"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Er der noget som kan. Fjerne cu

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Er der noget som kan. Fjerne cu

Indlæg af minedykker »

Har fået svar på en vand prøve fra Triton hvor de har fundet cu (cobber) i vandet 2.,4ú/l er der noget som kan fjerne det eller er der kun vand skift der kan løse det lille problem


Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Er der noget som kan. Fjerne cu

Indlæg af Thue »

Aktiv kul kan fjerne det

Mvh thue


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Er der noget som kan. Fjerne cu

Indlæg af ttkthomsen »

Kan Triton Detox ikke også?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Er der noget som kan. Fjerne cu

Indlæg af crazy seahorse »

Rowaphos fjerner også metaller.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Er der noget som kan. Fjerne cu

Indlæg af PoulD »

Aktivt kul binder ikke kobber med mindre kobberet er organisk bundet. Med tiden vil opløst kobber binde sig til opløst organisk materiale i vandsøjlen, og derefter kan det så bindes af aktivt kul. Det omvendte er naturligvis også muligt, hvis du har haft aktivt kul i i længere tid uden at have skiftet det, vil der være organisk materiale bundet til det aktive kul, og dette organiske materiale vil så kunne binde opløst kobber.

Phytoplankton og cyanobakterier producerer en ligand der optager / binder kobber.

Det her kunne måske være en mulighed: http://www.seachem.com/cuprisorb.php" onclick="window.open(this.href);return false;


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Er der noget som kan. Fjerne cu

Indlæg af Carsten »

Find ud af hvor det kobber kommer fra i første omgang.
Et stykke ledning??
Men jeg må så også sige, at jeg undrer mig over at stort set alle Triton test har et eller andet metal det peaker på.
Ellers prøv at få lavet en ny, så er det måske et andet metal det slår ud på


Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Er der noget som kan. Fjerne cu

Indlæg af minedykker »

Ja for er ikke noget jeg har haft problemer med før så undrer mig lidt hvor det komme fra. Kan nemlig ikke find noget defekte pumper


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Er der noget som kan. Fjerne cu

Indlæg af Carsten »

minedykker skrev:Ja for er ikke noget jeg har haft problemer med før så undrer mig lidt hvor det komme fra. Kan nemlig ikke find noget defekte pumper
Lige præcist! Det kunne være sjovt at høre andre om de har haft samme oplevelse som du og jeg har haft.
lige som det kunne være sjovt at få det samme vand testet nok engang og se om resultatet er det samme, for så er der nok noget om det


Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Er der noget som kan. Fjerne cu

Indlæg af Thue »

PoulD skrev:Aktivt kul binder ikke kobber med mindre kobberet er organisk bundet. Med tiden vil opløst kobber binde sig til opløst organisk materiale i vandsøjlen, og derefter kan det så bindes af aktivt kul. Det omvendte er naturligvis også muligt, hvis du har haft aktivt kul i i længere tid uden at have skiftet det, vil der være organisk materiale bundet til det aktive kul, og dette organiske materiale vil så kunne binde opløst kobber.

Phytoplankton og cyanobakterier producerer en ligand der optager / binder kobber.

Det her kunne måske være en mulighed: http://www.seachem.com/cuprisorb.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Ved du om det er det ene eller andet han har i akvariet ??

Ved kobber behandling i karentæne akvarie bruger man aktiv kul til og fjerne det med efter endt behandling


Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Er der noget som kan. Fjerne cu

Indlæg af peder »

Har lige fået svar på min icp test, jeg har ingen kobber men til gengæld godt med tin og molybdenum i baljen, hvor det kommer fra har jeg ingen anelse om men tar det også ret afslappet. Som Carsten skriver er det mere reglen end undtagelsen at prøverne viser noget metal halløj. En bruger på reef2reef sendte 3 prøver ind på en måned uden at ændre noget som helst på måden han kører baljen på, de tre prøver viste vidt forskellige metal værdier bl.a. viste første prøve højt tin og nul i aluminium hvorimod sidste prøve var lige omvendt!


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Lohse
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 390
Tilmeldt: tirs 1. sep 2009 17:58
14
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2009

Re: Er der noget som kan. Fjerne cu

Indlæg af Lohse »

Tin, Kobber eller Alu.

"Take your pick" har altid, uden undtagelse, for meget af den ene eller andet, for så 14 dage efter ikke at have noget overhovedet.

I skal ikke holde mig op på det, men er næsten stensikker på at have læst at Randy er en smule forsigtig med at ligge for meget i aflæsningerne af især kobber og aluminium. Er vist noget med hvordan lyset i plasma processen aflæses til visse sporestoffer som jeg husker det...


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Er der noget som kan. Fjerne cu

Indlæg af PoulD »

@Thue: Nej, jeg har naturligvis ingen anelse om det er organisk bundet eller ej.
Men er det er organisk bundet ville jeg i al fald ikke være det mindste bekymret over 2,4 ppb (jeg ville dog heller ikke få blå tæer selv om det ikke var :D).


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Er der noget som kan. Fjerne cu

Indlæg af Thue »

PoulD skrev:@Thue: Nej, jeg har naturligvis ingen anelse om det er organisk bundet eller ej.
Men er det er organisk bundet ville jeg i al fald ikke være det mindste bekymret over 2,4 ppb (jeg ville dog heller ikke få blå tæer selv om det ikke var :D).
Ville heller ikke skænke det en tanke, der skal noget mere kobber til før det går Hen og bliver skadeligt


Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: Er der noget som kan. Fjerne cu

Indlæg af Flemming »

Jeg ville først gøre noget aktivt hvis niveauet for et tungmetal var 10 ppb eller mere. Den mikromængde du skriver på 2,4 ppb er så lille at jeg ikke vil reagere på det.
Men Detox kan hjælpe dig, hvis du alligevel går efter et rent nul.

Jeg er så en af dem der stort set aldrig har tungmetaller i mine Triton målinger. Jeg får lavet måling hver anden måned og må sige det er yderst sjældent der er udslag på disse.
Hilsen Flemming


Hilsen
Flemming
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"