"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Forum for Akvarier 801+ Liter
Besvar
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af PederP »

Det var nu ikke det jeg forsøgte. Men så forskelligt er det ikke nødvendigvis:
Tang (eller rettere et eksempel på tang)
http://www.myfitnesspal.com/food/calori ... -311582992" onclick="window.open(this.href);return false;
Iceberg
http://www.rapsol.dk/Da/0668.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Det jeg mener er at de nok savner fibre og stivelse (kulhydrat), i den proteinkost vi ellers giver dem. Og det er der i mange af vores grøntsager.
Spinat er lidt anderledes, med mere protein, men stadig god kilde til fibre/kulhydrat. Mine spiser alt det spinat der bliver til overs når jeg tynder ud i rækkerne i urtehaven.


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Schwensen »

Men lige præcis fibre er der jo intet af i salat :) så skal du give dem kål istedet.
Jeg tænker vi må diskutere videre i en anden tråd, så vi ikke ødelægger hvad det virkelig handler om - et stort flot akvarium!


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Det er fint i diskuterer i denne tråd.
Jeg er sikker på at fiskene generelt ikke spiser noget der ikke er godt for dem, og jeg er også enig i at det ikke er et velegnet hoved-fodder. Variation af kost er jo så sundt, så det er bestemt ikke sidste gang de får sallat. I aften får de en mælkebøtte og så må de vente et par dage med at "lette" tilgængelige kolhydrater igen. Sallat er nok for dem som at gå på McDonands :)


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af PederP »

Thomas fra Stockholm skrev:Det er fint i diskuterer i denne tråd.
Jeg er sikker på at fiskene generelt ikke spiser noget der ikke er godt for dem, og jeg er også enig i at det ikke er et velegnet hoved-fodder. Variation af kost er jo så sundt, så det er bestemt ikke sidste gang de får sallat. I aften får de en mælkebøtte og så må de vente et par dage med at "lette" tilgængelige kolhydrater igen. Sallat er nok for dem som at gå på McDonands :)
Tak. Den skulle nødig køre et sted hen du ikke ville med :)

Der er meget tang med både mere og mindre kulhydrat end salat, så det tror jeg ikke du skal være bange for. :beer: (der er også dobbelt så meget kulhydrat i mækebøtter)
Tror såmænd alle vores græssere kunne leve fint med primær føde fra urtehaven. De ville nok have bedre af det end tørfoder, hvis jeg skulle gætte..
Schwensen skrev:Men lige præcis fibre er der jo intet af i salat :) så skal du give dem kål istedet.
Jeg tænker vi må diskutere videre i en anden tråd, så vi ikke ødelægger hvad det virkelig handler om - et stort flot akvarium!
Intet er en underdrivelse. Det er vel ikke så forskelligt fra gennemsnitlig tang?
Kun kaninen nipper til grønkål, mine kiruger gider det ikke. Har dog hørt om flere der bruger ærter i en mos..
Med salat har de hele dagen til at spise, græssere har jo byttet kvalitet for kvantitet når det kommer til kalorier. Det er jo også halvdelen af pointen - at holde dem beskæftiget.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Nu her efter et par dage med masser af salat og i dag mælkebøtter som de dog ikke var lige så vilde med (de glider dog ned) så kan jeg konstatere at fiskene har ændret adfærd.

De store af dem bruger lige så meget tid på at græsse hvad de nu ellers kan finde, kommer i blandt hen og tager en bid salat. Der er ingen hurtige agrarsive udfald på de mindste (måske fordi de ikke kan komme op i fart med den extra vandmodstand...).

De 2 der er lidt tynde bruger til gengæld det meste af deres tid ved salat baren og har nu fået en masse buler på maven.

I morgen tester jeg med grønkål blade.


Trådalgerne er nu 99% borte, der sidder blot lidt på bagglasset som jeg nok kommer at skrabe ef af dagene når jeg finder en lang pind der passer på barberblad-holderen, der er stadig ekstremt langt ned til bunden...
KH har jeg ikke målt siden jeg lavede min TritonLAB test, så den har listet sig op på 9,6 og jeg tror det er anledningen til at jeg har fået lidt Cyano på bunden og lidt på stenene, må lige måle PO4 også (husk det nu).

Opgradering af belysningen
planerer jeg og er i et dilemma, jeg har jo 2 LED lamper fra Sicce AM650 og kan nu købe en extra der har kørt ca. 1 år for SEK 4000,- men de nye Philips koster SEK 6599,- så er det dumt at købe brugt, ja jeg ved det sq ikke længere...


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af crazy seahorse »

Nu ved jeg ikke hvor stor forskel der er, rent anatomisk. Da jeg var ansat i en dyrehandel i sin tid, anbefalede man at fugle fik salat eller mælkebøtteblade.
Kål skulle kun bruges i yderst begrænset omfang, da det ødelagde fuglenes nyrer. De begyndte at få blod i urinen. Måske er fisk anderledes indrettet.
Om det var noget dyrhandleren bare fandt på, ved jeg ikke. Alle fugle i forretningen fik kun salatblade og så anbefalede vi mælkebøtterne. Iceberg var vist ikke så almindeligt dengang. Jeg blev altid sendt ned efter almindelig salat i hvert fald.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Det blev ikke til kål efter Eriks indlæg. Ser ingen grund til at udfordre skæbnen :)
Lidt sjovt at se i dag da de fik mælkebøtter, jeg satte dem denne gang på side glasset, og så snart de kom i begyndte fiskene at samle sig omkring der hvor de plejer at få bladene:) Men der var ingen naturligvis. De virker faktisk lidt forvirret, men ok det er jo også hele 1½ meter.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Endnu en fundering ;) I dag da jeg mente at der ikke var så meget sjov tilbage på mælkebøtterne tænkte jeg de fortjente lidt salat, man elsker vel sine fisk :)
Salaten sidder på min algeskraber til jeg får hjem en "rigtig" algeholder, da jeg tager den op af vandet får jeg mig lidt af et chok, den er "levende!", der er sikkert 50+ PODS som jeg forsigtig smider tilbage naturligvis.
Så min fundering går på om de bare elskede at være "skjulte" eller om de kan æde mælkebøtterne også?


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Skuffende besøg hos Triton i går, ville havde handlet lidt sjove SPS men der var ret plukket, Jeg skulle også havde hentet min Sicce ARM 650 lampe, men sælger havde kke helt fattet hvilken model han havde (mindre) så nu venter jeg på en anden potentiel sælger der muligvis har 2 YAAA, ellers bliver det Philips CoralCare i julegave.

På vejen hjem blev det Bromma Zoo, de har fået mange flere fisk hjem og sidst jeg var der havde de en del kaninfisk.

Det blev ikke billigt da de havde hjemme 2 par Xanthichthys Auromarginatus og jeg tog naturligvis det ene par. Desuden fandt jeg en Siganus Magnificus og 6 stk Anthias.
De fik natten i karantæne for at intro i dag skulle gå bedre, og der er ingen tegn på aggressivitet i dag. Ikke engang min Scopas er henne og hilse på, kan forklares at jeg har fodret ret kraftigt med "Formula 2" og grøn seaweed (Aquarium systems).

Dejligt med nye fisk (et par koraller blev det også til) og i dag bliver det til en del nyt/brugt teknik til en billig peng :)


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Mic4700 »

Tillykke med dit Trigger fiske par :GO har altid været helt vild med den art af aftrækkere , prøv om du kan tage nogle billeder af dem :y


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Lidt aftenbilleder af den nyeste tilføjelse...
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Ny TritonLAB test, ved ikke rigtig hvad jeg skal sige om sulphur, kan den være forbundet med saliniteten som måske er for lav?

https://www.triton-lab.de/en/showroom/a ... oes/36739/" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Carsten »

Hop op og fald med på det. Der er jo altid en værdi som stikker af. Hvad var det sidst?


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Sidst var det K som skulle have 6 liter, jeg smed i 3 og nu mangler der ca 1 liter.
Sulphor er gået ned en del, sidst skulle jeg dosere 8 liter, denne gang en del mere.
Ved ikke om denne eller den sidste målning er "bedst", det er jo ikke rigtig noget det stikker ud, og så er MG på vej ned hvilket jo er super, jeg dosere bare 3a og 3b samt balling Ca.

Jeg har iaf. ikke nogen værdier i hverken gul eller rød farve :)

Har fået cyano igen på sandet, pisse irriterende men ikke noget jeg stresser over.

Korallerne ser ud til at trives, måske lidt for kraftige/lyse farver så jeg sætter nok belysningen ned til 11 timer... (fra 12)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Carsten »

Thomas fra Stockholm skrev:Sidst var det K som skulle have 6 liter, jeg smed i 3 og nu mangler der ca 1 liter.
Sulphor er gået ned en del, sidst skulle jeg dosere 8 liter, denne gang en del mere.
Ved ikke om denne eller den sidste målning er "bedst", det er jo ikke rigtig noget det stikker ud, og så er MG på vej ned hvilket jo er super, jeg dosere bare 3a og 3b samt balling Ca.

Jeg har iaf. ikke nogen værdier i hverken gul eller rød farve :)

Har fået cyano igen på sandet, pisse irriterende men ikke noget jeg stresser over.

Korallerne ser ud til at trives, måske lidt for kraftige/lyse farver så jeg sætter nok belysningen ned til 11 timer... (fra 12)
Svovl er - 133 fra deres fixpunkt. men da stadig inden for det grønne område.
Hop op og fald ned på det. Få lavet en ny test, og se om det ikke er noget andet der mangler nu.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Ja alt er jo stadig "grønt" :)

Jeg forsøgte at kalibrere min salnitetmåler og ja salinitet var på 1,024 - 1,025 så 10 kg salt i baljen ;)
Gik ikke amok og handlede alt for meget, blot lidt Kalium, Molybdenum, Lithium, Borom, Nikkel og Zink samt lidt koraller... ACROPORA MICROCLADOS SSC som jeg håber kan blive til 5 fragger. Samt en Acrapora SP, og en Acrapora tenuis (Grøn) Ja og så bestilte jeg en Philips CoralCare lampe.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Hev mobilen frem i dag, Hr og Fru trygger :)

Rund er også en form...
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Skød lidt af de nyeste koraller, vil snart gerne have ny telefon Samsung S5 har lidt dårligt kamera ;(

Min nye SSP skal fragges om et par uger når jeg ved den klare sig, og så skal der en stor bid under Philips CoralCare som skulle komme fredag, Sicce Vs Philips :) Kommer at fragge en del andre koraller og placere under Philips lampen, bliver rigtig underholdende.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Mic4700 »

Thomas fra Stockholm skrev:Hev mobilen frem i dag, Hr og Fru trygger :)

Rund er også en form...
Lækkert par. :GO


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tak Michael, jeg er bestemt også glade for dem, tror beslutningen om at rive mit 720 kom da mit gamle par af disse døde, så var det ikke sjovt længere...

Jeg gik vidst lidt shop amok i dag på Triton...
4 fragger, bare 3 der er store nok at fange med kameraet.
8 stk Anthias
4 stk Chromis
1 stk 6 stribet (lille bette skid)
1 stk der minder om en chromis som er gennemsigtig med stort blåt øge :) Flere kommer da det er en dejlig fisk.

Og så et billed af den voksende familie af fisk :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Træerne vokser desværre ikke helt ind i himlen endnu, jeg har fået hvad jeg tror er Cyano på sandet og en lille smule på stenene, PT har det ikke spredt sig de seneste uger men det har skiftet lidt farver.
Nogen tips på hvordan jeg forhindre at jeg får et problem i fremtiden?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Nicki Henriksen »

Hej Thomas

Fede Xanthichthys auromarginatus, en af mine ynglingsfisk, selvom de er svære.
Er det et par? Jeg har selv kun holdt en han i mit tidligere akvarie.

Din nye chromis lignede fisk kunne være en apogon leptacanthus, den ville klare sig godt i en stime i dit store akvarie.

Jeg er spændt på a se mere om den Phillips lampe :)

Ang dit cyano, så ville jeg forsøge a suge det op, jeg har selv lige idag tømt hele mit bundlag da jeg opgav kampen mod det, for lidt liv i sandet og mangel på nærring tror jeg har været mit problem.

Mvh


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Tak Nicki!

Xanthichthys auromarginatus skulle være en af de lettere tryggere, når de først spiser. Jeg syntes det besværlige er at de spider ret meget og så skal det naturligvis være varieret, Formalu2 spiser de også så de får lidt af hjert. Ja det er en han og en hun. Han vil meget tydeligt gerne være et par:)

apogon leptacanthus er spot-on, Triton kommer at tage hjem flere, kunne let forestille mig 10 stk af dem også.

Prøvede at fjerne lidt cyano manuelt i dag, det ligger som et lag og gik ret let selv om lidt af gruset følger med, om det er for meget nærring er muligt da jeg PT fodrer en del, men kunstigt nok er der ingen cyano i det område hvor jeg fodrer.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Efter et par timer i går aftes og nu her til morgen er jeg forelsket :)

Min nye kærlighed i livet hedder Philips CoralCare... Ej træerne vokser desværre ikke ind i himlen, der er 2 ting jeg ikke er helt tilfreds med;
1) Philips siger den dækker 100*80 cm, det er jeg ikke enig i, specielt om man som de anbefaler hænger den 15 cm over vandet.
2) Ophænget der følger med kræver at man har mindst 40 cm plus 15 cm til vandkandet for at det får plads, altså mindst 55 cm over vandet, til venstre har jeg max 45 cm så her skal jeg opfinde noget når mine Sicce engang har levt sine dage.

På den positive side er der ret mange allerede;
1) Den er mindre grim end jeg havde forestillet mig :)
2) Kæft den lyser dybt, altså sandbunden er meget mere oplyst end mine Sicce. Kommer let at gro SPS på mine 70 cm vand
3) Controlleren er enkel, når man lige sætter sig ind i logikken.

Totalt set er jeg forelsket i lampen, så jeg bestilte endnu en i dag som jeg håber kommer i morgen.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Helt grimme er lamperne da ikke :)

Har hængt dem ret langt inde for at de skulle give nok lys på de bagerste sten og der er stadig lidt "skygge" på de øverste sten :( men OK nu sammenligner jeg dem med en lampe der koster 2,5 gange så meget. Nu skal jeg så bare bøvle et par dage med at få solopgang og solnedgang til at passe bare nogenlunde.

Ser at jeg nok lige skal have fjernet den provisoriske og livsfarlige kabelføring som jeg havde til mine DYI lamper.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af charlie saltvand »

Fedt med de lamper Thomas. Tillykke med dem og bliv endelig ved med at "anmelde" dem.

Og KAN DU SÅ FÅ STYR PÅ DET STRØM :devilish: Det er jo livsfarligt og vil nødigt undværer dine indlæg. :beer:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

:smart: Jep det så lidt farligt ud, den lå på en 15 cm bølgebryder, og jeg har flere HFI-afbrydere på systemet (men ikke lige der hvor den var koplet på)... Nu er der en mindre døds fælde :K

Interfacet er ret enkelt på Philips lamperne;
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Et par mere æstetiske spørgsmål denne gang.

Jeg har handlet min "vinduskarm" til baljen, "Gh43 Superwhite 15x45" klinker som er en simpel glasskive der er malet hvid på bagsiden som jeg mente passede perfekt. Alle døre og låger er IKEA Ringhult som også er hvide og lette at gøre rene. Kostede på og handlede en allu-kant i hvid så jeg ikke smadre de lidt for dyre klinker hver anden dag. https://www.bauhaus.se/kakellist-l-prof ... -2-5m.html" onclick="window.open(this.href);return false; (i hvid)

Først fundere jeg på om jeg skulle lægge en lille silikonekant mellem akvarium og klinker? Hvid eller sort for at markere...
Derefter om jeg skal prime reglerne inden jeg limer?

Billederne viser den sidste fundering jeg har;
På billed 2 ligger karmen et par mm over silikone kanten så den ikke kommer at kunne ses, smukt, men det kræver at jeg altid gør meget grundigt rent helt ned til silikonen.
På billed 1 har jeg hævet karmen 22 mm så det bliver lettere at gøre rent, og det skjuler måske også lidt sand og giver en dybte når man går hen til baljem, prisen er at akvariumnet virker mindre.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Det blev helt godt med bænken under akvariet, keg er ikke håndværker så finishen er ikke som jeg havde håbet, men ikke noget en tube maler-fuge ikke kan rette op på :)

Nyt TritonLAB test svar i dag, jeg er MEGET tilfreds...
https://www.triton-lab.de/en/showroom/a ... oes/36756/" onclick="window.open(this.href);return false;
Specielt glad er jeg for at sulphur er gået op, jeg har ikke tilført noget ud over en hel del salt, mere salt har så også gjort at MG igen er gået op igen.
Forbruget af KH er gået op en del så jeg håber da at MG kommer at gå ned med tiden, har ikke lyst til at bytte vand bare fordi MG er høj.

Fik hjem min wavebox i går, og den kommer nok desværre på listen over fejlkøb ;( :wc: :wc: :wc:
Den nye model er større end den gamle så den kommer ikke ind hvor det var tænkt. Nu står den i højre hjørne og fylder en hel del...
Jeg får enkelt en bølge på 2 cm som jeg gerne vil ha, men det bare når alle pumper er slukket, ja og så larmer den hvilket er normalt i begyndelsen.


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Overvejer at handle lidt nye fisk "brugte".
Xanthurum 10 cm 2 stk specifikt samt en 8 cm Apolemichthys Trimaculatus...
Xanthurum kan være utrolig aggressiv så jeg fundere på om det er dumt nu jeg er langt fra klar med at fylde i kiruger, kejsere og småfisk.
De kunne gå i min macro-alge sump i 6 mdr, meeen.


Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"