"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Paletkirurg i nyt akvarie

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Fellov
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 09:21
6
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2007

Paletkirurg i nyt akvarie

Indlæg af Fellov »

Jeg har netop købt en meget lille indkørt paletkirurg hos Decocen.
Den er mit første fisk i mit lille 100l nano. Det har kørt i 5 uger og nitrit og ammo er 0. Nitrat 5 og phosfat 0.25.
Den startede med at gemme sig i hjørnet bag pumpen. Jeg prøvede at lokke den frem med lidt foder, men nu har den lagt sig på bunden i hjørnet.

Hvad gør jeg ? Skal jeg bare lade den være i fred og håbe på det bedste?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Paletkirurg i nyt akvarie

Indlæg af Carsten »

Det er nok den absolut dårligste start du kan have lavet.
Kirurger, og især paletkirurger er MEGET sarte som helt små. Og de stresser hurtigere end du kan tænke tanken.
Mit bedste bud vil være at levere den tilbage.
Kiruger egner sig ikke til så små akvarier, uanset hvad du får fortalt.
Paletkirurgen er en af de sarteste arter, og den kaldes også plet kirurg, fordi den er så modtagelig for pletter.
Og ingen fisk bryder sig om at være alene i et akvarie.

Lige nu er det eneste du kan gøre er at håbe at den overlever, for en stresset fisk er sart. Sluk lyset og lad det være slukket, indtil du kan få den fanget og leveret tilbage


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Paletkirurg i nyt akvarie

Indlæg af trine... »

Efter 10 år med salt burde man være klogere på hobbyen og mere kritisk end det selvom det kribler i fingrene. Men sket er sket og nu må du få det bedste ud af det. At levere den tilbage er næsten den sikre død for i så fald skal du fange den igen og det KAN risikere at tage livet af den, da de som Carsten beskriver er meget sarte overfor lige præcis stress. En jagtet fisk er en stresset fisk så lad den blive hvor den er og kryds fingre.


Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Paletkirurg i nyt akvarie

Indlæg af FEM64 »

Jeg købte en MICRO palet da Fiskehulen åbnede efter flytning. Det er måske ½ år siden nu og jeg har også hørt alle historierne. Det er en drømmefisk og nu var den der. Den har gået alene i min fragtank og er vokset til dobbelt størrelse. Så nu er den måske 5 cm. Den har det fint men MAND hvor er den nervøs og sky. Det er på 160 L og hele setup'et er noget over 2 år gammelt. Så det kan lade sig gøre men den går alene, i kælderen hvor der ikke er konstant trafik foran akvarierne og har ingen konkurrence om mad. Jeg fordrer faktisk ikke deri (meget lidt) så den er vokset dertil af det grønt der naturligt kommer deri. Nu skal den så snart op i DT og det er jeg faktisk nervøs for af ovenstående grunde. Som både Carsten og Trine skriver, så ER de kendt for pletter og at gå til "uden grund".


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Paletkirurg i nyt akvarie

Indlæg af Mic4700 »

Fellov skrev:Jeg har netop købt en meget lille indkørt paletkirurg hos Decocen.
Den er mit første fisk i mit lille 100l nano. Det har kørt i 5 uger og nitrit og ammo er 0. Nitrat 5 og phosfat 0.25.
Den startede med at gemme sig i hjørnet bag pumpen. Jeg prøvede at lokke den frem med lidt foder, men nu har den lagt sig på bunden i hjørnet.

Hvad gør jeg ? Skal jeg bare lade den være i fred og håbe på det bedste?
Du skriver "indkørt paletkirug" har du ikke lige købt den fra forhandler ??


Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Paletkirurg i nyt akvarie

Indlæg af Michael_F »

Jeg har selv oplevet at miste en palet kirurg, da jeg flyttede den fra mit gamle akvarie, og over i det nye akvarie, efter dette var kørt til. Den var ikke den første fisk som blev flyttet heller. Den døde efter 2-3 dage, formegentlig af stres, da den fik pletter kort efter jeg havde flyttet den. Der var ca 5m i mellem de to akvarier.

Hvis den ligger på bunden, kan det måske være for at "spille død"? Kan du se om den bevæger gællerne?


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Paletkirurg i nyt akvarie

Indlæg af kalmar »

Jeg købte også et "brugt" blå palet kirurg, som boede i nogle tid i en plastic kasse med nogle levende sten. Her var den også meget nervøs, og hvis jeg nærmede mig den, lagde den sig under en sten på siden og så død ud. Senere kom den så frem igen. Her boede den sammen med en klovnfisk.
Da den senere kom ind i det "rigtige" akvarie med flere andre fisk, var den straks frisk og livlig og jeg har aldrig haft problemer siden.

Du skriver den gemmer sig bag ved pumpen. Har den ikke nogle/flere naturlige gemmesteder i akvariet? Og er der ikke andre fisk? Det er mit indtryk at den trives bedst hvis den ikke går alene.


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Fellov
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 09:21
6
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2007

Re: Paletkirurg i nyt akvarie

Indlæg af Fellov »

Den var væk her i morges, jeg har nu observeret den fra distancen, jeg kan se den gemmer sig bag de levende sten. Den kommer lidt frem og kigger, når jeg nærmer mig gemmer den sig. Jeg er lidt mere optimistisk.
Jeg har fodret lidt idag, jeg ved ikke om den tager noget.
Jeg kan heller ikke komme tæt nok på den for at se om den har fået hvide pletter.
Må bare afvente og se.

Indkørt, mente jeg den havde været hos forhandleren i 3 måneder.


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Paletkirurg i nyt akvarie

Indlæg af Anders månsson »

hvis du har filteret til det, så vil jeg fodre mere... Min Palet får også pletter en gang imellem... Mit akvarie står som rumdeler og jeg har tre små børn inklussive vennerm, der stormer rundt...

Jeg fodrer mere i de perioder den har pletter... Jeg har aldrig mistet en palet til pletter... Og jeg gør det samme hver gang... Men dit filter skal kunne bære det, ellers kan du lave flere vandskift i denne periode.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Paletkirurg i nyt akvarie

Indlæg af Carsten »

Som jeg skrev først, så er der ingen fisk som bryder sig om at være helt alene. Og hvis akvariet står så du danner en skygge, når du bevæger dig rundt i lokalet. Så er du meget "farlig" for en lille fisk.
En lille palet der skulle have gået 3 måneder hos Decocean???


Fellov
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 09:21
6
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2007

Re: Paletkirurg i nyt akvarie

Indlæg af Fellov »

Den kommer sjovt nok ikke frem når lyset er slukket.
Når det er tændt kommer den frem imellem stenene, der er ingen hvide pletter på den(ved ikke hvor hurtigt de kommer). Den tager tør foder og virker frisk.
Jeg er endnu mere optimistisk nu :)


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Paletkirurg i nyt akvarie

Indlæg af trine... »

Paletter går som regel i seng når lyset slukker eller gerne lidt før. Dvs de trækker sig tilbage til deres hule eller lign hvor de kiler sig fast for natten. Det er ihvert fald min erfaring med de eksemplarer jeg har haft, hvilke dog alle har været relativt små dvs op til 13 cm. Om denne adfærd er generel også for voksne individer ved jeg ikke. Men mange fisk søger tilflugt for natten naturligt på revet pga bla hajer osv som jager om natten.


Fellov
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 09:21
6
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2007

Re: Paletkirurg i nyt akvarie

Indlæg af Fellov »

Alt er godt, den ser ikke ud til at have fået pletter. Den tager fint foder, den er dog meget sky. Er lidt i tvivl mht. Fodring, jeg giver den flager, men hvor meget skal den have ca? Den er vel 3-4 cm.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Paletkirurg i nyt akvarie

Indlæg af Carsten »

Fellov skrev:Alt er godt, den ser ikke ud til at have fået pletter. Den tager fint foder, den er dog meget sky. Er lidt i tvivl mht. Fodring, jeg giver den flager, men hvor meget skal den have ca? Den er vel 3-4 cm.
En sund fisk er altid sulten. Deres tarme er meget korte, og derfor kan de stort set spise konstant.
Men det har de bestemt ikke godt af.
Små kirurger, har det med lyn hurtigt at blive tynde over nakken. Og er de først blevet det, er det svært at ændre.
Prøv at give den noget frisk baby spinat eller et lille stykke salat.
Men skift foderet, i løbet af dagen, da det hurtigt bliver meget trist


Fellov
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 09:21
6
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2007

Re: Paletkirurg i nyt akvarie

Indlæg af Fellov »

Til jeres info, så lever min palet i bedste velgående, den spiser flittigt. Den er ikke sky længere, med mindre jeg laver voldsomme bevægelser.

Jeg har sidenhen købt 2 meget små nemoer, de har måske også gjort den en anelse mindre sky, nu er den nysgerrig og aktiv.

Jeg kan dog ikke få den til at tage Noritang. Den interesserer sig slet ikke for det, måske den ikke ved hvad det er ?


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Paletkirurg i nyt akvarie

Indlæg af Anders månsson »

super!


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Paletkirurg i nyt akvarie

Indlæg af Mic4700 »

Fellov skrev:Til jeres info, så lever min palet i bedste velgående, den spiser flittigt. Den er ikke sky længere, med mindre jeg laver voldsomme bevægelser.

Jeg har sidenhen købt 2 meget små nemoer, de har måske også gjort den en anelse mindre sky, nu er den nysgerrig og aktiv.

Jeg kan dog ikke få den til at tage Noritang. Den interesserer sig slet ikke for det, måske den ikke ved hvad det er ?
God Nyhed :GO
kan være den kommer til og tage nori når den bliver en smule større.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Paletkirurg i nyt akvarie

Indlæg af Carsten »

Ikke altid at Nori tang har første prioritet. Hvis der ellers er noget den kan leve af er det lige så godt eller bedre. Nori tang er kendt for at indeholde meget fosfat. Har du tang i akvariet, så skal det ikke hænge forlænge. Fiskene mister interessen for det, og det bliver noget slasket noget


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"