"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Nærring i vandet

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Nærring i vandet

Indlæg af Mikas »

Jeg forstår ikke al den snak der er om man pludselig skal have nærrig i vandet? Jeg har haft akvarie i mange pr med et par års pause. Da jeg kom tilbage var overbevisningen pludselig at man skulle ku måle lidt nærrig i vandet? Hvor er den kommet fra?

Mit system har kørt omkring 2 år nu tror jeg med samme sten. Jeg har på intet tidspunkt kunne måle nitrat eller fosfat . Vandet er fuldstændigt klart og det har aldrig kørt bedre for mig end det har gjort med dette? Mine koraller står alle flotte i farverne (på nær når jeg har givet mine lamper lidt for meget knald på)
Jeg har prøvet at fodre hver dag og prøvet kun 2 gange om ugen. Har rimelig mange fisk på mine få liter men har aldrig kunne få min nitrat op så ved ikke Om det ville gøre det bedre men forstår ikke hvorfor man pludselig er gået fra at ville have så rent vand som muligt til pludselig at ville kunne måle lidt?
Korallerne er vel de samme som de var for 5 år siden? Der kunne man også sagtens holde flotte akvarier?


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Nærring i vandet

Indlæg af PederP »

Tror den er kommet fra en masse akvarister der har prøvet sig lidt frem. :)

Jeg er enig i at man kan holde flotte koraller uden målbar næring.
Syntes dog at jeg selv får andre, eller dybere farver frem, end da jeg ikke kunne måle næring. Og så bliver korallerne generelt gladere for lys.
Jeg syntes dessuden at de mest lyssvage sps, som f.eks en grøn plade monti, med næring rykker tættere på de mere lysstærke i tolerance. Sådan så jeg får lettere ved at holde alle flotte, trods det høje lys dem i toppen får.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Nærring i vandet

Indlæg af StarF »

Det er vel et spørgsmål om balance. Bedre lys, skummer og andet gør der bliver omsat og fjernet mere den vej.

Jeg har længe haft store problemer med koraller der ser triste ud, osv hvis min po4 kommer under 0.04 og no3 under 2.

Jeg tænker det skyldes mere effektive skumrere, bedre og stærkere lys, og en masse andre forhold, som vi nok aldrig kommer til at forstå. Alle akvarier og deres balance er forskelige, og det handler om at give korallerne nok mad/næring.

Hvis du begynder at søge, så er der også folk der har utrolig flotte sps koraller med en po4 på 0.05 og over, noget som vi før i tiden mente var umuligt.

Mit nuværende akvarie har længe haft problemer med at holde næring, men nu ligger min no3 fast på omkring 5 og po4 omkring 0.05-0,075.

Disse billeder er faktisk fra da min no3 var 5-10 og en po4 på 0,05 - 0,075... https://imgur.com/a/Jfddt" onclick="window.open(this.href);return false;

Mon ikke mere det handler om at finde akvariets balance, og holde det der? frem for der er en bestemt værdi vi skal måle. Mit akvarie er ihvertifalde tydeligt vis flottere med lidt næring, end uden, hvilke giver stn og triste farver...


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Nærring i vandet

Indlæg af crazy seahorse »

Enig.
Vi er blevet dygtigere og har fået bedre grej.
Vores skummere er for de flestes vedkommende, ret højtydende. Hvis man så samtidig kører med GFO, laver faste vandskift, måske har en algesump med godt med macroalger i (hvilket mange har) De levende sten tager også deres del og - en eventuel DSB er også med til at omsætte næringen.
Alt dette kan til sammen betyde, at ens næringseksport kan blive så kraftig, så der ikke er ret meget tilbage til korallerne at leve af.
Vi må jo nok indse, at man ikke kan sammenligne forholdene i vores små lukkede systemer, med forholdene på revet direkte.
På revet er der som regel stort set ingen målbar opløst næring - men der kommer til gengæld masser af små partikler af næring (zooplankton, phytoplankton og andet guf) fløjtende forbi korallerne og deres polypper. Der er masser af næring til dem ad den vej som de kan fange og det kan vi ikke umiddelbart kopiere i vores systemer, uden vi får andre problemer - igen pga den begrænsede vandmængde.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"