"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Bobler fra mine acans

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
kimmer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 187
Tilmeldt: fre 22. aug 2014 23:08
9
Postnummer: 3540 Lynge
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Lynge

Bobler fra mine acans

Indlæg af kimmer »

Jeg har sat mine acans i sumpen pga lyset i mit display er/var for kraftigt. Men nu opdager jeg at der kommer virkelig mange bobler på nogle lange tråde fra dem.

Tag jer ikke af lyset, der er intet blåt lys, men det har de jo heller ikke brug for.

Har I et forslag til hvad det kan være?

Mvh Kim
Vedhæftede filer
15079172585761583874942.jpg
20171013_194824.jpg


Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Bobler fra mine acans

Indlæg af Gambi »

Hej kim

Det er netop det blå lys de er glade for, ikke det hvide lys

og det ligner nogle lange trådalger der er kommet på, og det er helt sikkert pga. ja undskyld mit sprog det pis gule lys der er skyld i det. op i DT med dem igen, bøst selvfølgelig lige algerne af med en gammel tandbøste eller ligenede. sæt dem lidt i skygge hvis du mener dit lys er for kraftigt, eller skru op for det blå lys og lidt ned for det hvide hvis du har mulighed for det.

mvh. Martin


michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1688
Tilmeldt: fre 11. aug 2006 15:41
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Re: Bobler fra mine acans

Indlæg af michael26 »

Måske de rørorme der sender lange tråde ud i vandet


Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Bobler fra mine acans

Indlæg af Gambi »

michael26 skrev:Måske de rørorme der sender lange tråde ud i vandet
når ja det kunne det også godt være det. havde ikke lige zoomet ind på billederne men ja der er lidt rørorme


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Bobler fra mine acans

Indlæg af Wiinberg »

Jeg tror nu nærmere det er korallerne der slimer. Det kan de godt gøre hvis de bliver irriteret under håndtering.

Har godt set at der i nogle af FB grupperne huserer "god råd fra eksperterne" om at blå lys åbenbart kun er for vores syns skyld. Det er der nok delte meninger om.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Bobler fra mine acans

Indlæg af PederP »

Wiinberg skrev:Jeg tror nu nærmere det er korallerne der slimer. Det kan de godt gøre hvis de bliver irriteret under håndtering.

Har godt set at der i nogle af FB grupperne huserer "god råd fra eksperterne" om at blå lys åbenbart kun er for vores syns skyld. Det er der nok delte meninger om.
Helt enig. Blåt lys syntes jeg umiddelbart giver fin vækst. Kun 1/3 hvid i min t5lampe.

Har du god cirkulation?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Bobler fra mine acans

Indlæg af Carsten »

Vi havde da også masser af koraller inden vi fik alle de fancy farvede pærer over akvariet. Videnskaben er også ret enige om at 6500 kelvin er den optimale for korallernes vækst


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Bobler fra mine acans

Indlæg af PederP »

Carsten skrev:Vi havde da også masser af koraller inden vi fik alle de fancy farvede pærer over akvariet. Videnskaben er også ret enige om at 6500 kelvin er den optimale for korallernes vækst
Det er jeg ikke stødt på. Og det giver da ingen videnskabelig mening at opgive et fortukket spektrum i kelvin?
Har du et link til noget af alt det enige videnskab, som siger det?


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Bobler fra mine acans

Indlæg af kalmar »

Korallerne har brug for blåt lys og især blåt lys ifølge nedenstående, men det er naturligvis ikke én bestemt bølgelænge, men derimod mange bølgelængder over et givet spektrum. Og sol lyset over koral revet spænder ret bredt, og er markant mere jævnt i spektraet end vores blålige lamper. Iøvrigt ændrer dette sig også en hel del hen over dagen, fra solopgang, til solnedgang.

https://www.reefll.com/svet_v_rifovom_akvariume" onclick="window.open(this.href);return false;
>Our main conclusion from the above is that violet and blue light are most important for marine photosynthetic organisms.

Og her taler vi netop omkring 450nm / 6500K / Royal blue. Men uanset om lamperne hedder 6,5K, 10K eller 15K, så lyser de alle krafttigt i dette område og mindre i det mere lavfrekvente synlige. Spørgsmålet er blot hvordan fordelingen (spektrummet) er og hvor meget de 'stikker ud' på de forskellige områder. Kan lampen så yderligere justeres, kan dette yderligere påvirkes.

Så korallerne på første billede, vil nok gerne have lidt mere blåligt lys :-)


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Bobler fra mine acans

Indlæg af Carsten »

Her i står der noget om det
https://www.amazon.com/Book-Coral-Propa ... ords=coral" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Bobler fra mine acans

Indlæg af PederP »

Der kan IKKE være en videnskabelig påstand om noget med kelvin. 6500K kan være rent grønt lys, det kan sammensættes af en rød og en blå kombi, det kan være fuldspektum hvidt.. At sige noget om lyskvalitet ud fra kelvin går simpelthen ikke.
Dernæst, at sige en sammensætning af lys er det "optimale", er også automatisk falsk. Fra hver art planter eller alger, er distribution af klorofyl vidt forskellig. Alger har sjældent klorofyl B (rødt lys) men i stedet de specielle C og D, som er tilpasset kortere bølgelængder. Hvordan det er distribueret, er med til at afgøre hvad lys der fortrækkes.


kimmer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 187
Tilmeldt: fre 22. aug 2014 23:08
9
Postnummer: 3540 Lynge
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Lynge

Re: Bobler fra mine acans

Indlæg af kimmer »

Hey tak for jeres svar. Om hvor vidt det blå lys er en nødvendighed eller ej, ved jeg ikke. Jeg havde bare forståelsen af at det hvide var nok til lige præcis acans, da de i forvejen ikke kræver det helt store spektrum. Jeg kan blot konstatere, at de til trods for alle boblerne har det godt, betydelig mere floffy end i displaytanken. Lysen jeg kør med er 2 stk hydra 26hd med et enkelt T5 rør. Og er indstillet til 65% blå og 30% Hvid.
Alt andet trives.


kimmer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 187
Tilmeldt: fre 22. aug 2014 23:08
9
Postnummer: 3540 Lynge
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Lynge

Re: Bobler fra mine acans

Indlæg af kimmer »

Indstillingerne er i displaytanken :-)


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Bobler fra mine acans

Indlæg af PederP »

Har du cirkulation i sumpen, eller er det bare trukket af returens gennemløb?


kimmer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 187
Tilmeldt: fre 22. aug 2014 23:08
9
Postnummer: 3540 Lynge
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Lynge

Re: Bobler fra mine acans

Indlæg af kimmer »

PederP skrev:Har du cirkulation i sumpen, eller er det bare trukket af returens gennemløb?
PederP...Jeg har cirkulation på.


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"