"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af StarF »

Det er ikke akvarierne der er dyre i denne hobby, det er alt det der kommer efter. Ordenligt lys, cirkulation og skummer koster. Akvariet er som regel det billigste i sidste ende, når tingene gøres op (med undtagelser selvfølgelig)...


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Carsten »

Palaarsuaq skrev:
Carsten skrev:Inden du beslutter dig for noget som helst. Synes jeg du bør trille en tur forbi Decocean, og få en snak med han. Eller i det mindste sende ham en mail. Om hvad du ønsker.
Mandag eller onsdag er nok de bedste dage for besøg
Carsten - decocean tilbyder han akvarier til en god pris?
Det vil jeg mene. Og du kan få det lavet lige som du vil. Han kan også klare at få lavet bord til akvariet
Mere eller mindre i det design du ønsker.

Hvis du er heldig, så kan der gå 14 dage før end du har det. Er du uheldig kan der gå op mod 2 måneder.
Akvarierne laves i udlandet, og fragtes herop når der er en vognfuld


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Mikas »

Et 302l koster lige knap 12000 kr med sump osv .
Og så koster det cirka 2000 kr efter Per 100l


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Carsten »

Mikas skrev:Et 302l koster lige knap 12000 kr med sump osv .
Og så koster det cirka 2000 kr efter Per 100l
Forhåbentligt da med bord


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Palaarsuaq »

MoG skrev:Der er mange muligheder! Kommer helt an på hvad du vil have og hvor meget du vil betale?

Skal det være lydsvagt eller er du ikke så overfølsom over for støj?

Prøv at kigge brugt ..


Du skal som udgangspunkt finde en skummer der er rated til mindst det dobbelte af antal liter, vil jeg sige.
Da jeg ikke har haft saltvand før har jeg heller ikke gjort nogen forventninger til hvor meget jeg skal bruge på det.. Akvariet skal stå i et rum hvor jeg ikke opholder mig konstant eller sover i. Så lidt støj må der gerne være..


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Palaarsuaq »

Mikas skrev:Et 302l koster lige knap 12000 kr med sump osv .
Og så koster det cirka 2000 kr efter Per 100l

Okay så er red sea reefer 350 da billigere.. Jeg har fået et tilbud på et nyt for omkring de 14000kr med lys :)


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Mic4700 »

Mikas skrev:Et 302l koster lige knap 12000 kr med sump osv .
Og så koster det cirka 2000 kr efter Per 100l
Man kan købe et Nyt reefer 350 med hvid bord , hos moby deepocean. (Komplet set akvarie , bord , sump) for omkring 8500kr. Billigere bliver det ikke. :GO


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Palaarsuaq »

StarF skrev:Det er ikke akvarierne der er dyre i denne hobby, det er alt det der kommer efter. Ordenligt lys, cirkulation og skummer koster. Akvariet er som regel det billigste i sidste ende, når tingene gøres op (med undtagelser selvfølgelig)...

Hehe ja det er så småt ved at gå op for mig.. :dizzy:

Men det helt store problem er - Hvad skal man købe ? Hvilken cirkulations pumper.. Hvor meget skal de kunne osv.. Retur pumpe, igen hvad størrelse og hvilket mærke. Skummer, hvor stor skal den være og skal den være med ozon. :h

Puha.. Det er en jungle og man ville så nødig købe noget som er noget bras eller som ikke er stort / kraftigt nok til ens akvarie.. :crybaby:


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Palaarsuaq »

Mic4700 skrev:
Mikas skrev:Et 302l koster lige knap 12000 kr med sump osv .
Og så koster det cirka 2000 kr efter Per 100l
Man kan købe et Nyt reefer 350 med hvid bord , hos moby deepocean. (Komplet set akvarie , bord , sump) for omkring 8500kr. Billigere bliver det ikke. :GO
Lige præcis Mic4700. Hvis der ikke dukker et brugt op inden alt for længe så køber jeg det igennem Moby.. også kommer jeg forbi dig og tjekker ud hvordan det skal gøres det hele :K


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af StarF »

Palaarsuaq skrev:
StarF skrev:Det er ikke akvarierne der er dyre i denne hobby, det er alt det der kommer efter. Ordenligt lys, cirkulation og skummer koster. Akvariet er som regel det billigste i sidste ende, når tingene gøres op (med undtagelser selvfølgelig)...

Hehe ja det er så småt ved at gå op for mig.. :dizzy:

Men det helt store problem er - Hvad skal man købe ? Hvilken cirkulations pumper.. Hvor meget skal de kunne osv.. Retur pumpe, igen hvad størrelse og hvilket mærke. Skummer, hvor stor skal den være og skal den være med ozon. :h

Puha.. Det er en jungle og man ville så nødig købe noget som er noget bras eller som ikke er stort / kraftigt nok til ens akvarie.. :crybaby:
Cirkulation gå efter tunze 6095 2 eller 3 burde være nok. Alternativt en Vortech mp40QD.

Skummer, nyos 160/ 180 eller lignende. (buble king Mini 160/180 evt) . Vent med ozon

Lys gå efter radion, ghl mitras(hvis det skal være dyrt) eller de billigere maxspect razor.

Retur en pumpe på 3000/4000 liter timen. Jaboe er et billigt alternativ, red dragon er den dyre.

Alt dette er jo så bare min holdning men gik efter over stående brugt så kan du spare en del. Når du så har akvarie kærende kan man sætte sig ind i korallerne og om det skal være kalk reactor eller balling.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Carsten »

Lige nu er prisen hos Moby kun 8000, for det Reefer 350.

Så der råd til en del andre ting


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Mikas »

Jeg kommenterede prisen hos Carsten på hans byggede. De lidt dyrere end reefer men synes nu de ser fede ud :) alt efter om man er til top på eller ej :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Palaarsuaq »

Carsten skrev:Lige nu er prisen hos Moby kun 8000, for det Reefer 350.

Så der råd til en del andre ting

Ja jeg tror sku også jeg køber det fra ham af :)

Jeg sidder lige og læser om alt det forskellige lys man kan få.. Jeg kan sku ikke helt rigtig finde ud af om det er bedst at købe den deluxe udgave med det ATI lys eller om det er ligeså godt og endda måske billigere at købe det ved siden af.
Mikas skrev:Jeg kommenterede prisen hos Carsten på hans byggede. De lidt dyrere end reefer men synes nu de ser fede ud :) alt efter om man er til top på eller ej :)
Jeg kan bedst lide dem uden top, men så fordamper der selvfølgelig også en del mere vand.


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Palaarsuaq »

StarF skrev:
Palaarsuaq skrev:
StarF skrev:Det er ikke akvarierne der er dyre i denne hobby, det er alt det der kommer efter. Ordenligt lys, cirkulation og skummer koster. Akvariet er som regel det billigste i sidste ende, når tingene gøres op (med undtagelser selvfølgelig)...

Hehe ja det er så småt ved at gå op for mig.. :dizzy:

Men det helt store problem er - Hvad skal man købe ? Hvilken cirkulations pumper.. Hvor meget skal de kunne osv.. Retur pumpe, igen hvad størrelse og hvilket mærke. Skummer, hvor stor skal den være og skal den være med ozon. :h

Puha.. Det er en jungle og man ville så nødig købe noget som er noget bras eller som ikke er stort / kraftigt nok til ens akvarie.. :crybaby:
Cirkulation gå efter tunze 6095 2 eller 3 burde være nok. Alternativt en Vortech mp40QD.

Skummer, nyos 160/ 180 eller lignende. (buble king Mini 160/180 evt) . Vent med ozon

Lys gå efter radion, ghl mitras(hvis det skal være dyrt) eller de billigere maxspect razor.

Retur en pumpe på 3000/4000 liter timen. Jaboe er et billigt alternativ, red dragon er den dyre.

Alt dette er jo så bare min holdning men gik efter over stående brugt så kan du spare en del. Når du så har akvarie kærende kan man sætte sig ind i korallerne og om det skal være kalk reactor eller balling.

Super rigtig mange tak. Det giver helt sikkert et lidt bedre overblik over hvad jeg sådan ca skal gå efter. Det er virkelig en stor hjælp. Jeg tror jeg vil holde lidt øje med brugt market. Men der er vel nogen ting man ikke skal købe brugt ?


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af StarF »

Palaarsuaq skrev:
StarF skrev:
Palaarsuaq skrev:
StarF skrev:Det er ikke akvarierne der er dyre i denne hobby, det er alt det der kommer efter. Ordenligt lys, cirkulation og skummer koster. Akvariet er som regel det billigste i sidste ende, når tingene gøres op (med undtagelser selvfølgelig)...

Hehe ja det er så småt ved at gå op for mig.. :dizzy:

Men det helt store problem er - Hvad skal man købe ? Hvilken cirkulations pumper.. Hvor meget skal de kunne osv.. Retur pumpe, igen hvad størrelse og hvilket mærke. Skummer, hvor stor skal den være og skal den være med ozon. :h

Puha.. Det er en jungle og man ville så nødig købe noget som er noget bras eller som ikke er stort / kraftigt nok til ens akvarie.. :crybaby:
Cirkulation gå efter tunze 6095 2 eller 3 burde være nok. Alternativt en Vortech mp40QD.

Skummer, nyos 160/ 180 eller lignende. (buble king Mini 160/180 evt) . Vent med ozon

Lys gå efter radion, ghl mitras(hvis det skal være dyrt) eller de billigere maxspect razor.

Retur en pumpe på 3000/4000 liter timen. Jaboe er et billigt alternativ, red dragon er den dyre.

Alt dette er jo så bare min holdning men gik efter over stående brugt så kan du spare en del. Når du så har akvarie kærende kan man sætte sig ind i korallerne og om det skal være kalk reactor eller balling.

Super rigtig mange tak. Det giver helt sikkert et lidt bedre overblik over hvad jeg sådan ca skal gå efter. Det er virkelig en stor hjælp. Jeg tror jeg vil holde lidt øje med brugt market. Men der er vel nogen ting man ikke skal købe brugt ?
Det er jo et tolknings spørgsmål. Nogle kan godt li tingene er ny, andre betyder det ikke så meget.

Istedet for LED lys, kan man også gå t5 vejen, en kvalitets t5 lampe koster ikke nær så meget. Den bruger så lidt mere strøm, og skal have skiftet rør hver år. Men hvis det bare gælder om at komme igang inden man kaster for mange penge efter det, så er en t5 lampe bestemt til at betale, og så giver den et rigtig flot lys.


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af kalmar »

Køb lyset ved siden af. 8000 er sgu en god pris, så er der ingen ridser, skrue/bore huller og andet, ud over det du selv laver. Den havde jeg sgu nok hoppet på.


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Carsten »

StarF skrev: Istedet for LED lys, kan man også gå t5 vejen, en kvalitets t5 lampe koster ikke nær så meget. Den bruger så lidt mere strøm, og skal have skiftet rør hver år. Men hvis det bare gælder om at komme igang inden man kaster for mange penge efter det, så er en t5 lampe bestemt til at betale, og så giver den et rigtig flot lys.
T5 lys har blot den fejl at det giver et dødt lys i akvariet, flimmer effekten er væk, men mon ikke den kan genskabes med et par dioder, f.eks natlys


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Palaarsuaq »

Jeg er sku ikke så meget for T5 det havde jeg også på mit ferskvands akvarie.. Tror jeg ville blive træt af det i længden. Det bliver noget LED. Spørgsmålet er bare om det skal være deluxe udgaven eller noget andet. Hmmm.


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Schwensen »

Palaarsuaq skrev:Jeg skal finde en skummer til 350 L, hvordan ved jeg hvad jeg skal gå efter. Tænker på størrelse. Jeg har set der også er nogen med ozon. Hvad er jeres holdning til det?
Evt. denne http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... ex#p792530" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
MGlauridsen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 92
Tilmeldt: lør 13. aug 2016 07:31
7
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Hadsten

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af MGlauridsen »

Spoiler: Har kun nano akvarie og har ikke været i den størrelse du beskriver her!

Hvis jeg skulle starte forfra, så ville jeg starte med at se hvad der dukker op at brugte. Udfra tidligere erfaring er der meget få aktive salgs annoncer på forum, DBA eller lignende, sammenlignet med hvor mange der egentligt har noget til salg. I stedet ville jeg oprette en tråd her på forum og skrive du søger et akvarie omkring de 350L og se hvad der kommer af tilbud og supplerende ville jeg gøre det samme i nogle af de facebook grupper der eksistere. Worst case så finder du ikke noget.

Derfra vil jeg kigge på hvad er det du har brug for at få fat i lige nu og hvad kan evt udskydes en måned eller mere.
Der er jeg selv af holdning at essentials er:
Akvarie, sump, lys, varme, cirkulation, refraktometer, test udstyr til nitrat, nitrit, ammoniak, ph.

Derfra laver vi en nice to have kategori: Auto top off system, skummer, dosering, test udstyr til magnesium, calcium, kh.

Personligt synes jeg selv udfordringen var at finde ud af hvilket niveau af lampe man skulle starte på hvilket har resulteret i at jeg selv har været 3 lamper igennem på et år. Gik fra en billig Aqua mars 165w LED til en 360w Kessil til en AI HD Prime. Men tanken med at starte med en billig brugt lampe (som gerne skal kunne videresælges uden tab) for så at vurdere ens behov lidt hen af vejen synes jeg ikke nødvendigvis er en tosset ide. Når man læser anmeldelse på de forskellige typer lamper bliver det meget subjektivt når man når til high-end lamperne. Der er også ofte lamper til salt på forum og FB og ser intet problem i at købe dem brugt.

Derudover synes jeg Reefer er et lækkert system! Har selv kigget på det og ville købe det hvis jeg havde pladsen.


Jesper Krogh
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 151
Tilmeldt: ons 9. apr 2014 18:30
9
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2011

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Jesper Krogh »

Jeg ligger inde med en ati powercrone 250i der er knap 2 år gammel


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Palaarsuaq »

Schwensen skrev:
Palaarsuaq skrev:Jeg skal finde en skummer til 350 L, hvordan ved jeg hvad jeg skal gå efter. Tænker på størrelse. Jeg har set der også er nogen med ozon. Hvad er jeres holdning til det?
Evt. denne http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... ex#p792530" onclick="window.open(this.href);return false;
Er den stor nok. Jeg kan godt se den kan trække op til 500 L men burde den ikke være større ?

Beklager mit fravær i min egen tråd, det har været en travl uge.


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Palaarsuaq »

MGlauridsen skrev:Spoiler: Har kun nano akvarie og har ikke været i den størrelse du beskriver her!

Hvis jeg skulle starte forfra, så ville jeg starte med at se hvad der dukker op at brugte. Udfra tidligere erfaring er der meget få aktive salgs annoncer på forum, DBA eller lignende, sammenlignet med hvor mange der egentligt har noget til salg. I stedet ville jeg oprette en tråd her på forum og skrive du søger et akvarie omkring de 350L og se hvad der kommer af tilbud og supplerende ville jeg gøre det samme i nogle af de facebook grupper der eksistere. Worst case så finder du ikke noget.

Derfra vil jeg kigge på hvad er det du har brug for at få fat i lige nu og hvad kan evt udskydes en måned eller mere.
Der er jeg selv af holdning at essentials er:
Akvarie, sump, lys, varme, cirkulation, refraktometer, test udstyr til nitrat, nitrit, ammoniak, ph.

Derfra laver vi en nice to have kategori: Auto top off system, skummer, dosering, test udstyr til magnesium, calcium, kh.

Personligt synes jeg selv udfordringen var at finde ud af hvilket niveau af lampe man skulle starte på hvilket har resulteret i at jeg selv har været 3 lamper igennem på et år. Gik fra en billig Aqua mars 165w LED til en 360w Kessil til en AI HD Prime. Men tanken med at starte med en billig brugt lampe (som gerne skal kunne videresælges uden tab) for så at vurdere ens behov lidt hen af vejen synes jeg ikke nødvendigvis er en tosset ide. Når man læser anmeldelse på de forskellige typer lamper bliver det meget subjektivt når man når til high-end lamperne. Der er også ofte lamper til salt på forum og FB og ser intet problem i at købe dem brugt.

Derudover synes jeg Reefer er et lækkert system! Har selv kigget på det og ville købe det hvis jeg havde pladsen.
Nu kan det godt være jeg spørger dumt.. Men hvad er *auto top off system* :)

Tak for dine gode råd, jeg vil prøve at oprette nogle købs annoncer på de forskellige dele.


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Palaarsuaq »

By the way er der nogen af jer gutter som har prøvet at regne ud hvor meget strøm om året i bruger på jeres balje.? Jeg ved godt man aldrig må gøre hoppyer op i penge men det kunne da alligevel være interessant at vide sådan ca :)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Carsten »

Da jeg havde HQI over det gamle akvarie regnede vi med Ca 900-1000 kr om måneden, måske mere da vi betalte 5000 i kvartalet.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Carsten »

Auto top offentlige er en osmolator. Den fylder osmose vand på efterhånden som der fordamper vand fra akvariet. Er næsten uundværlig


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Palaarsuaq »

Carsten skrev:Da jeg havde HQI over det gamle akvarie regnede vi med Ca 900-1000 kr om måneden, måske mere da vi betalte 5000 i kvartalet.

Okay jeg er ikke heeeelt skarp i alle de forkortelser endnu.. :G HQI ? Hva er det ? Hvor stor var din balje der ?
Carsten skrev:Auto top offentlige er en osmolator. Den fylder osmose vand på efterhånden som der fordamper vand fra akvariet. Er næsten uundværlig
Aha osmolator.. Det ringer en klokke, det hører så vidt jeg ved med i Red sea Reefer modellen.


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Mikas »

Tror godt du kan regne med 3-400kr for et omkring 300l om måneden.. hvis du køber dc pumper bruger de ik så mange watt :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Palaarsuaq »

Mikas skrev:Tror godt du kan regne med 3-400kr for et omkring 300l om måneden.. hvis du køber dc pumper bruger de ik så mange watt :)

Det er jo til at leve med :GO Argh igen en forkortelse.. Dem har jeg ikke helt styr på endnu.. DC pumper ?


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Red sea Reefer. Nyt akvarie.

Indlæg af Mikas »

Ac veksel strøm.
Dc jævnstrøm :) de bruger mindre strøm.. jebao fx bruger meget lidt strøm


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"