"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

er der en kemiker til stede

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
faanaes
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: man 12. jun 2017 12:31
6
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2017

er der en kemiker til stede

Indlæg af faanaes »

Hvad er forskellen på at tilsætte calsium carbonat og calsium clorid til sit akvarium når man ønsker at hæve indholdet af calsium. Jeg har prøvet at tilsætte kalkvand ( calsium carbonat ) Colombo testsættet synes at det bestemt ikke øger indholdet af Calsium spor. Jeg har prøvet at sætte et par snegle ned i baljen men de døde så jeg er bange for at der er noget helt galt.


Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: er der en kemiker til stede

Indlæg af Hougaard »

Den her vil hjælpe dig http://www.ultimatereef.com/articles/balling/" onclick="window.open(this.href);return false;


JOJ
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 26
Tilmeldt: ons 12. nov 2008 11:11
15
Postnummer: 2970 Hørsholm
Saltvand siden?: 1982

Re: er der en kemiker til stede

Indlæg af JOJ »

Hej,

Beklager, men det er jo endog meget svært at forsøge at rådgive/hjælpe dig udfra de sparsomme oplysninger (hvad er f.eks. dine øvrige vandværdier, osv.?). Kalkvand lyder umiddelbart som den såkaldte Kalkwasser-metode, hvor man opløser calciumhydroxid (Ca(OH)2) i vand, hvilket i øvrigt giver en relativ stor pH-forøgelse så pas på med hvor meget/hvordan du doserer (opblanding)?
Calciumcarbonat, CaCO3, er kalksten (en væsentlig del af koralskelettet) og ikke umiddelbart opløselig ved de pH-værdier der gerne skulle være i akvariet (8,2 - 8,4) så det har i hvert fald ingen effekt.
Ved "Balling-metoden", og deraf afledte, anvendes calciumclorid, CaCl2 og natriumcarbonat, Na2CO3, og/eller natriumbicarbonat/natriumhydrogencarbonat, NaHCO3 som doseres i separate opløsninger bl.a. aht. risikoen for udfældning.
Igen - jeg ville nok være lidt forsigtig med at hælde diverse opløsninger i akvariet uden på forhånd at have rådført mig med nogen der har erfaring og gerne også viden.
Dernæst er det jo oplagt at spørge om du har checket dit testsæt mod en kalibreret opløsning, dvs. med en kendt Calcium-koncentration?

Go' vind i øvrigt!
J-O


Jørn-Ole Jokumsen
faanaes
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: man 12. jun 2017 12:31
6
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2017

Re: er der en kemiker til stede

Indlæg af faanaes »

Hej PH er 8,2 kalium 10 salt 1,025. Jeg har forsøgt at måle vores vandværksværk som ifølge vandværket skulle være 126 og det passede så nogenlunde men bedre har jeg ikke kunne gøre det. Mit calsium siger 200 om jeg har fået det op vha calsium carbonat ved jeg ikke men baljen blev fyldt op med osmosevand.


JOJ
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 26
Tilmeldt: ons 12. nov 2008 11:11
15
Postnummer: 2970 Hørsholm
Saltvand siden?: 1982

Re: er der en kemiker til stede

Indlæg af JOJ »

Er det et nyindrettet akvarium eller hur? Hvilket salt (det er herfra det største bidrag til calcium kommer) har du anvendt? - afhængig af mærket vil man forvente noget omkring de 400+ mg/l Ca fra nyt når du har blandet korrekt. Hvad betyder "kalium 10" - er det måske karbonathårdhed 10°dH i stedet?
Og så endnu engang - har du checket dit testsæt mod en kalibreret opløsning, dvs. med en kendt calcium-koncentration?

J-O


Jørn-Ole Jokumsen
faanaes
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: man 12. jun 2017 12:31
6
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2017

Re: er der en kemiker til stede

Indlæg af faanaes »

Det er et nystartet akvarium. mht Kalium 10 står der på testsættet at det optimale er 8-12 'en lille bolle i uppercase' DH. Jeg har kun checket mod vandværksvandet som jeg skriver - jeg har ikke noget bedre der er kalibreret. Saltet er blandet med 33 gram per liter osmosevand som jeg har læst og det passede jo fint med saliniteten som startede på 1.026 og nu er gået en tusindedel ned til 1.025. Jeg kan ikke huske mærket.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: er der en kemiker til stede

Indlæg af Carsten »

Kalium på 10?

Mener de ikke calcium?


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: er der en kemiker til stede

Indlæg af Schwensen »

Kalium er noget andet. Han hentyder til KH = karbonathårdheden


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"