"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvad er det her på min klovnfisk?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
rozzzna
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 560
Tilmeldt: lør 8. sep 2007 21:14
16
Postnummer: 6971 Spjald
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: VESTJYLLAND

Hvad er det her på min klovnfisk?

Indlæg af rozzzna »

Det er nogle underlige semitransparente udstikkende spidser, der sidder i hovedet, langs kroppen og på finnerne af min ene klovn. Ingen andre fisk har dem.

Har studeret fisken under lup, og kan se at det ikke ligner hvide pletter overhovedet. Men hvad er det så?
Troede det var flukes i starten, men nu har den været i behandling med praziquantel i 14 dage uden forbedring.

Nogen der kan hjælpe?
Vedhæftede filer
_6108367.JPG
_6108361.JPG


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvad er det her på min klovnfisk?

Indlæg af Carsten »

Synes det kunne ligne Brooklynella.
Efter hvad jeg kan læse mig frem til på nettet, så er en stor del af
de Amphiprionines som fanges inficeret med den sygdom.

Har heldigvis ikke selv nogen erfaring med den sygdom


Brugeravatar
rozzzna
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 560
Tilmeldt: lør 8. sep 2007 21:14
16
Postnummer: 6971 Spjald
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: VESTJYLLAND

Re: Hvad er det her på min klovnfisk?

Indlæg af rozzzna »

Det giver bare ingen mening. Den har haft det i 14 dage og ingen af de andre fisk (inkl klovnfisk) har tegn på det. Den ser heller ikke ud til at være voldsomt generet af det, den spiser og svømmer normalt. Troede brooklynella var en hurtig og smitsom dræber.
Senest rettet af rozzzna lør 28. okt 2017 20:55, rettet i alt 1 gang.


michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1688
Tilmeldt: fre 11. aug 2006 15:41
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Re: Hvad er det her på min klovnfisk?

Indlæg af michael26 »

Jeg synes det ligner den svamp som en klovnfisk kan få ved at komme i et nyt kar men en anden saltbalance end der hvor den kommer fra..:-( har bare hørt de har et skrøbeligt slimlag og kan blive syge, jeg synes heller ikke klovfisk er de nemmeste at få til at trives


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Hvad er det her på min klovnfisk?

Indlæg af trine... »

Hoster/residerer den i nogen former anemone eller koral som potentielt kan brænde den? Grunden til at jeg spørger er at klovnfisk tilvænner deres slimlag til den givne styrke nematocyster hos den anemone eller euphyllia hvori de bor, gnubberiet er simpelthen delvist for at stimulere slimlaget til at forblive tykt nok til ikke at blive brændt.
Det betyder dog ikke at de er immune overfor nematocyster, de kan sagtens blive brændt steder hvor den mukøse membran ikke er tyk nok eller fuldstændig mangler af diverse årsager.
Jeg ser det selv ind i mellem hos den ene af mine egne occelaris som flittigt skifter imellem euphyllia paraancora og paradivisa. Når jeg selv har været i berøring med min paraancora mærker jeg tydeligt hvor sticky den er, og holder jeg hånden op under lampen men stadig under vandet, kan jeg tydeligt se hvor mange små hvide "slimklatter" der sidder fast på min hånd fra kontakten med polyppernes endepunkter eller nematocyste kanonerne om man vil.


Brugeravatar
rozzzna
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 560
Tilmeldt: lør 8. sep 2007 21:14
16
Postnummer: 6971 Spjald
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: VESTJYLLAND

Re: Hvad er det her på min klovnfisk?

Indlæg af rozzzna »

Den har gået i karantæne akvarium de sidste 4 uger, sammen med en anden klovnfisk og en hugo og en tangnål. Der er ingen koraller eller anemoner i akvariet. Den havde ingenting da jeg fik den hjem, det kom efter 2 uger, og den har så haft det siden.


Besvar

Tilbage til "Sygdom"