at netop dem fra Indonesien skulle være af en god kvalitet, men jeg giver lige en melding når de ankommer i næste uge :-)
Har selv haft samme tanke med 100% levende sten, men jeg vil gerne kunne lege lidt mere med stensætningen end hvad løse sten tillader.

Har dog læst om mange fra det store udland, som lader stenene indkøre i en spand 2 måneders tid inden de kommer i baljen ? Kan ikke helt se formålet med dette kontra en indkøring i akvariet?
Jeg har lavet min opstart på atoller fra Moby og der er rigtig mange fede, både små og store.
Og så har jeg købt friske LS fra Indonesien. De havde god størrelse, ikke for store, ikke for små, et fint miks. Dejligt porøse med masser af muligheder for at sætte koraller i div huller.
En lidt pudsig betragtning, de kom alle i sumpene da de ankom. Der lå de i ca 14 dage inden jeg fik tid til, at begynde at starte på aquascaping.
Der er ikke lys over sumpene, så de lå med meget lidt lys. Da jeg kom dem i displayet og fik sat lys over, begyndte algefaserne næsten med det samme.
Efter 14 dage fortsatte jeg med AS og der kom lidt flere sten over i, men dem kommer der næsten ingen alger på.
De sidste sten er lige lagt op i den ene fragtank og der er sat lys over. De har nu ligget siden i lørdags, altså en lille uge og der er ikke kommet en eneste alge på. Så det kan være, at det som du har læst er det samme der sker her. De har måske frigivet det de havde mens de lå i sumpene. Der er jo lidt flow i sumpene, så de skylles let kan man sige. Noget er der sket, for skummeren kører lystigt derud af og skummer rigtig meget af.
Senere tilsætter jeg så lidt sand fra et kørende akvarie, for at få yderligere gang i løjerne. Jeg vil ikke tilsætte yderligere bakterier, da jeg tror på den gode gammeldags metode.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Optimale betingelser for en god opstart?

Indlæg af Engelquist »

Mikas skrev:Jeg har ik så meget fidus til de der vidunder flasker man skal købe .. har prøvet det sammen med min store bror på hans nyeste .. der kom først liv i det da han fik en sten fra andet akvarie og så en klat sand..

Jeg ville starte op på døde sten og så få en lille sten fra et velkørende akvarie . Så skal der nok komme hurtigt gang i det .
Det skader nok ikke at putte de der flasker i også men min erfaring er at det tager lang tid kun på disse :)
Helt enig- efter (kun gud ved) hvor mange opstarter, findes der ingen genveje i form af vidundermidler... giv tid og lad tingene gå sin gang, synes at være den bedste og sikreste vej frem til en flot og velkørende balje.
Grunden til at jeg denne gang har valgt at bruge lidt ekstra på de levende sten og få dem direkte fra Indonesien, er at for flere år siden, var det netop helt friske sten der lå hos forhandlerne- og at jeg oplevede, dengang, at få et meget mere stabilt og velkørende akvarium med friske sten...
Tænker at "gamle" levende sten fra andre akvarier, er flydt med alle mulige tilsætningsstoffer og metaller (og affaldsstoffer) som man så kan slås videre med i sit nye set up...


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Optimale betingelser for en god opstart?

Indlæg af Schwensen »

Interessant observation Erik. Det er faktisk lige præcis det de bruger som argument. At man ved at køre dem ind uden lys, så får man fjernet affaldsstofferne uden alger, men samtidig bliver stenene dækket til af en bakteriebelægning, som gør at alger ikke kan få ordentligt fæste på stenene.


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"