Klovnfisken
decocean - Mange nye Aquaforest produkter
oceanreef.dk - Giga Koral sending , Åben imorgen fra 10-16 + Billeder
oceanreef.dk - Tilbud Rollermat

Karentæne akvarie ?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Rev haj
Brugeravatar
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden: 2020

Re: Karentæne akvarie ?

Indlægaf Lord Mike » ons 8. nov 2017 22:58

Nogle der skal være med på et indkøb så der kan spares på fragten, skriv gerne en pb eller meld ind her i tråden.

Rev haj
Brugeravatar

Indlægaf Lord Mike » ons 8. nov 2017 22:59

troels skrev:Nix, du skal købe det i f.eks. US eller UK, ved ikke om det fåes i Sverige / Tyskland

Kan hverken finde det i Tyskland eller for dens sags skyld i Skandinavien...

Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Brugeravatar
Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden: 1976

Indlægaf Carsten » ons 8. nov 2017 23:07

PoulD skrev:
Carsten skrev:Medicin til fisk er i dag blevet forbudt at sælge i butikkerne. forhandlerene må end ikke have det på lager til eget brug.
Men det fåes i udlandet.

Er det ikke en sandhed med modifikationer?
Man kan da i hvert fald købe både formalin og malakitgrøn der kan bruges til nogle parasit former - i hvert fald på Koi. Kaliumpermanganat er endnu mere effektivt mod mange parasitter og det kan man da også sagtens købe. Tror langt de fleste fohandlere af Koi sælger et meget bredt udvalg af forskelligt medicin, selv antibiotika har jeg set. Jeg tager for givet at i hvert fald de mange forskellige typer medicin som de åbent reklamerer med, vel må være lovlige at sælge. https://nordjyskkoicenter.dk/medicin/

Malakitgrøn, formalin, metyhlenblåt og Kaliumpermanganat, er jo midler som bruges til meget andet end fiskemedicin.
Men det som i udlandet sælges som medicin til fisk, skal godkendes, for at måtte sælges.
Noget sælges ikke som fiskemedicin, men som vandforbedrings midler.
En del af det som sælges indeholder ikke de stoffer som gør at det kræver en godkendelse. Du an jo også købe meget snakeoil til mennesker, som siges at have en helbredende effekt.
Mon ikke det er det samme med de "medikamenter" som åbent sælges.
Hvor og hvilken form for antibiotika har du stødt på?

Fik at vide fra en akvarie butik, at det kunne koste dem 10000, hvis de blev taget i at sælge noget medicin

Har også fået fortalt at en af grundene er at al dokumentation skal over sættes til dansk og godkendes i hvert land. Det koster en formue, som aldrig vil blive tjent ind igen.
Men på det store markeder, Tyskland/Frankrig osv... betyder det mindre da omsætningen er så meget større

Picasso aftrækker
Geografisk sted: middelfart

Indlægaf Thue » ons 8. nov 2017 23:30

Det sværeste med kobber behandling er og teste ordentligt syntes jeg, prøvede med en del forskellige test sæt og det som jeg fandt bare lidt andvendeligt er det seachem selv laver. I mit karantæne som jeg havde den gang jeg havde mange store kejsere havde jeg en lille skummer i men den skummede lidt af medicinen ud så den blev tager fra igen, det man skal teste meget for i et karentæne er ammonia da den kan stige meget pludselig og give dødsfald så man skal holde nøje øjemed værdier og være klart til vandskift og derefter opfyldning af det medicin man bruger. Nogle fisk kan være drilske og få til og indtage føde under kobber behandling så også en god ide at de spiser inden behandling påbegyndes

Mvh thue

Rev haj
Brugeravatar

Indlægaf Lord Mike » ons 8. nov 2017 23:32

I mange af de film og tekster jeg har læst de sidste par dage anbefales det at skifte vand flere gange om uge, nogle anbefaler ligefrem at skifte vand dagligt...

Rev haj
Brugeravatar

Indlægaf Lord Mike » ons 8. nov 2017 23:33

Thue skrev:Det sværeste med kobber behandling er og teste ordentligt syntes jeg, prøvede med en del forskellige test sæt og det som jeg fandt bare lidt andvendeligt er det seachem selv laver. I mit karantæne som jeg havde den gang jeg havde mange store kejsere havde jeg en lille skummer i men den skummede lidt af medicinen ud så den blev tager fra igen, det man skal teste meget for i et karentæne er ammonia da den kan stige meget pludselig og give dødsfald så man skal holde nøje øjemed værdier og være klart til vandskift og derefter opfyldning af det medicin man bruger. Nogle fisk kan være drilske og få til og indtage føde under kobber behandling så også en god ide at de spiser inden behandling påbegyndes

Mvh thue

Thue, jeg har svaret dig på pb :y

Brugeravatar
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden: 2012

Indlægaf PoulD » tors 9. nov 2017 11:15

Michael: Tror du MÅSKE kan købe det på Amazon.de (skal være DE - ikke UK de vil ikke sende den slags til DK) https://www.amazon.de/Seachem-Laborator ... B00025K0QC

@Carsten: Jeg mente jo ikke det var forkert hvad du sagde, men blot med modifikationer. Det der er kærnen er jo, at langt den overvejende del af alvorlige sygdomme akvarister oplever med deres fisk jo formentlig skyldes parasitter. Og til behandling af det, kan man altså købe ganske mange forskellige former for virksomme medikamenter / "medicin". Synes ikke man med rimelighed kan tale om nake-oil.
Antibiotika og lign. er self. ikke noget der reklameres med, men nogle af dem der handler Koi i 100.000 kr. klassen har nu alligevel udstyr og medicinrum der er fuldt på højde med et dyrehospital.

Cupramine / kobber er uden tvivl et effektivt middel, men i nogle tilfælde tror jeg dog andre midler kan være bedre. F.eks. til behandling af klovnfiske-syge / brooklynella ville jeg tro formalin er mere effektivt. Cupramine vil nok endda være fejlmedicinering. Men stadig, det var ikke kun i sjov jeg sagde det med dossering og induktionstid. Hvis man ikke er 100% sikker på hvad man behandler eller ikke har fuldstændig styr på ting som grænseværdier for dossering og induktionstid samt bivirkninger, for det medikament man anvender, skal man måske hellere lade være. Såvel med formalin som andre medikamenter kan kuren meget hurtigt blive værre end sygdommen.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791

Brugeravatar
Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden: 1976

Indlægaf Carsten » tors 9. nov 2017 12:34

PoulD skrev:Michael: Tror du MÅSKE kan købe det på Amazon.de (skal være DE - ikke UK de vil ikke sende den slags til DK) https://www.amazon.de/Seachem-Laborator ... B00025K0QC

@Carsten: Jeg mente jo ikke det var forkert hvad du sagde, men blot med modifikationer. Det der er kærnen er jo, at langt den overvejende del af alvorlige sygdomme akvarister oplever med deres fisk jo formentlig skyldes parasitter. Og til behandling af det, kan man altså købe ganske mange forskellige former for virksomme medikamenter / "medicin". Synes ikke man med rimelighed kan tale om nake-oil.
Antibiotika og lign. er self. ikke noget der reklameres med, men nogle af dem der handler Koi i 100.000 kr. klassen har nu alligevel udstyr og medicinrum der er fuldt på højde med et dyrehospital.

Cupramine / kobber er uden tvivl et effektivt middel, men i nogle tilfælde tror jeg dog andre midler kan være bedre. F.eks. til behandling af klovnfiske-syge / brooklynella ville jeg tro formalin er mere effektivt. Cupramine vil nok endda være fejlmedicinering. Men stadig, det var ikke kun i sjov jeg sagde det med dossering og induktionstid. Hvis man ikke er 100% sikker på hvad man behandler eller ikke har fuldstændig styr på ting som grænseværdier for dossering og induktionstid samt bivirkninger, for det medikament man anvender, skal man måske hellere lade være. Såvel med formalin som andre medikamenter kan kuren meget hurtigt blive værre end sygdommen.

Jeg har da fået sendt "medicin" fra England. Det er ofte blot englænderne der ikkevil sende til Dk, og det er uanset hvad. Men tyskerne er heller ikke fejlfrie.
Det jeg mente med Snake-oil er de mange ting som sælges hvor det siges at være urteudtræk og sådan noget. Alt det med formalin osv.. er slet ikke det jeg tænker på som snake-oil.

Logisk at dem der har de der sindsyge dyre koier, også har noget at kurere dem med. Medicinen er som sådan ikke forbudt, den skal blot være udskrevet af en dyrlæge.
Det kan svare sig for et koi center, at få det udskrevet, men for os andre som måske skal bruge 5 gram, løber regningen hurtigt løbsk, når dyrlægen måske skal have 5 gange så meget for recepten som midlet koster.
Og det er ikke mange dyrlæger der forstår sig på saltvandsfisk.

Rev Rokke
Brugeravatar
Geografisk sted: Silkeborg
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden: 2010

Indlægaf Birkefeldt » tors 9. nov 2017 12:41

Jeg har gode erfaringer med at få udskrevet medicin gennem dyrlæge. Og vil helt klart gå den vej, hvis det bliver nødvendigt en anden gang.
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x

Foregående

Tilbage til Sygdom